![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Viime venäjän reissulta koti pihaan kurvatessa huomattiin että takaa oli vanne löystynyt ja hakannut vanteen, navan, navan pultit, levyn sekä "spacerin" aivan paskaksi. Vanne varsinkin harmitti sillä se oli melko uusi. Huomattiin kyllä että matkan loppu kilometreillä vähän jumputti mutta oli siinä samalla vähän isompaakin ongelmaa, kuten lähes täydellinen jarruttomuus. Jarulevykin oli lähes tuliterä vaikkei siltä näytäkkään. Ruostuu hetkessä kun tallissa seisoo. Olin jo ennen nykyisten vanteiden tekoa koittanut hakea tehdastekoisia edullisia BL peltivanteita. En silloin saanut sellaisia hommattua tarpeeksi nopeasti joten piti tehdä normi vanteista. Nyt vannetukku toi beadlock mallit markkinoille ja oli ihan pakko kokeilla onko näistä mihinkään. Pitkään olen jo harmitellut kun omatekoisissa keskitys vanteelle on aina enemmän tai vähemmän haasteellista ja väärin tehtynä aiheuttaa pomppimista pystysuunnassa. Tehdastekoisissa erilainen rakenne ja keskitys vastaa normaalia vannetta. Hankin siis 8x16 Rocky Beadlockit. Olin jo muutaman viikon ajanyt hodarilla vastaavilla 15x10 vanteilla ja niistä rohkaistuneena uskalsin nämäkin hankkia. Hodarissa menee melko hyvin mutta pientä ravistusta löytyy. Vanteita/renkaita ei ole tasapainotettu kuin kuulilla. Hodarissa lisäksi joku ongelma leveämpien vanteiden kanssa etupäässä, meinaa lähteä woblaamaan. Tämä siis toistuu kaikilla 33-> renkailla ja leveemmillä vanteilla mitä minulla on ollut. Teki jopa 33" kumeilla ja 7" vanteilla kunnes runkoa vahvistettiin, jossain vielä siis vahvistamista tai vikaa. BJ meni edellisilläkin vanteilla hyvin kun ne oli keskitetty kunnolla eikä ne olleet vettä täynnä. Unboxing Omatekoinen vs tehdastekoinen beadlock. Nyrkkisääntö omatekoinen beadlock leventää vannetta noin tuuman pitää aika tarkalleen paikkansa. Rako kun vanteen kehä pultattu kiinni "rauta rautaa vasten" Ziarelli Extreme forestin reuna on nyt noin 18mm, beadlock on painanu tätä hieman kasaan koska uutena oli paksumpi, 22+mm. Kehä kii. Kehän materiaalivahvuus noin 3mm, reuna on pyöristetty prässäämällä pelti kaksinkerroin. Vedin pultit noin 5 ftlb momenttiin. 8x16 vanteissa on keskiö paksumpaa tavaraa kuin 15" mallissa ja reiät isommat. Ziarellit meni helposti näille vanteille. Ei tarvinnut kuin vähän painaa jalalla kun sisäreuna imi kiinni. Omatekoiset 8x16 beadlockit vaati kaksi miestä hyppimään kumin päälle tallissa ja maastossa piti räjäyttää vanteelle. Vannejumppaa sai tehdä kauniissa säässä ulkona. Tallissa ei viitsinyt tehdä kun myös miljoona hyttystä oli löytänyt sieltä mukavan viileän paikan. Tässä taas löytyi samalla syy miksi juuri keskitetyt vanteet pomputti. Kolmessa vanteessa oli reilusti vettä sisällä (+kuulia noin 280g) vaikka ei ole tippunut vanteelta. Hörii siis maastoajossa sisään tavaraa luultavasti sisäreunasta. Pitäisi varmaan käyttää jotain liimaa. Yhdestä kumista piti oikeen kaapia savea irti kumista, varmaan keskipakovoima oli sitä pakannut keskelle renkasta aika tiukkaan. Ajamaan ei ole vielä päässyt. Löytyi lisää korjattavaa kun vaihdoin apparipuolelle eteen jarrupaloja. Napa ei pyöri mihinkään käsin. Juuri ja juuri voi pyörittää kun lyö ison rukarin jäähdytetyn levyn väliin. Laakeri pettänyt? Tämä olikin viime reissulle vaihdettu napa jostain 80 luvun HJ:sta alkuperäisillä laakereilla. Ei ollut vaihtaa uusia joten vanhat rasvaten kasaan ja nyt jo jumitti kiinni. Ohjaus simpukkakin vuotaa öljyä siitä mihin rattiakseli kiinnittyy joten on taas tekemistä riittää.
