![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Koulujen penkkejä tuli hierottua päätoimisesti yli 17v + koulutukset työn ohessa sen päälle. Koska suurin osa tälläkin palstalla pörräävästä porukasta on pääosin puunsahaajia & jonkinlaisten koneiden kuljettajia, niin eihän noihin kaaleihin mitkään matemaattiset kaavat uppoa. Turhaa hommaa ja ajanhukkaa... ![]() Ei ole tarkoitus halveerata ketään, mutta jokainen järkevä ihminen nyt ymmärtää realiteetit. Kiitos kuitenkin valaisevasta Informaatiopläjäyksestä. Kyllä siitä kaikki nuo palstan viisi viisasta miestä saavat taas energiasisältöä elämäänsä. Itse liputan nimenomaan tuon metsurimatematiikan ilmaisemisen puoleen, koska sitä ymmärtävät kaikki. Myös ei-diplomi-insinöörit uskaltavat investoida nestekaasukaasareihin... ![]() Kaasarikauppiaat lupaavat jopa 1/5 säästöä verrattuna bensakäyttöön. Ehkä se onnistuu lämpöisemmissä maissa ja Suomessakin kesällä. Itse olen päässyt tuohon keskimääräiseen 1/4 kustannusten säästöön pitkällä aikavälillä (2v otanta ja ihan sitten vakiasunnosta).
|
|||
|
|||
![]() Tässä jotain konkreettista.....
11kg nestekaasupullo antaa 1,5, 3,1 tai 4,2kw lämpötehoo 4vrk eli noin 96h.
Ja tämä saborginaaleilta kuultua tietoo.... Ja täyttöhinta on noin 20erkkii...... Tosta laskekoon ken haluaa....... ja kertokoon onks se toi 1,5, 3,1 vai 4,2kw. Itse oon käyttänyt mökillä E-Maxia lisälämppärinä ja polttoajat ei ole ollut kuin 2-3h kerrallaan. Ja tolla yhellä eli 1,5kw kennolla. Siihen asti kun saa varaavat lämpöihin kovilla pakkasilla. Ja mä oon vaan vaihtanut pullon sillon kun se on mennyt tyhjiin. Tuntei tai vuorokausii en ole laskenut..... Silti tää 1,5kw on mun arvaus tohon noin 100n tuntiin. Viimeksi muokannut uteiN_H : 05.12.2018 20:48 |
|
||||
|
||||
![]()
Mie oon käyttänyt tuossa terassin krillissä kaasupulloa. Joskus oli 5 kg, mut yleensä 11 kilonen. 5 kiloseen piti vaihtaa painoventtiili, mutta 11 kg pullolla mentiin kierteillä. Ihan joka kesä ei ole tarvinnut maksaa vaihtomaksua, kun on monta pulloa. Siis kaasua.
Asuntovaunussa kerran loppui kaasu aamulla pekoninpaistossa, ja harmitti, kun piti vaihtaa pullo kesken rituaalin. En tiiä. miten vaikuttaa dieselin hintaan.
|
||||
|
||||
![]()
Nyt kun dieselin hinnan noustessa ollaan huomattu että sitä saa edelleen ostaa rahalla ilman rajoituksia, niin voidaan keskittyä tärkeämpiin juttuihin kuten esimerkiksi nestekaasukäyttöön..
Lainaus:
![]() Ja jotain on kuitenkin laskelmoitu jos kerroit että tehot putoaa 70% nestekaasukäytössä. Toisaalta on kerrottu kaasun sisältävän enemmän energiaa kuin bensan. Tarjoankin selitykseksi aggregaatin säätöjä, kuormitusta ja hyötysuhdetta. Vaikka polttoaine sisältäisikin enemmän energiaa, pitää se silti muuttaa sähköenergiaksi. Jos se aggregaatti tykkää bensalla käydä vähän suuremmilla kierroksilla ja vaikka rikkaammalla seoksella kuin nestekaasusäädöillä, on bensakäytöllä hyötysuhde huonompi. Vaikka kuormitus on sama, niin onko laite niin viisas että osaa säätää käyntinsä siihen sopivaksi? Millä kuormituksella se aggregaatti on taloudellisin ja osutaanko siihen kaasulla paremmin kuin bensalla? Ja kuinka suuret metsurimatemaattiset virheet on olleet otannan aikana? 10 litran bensakannusta onkin tankattu ruohonleikkuria ja kaasulla onkin grillattu makkaroita? ![]()
|
||||
|
||||
![]()
Baxxter kiteytti hyvin metsurimatematiikan
![]() Noin yleisenä huomiona asioiden vertaaminen keskenään on hyvin hankalaa, koska vaikuttavia tekijöitä on paljon ja niitä kaikkia pitäisi pystyä hallitsemaan, jotta vertailun tulos olisi oikea. Ja kyllä ne universumin perusasiat olisi hyvä tietää, niitä kun ei kukaan pysty muuttamaan.....
|
|||
|
|||
![]()
Rauha maassa.
Itselläni ei ole enää näillä kilometreillä tarvetta, eikä tarkoitusta väännellä asioita väärään suuntaan. Jos joku saa kiksejä siitä, että joka asiasta pitää vääntää saivartelua tai omasta mielestään hauskaa sarkasmia, niin se hänelle suotakoon. Jokaisella on oikeus heittäytyä niin pelleksi kuin osaa. Osa käytöksestä selittyy kännillä ja osa silkalla idiotismilla... ![]() Sitten itse asiaan: Tuosta aggregaattikäytöstä on itellä pitkän ajan kuluessa tehdyt muistiinpanot, joista käy selville bensalla- ja nestekaasukäytöllä ajetut tunnit. Kuormitukset ovat olleet suunnilleen samat joka käyttökerralla. Ei nyt mitään labratason kulutusmittauksia ole ollut tarkoituskaan harrastaa, kun itse pääasia on ollut verrata bensakäytön ja nestekaasukäytön hintaeroa omalla koneella, omassa käytössä. Eli paljonko rahaa häipyy lompakosta. Sitä tapahtumaa voi kukin nimetä mielensä mukaan. Tuo nyt on käytännössä todettu asia, että kaasukäytöllä rahaa häipyy lompakosta huomattavasti vähemmän samoilla käyttötunneilla. Noita nestekaasumuutossarjoja saa myös dieselikoneisiin, että sitä kautta liippaa läheltä myös dieselin hintoihinkin... ![]() Tuo nestekaasukaasari on siinä mielessä kätevä, että jos rakentaa puukaasulaitteen, jolla ruokkii aggregaattia (tai mitä vaan polttomoottoria), niin taas kustannukset putoaa. Omasta metsästä puista kerätyistä polttopuista kun tekee puukaasua, niin silloin ei tarvii ostaa niin paljoa bensaa tai nestekaasua. Ja taas naapurit kadehtii... ![]() ![]()
|
||||
|
||||
![]()
Mistähän löytyisi tehokas/halpa rypsinpuristin?
Ylivuotista rypsiä muutama suursäkillinen, lojuu varastossa. Varmaan muutaman tynnyrillisen saisi öljyä puristettua. Onko järkeä, se onkin sitten eri asia.
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
|
||||
|
||||
![]()
Naapurikylän pontikankeittäjä esitteli ratsiassa tuotettaan ylpeänä poliiseille. Moottorisahakin toimii kun niin hyvää ainetta...
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Parin vara-akun kanssa pärjää koko työpäivän ja kun jokaisella kuitenkin löytyy invertteri työautosta, niin työskentely ei ainakaan katkea kesken päivän. Noihin puukaasuhommiin ei tarvita kuin sylillinen pilkkeitä,niin noiden tuotolla lataa päivässä monen viikon akkuvolyymin tarpeet. Ja monta muutakin asiaa. Ongelmaksi koituu lähinnä se, että ei kannata/viitsi/ei ole rahaa,... tmv. ostella liikaa kalliita akkuja...
|
||||
|
||||
![]()
Otsikkoon viitaten, eilen tuli katseltua menoveden hintoja pikkureissussa. Hintahaarukka oli dieselin kohdalla 1,379€-1,594€ halvimman ollessa Varkaudessa ja kallein lähempänä itärajaa eli Jojensuusta Lieksaa kohden. Ja aika isoja eroja oli pienelläkin välimatkalla. Matkaa tehtiin Korpilahdelta Varkauden kautta Kontiolahdelle, ja takaisin samaa reittiä...
Tässä kun on kotinurkilla tullut kummasteltua hintoja, niin ne aika hupsusti vaihtelee jopa pitkin päivää. Ihan aamusta ja illasta on halvimmillaan, kalleinta kolmen ja kuuden välillä, saattaa olla yli kymmenen sentin eroja litrahinnassa... Bensa sitten elää samansuuntaisesti, pari harvaa kertaa on ollut diesel ysivitosta kalliimpaa, enenevässä määrin samanhintaista mutta toistaiseksi näyttää vielä pysyttelevän niukasti kalliimpana. Sentin osia, mutta kuitenkin... Aika lyhytaikaista tuntui taasen olevan "rähinä" hinnoitteluun liittyen, taisi tapahtua perinteinen "käsi nyrkkiin ja nyrkki taskuun" -ilmiö. Eikä kukaan edes puhunut mistään barrikaadien rakentelusta... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Bensan ja Dieselin hinta | Offijepe | Chit-Chat | 2 | 07.11.2017 19:47 |
Ostetaan GM 6.2 dieselin syöttöpumppu | AnttiPerkele | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 03.08.2016 06:25 |
6,2 dieselin polttoainesuodatin? | blazer | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 22.11.2012 18:26 |
dieselin hinta! | Rekisteröimätön | Chit-Chat | 5 | 29.03.2010 15:40 |
Dieselin lisäöljyäminen | L-200 | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 25.03.2005 22:32 |