Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.01.2019, 17:05
murkula_:n Avatar
murkula_ murkula_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.09.09
Sijainti: satakunta
Viestit: 980
Perusasetus

Mitä maalia tämä mahtaa olla?
Rättiin tinneriä, hankausta, lisää kovaa hankausta -> ei tapahdu mitään.
Märkä tinnerirätti katolla 1/2h, ja tulos kuvan mukainen.



Näyttäisi että on telattu maali pintaan ja nyt pitäisi uudelleen maalata koko auto.
Miten toimitaan?
Hiotaan kaikki pois?
Eristeväri? Millainen?
Tinnerillä kaikki ensin pois?


Viimeksi muokannut murkula_ : 20.01.2019 17:13
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.01.2019, 19:26
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.955
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja murkula_ Näytä viesti
Mitä maalia tämä mahtaa olla?
Rättiin tinneriä, hankausta, lisää kovaa hankausta -> ei tapahdu mitään.
Märkä tinnerirätti katolla 1/2h, ja tulos kuvan mukainen.



Näyttäisi että on telattu maali pintaan ja nyt pitäisi uudelleen maalata koko auto.
Miten toimitaan?
Hiotaan kaikki pois?
Eristeväri? Millainen?
Tinnerillä kaikki ensin pois?
Parasta hioa kaikki pois koska tollasen seinälateksin päälle jos alkaa maalata tai kitata, niin maali alkaa sulaa alta. Toi näyttää kyllä siltä että saattaa tukkia paperin heti jos tinnerilläkin jo pehmenee.. Toinen kalliimpi mutta ehkä helpompi vaihtoehto hiomiselle on lentokoneiden maalinpoistoaine. Sillä lähtee kaikki ja se on ainoa maalinpoistoaine jolla nykyään tekee mitään.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.01.2019, 11:52
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Voisi olla panssarimaalia.

Itse poistin autosta kaikki maalit rälläkän punotulla tetäsharjalla.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.01.2019, 17:20
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.443
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
helpompi vaihtoehto hiomiselle on lentokoneiden maalinpoistoaine. Sillä lähtee kaikki ja se on ainoa maalinpoistoaine jolla nykyään tekee mitään.
Finnairiltako tuota löytyy vai mistä olet saanut hankittua?
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.01.2019, 17:27
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.914
Perusasetus

Lainaus:
Yksi hienoista onnistumisista on ollut ryhtyminen JN-Specialin maahantuojaksi. Kyseessä on vesiohenteinen maalinpoistoaine, jota käytetään muun muassa lentokoneiden vanhojen maalipintojen poistamiseen.
https://www.vihdinuutiset.fi/artikke...-tuntee-maalit
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.01.2019, 00:31
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Oon tässä ettiny pientä ruiskua mutta noissa tuntuu olevan kaikissa 0,8-1,0mm suutin. Hain tuota Poradexiä https://www.automaalit.net/epages/au...ducts/G7300-11 ja teknisessä ohjeessa suositus 1.8-2.2. Voiko tuota ohentamalla maalata pienemmälläkin suuttimella, vai miten nämä hommat menee?

Käyttö olisi esim jarrusatuloiden, alustan osien ja ruostepaikkojen maalausta, ja tuollainen pienellä kannulla oleva mahtuisi paremmin auton alle. Pinnan laadulla ei ole mitään väliä. Onko kannun kierre joku standardi, eli voiko isoon ruiskuun tilata pienemmän kannun ~mistä vaan?

Ja sitte joku hyvä ja kestävä pintamaali tuolle. Oon semmoseen tulokseen tullu että uretaanimaali vois olla, mutta niitä on samalla valmistajalla 20 erilaista ja tuoteselosteet on kaikissa hyvin pitkälti samanlaiset. Tänkään kans ei mitään väliä sillä niin sanotulla pinnan laadulla, mahdollisimman matta saisi kuitenkin olla.

Ja voiko ruiskun pestä asetonilla vai pitääkö käyttää maalityypin mukaista ohenninta?

