Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.12.2018, 20:31
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Käsittääkseni renkaista mitataan raideleveys, vois olla aika hankala ajaa pelkillä navoilla konttorille

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.12.2018, 20:58
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 741
Perusasetus

"Ajoneuvoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina ajoneuvon alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita."

" Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen ajoneuvotyyppiin kuuluvaan akselistoon,
ajoneuvotyyppiin tarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen
kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin on sallittu, jos:

c) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm"

Korjatkaa jos luen väärin, mutta eikös tuossa lue että vanne saa muuttaa raideväliä maksimissaan 30mm ja akseli saa muuttaa vain 100mm

Mikäli vanteella passataan niin eihän se auta kuin 30mm eli ei ratkaise vielä tuota 175mm muutosta??

https://www.trafi.fi/filebank/a/1443...13_maarays.pdf

Viimeksi muokannut Hcet : 11.12.2018 21:05
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.12.2018, 22:47
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

https://www.trafi.fi/filebank/a/1464...Versio_2_0.pdf
Lainaus:
Portaaliakselien asentaminen on sallittua sillä ehdolla että raideleveys ei kasva kyseisen ja mahdollisten muiden muutosten seurauksena yli 100mm, sekä alustankorkeuden muuttamisen maksimirajaa ei ylitetä. Muutossarjan soveltuvuudesta kyseiseen ajoneuvoon on esitettävä sarjan valmistajan lausunto.
Akseliston voi mieltää käsittämään myös vanteet. Ei portaalinapojen ohjausgeometriakaan siedä negatiivisella offsetilla olevia vanteita.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.12.2018, 08:58
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 741
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
https://www.trafi.fi/filebank/a/1464...Versio_2_0.pdf

Akseliston voi mieltää käsittämään myös vanteet. Ei portaalinapojen ohjausgeometriakaan siedä negatiivisella offsetilla olevia vanteita.
Mielestäni raideleveys mitataan vanteen keskeltä vanteen keskelle koska sehän se on, mutta noissa ohjeissa asiaa ajatellaan toisin.

Tuossahan lukee että portaaliakselin tapauksessa sallitaan muitakin muutoksia mutta vanteella saa silti muuttaa vain 30mm alkuperäisestä.
Eli jos volvon akselin raideväli on alkujaan XXXX alkuperäisillä vanteilla niin siitä saa muuttaa +/-30mm suuntaan tai toiseen. Eli jos volvon akseli kasvattaa alkuperäistä raideväliä 130mm niin sen saa vielä vanteella passattua, mutta ei enempää. Näinhän olit näköjään itsekin todennut.

Tavan suoralle akselille ei tälläistä mahdollisuutta noissa ohjeissa ole vaan se on sen 100mm ja se mitataan kiinnityspinnasta kiinnityspintaan.

Aloittajan akselihan ei vastaa mitään alkuperäistä akselia vaan on valmistuessaan ns. omavalmiste. Mikäli mikään ei estä käyttämästä omavalmiste akselia niin senhän voi passata vanteella kuinka haluaa, koska ei ole olemassa kyseiselle akselille alkuperäistä vannetta

"g) tehdasvalmisteisella osalla kyseiseen tarkoitukseen valmistettua, tieliikenteeseen tarkoitettua
osaa, jonka valmistajalla voidaan katsoa olevan kyseisen tyyppisen osan valmistamiseen
riittävä asiantuntemus ja kokemus."

Eikös tuon nojalla saa riittävillä todisteilla tehdä itse mitä vain. Tukivarsia, akseleita, apurunkoja jne.?
Vanteen saa omalle akselille valkata haluamansa koska olet akselin valmistaja ja näin ollen voit ilmoittaa alkuperäisen vanteen offsetin ja akselin raidevälin. Vasta tuosta tulee se +/-30mm.?

Viimeksi muokannut Hcet : 12.12.2018 09:48
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.12.2018, 12:51
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 725
Perusasetus

Laitetaampas tännekkin lukuja, että saadaan keskustelua.
Eli napaportaalien katsastus raideleveyden näkökulmasta Toyota LJ70:een.

