![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() 1990 hdj haisee vahvasti tuulilasin pesunesteelle vaikka vuotoa ei näyttäisi olevan. Tuoksahtaa mielestäni sisälläkin. Voisiko ylitsy neste valuu ritrliköstä johonkin mihin jää. Onko siellä poistokouru esim lokarin sisään mikä voisi olla tukossa? Toinen ongelma on tehoton puhallin vaikka vaihdoin uuden moottorin. Olisiko kenno tukossa vaan? Sen putsaus lienee karsee urakka? Näihin kumpaakin ehkä liittyen auto tuntuu huurtuvan aika paljon sisältä vaikka on kuiva tai vaikka ollut lämpimässä/sisälämppäri päällä. Mielestäni ei ole Aikaisemminkin tehnyt tätä.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kennon putsaus on kojelauta pois urakka. Sitä kennon koteloo saa kuitenkin raotettua apparin jalkatilassa käsin kun avaa etummaisen ruuvin/ruuvit ja kampeaa esim isolla talttameisselillä auki. Siitä sitten imurioi sen minkä saa. Paineilmalla voi yrittää pöllyyttää vastakaisseen törkyä suuntaan. Nimim. itsellä oli samat oireet. ![]()
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Moottorin väärin päin pyörimisestä oli varoitus motonetin sivuilta. Tarkistin että pyörii samoin päin kuin vanha mutta mitä jos sekin pyöri jo väärin päin? Mielestäni pyörii kyllä aika vinhaan mutta pitää vielä kokeilla minkälainen ero on toisin päin. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
sanomalehden sivut ilmaritilöiden päälle ja puhallin täysille näyttää minne ilma menee.
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Hodarista ilma yleensä poistuu....Lainaus:
Yleensä nuo ei tukkeennu itsekseen, vaan poistoa helpottaa väärin säädetyt tai mutkalla olevat takaluukut tms. Tuota ilmanvaihtoa voi helposti vertailla esim. sulkemalla ja avaamalla takaluukkua. Myös vuorottelemalla sisäilmankiertoa päälle ja -pois, voi päätellä, onko tuulilasin alla olevan ritilän alla tukkeentumia lehdistä taikka havunneulasista tms. lämppärin kennon tukkeentumat vaivaa molemmissa asennoissa. Jos kaikki on suurinpiirteinkään kunnossa, niin esim. minun 30 vuotias HDJ-80 alkuperäinen lämppärin puhallin jaksaa vaihtaa ilmaa aika hyvin; toki jos 7 läpimärkää marjastajaa/metsästäjää tms. nousee kyytiin räntäsateessa; niin edes käyntilämmin kone ei jaksa pitää (suurinta osaa..) sivuikkunoita kirkkana... P.S kun noita ilmanvaihto-ongelmia tutkitaan, niin kannattaa sammuttaa takalämppäri. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Siitä puhaltimen ja itse lämmityslaitteen välistä lähtee sellainen suurehko muovinen putkikanava irti parilla ruuvilla josta pääsee käsiksi lämmityslaitteen sisuksiin. Ensin vaan hanskalokeron kansi irti.
Exästä puhaltelin ilmastoinnin asennuksen yhteydessä myös paineilmalla sitä lämmitinkennoa auki vaikka ei siellä juuri mitään roskia ollut. Jos autossa on ilmastointi niin ensin pitää irrottaa konehuoneen puolelta jäähdytyskennoon menevät putket. Parilla 6mm pultilla kiinni. Samalla tietysti kaasun karkaa taivaantuuliin jos siellä jotain on tallessa. Mutta varsinkin jos puhaltimen johtoja on rävelletty niin kokeile miten puhaltaa kun kääntelee johtojen napaisuutta eestaas. Siinä on huomattava ero puhallustehossa kun moottori pyörii oikeinpäin. puhallinsiipien kätisyydelläkin on suuri merkitys, mutta jos moottori on ostettu valmiina pakettina siipipyörän kanssa niin voisi olettaa että se siivikkokin on oikea. Viimeksi muokannut Mika_T : 19.01.2019 10:43 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
toki onhan se mahdollista, että siipipyörä on väärä; siis väärinpäin pyörivälle.... Tai koko on väärä. (siis joko liian halkaisija tai pituus liian pieni) Jos sinulta löytyy järeä virtamittari, niin mittaappa paljonko moottori ottaa virtaa täydellä teholla. (muistaakseni hodarin puhallin ottaa noin 10 Amppeeria, vai oliko jopa yli, siis ei kannata yrittää mitata virtaa alle 10 A virtamittarilla, sais olla 20 A- taikka enemmän...) Jos tarvitset vertailutietoa, niin voin mitata tuon moottorin ottaman virran. (Pihtivirtamittarilla, alue muistaakseni 600 A) p.s eihän ole 24 Voltin moottori? (googleta sen puhaltimen osanumero, jos löytyy) |
#8
|
|||
|
|||
![]() Onko k.o hodarissa ilmastointia?Lainaus:
Purin omasta (ilmastoinnilla oleva) nuo hanskakotelon yms. vänkärin jalkatilasta, ja sitten sai aika hyvin putsattua.... Aikaa on mennyt aika paljon k.o putsauksesta, mutta on mielikuva, että myös ilmastoinnin kennon sai pois ilman kojelaudan irroitusta? Paineilmalla putsasin kennoa kaikista mahdollisista aukoista, jotka sai purettua pois kojelautaa irroittamatta. Teollisuus imurissa oli imuletkussa jatkeena ohuempaa letkua (olisko ollut 25-35mm) ja sen sisällä oli 10mm Hehkutettua kupariputkea; sai taitettua mutkille, että pääsi imemään mahdollisimman monesta kohtaa. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
"Toinen ongelma on tehoton puhallin vaikka vaihdoin uuden moottorin. Olisiko kenno tukossa vaan? Sen putsaus lienee karsee urakka?"
Joskus tarvikepuhaltimissa on johdot eripäin ja puhallin pyörii väärään suuntaan, silloin aika hengetön, eikä tehonsäätö juuri vaikuta isommilla nopeuksilla. Tämmönen ilmeni yhdessä hzj:ssa |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 7 (0 jäsentä and 7 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4Runnerin omistajat tänne | Daddy's Toy | Chit-Chat | 34 | 12.10.2022 09:51 |
Suzukin omistajat tänne | Suzukisj410K | Chit-Chat | 260 | 17.06.2015 12:01 |
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! | baxxter | Chit-Chat | 16 | 24.05.2013 20:27 |
Jeepin Omistajat Tänne | KössiKenguru | Chit-Chat | 114 | 03.10.2012 19:02 |
BULLTERRIERIN omistajat tänne! | Urbancityboy | Chit-Chat | 14 | 20.09.2009 18:30 |