Viimeksi muokannut Catrik : 29.01.2019 00:43
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.01.2019, 23:58
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Asetoni aika rajua värkkiä?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Ja voiko ruiskun pestä asetonilla vai pitääkö käyttää maalityypin mukaista ohenninta?
Asetonilla lähtee kyllä aika moni maali ruiskusta, mutta kestääkö ruiskun muoviosat ja tiivisteet sitä?

Olisko tinneri parempi? Tai jopa 98 bensa? ja Asetoni todella herkkää syttymään/höyrystämään.

Yleensä maalin toimittajalta löytyy ohjeet, missä kerrotaan työvälineiden pesuun soveltuva aine, ja sitten käyttöturvallisuustiedotteesta katsotaan mitä se on, ja sitten katsotaan, löytyskö jostain halvemmalla.

Toki tuo nimenomaisen maalin ohenne voi olla paras vaihtoehto, jos muuta ei löydy.

Minä olen pessyt ruiskun kahdessa vaiheessa; ensin liotetta säiliöön, sekuntti pari suihkuttamista, ja pensselillä autetaan kaikki maali pois säiliöstä.
sitten suihkutetaan taas pari sekunttia, ja tyhjennetään ohenne säiliöstä talteen.
Ja sitten pieni loraus ohennetta säiliöön, ja taas pensselillä/ravistelemalla säiliö puhtaaksi, sekunni ruiskutus. pitäs tulla lähes puhdasta liotinta.

Ja säiliöstä liuotin talteen 2. astiaan.

Sitten ruisku puretaan osiksi, ja maaliset osat upotetaan tuohon ensimmäiseen puhdistusliottimeen, ja pestään pensselillä puhtaaksi.

Ja sitten osat pestään tuossa 2. huuhteluastiassa.

Nykyään on noita "kertakäyttösäiliöitä", en ole kokeillut, mutta kaverit kertoo että hintansa arvoisia.

p.s noihin halpis-ruiskuihin löytyy monesti isompia suuttimia, mulla bilteman yläsäiliö ruiskussa muistaakseni 1,4mm sarja.

Jos joudun ohentamaan maalia reilusti enemmän, kuin valmista suosittelee, niin olen vetänyt useamman ohuen kerroksen niin tiheää, että edellinen kerros on kuivahtanut, mutta ei jämähtänyt.

-> hyvä kysymys, mikä erottaa kuivahtaneen ja jämähtäneen, varsinkin 2 komponenttimaaleissa:

viileää maalia viileään ruiskuun, ja kappale lämmin/lämpimässä; silloin massan ja kovettimen sekoituksen ja viimmeisen kerroksen välinen aika voi olla jopa tuo maksimi käyttöaika ?

Jos pinnan laadulla ei vaatimuksia, niin hyvällä pensselillä voi maalata? (ne maalaa pensselillä jotka osaa... minä en "osaa")
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.02.2019, 22:53
Pe55i Pe55i ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 04.02.18
Sijainti: Kaarina
Viestit: 23
Perusasetus

Mahtaakohan tikkurilan temadurilla ja teknoksen teknodurilla olla jotain eroa maalipinnan kestävyydessä? Ilmeisesti nämä himmenevät ajan myötä? Mitäköhän se noin niinkuin käytännössä tarkoittaa? Bj:n alkuperäinen maalipinta ei ilmeisesti ole sen kummoisempi, kuin näillä maaleilla saadaan aikaiseksi? Ja onhan orkkismaalipinnat aika himmentyneitä tänä päivänä...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Aloittelijan kysymyksiä dana peristä Tonijii Tekniikka & Jutustelu 7 14.01.2017 02:15
offroad suunnistus aloittelijan kysymyksiä tomcat Tekniikka & Jutustelu 37 23.04.2012 07:34
Auton maalaus Tekniikka & Jutustelu 15 28.07.2009 18:01
auton maalaus Tekniikka & Jutustelu 3 26.01.2005 12:46
Aloittelijan kysymyksiä... Lazze Vuosimallit 1968-1982 3 09.05.2003 11:25


Sivu luotu: 01:57 (GMT +2).