Vakioakselin on 1455mm leveä (laipasta laippaan).
Portaaleilla akselin leveydeksi tulee 1625mm (laipasta laipaan).
Eli +100mm sääntö ei riitä, vaan loput pitää pelata vanteella.

Minulla on muutoskatsastettuna 33/12,5R15 renkaat. Eikös 12,5" leveä kumi vaadi 10" vanteen? Mittasin autosta etuakselin leveydeksi vanteesta vanteeseen 1800mm.

Vakioakseli 10" ET-44 vanteella on laskennallisesti 1797mm leveä (vanteen reunasta reunaan).
Akseli portaaleilla ja 8"ET+20 vanteella on 1788mm leveä (vanteen reunasta reunaan).

Vai rajoittaako ET:n muutosta se 30mm sääntö?
8"ET+15 kyllä riittää, jos sitä saa käyttää....

Elämme jännittäviä aikoja
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.12.2018, 13:16
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 725
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar Näytä viesti
Laitetaampas tännekkin lukuja, että saadaan keskustelua.
Eli napaportaalien katsastus raideleveyden näkökulmasta Toyota LJ70:een.

Vakioakselin on 1455mm leveä (laipasta laippaan).
Portaaleilla akselin leveydeksi tulee 1625mm (laipasta laipaan).
Eli +100mm sääntö ei riitä, vaan loput pitää pelata vanteella.

Minulla on muutoskatsastettuna 33/12,5R15 renkaat. Eikös 12,5" leveä kumi vaadi 10" vanteen? Mittasin autosta etuakselin leveydeksi vanteesta vanteeseen 1800mm.

Vakioakseli 10" ET-44 vanteella on laskennallisesti 1797mm leveä (vanteen reunasta reunaan).
Akseli portaaleilla ja 8"ET+20 vanteella on 1788mm leveä (vanteen reunasta reunaan).

Vai rajoittaako ET:n muutosta se 30mm sääntö?
8"ET+15 kyllä riittää, jos sitä saa käyttää....

Elämme jännittäviä aikoja
Tämä olisikin ollut liian hyvää ollakseen totta. Kiitos ammattilaiselle palauttamisesta tälle planeetalle.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.12.2018, 13:29
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar Näytä viesti
Vakioakselin on 1455mm leveä (laipasta laippaan).
1415 mm on laipasta laippaan, raideleveys -20 vanteilla tuon 1455 mm.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar
Minulla on muutoskatsastettuna 33/12,5R15 renkaat. Eikös 12,5" leveä kumi vaadi 10" vanteen?
8.5” ET-30 riittää ja toimii, -44 on teoriassa liikaa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.12.2018, 21:02
Mekanismi Mekanismi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.04.12
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 198
Perusasetus

Tässäpä viimeisimmät versiot kotelon kansi- ja pohjaosasta 3D pdf:nä.
Attached Files
File Type: pdf Pohja valmis 13.12.PDF‎ (64,9 Kt, 551 lukua)
File Type: pdf Kansi valmis 13.12.PDF‎ (80,7 Kt, 422 lukua)
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.12.2018, 23:26
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Esim. LJ:tä saanut 0 ja -20 offsetin vanteilla alunperin (jostain syystä ei ole negatiiviseks merkitty toi offset, mutta raideleveys sen kertoo):

1455mm+100mm=1555mm=suurin sallittu raideleveys
1415mm+175mm=1590mm=portaalinavoilla laipasta laippaan
1590mm-1555mm=35mm/2=tarvitaan vanteet ET+17.5 eli 2.5mm liian iso muutos jos pilkulleen tulkitaan akselistosta ja vanteiden vaihdosta johtuvia raideleveyden muutoksia

Edit: saahan näitä tulkita ahtaamminkin, mutta ei mun mielestä ole näin ristiriidassa määräyksen eikä sovellusohjeen kanssa, jonkun toisen mielestä varmaan on, etenkin kun edellisessä sovellusohjeessa luki näin:

Salli siis myös käänteisesti akselin kavennuksen. Mut toi päätös jo tosiaan kumottu ja toi sovellusohje sen myötä.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 11.12.2018 23:40
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 13:44 (GMT +2).