![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Ammattimaalari varmaan osaa neuvoa paremmin... Mutta muutama asia mihin itse panostaisin: - Valoja vähän joka suunnasta: ylhäältä, alhaalta sivusta ja kulmista -> varjot minimiin ja kiilto esiin mahdollisimman hyvin - Jonkinlainen maalisumun poisto on melko välttämätön ->Maalattava kohde katoaa näkyvistä melko nopeasti varsinkin pienessä tilassa, jos mitään imuria ei ole. - Riittävästi lämpöä, liekkö +20C...+25C optimi?. Omasta kokemuksesta liian viileässä ei meinaa saada millään hyvää pintaa. Muutenkin maalaaminen on kauhun tasapainoa appelsiinipinnan ja valuman välillä. liian viileässä meinaa appelsiinikin valua. Itsellä ei meinannut oman BJ45 maalaus onnistua, kun koko kesä oli noin +15 astetta ja olin ulkolämpötilan armoilla. - Kunnollinen hengityssuojain pitää olla. Puolinaamari sekä pöly, että aktiivihiilisuodattimilla varustettuna minimi. Mieluummin paineilmamaski. Liuotinhöyryt muuten imeytyvät myös ihon läpi. Kertakäyttöhaalari (esim. k-raudasta 3M) suojaa tältä melko hyvin. Samoin liuottimia kestävät kumihanskat käteen. - Ruiskun putsaaminen on tehtävä huolella maalaamisen jälkeen. - Vedenerotin sekä kompuran päähän että ruiskun päähän. Kylmällä lattialla makaava letku kondensoi ikävästi veden, vaikka kompuran päässä erotin olisikin. - Perusvärin sekoitus hyvin ennen annostelua. Komponenttien sekoitus hyvin ennen, kun kaataa ruiskuun. Ja mieluusti suodattimen läpi kaato ruiskuun. Tämmösiä suppilomaisia kertakäyttöisiä paperisia sihtejä löytyy maalaustarvikekaupoista. - Kaikki pienetkin skraidut ja kuopat pohjissa näkyy maalauksen jälkeen varmasti. Hienotapojavärillä saa nämä kivasti pois, mutta on ylimääräinen vaiva. Eli epoksit pintaan, sen päälle hiontapohjaväri, sen hionta ja sitten vasta päällysmaali, jos haluu hyvän. - Pohjatöihin menee aikaa, jos ne tekee kunnolla. Kiiltävä maali tuo esiin myös kaikki pienetkin pinnan epätasaisuudet. - Pohjista olis hyvä saada pölyt pois ennen maalausta. Tähän on olemassa semmosia tahmaliinoja millä tuo onnistuu kivasti. Lattian pölynsidontakin olis hyvä tehdä, esim lattian kastelemalla pääsee jo pitkälle. Tuo epoxiprimerin päälle vois veltää https://www.automaalit.net/epages/au...Products/00226, ja sitten sen kevyt hionta niin, ettei epoxi tule näkyviin. 1.7mm suutin on vissiin minimi tuolle akryylifillerille. Itse tosin vetäsin sitä rankasti oheneettuna 1.4mm suuttimella. Näytti tuossa kaupassa olevan myös niitä maalisihtejä. Bilteman vedenerottimia käytin itsekin. Rakentelin sellasen vyön jossa oli tuo erotin sekä paineensäädin. Ruiskun ja vyösysteemin väliin sitten lyhyehkö paineletku. Tällä sai säädettyä paineen helpommin kun, että olis käyttänyt kompuran päässä olevaa säädintä. Ite oon maalannu Glasuritin pintamaaleilla. Näillä saa kahdella kerroksella riittävän peiton. Ekan kerroksen alta pohjat vielä kuultaa läpi. Toinen kerros vaatii paksummalti sumutusta, muuten jää appelsiiniksi. Tässä kohtaa mulla yleensä sitten maali valuu ja tatti kasvaa otsaan....
Viimeksi muokannut Radis : 29.11.2018 20:09 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Maalaustilana meinasin työpaikan hallia, kastelen lattian ja 10x10 m pressu päälle ja siinä. Sotkeentuuko lattia jos en ton laajemmalti levitä pressua? Pikku sumun mähnä nyt ei varmaan märkään pysyvään tartu? Lämpötilaksi saa kehitettyä jotain 15-18°C näin talvisaikaan. Ilmatilan kuutioita on n. 2500m3, joten tuskin henkeä ahdistaa.
