![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Koska raidevälin kasvu on kummitellut koko ajan takaraivossa, niin Tacoman napojen valintaa edesauttoi se yksityiskohta, että napa levittää rakennetta vain 50mm. Eli tämä tieto piti ottaa huomioon jarrulevyä valittaessa. Ja koska vanteen ET tulee olemaan jotain infernaalista (luokkaa +20mm 10” vanteella) niin jarrulevyn pitää mennä syvälle vanteen sisään. Aluksi luulimme, että 6*139,7mm pulttijaolla oleva Isuzu Troopperin 265mm jarrulevy olisi se mitä tarvitsemme. Levy sisentää noin 40mm, eli boksin ja levyn väliin jää 10mm rako. Noh, siihen ei sitten saatu mahtumaan satulaa mitenkään. Portaaliboksi on alapäästä sen verran suuri, että jarrusatulaa ei saa kovin lähelle napaa. Vähän väärä kuva, mutta auttaa hahmottamaan ongelman. Eli tuohon kun olisi laittanut jarrusatulan boksin kylkeen kiinni, niin levy olisi jäänyt halkaisijaltaan liian pieneksi. Katalogi käteen ja uuden jarrulevyn metsästykseen. 6*139,7mm jaolla olevia levyjä on onneksi valita asti. Vielä kun rajaa haun jäähdyttämättömiin levyihin niin pääsee kartalle. 12,5mm paksu levy riittää kyllä, kuumeneminen ei liene ongelma metsässä. Uudeksi levyksi valittiin niin ikään 40mm sisentävä Toyota LJ:n jäähdyttämätön 302mm halkaisijalla oleva etulevy. Nyt tuli tilaa satulalle boksiin nähden. Nyt jarrusatulan kiinnitys tulisi boksiin nähden osimoilleen näin: Mutta ei tämäkään mennyt niin kuin Strömsössä. Jarruiksi ajateltiin Toyotan (#J:n) 4-mäntäisiä satuloita. Mutta mutta, kuinkas ollakaan. Jarrulevy tulee 20mm syvemmälle vanteeseen kuin normaalisti Toyotan navassa. Jarrulevyn ja vanteen keskiön väliin jää vain 40mm tilaa. Eihän se saamarin satula sinne mahdu. Joutuisi käyttämään kohtuuttomia speicereitä ja siitähän raideleveys tykkään. Eli satulat vaihtoon. Vastakkaisilla männillä oleva satulat saa heti unohtaa. Kiinnostus suunnattiin kohti liukusatuloita. Ja jotta jarrutehoa saataisiin edes jonkin verran, niin iso mäntä pitää löytyä. Opel Vectrassa on isolla männällä olevat liukusatulat. Mutta koekasauksessa eivät mahtuneet olemaan tässä rakenteessa. Vectran satula tulee liian lähelle akselia. Ehkä hieman yllättäen Suzuki SJ:ssä on 50mm männällä oleva liukusatula. Olisiko tässä sopivat? Netti on pullollaan jarrusatulan myyjiä. Kaikilla on vain yksi puute. Kaikki myyvät satuloita, mutta kellään ei ole myydä sitä pidikettä (brake caliber bracket tai brake caliber carrier), joka pitää satulan navassa kiinni. Eli uusien jarrujen laittaminen on hieman vastatuulessa. 30 vuotta vanhoja hyviä käytettyjä on aika harvassa. Hakua laajennettiin uudempiin malleihin (Jimny), jossa on vielä käytössä samanlainen satula. Käytännössä 2000-luvulla alkaa kaikilla olemaan jo jäähdytetty (20mm paksu) jarrulevy. Suzuki Swift pitää sisällään samankokoise satulat, mutta jäähdytetylle levylle. Nämähän piti sitten kokeilla. Vasemmalla Swift ja oikealla SJ. SJ:n satula on tarkoitettu 10mm paksulle levylle, niin on ahdas tuon 12,5mm levyn kanssa. Muuten olisi melko hyvä. Swift on tarkoitettu 17mm paksulle levylle niin sen puolesta ok, mutta ilmaruuvi töröttää väärään suuntaan. Ei mene vanteen sisään ilman muokkausta. Heitelkääpä vaihtoehtoja liukusatuloista, missä noin 50mm mäntä ja 40-45mm korkeat jarrupalat? Jarrulevyn paksuus 12,5mm (LJ/RJ) tai 20mm (HJ:n jäähdytetty). HJ:n levy tulee paksuudesta johtuen 5mm lähemmäs vannetta, mutta muuten ok.
