![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Ite laitoin edelliseen kasikymppiin perus 2" omet ilman mitään lisäpainotuksia. Tuli oikein mukava jolla viitsi ajaa vaikka 1000km päivässä. Tähän nykyseenkin pitää vaihtaa ainakin nuo etujouset kun on niin järkyttävä täryjyrä tuolla tienpäällä. Iskaritkin ajattelin hommata vakiot kun en oikein tiedä johtuuko tuo järkyttävä jäykkyys jousista vai iskareista.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mites takaperän pinionin laakerit? Kumpi niistä yleensä ensiksi alkaa kahisemaan?
Ja onnistuuko pienempää laakeria vaihtaa pelkästään kardaaninlaipan irrottamalla? Mahtuuko krymppiholkki samaa kautta pihalle? Jos jollaki on varmasti ehjä 4.11 lukollinen takaperä jouten niin ilmottele. Voisin ostaa pois jos hintataso on järkevä. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Mikä välitys? ja -lukko? ja onko varma, että takaperä kahisee?Lainaus:
![]() Onko pinjonin laakereissa välystä? siis liikkuuko pinjoni käsivoimin ylös-alas? Siis tuo takaperän välitys ja laakerointi on huomattavan samanlainen, kuin esim. vm. 76 bj-40 cruiserin, toki tasauspyörästön poskilaakerit on erit, suuremmalla sisäreijällä? -> yleensä tuo takaperä kestää hyvin, jos ei tapahdu jotain vauriota: esim. öljyt loppuu.... siis kun hdj:ssä on jatkuva neliveto tasuspyörästön kautta, niin takaperän laakerit kestää jopa paremmin, kuin vanhemmissa. Itse en ole törmännyt yhteenkään laakerivammaiseen takaperään, etuperiä on tullut laakeroitua.... Automaattilaatikolla olevassa hodarissa on MUISTAAKSENI pinjonissa hampaita 10 ja lautaspyörässä 41= 4.1. Manuaalissa pinjonissa 11, ja lautasessa 41. Ja jos esim. saksan tuonti hdj-80, niin monesti kitkalukko takana. (joka on käytännössä vm. -81 hj/bj kitkalukko) Ja tuossa BJ-42 on välitys: pinjonissa 9, ja lautasessa 37 hammasta; siis 4.111 Vastaavasti manuaalit, siis hj-60 10/37= 3,700 ja hdj-80 11/41= 3,727 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Aika kahinaa pitää lämmetessään ja kahina on sen verran korkeataajuista että tulee nopeasti pyörivästä paikasta. Pyörälaakerit käytin auki ja rasvasin uusiksi. Kasattu ilman vaseliineja ja jätetty aivan löysälle... onneksi sentäs vetarien stefat oli hikoillut öljyä tuonne takalaakereille. Mikähän seppä tätä on rassannut kun etupäässä oli sama homma.
Onneksi ei pyörälaakereissa näkynyt mitään vikaa vaikka renkaan kehällä heittoa oli lähes 2cm! Pinionissa ei ole välystä mutta stefa hieman vuotaa ja vaikuttaa että on pinionia on kiritty ja vedetty liian tiukkaan. EDIT: Siis tämä on automaattivaihteinen hodari 4.1 välityksellä ja kytkettävillä lukoilla kuten yllä lukee... Viimeksi muokannut Mika_T : 14.05.2018 10:09 |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos yhtään epäityttää, että tuleeko perästä, niin kannattaa käyttää vuorotellen etu- ja taka kardaania irti; siis ajella etu ja takavetoisena, että selviää kohinan lähde... |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Minulla on paraikaa etukardaani irti kun se täristää vedossa aikalailla, ja meinasin siihen ristikot vaihtaa.
![]() Tuollanen karvasutti tuli takaperän ropusta. Öljyn seassa ei juurikaan rautahilpettä ollu joten kaikki on tarttunut tuohon magneettiin. Laitoin vielä huuhteluöljyksi notkeampaa tavaraa ja ajoin ilmassa takapäätä pari minuuttia ja laskin öljyt pois. Ei mitään uutta magneettiin joten aika puhdas se murikka sisältä on. Ihan selvä laakerikohina auton alta kuuluu kun vauhti nousee 30-40kmh katoaa sitten muun metelin alle ~60kmh:ssa Osaako joku sanoa suoraan takaperän pinionin laakereiden tyypit ja stefan koon? EDIT: Pienempi on Koyo 30306 DJR ja suurempi Koyo 30308DJR-N. Ja stefa 38x74x11/18 mm Viimeksi muokannut Mika_T : 14.05.2018 23:14 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Tuo magneettiproppu on vakiovaruste, ja toimii....Lainaus:
Yleensä nuo laakerit ilmoittaa noilla numeroilla asennusmitat, nuo loppu kirjaimet kertoo yleensä laakereiden "ominaisuuksia", siis esim.kartiorullalaakereissa "laakerikulma" saa aikaan sen, että sekä aksiaalinen että säteittänen kuormituskesto voi helposti heittää yli 50%... ja tuo stefa; 11/18 mm vaikuttaa siltä, että on "heinä-" kerääjällä oleva? onko tarvikkeena k.o "kolmihuulista" Mulla on varmaan jossain yhden vm. 88? hj-60 takaperän pinjonin laakerit, 100% kytkettävällä lukolla olevan vanhat laakerit. Ulkomuistista: tuo HJ/BJ:n pienempi laakerikin on aika kartiokkailla rullilla, ja isompi/sisempi on vielä enemmän "kartiokkaita" -laakerikulmia, ja laakerirullia/kartioita on aika monta... siis yhtään hdj-80 takaperää en ole laakeroinut.... Noista stefoista sen verran: Jos pitää saada pitkäikäinen, niin "marmoritiskiltä-" siis paikallisen toyotan/huollon varaosatiskiltä, tulee ilman/kohtuullisilla sivukuluilla.... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 9 (0 jäsentä and 9 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4Runnerin omistajat tänne | Daddy's Toy | Chit-Chat | 34 | 12.10.2022 09:51 |
Suzukin omistajat tänne | Suzukisj410K | Chit-Chat | 260 | 17.06.2015 12:01 |
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! | baxxter | Chit-Chat | 16 | 24.05.2013 20:27 |
Jeepin Omistajat Tänne | KössiKenguru | Chit-Chat | 114 | 03.10.2012 19:02 |
BULLTERRIERIN omistajat tänne! | Urbancityboy | Chit-Chat | 14 | 20.09.2009 18:30 |