![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Käsittääkseni renkaista mitataan raideleveys, vois olla aika hankala ajaa pelkillä navoilla konttorille ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
"Ajoneuvoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina ajoneuvon alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita."
" Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen ajoneuvotyyppiin kuuluvaan akselistoon, ajoneuvotyyppiin tarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin on sallittu, jos: c) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm" Korjatkaa jos luen väärin, mutta eikös tuossa lue että vanne saa muuttaa raideväliä maksimissaan 30mm ja akseli saa muuttaa vain 100mm Mikäli vanteella passataan niin eihän se auta kuin 30mm eli ei ratkaise vielä tuota 175mm muutosta?? https://www.trafi.fi/filebank/a/1443...13_maarays.pdf Viimeksi muokannut Hcet : 11.12.2018 21:05 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
https://www.trafi.fi/filebank/a/1464...Versio_2_0.pdf
Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuossahan lukee että portaaliakselin tapauksessa sallitaan muitakin muutoksia mutta vanteella saa silti muuttaa vain 30mm alkuperäisestä. Eli jos volvon akselin raideväli on alkujaan XXXX alkuperäisillä vanteilla niin siitä saa muuttaa +/-30mm suuntaan tai toiseen. Eli jos volvon akseli kasvattaa alkuperäistä raideväliä 130mm niin sen saa vielä vanteella passattua, mutta ei enempää. Näinhän olit näköjään itsekin todennut. Tavan suoralle akselille ei tälläistä mahdollisuutta noissa ohjeissa ole vaan se on sen 100mm ja se mitataan kiinnityspinnasta kiinnityspintaan. Aloittajan akselihan ei vastaa mitään alkuperäistä akselia vaan on valmistuessaan ns. omavalmiste. Mikäli mikään ei estä käyttämästä omavalmiste akselia niin senhän voi passata vanteella kuinka haluaa, koska ei ole olemassa kyseiselle akselille alkuperäistä vannetta ![]() "g) tehdasvalmisteisella osalla kyseiseen tarkoitukseen valmistettua, tieliikenteeseen tarkoitettua osaa, jonka valmistajalla voidaan katsoa olevan kyseisen tyyppisen osan valmistamiseen riittävä asiantuntemus ja kokemus." Eikös tuon nojalla saa riittävillä todisteilla tehdä itse mitä vain. Tukivarsia, akseleita, apurunkoja jne.? Vanteen saa omalle akselille valkata haluamansa koska olet akselin valmistaja ja näin ollen voit ilmoittaa alkuperäisen vanteen offsetin ja akselin raidevälin. Vasta tuosta tulee se +/-30mm.? Viimeksi muokannut Hcet : 12.12.2018 09:48 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Laitetaampas tännekkin lukuja, että saadaan keskustelua.
Eli napaportaalien katsastus raideleveyden näkökulmasta Toyota LJ70:een. Vakioakselin on 1455mm leveä (laipasta laippaan). Portaaleilla akselin leveydeksi tulee 1625mm (laipasta laipaan). Eli +100mm sääntö ei riitä, vaan loput pitää pelata vanteella. Minulla on muutoskatsastettuna 33/12,5R15 renkaat. Eikös 12,5" leveä kumi vaadi 10" vanteen? Mittasin autosta etuakselin leveydeksi vanteesta vanteeseen 1800mm. Vakioakseli 10" ET-44 vanteella on laskennallisesti 1797mm leveä (vanteen reunasta reunaan). Akseli portaaleilla ja 8"ET+20 vanteella on 1788mm leveä (vanteen reunasta reunaan). Vai rajoittaako ET:n muutosta se 30mm sääntö? 8"ET+15 kyllä riittää, jos sitä saa käyttää.... Elämme jännittäviä aikoja |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
1415 mm on laipasta laippaan, raideleveys -20 vanteilla tuon 1455 mm.
Lainaus:
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Tässäpä viimeisimmät versiot kotelon kansi- ja pohjaosasta 3D pdf:nä.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Esim. LJ:tä saanut 0 ja -20 offsetin vanteilla alunperin (jostain syystä ei ole negatiiviseks merkitty toi offset, mutta raideleveys sen kertoo):
1455mm+100mm=1555mm=suurin sallittu raideleveys 1415mm+175mm=1590mm=portaalinavoilla laipasta laippaan 1590mm-1555mm=35mm/2=tarvitaan vanteet ET+17.5 eli 2.5mm liian iso muutos jos pilkulleen tulkitaan akselistosta ja vanteiden vaihdosta johtuvia raideleveyden muutoksia Edit: saahan näitä tulkita ahtaamminkin, mutta ei mun mielestä ole näin ristiriidassa määräyksen eikä sovellusohjeen kanssa, jonkun toisen mielestä varmaan on, etenkin kun edellisessä sovellusohjeessa luki näin: ![]() Salli siis myös käänteisesti akselin kavennuksen. Mut toi päätös jo tosiaan kumottu ja toi sovellusohje sen myötä. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 11.12.2018 23:40 |