Viimeksi muokannut Sumsar : 12.12.2018 12:34 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Takajarruun oli helppo ratkaisu, kun viime talvena toteutin jarrumuutoksen rummuista levyihin. Eli satulaksi Transporter T4 (jäähdyttämätön) tai T5 (jäähdytetty) riippuen käytettävästä levystä.
Vasemmalta lukien: VW T5, VW T4, Suzuki Swift, Suzuki SJ4xx Jos pitää tehdä katulaillinen niin silloin pitää käyttää HJ:n levyä ja T5 satulaa riittävien akselimassojen saavuttamiseksi. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
16" vanne on plan B, jos ylitsepääsemätön este tulee. Mutta silloin projektiin menee tuhatlappunen tai pari enemmän... |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Eikös ne vanhat renkaat ja vanteet myymällä saa rahotettua isomman koon vanteet ja renkaat?
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Pulttijako olis edullisempi olla isompi kuin tuo 5.5"x6 jako.
Hummerin kasipulttijako on sama kuin raskaissa jenkeissä yleensäkin. Vanteita löytyy monenlaiseen käyttöön ja kokoon. Valmiit jarruosat on suoraan raskaampiin ajoneuvoihin, niin ei jää tehoistakaan askarruttamaan. Edit: Jos kaupallista tuotetta tästä meinaa niin 50" renkaalla pitää porttaalin vielä kestää Edit2: Hieno projekti! Ei ainakaan liian helppo. Jatkakaa samaa tahtia ![]() Viimeksi muokannut Fruehauf-CJ : 10.12.2018 23:27 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Projektin toteuttajan kohdalla 6-reikäinen vanne on ainoa oikea, kun sellaiset jo nurkissa pyörii, mutta lähtökohtaisesti 8-pulttinen ja 16" vanne olis tällaiseen käyttöön parempi. Todennäköisesti tyhjällä rahapussilla otsan hierominen saisi tekemään vastaavan ratkaisun omalla kohdalla jos kaikki koneistukset tekisin itse. Jos taas ajattelisin tuosta jotain kaupallista, tai laajempaan levitykseen muuten, niin ottaisin lähtökohtaisesti isomman vannekoon, että jarruvaihtoehtoja löytyisi enemmän. Sinällään 6-tai 8-pulttisen jaon suhteen on sama kumpaa käyttää. Kumpikin kestää. Nyt tympii ihan isosti, kun en pääse laskentaohjelmistoihin käsiksi. Nuo hammastukset ja laakerit olisi oikeasti mielenkiintoiset tarkastella ihan kunnolla. ![]() Lomautus/lomat jatkuu ainakin ensi vuoden alkupuolelle, mutta jossain vaiheessa voisi olla mahdollista niitä mallintaa.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Rockautosta saa satula pidikkeitä, en tie jos kaikkiin autoon mutta ainakin omaan löytyy siellä
Viimeksi muokannut Sten : 10.12.2018 16:43 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Olikos näistä ajatus tehdä katsastuksen hyväksyttävät jarrut ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Raideleveyden muutos tekee tästä paketista katsastuskelvottoman (näillä tiedoilla).
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Joo, 100 mm sais muuttua muine muutoksineen. Mutta kaikki-sisään-offsetilla ja tolkummilla jarruilla vois onnistua. Paripyöräjenkkipickupin vanteita mallailemaan. 8-pulttisuus jeesais tosiaan.
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Navasta mittaamalla raideleveys kasvaa ~175mm. Ei taida olla asiaa konttorille. Jos mitataan vanteesta, niin sitten on toinen juttu. Jos LJ:n on saanut katsastettua 10” leveällä ET-44 vanteella niin ei olla kaukana. ET:llä saa pelattua 130mm pois leveydestä. Loput 45mm vaatii jo enemmän ajatusta, mutta jos katsastettavuus on tuosta kiinni, niin silloin se on tehtävä. Viimeksi muokannut Sumsar : 11.12.2018 20:47 |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Käsittääkseni renkaista mitataan raideleveys, vois olla aika hankala ajaa pelkillä navoilla konttorille
![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Kiinnityspinnasta kiinnityspintaan mitataan raideleveys akselissa Ja kaventamisen tyrmäsi trafilla sillä,että akseli ei ole enää tehdastekoinen ja näin ollen se ei vastaa esim. luovuttaja auton tietoja, se että sen tekee kaikessa hiljaisuudessa on asia erikseen.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |