Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marriuzi
Olin tuossa vaihtamassa runneriin apulaitehihnoja ja kun laturin hihnaa pois ottaessa kampiakselin päästä niin huomasin et se hihnapyörän kehä liikkuu edestakaisin kampiaksen suuntaisesti ja kehää voi pyörittää paikallaan. Siis tavallaan voi pyörittää paikallaan sitä urakehää jos nyt joku tajus mitä tarkotan.
Googlettelin jo asiasta nii jos nyt ymmärsin oikein nii se on joku harmoninen pyörä ja sen kehän kuuluu pyöriä vapaasti. Sitten kyllä rupesin epäilee et ei kait sen kuulu niin pyöriä, vai kuuluko? Eihän siitä esimerkiksi pysty ajoitusta lukemaan jos pyörii miten sattuu. Kertokaapa tietäjät onko normaalia vai meneekö pyörä vaihtoon?
3vze moottori kyseessä.
|
Siis tuo hihnapyörän moniurahihnan kehä on irti?
Onko tuossa hihnapyörässä värinänvaimennin?
Jos on, niin kampiakseliin pultattavan osan ja moniurahihnapyörän väliin on vulkanoitu kumia.
Ja nyt tuo vulkanointi on pettänyt. siis rikki.
Tarkista että tuo kampiakselin päässä oleva osa on kunnolla kiinni kampiakselissa.
Noita hihnapyörän värinänvaimentimia on mennyt rikki mm. Wolkkareissa. (siis kumi irtoaa raudasta, ja hihnapyörä alkaa elää omaa elämää....)
WV Trasportterissa tuohon on jo tehtaalla varauduttu; siellä on "pultti" joka ottaa kiinni, kun kumi pettää. Ja kirjaimellisesti hakkaa kuuluvasti, varsinkin pienillä kierroksilla.
Toyotassa tuo on niin harvinaista, että noita "korjaus äänimerkkilähteitä" ei ole (siis voi irrota ilman ennakkovaroitteluja).
Mutta oikeasti, jos tuo on irti, niin ei parane itsestään, vaan murustelee kumia kokoajan vähemmäksi, ja lopuksi tuo hihnapyöräosa voi lähteä pois paikaltaan; särkee siinä ohimennen syylärin ja jotain muuta pientä....
ja kun ohjaustehostin heittää toimimasta, niin voi käydä terveydenpäälle.
-> Minä en ajaisi....