Viimeksi muokannut mikjus : 18.06.2018 14:09 |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Taas menee niin tasaseen. Perhanan vesi renkaissa kiusannu pari viime safaria ja kironnut auton alimpaan helvettiin yksinkertaisen ongelman takia. Tekee ajamisesta aika kauheaa verrattuna nyt kun kaikki on tasapainossa.
Etupyörän laakerit oli ruostuneen jumiin jostain syystä. Varmaan vettä päässyt sisään. Eikä tainnut olla ihan tavan vettä vaan jotain todella hapanta suovettä joka ruostuttaa kaiken. Vielä kun simpukan saa ehjättyä niin olisi ajokunnossa. Ei se paljoa vuoda mutta uskaltaako siihen luottaa ettei tilanne muutu? Eilen jo koitettiin saada varasimpukasta sektorivartta irti mutta on taas niin tiukassa ettei mitään järkee. Kerran jo halkaistiin samassa operaatiossa iso ruuvipenkki ennen kuin varsi irtosi. Jätettiin nyt suosiolla CRC kylpyyn ja jos kokeilis uudestaan prässillä tms. Varmaan kohta koitettava etsiä jostain tehdaskunnostettuja tai uusia simpukoita jos vaan järkihintaan saa. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Vaihdoin simpukan vuotamattomaan malliin ja samalla vahvistin runkoa 5mm levyllä, ihan varmuuden vuoksi.
Taakse vaihdoin taas kaikki uudet puslat ja uudet bilsteinin kaasuiskarit. Parempi kuin edelliset mutta on aika apinakiikku vieläkin. EtuCoilit on tarkastettu, uudet öljyt ja paineistettu. Silti auto on hirvee kiikku, olisko jouset jo niin kuoleentuneet vai pitäskö jäykistää? Pitkästä aikaa bikinitopilla. Lensi kaksi kertaa vauhdissa irti venäjän reissulla, tai kumpikin tapahtui kotimaan puolella. Suomenlahti / Koivisto/Uusikirkko Uusilla vanteilla ja kun kaikki muukin on tikissään, menee tosi tasaseen. Ainoa miinus on hitonmoinen meteli joka tulee voimansiirrosta. Ennen reissua vaihdoin sektorivarren puoleen vetotangon nivelen ja nyt siinä on jo klappia. Menee siis ylikulmaan pakosti kun näitä menee kun leipää. Täytyy vissiin laittaa keskirajoitusliina tai sitten taivuttaa ohjausvartta niin että sallii lisää kulmaa. Saattaa olla että 4x4labsin varsi on jotenkin huonossa asennossa ajokorkeudessa. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ40 1979 -rusticgreen- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Pillimehu oli taas himpan verran oikeemmassa, itellä vissiin ollu joku muu mielessä kun poukaman vahtaajat tullu töllöttimestä
Pitäskö tarkistella ettei miami visen tupsi ajele peräti series rooverilla ![]() |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() ![]() !?! ...pirunhankalaa kun joutuu nauliintuneella katseella&miehisillä putkiaivoilla montaa asiaa yht'aikaa rekisteröimään...kapasiteetti meinaa loppua kesken !
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ40 1979 -rusticgreen- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Lainion akussa oli kerran juttua vinssaus akuista kun hain crafteriin uutta patteria ja sanoivat että valikoimassa on joku parempikin ”vinssaus” akku kun optima mutten kuollaksenikaan muista merkkiä. Hyvää tarinaa muuten beejistä! Ite tars sunnuntaina hakea omakin ja eilen tuli luettua koko rakenustopikki läpi yhellä istumalla. Hyvää tarinaa ja hyviä kuvia!
__________________
BJ ZiL131 Sunbeam |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myyty BJ-40 Projekti | mss | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 05.06.2016 20:17 |
| Myydään Bj-40 projekti | kares | O/M/V Ajoneuvot | 16 | 19.03.2014 23:04 |
| Bj 40 projekti | _JT_ | Maasturiprojektit | 277 | 28.02.2013 22:09 |
| M: TOYOTA BJ-40 projekti | tepa78 | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 15.03.2008 15:47 |
| Bj 40 -76 projekti | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.03.2008 23:00 |