Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.11.2018, 17:45
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.445
Perusasetus

käntää perä murikan ylös alasin saa samalla hi pinjonin normi perästä

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.11.2018, 18:01
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 606
Perusasetus

Etuakseli on varmaan hankalampi. Alkuperäiset kääntöpäät voinee unohtaa.
Volvon kääntöpää on kai tarpeeksi tukevaa tekoa. Olkalaakereiden väli on suuri, mutta alkaa homma taas laajenemaan.




Oliko projektiin jo valikoitunut osille koneistuspaikkaa? Onko millaisia koneistus rajoitteita tiedossa?
Tekijöiltä voisi saada suosituksia toteutukseen.

Viimeksi muokannut Fruehauf-CJ : 29.11.2018 18:10
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.11.2018, 18:30
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Noista mallia jarruihin: http://www.tibus-offroad.com/en/prod...lt-on-portals/


Edit: olis näemmä ollu syytä katsoo nuo linkit ensin. Tibuksiin jo viitattiinkin niissä....

Viimeksi muokannut Radis : 29.11.2018 18:39
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.11.2018, 17:39
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.268
Perusasetus

Kiinnostavaa. Varsinkin tuo mitsu yhteensopivuus. Jos hinta pysyy järkevänä ja kääntöpäiden sekä laakerien kesto hyvänä niin ehdottomasti kiinnostaisi tällainen sarja.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.11.2018, 21:00
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.434
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
Jos hinta pysyy järkevänä ja kääntöpäiden sekä laakerien kesto hyvänä niin ehdottomasti kiinnostaisi tällainen sarja.
Paljonko on siedettävä summa?
Kuinka paljon harrastaja olisi valmis maksamaan tälläisestä sarjasta?

Pääasiassa peruskoneistusta, mutta esim vetarille tuleva hammasratas booreilla haastava/suhteellisen arvokas...
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.12.2018, 13:18
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.889
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Pääasiassa peruskoneistusta, mutta esim vetarille tuleva hammasratas booreilla haastava/suhteellisen arvokas...
Eipä tuossakaan mitään erikoista ole valmistuksen kanssa.
Jos käyttöhammastuskin on suora, niin syntyy vielä molemmat hammastukset samalla koneella pistämällä.
Tai löytyyhän noihin koneisiin ohjelmat nousullisillekin hammastuksille. Teriäkin olen noille suunnitellut muutama vuosi sitten.

Vierintäjyrsimet on enemmän käytössä ulkopuolisen hammastuksen avaamisessa, mutta onnistuu muutenkin. Pienemmillä ( vähän hampaita) hammastuksilla ihan toimivia nuo pooritusten vetoon tarkoitetut laitteetkin.

Jos noita lähtee joillain "rautakaupan" valmis-hammaspyörillä tekemään, niin aika vähillä liikkeillä vois osat syntyä.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.12.2018, 19:01
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.434
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand Näytä viesti
Eipä tuossakaan mitään erikoista ole valmistuksen kanssa.
Jos käyttöhammastuskin on suora, niin syntyy vielä molemmat hammastukset samalla koneella pistämällä.
Tai löytyyhän noihin koneisiin ohjelmat nousullisillekin hammastuksille. Teriäkin olen noille suunnitellut muutama vuosi sitten.

Vierintäjyrsimet on enemmän käytössä ulkopuolisen hammastuksen avaamisessa, mutta onnistuu muutenkin. Pienemmillä ( vähän hampaita) hammastuksilla ihan toimivia nuo pooritusten vetoon tarkoitetut laitteetkin.

Jos noita lähtee joillain "rautakaupan" valmis-hammaspyörillä tekemään, niin aika vähillä liikkeillä vois osat syntyä.
Minä tarkoitinkin, että sen booriosan tekeminen ei ihan joka pajalta onnistu... Siis booriholkki mikä on napalukossakin. En sitten tiedä kestäisikö se napalukon holkki, jos sen hitsaisi hammaspyörään kiinni.
Saahan niitäkin tilattua valmiina, mutta hinta nousee mitä enempi vaaditaan.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.12.2018, 20:23
Mekanismi Mekanismi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.04.12
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 198
Perusasetus

Ensimmäinen rasti oli helppo. Maailma on täynnä edullisia hammasrattaita. Yksi sarja tilattiin kokeeksi nettikaupasta.
https://www.mechanicdrive.com/buy-sp.../moduul-4.html
40mm leveät moduuli 4 rattaat tuntuivat hyville. Mitoitusta tai kestävyyttä ei varmistettu mitenkään . Ne vain näyttävät hyville. Ensiöakselille 16 hammasta, apuakseleille 14 hammasta ja toisioakselille 22 hammasta. Näillä päästään 1:1,37 välitykseen, mikä on riittävä tässä tilanteessa. Välitystä tärkeämpi tieto tässä vaiheessa oli se, että tällä konstruktiolla oli mahdollista päästä noin 150mm korkeaan rakenteeseen (toisioakselin keskeltä boksin kuoren yläreunaan). 150mm on siitä tärkeä luku, että sen saa tungettua 15” vanteen sisään. Eli toiveena olisi, että raideleveys ei kasvaisi kovin paljoa. Jos (ja kun) boksi menee vanteen sisään, niin raideleveyttä voi säätää vanteen ET:llä.
Click image for larger version

Name:	Mod4 rattaat.jpg
Views:	1263
Size:	151,2 Kt
ID:	88623
Sehän on jo melkein valmis. Enää puuttuu loput.

Seuraava rasti olikin sitten vähän haasteellisempi, mutta ahkeran harjoittelun tuloksena netin ilmainen 3D-suunnitteluohjelma alkoi totella pikkuhiljaa. Paljon on opittu ja paljon on tehty väärin tai ainakin kantapään kautta. Kotelosta alkaa kuitenkin valmistua ensimmäinen hahmotelma. Tässä vaiheessa alkoi hiipiä pelko persiiseen, että tämä ei ehkä olekaan ihan näps ja kops. Pelkkien laakereiden valinta aiheuttaa päänsärkyä.
Click image for larger version

Name:	Kansi .jpg
Views:	1303
Size:	30,0 Kt
ID:	88624Click image for larger version

Name:	Porttaali rattaat.jpg
Views:	1184
Size:	31,0 Kt
ID:	88622
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 17:42 (GMT +2).