Kopan palaset tarkoitus maalata erikseen eli isoimmat biitit n. 1.7x1.3 m. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Maalinpöly on kyllä uskomaton sotkemaan kaikki mahdolliset pinnat. Tokikaan se ei juuri enää kiinni tartu tuolla 10m+ etäisyyksillä mutta sotkee se silti. Ite olen maalaillut autoja 1.2-1.4mm suuttimilla mutulla säädelly ruiskutuspaineen 1.8-2.5bar maalista/lakasta riippuen. Ja tosiaan yläsäiliöruisku. Suuremmalla paineella appelsiinipintaa ei niin herkästi tule mutta vastaavasti maalimenekki on suurempi kun maali leviää sumuna tosiaan ympäri hallia. Maali kuivuu kyllä vähälläkin kovetemäärällä. Ja kuten yllä sanottua. Parempi kiilto mitä vähemmän haihtuvia komponentteja siellä maalin seassa on. (kovete/ohenne) Ja tuollasella kympin taiwanintorin ruiskullakin saa kyllä siistiä pintaa. Mutta on niissä ruiskuissa erojakin. 300-400e ruiskulla maalaus on ihan mukavaa hommaa, ja siistiä pintaa tulee melkein itsestään ![]() Ja minultakin ääni oikealle automaalille. Nuo temadurit sun muut ns. "teollisuusmaalit" on vähän niin ja näin. Viimeksi muokannut Mika_T : 29.11.2018 20:31 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Jos meinaat sitä temaduria käyttää pintamaalina niin miksei käytä saman firman GPL-S primer epoksia pohjaan .
Kovettajaa on sitten erillaisia eri olosuhteisiin sopivia ,nopeampaa ja hitaampaa. Ja jos tämmösen bj:n maalaa kaikki osat ja nippelit erikseen ja kunnolla sitä maalia sitten menee . |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tuli hetken inspiksestä tilattua jostain alesta jo loppukesästä tuota Trotonia kun vaikutti helpolta ja kelvolta. Katoin tuota GPL-S:ääkin silloin, mutta lukee et ”suurpaineruiskutus tai sively”. Mut ilmeisesti levittyy riittävästi blandattuna tollasella tavan yläkannullakin?
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Kokemuksia omista piha/lato maalauksista
Ensimmäinen on paineilma:
Me maalattiin aikanaan noilla halvoilla yksisylinterisillä markettikompuroilla, siis kaksi kompuraa teki paineilmaa ruiskulle. tuli vettä, vaikka halpis eroitin letkussa. Sitten toinen noista hajosi, ja siitä tehtiin välitankki ja paineenalennin letkuun, sen tankkiin molemmilta (uudesta ja vanhasta) kompuroilta suoraan tankkipaine n. 10m letkuja pitkin. Letkut oli upotettu saaviin kylmään veteen. siihen loppui vedentulo ruiskusta. Toinen, yllättävän töisevä homma oli oppia käyttämään/säätämään ruiskua: -> kannattaa opetella vaikka vesiohenteisella latexilla, mitä tarkoittaa sivuilman ja maalimäärän säätö yms, unohtamatta ilmanpaineen vaikutusta. -> jos halpis ruiskulla päästää maalia keskelle maalattavaa osaa, niin monesti sylkäisee pienen pisaran.... siis jos mahdollista, niin painetaan liipasinta niin syvälle, ennen kuin tullaan maalattavalle alueelle, että maali alkaa virrata kunnolla. (paremmissa ruiskuissa tätä ongelmaa ei ole?) Ja jos joutuu maalaamaan kylmässä, niin kannattaa tutkia/kysellä, mitä eri ohenteen vaikuttaa. p.s varaa hyvää ohennetta senverran reilusti, että saat pestyä ruiskun puhtaaksi. (kerrasta pilalla, jos halvempi liotin ei puhdistakkaan) p.s mulla yläsäiliöruiskussa yleensä 1,4 suutin; jos lämpimässä pitää maalata isompia osia, kuten esim. bj:n katto, niin tuntuu että 1,8 ei ole yhtään liian iso. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eli heti alkuun opetella sellainen juttu että ilma pitää virrata kokoajan ja liipaisimella säädetään vaan maalin tulo. (vaatii kompuralta tuottoa) Sivuilmasäädöllä säädetään maalisumun, eli viuhkan korkeus. Sivuilma jos on kiinni niin ruiskusta lähtee aika pienihalkaisijainen "piste" sitä maalia, se taas valuun tosi herkästi, käytännössä heti. Perussäätö viuhkalle olisi vaikka sellainen että viuhkan korkeus sopivalta maalausetäisyydeltä olisi ~20-25cm, noin. Tavisväreillä ei niin justiin vaikka olisi pienempikin ~15cm. Metalliväreillä metallihileen asettumiseen tuolla on suuri vaikutus. Tulee komea raitaefekti jos vetää liian läheltä/liian matalalla viuhkalla metalliväriä ![]() Maalisäädöllä rajataan vaan maalimäärä joka tulee ruiskun läpi kun liipaisin on pohjassa. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos päädyt siihen gpl-s primeriin niin sen saa vielä sävytetty . Jos käytät pintavärinä temaduria ral koodilla niin kone ehtottaa pohjävärin sävyn . Viimeksi muokannut BENJAMIN : 30.11.2018 06:05 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Turhaa hifistelyä. Mä maalailin pari vuotta sitten asuntovaunun. Tein sen keväällä pihassa. Oisko ollut huhtikuu? Pihalla oli vielä jäätä ja oisko ulkolämpötila ollut mukavat +5 tai jotain. Vaunun pinnan hioin vähän sinne päin. Kunhan se oli karkee niin se riitti. Maaliruiskuna oli sellainen halpis setti. Missä tuli letkut ja muut paineilmalaitteet mukana. Koko setti tais maksaa 20e? Kompurana toimi 50e uutena maksanut halpis paska kompura. Se huusi koko ajan kun maalaili. Eikä ammattimies mitään vedeneroitinta käytä. Maalina käytin Hammeria. Siinä kun pihalla suhauttelin maalia pintaan niin sopivasti broidi tuli kylään. Joka sattuu ammatiltaan olevan automaalari. Sehän ei oikein pitänyt mun ostoksista. Oikeastaan mistään niistä. Eikä se pitänyt mun maalausympäristöstä. Eikä se pitänyt mun tavasta maalata. Joten se sitten tarttui ruiskuun ja näytti mallia. Lopulta se sit maalas sen loppuun asti.
Jäljenhän ei pitänyt olla mitään priimaa. Kyse oli 1000e vaunusta. Mut tuli kyllä yllättävän hyvä. Se maali jopa pysyi siinä pinnassa. Keväällä varmaan samanlaisella setillä maalaillaan asuntoauto.. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Ehdottomasti jos todella kiiltävän haluaa pinnasta niin kannattanee unohtaa Temadur. Helpommin sileää pintaa tulee "ohuemmilla" maaleilla. Juurikin (Standox, Spies Hecker? mitä näitä on..) automaalit varmasti parempia.
Tuon oman HJ:n pinnat vetäisin puuliiterissä yläkannuruiskulla märkää märälle tekniikalla. Yhteensä tuli epoksitervan päälle kolme kerrosta keltaista Temaduria. Ensimmäinen suht ohuena huntuna ja jälkimmäiset paksumpana ja peittävämpänä. Valumia syntyi muutamaan kohtaan mutta pääosin tuli sileää suht kiiltävää pintaa. Halppis vedenerottimet kompuran päässä ja ruiskun juuressa. Lämpötila kevätauringossa ehkäpä plussan puolella ![]() Työn puolesta näken paljon teollisuusmaaleilla maalattuja teräsrakenteita joissa tuo kiilto ei ole lähelläkään automaaleja. Myös ongelmana on se, ettei teollisuusväreissä kiiltoaste saata kestää kovin montaa vuotta niinkään hyvänä kun sen ruiskusta on pihalle saanut. Pinnan lakkaus auttaa hieman kiiltoon/kestoon mutta ei voi puhuakkaan lähellekkään yhtä sileästä ja kiiltävästä pinnasta kuin tehtaalta tulleissa autoissa. Ensimmäisen kuvan Cruiseri on kyllä äärimmäisen upea myös maalipinnaltaan ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tuleekos tällä tyylillä tästä pohjamaalista liki samansävyinen jo valmiiks, vai antaako esim. ruskean sävylle punaisen pohjan ja keltaiselle harmaan?
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/t...starttipakkaus Sumun mähnä on suoraan verrattavissa maalattavan pinnan pinta-alaan. Häkellyttävän paljon sitä maalatessa tuppaa tulemaan. Ja häkellyttävän tarttuvaakin se saattaa olla.... No kun kokeilee ensin jonkun pienemmän kappaleen, niin näkee miten sitä sumua sinne halliin kertyy. Maalikaupasta voisi kysellä neuvoja kovettimen suhteen, jos maalaa alle 20C lämmön. |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Maalauksesta ei jääny paljoa kerrottavaa, maalipölyä joka paikassa. Ja jumalaton käry tallissa pitkän aikaa, ei niinkään käytetystä maalista Teknodur vaan sen lakasta aivan järkyttävä haju ja pitkään. Maskina käytin 3M 4251. Yllättävän paljon sai maalia kulumaan myös hj,n maalauksessa.
Oli näköjään meidän vanhempi juniori osunu kuvaus linjalle |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Toi trotonin epoksi on kyllä ollu kohtuu jäykkää tavaraa että sitä varmaa saa tai joutuu ohentaan aikaspaljon, 1.7 suutin on varmaan siihen ihan hyvä, ja paineet säätää oman tuntemuksen mukaan, pohjamaalilla pystyy hyvin harjoitteleen. Pintamaalissa paineet ruiskun juuresta mitattuna noin 2 - 2.5 bar luokkaa, mutta sekin riippuu aikapaljon maalin paksuudesta, ite oon tykänny maalata vähä kovemmalla paineella vaikka hvlp ruisku oliski.
Tekemällä tuonki oppii ja ku riittävän monta kertaa hioo niitä valumia ja appelssiineja ni seuraavalla kertaa kantsii tehä erilailla ![]() |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Isot pressut roikkumaan katosta niin että saat eristettyä semmoisen kohtuu kokoisen kammion sinne hallin sisälle. Oma talli on 80 neliötä ja talvisiin paikkailuoperaatioihin olen tehnyt roikkuvilla pressuilla semmoisen pikku hallin sinne sisälle. Ei leviä maalipöly ja saa paremmin lämpöiseksi.
|
#17
|
||||
|
||||
![]()
Gpl- primerillä ruiskin toyon pohjamaaliin, alakannuruiskulla muistaakseni 1.8mm suutin.
Oli äärettömän helppoa ja ohensin muistaakseni ~40%. Pinnat puuttuu, kun tuota pressutallia (4.5m x 8m) en aio edes yrittää lämmittää riittävän lämpöiseksi. Viimeksi muokannut toyopet : 29.11.2018 22:42 |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Heikkimetsäheebo tiivisti täydellisenä amatöörinä mitä on itse havainnoitu samanlaisina amatööreinä. Me ollaan käytetty tuota bilteman 1.4mm suuttimella olevaa 20e yläsäiliöruiskua hiontapohjaväriin, temaduriin ja teknoduriin ja kaikken muuhun mitä saa ruiskun läpi tulemaan.
Paljon työkseen autoja maalaava kaveri sanoi että 5:1 tai tätä isommalla maali/kovetinsuhteella ei ole helppoa saada oikein kiiltävää pintaa. Me ostettiin pojan projekteihin pintaväriksi jotakin oikeaa halpis automaalia, tämä maalari kaveri veti sillä niin kyllä sai pintaan aivan erilailla kiiltoa kuin me näillä teollisuusmaaleilla. Auton sisätilat maalattiin itse teknodurilla, numeroa en muista mutta tallilta kyllä nään. Laitettiin muutaman vuoden takainen taitajakisan automaalauksen ( mun entinen oppilas )voittajatyttö maalaamaan tuolla bilteman ruiskulla ja autovärillä yksi volvon konepelti, ei ollut pinnan saaminen olosuhteista ja ruiskusta kiinni. Lämpöä oli mutta muuten kaikki edellytykset kelvottomat, niin vaan tyttö sai komean pinnan aikaan. Yksi harrastaja isä/poika tuttava on maalaillut useamman auton noilla nettivärin seteillä. Mun poika oli nähnyt viimeisimmän niiden maalaaman mg:n pikku avon niin sanoi jotta oli hieno ja värikylläinen ja kiiltävä pinta. Heilläkin sellanen suojamuovista tehty ”kammio” josta joku pieni imuri kiskoo pölyä minkä vähän jaksaa. Omiin kokemuksiin vahvasti pohjautuen pintaväreiksi oikeaa automaalia jos kunnolla kiiltoa haluaa, ainakin näin amatunarina ”pinnan” saanti ja maalaus paljon helpompaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Aloittelijan kysymyksiä dana peristä | Tonijii | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 14.01.2017 02:15 |
offroad suunnistus aloittelijan kysymyksiä | tomcat | Tekniikka & Jutustelu | 37 | 23.04.2012 07:34 |
Auton maalaus | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 28.07.2009 18:01 | |
auton maalaus | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 26.01.2005 12:46 | |
Aloittelijan kysymyksiä... | Lazze | Vuosimallit 1968-1982 | 3 | 09.05.2003 11:25 |