![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() käntää perä murikan ylös alasin saa samalla hi pinjonin normi perästä
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Etuakseli on varmaan hankalampi. Alkuperäiset kääntöpäät voinee unohtaa.
Volvon kääntöpää on kai tarpeeksi tukevaa tekoa. Olkalaakereiden väli on suuri, mutta alkaa homma taas laajenemaan. ![]() ![]() Oliko projektiin jo valikoitunut osille koneistuspaikkaa? Onko millaisia koneistus rajoitteita tiedossa? Tekijöiltä voisi saada suosituksia toteutukseen. Viimeksi muokannut Fruehauf-CJ : 29.11.2018 18:10 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Noista mallia jarruihin: http://www.tibus-offroad.com/en/prod...lt-on-portals/
Edit: olis näemmä ollu syytä katsoo nuo linkit ensin. Tibuksiin jo viitattiinkin niissä.... Viimeksi muokannut Radis : 29.11.2018 18:39 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kiinnostavaa. Varsinkin tuo mitsu yhteensopivuus. Jos hinta pysyy järkevänä ja kääntöpäiden sekä laakerien kesto hyvänä niin ehdottomasti kiinnostaisi tällainen sarja.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kuinka paljon harrastaja olisi valmis maksamaan tälläisestä sarjasta? Pääasiassa peruskoneistusta, mutta esim vetarille tuleva hammasratas booreilla haastava/suhteellisen arvokas...
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos käyttöhammastuskin on suora, niin syntyy vielä molemmat hammastukset samalla koneella pistämällä. Tai löytyyhän noihin koneisiin ohjelmat nousullisillekin hammastuksille. Teriäkin olen noille suunnitellut muutama vuosi sitten. Vierintäjyrsimet on enemmän käytössä ulkopuolisen hammastuksen avaamisessa, mutta onnistuu muutenkin. Pienemmillä ( vähän hampaita) hammastuksilla ihan toimivia nuo pooritusten vetoon tarkoitetut laitteetkin. Jos noita lähtee joillain "rautakaupan" valmis-hammaspyörillä tekemään, niin aika vähillä liikkeillä vois osat syntyä.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Saahan niitäkin tilattua valmiina, mutta hinta nousee mitä enempi vaaditaan.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ensimmäinen rasti oli helppo. Maailma on täynnä edullisia hammasrattaita. Yksi sarja tilattiin kokeeksi nettikaupasta.
https://www.mechanicdrive.com/buy-sp.../moduul-4.html 40mm leveät moduuli 4 rattaat tuntuivat hyville. Mitoitusta tai kestävyyttä ei varmistettu mitenkään . Ne vain näyttävät hyville. Ensiöakselille 16 hammasta, apuakseleille 14 hammasta ja toisioakselille 22 hammasta. Näillä päästään 1:1,37 välitykseen, mikä on riittävä tässä tilanteessa. Välitystä tärkeämpi tieto tässä vaiheessa oli se, että tällä konstruktiolla oli mahdollista päästä noin 150mm korkeaan rakenteeseen (toisioakselin keskeltä boksin kuoren yläreunaan). 150mm on siitä tärkeä luku, että sen saa tungettua 15” vanteen sisään. Eli toiveena olisi, että raideleveys ei kasvaisi kovin paljoa. Jos (ja kun) boksi menee vanteen sisään, niin raideleveyttä voi säätää vanteen ET:llä. Sehän on jo melkein valmis. Enää puuttuu loput. Seuraava rasti olikin sitten vähän haasteellisempi, mutta ahkeran harjoittelun tuloksena netin ilmainen 3D-suunnitteluohjelma alkoi totella pikkuhiljaa. Paljon on opittu ja paljon on tehty väärin tai ainakin kantapään kautta. Kotelosta alkaa kuitenkin valmistua ensimmäinen hahmotelma. Tässä vaiheessa alkoi hiipiä pelko persiiseen, että tämä ei ehkä olekaan ihan näps ja kops. Pelkkien laakereiden valinta aiheuttaa päänsärkyä. |