Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.04.2018, 23:54
Mutis:n Avatar
Mutis Mutis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 08.04.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 1.176
Perusasetus

Ahma ei taida itsekkään tietää mitä haluaa. Macpherson tuenta varmaankin yleisin tuenta normi autoissa, joten niitä saisi jatkuvasti oĺla korjaamassa kun on ajettu routareikiin paskaksi. Ei sprintterin vääntö niitä jaksa rikkoa. Eri asia vetonivelten kulmat ja niiden kestävyys.

__________________
RASOR
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.04.2018, 04:49
Ahma:n Avatar
Ahma Ahma ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.10.03
Sijainti: Etelä-Savon pääkaupunki
Viestit: 526
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutis Näytä viesti
Ahma ei taida itsekkään tietää mitä haluaa. Macpherson tuenta varmaankin yleisin tuenta normi autoissa, joten niitä saisi jatkuvasti oĺla korjaamassa kun on ajettu routareikiin paskaksi. Ei sprintterin vääntö niitä jaksa rikkoa. Eri asia vetonivelten kulmat ja niiden kestävyys.
Sehän tässä ikävää onkin et nyt on löytynyt korimalli joka täyttää kaikki ne toiveet mitä autolta haluan. Ainut et muutoksin siitä saisi vielä luotettavamman mutta muutokset on lakipykälien mukaan mahdottomia. Vanhemman korimallin pakusta vois tehdä myös sellasen kun haluaa mutta akselistot joutuisi kaventamaan, koska ei löydy valmista akselia oikealla leveydeltä. Ja nykynen on jo varusteltu ja toimivaksi havaittu näiltä osin ni kaikkeni annan ja teen jotta mulla olisi yksi auto joka täyttäisi kaikki haluni ja himoni. Tosin se vaatii mietintää ja tyhmiä kysymyksiä joiden vastauksiin joutuu myös varautumaan vittuilun eri tasoilla mutta silti miä niin toivon et tää päättyy "fiksumpaan" vaihtoehtoon. Jos ei ni sit pitää vaa jatkaa ifs akselin suunnittelua tai unohtaa koko juttu. Mitä toho mcpherson asiaan tulee ni siinä ratkaisussa on (yleensä) 2x kolmiotukivarret ja kierrejousitus ja tässä ei mutta ei siitä (kään) toinna alkaa vänkäämään.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.04.2018, 05:09
Ahma:n Avatar
Ahma Ahma ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.10.03
Sijainti: Etelä-Savon pääkaupunki
Viestit: 526
Perusasetus

Kun olisin alunperin tajunnu edes tutkia 309/310 mallia ennen sprinter ostopäätöstä ni siitä oisin tehnykkin auton itelleni. Toisaalta sekään ei ole mahdoton idis vieläkään mutta yks valmis olis jo ni pitää kattoa tää kortti loppuun. Saksasta sais valmiin 4x4 309 abaut 10.000€ hintaan joka on G-akseleilla tehty mutta Suomessa tällästä ei pysty tekee niillä akseleilla. Koko tää akselien tutkinta farssi on saanu ihme piirteitä ja vastauksia eikä fakta tiedonsaanti ole helppoo. Vehokin lupas toimittaa sprinterin tekniset tiedot 2kk sitten ja otti kaiken mahdollisen tiedon multa niin miusta kuin autosta mut on sieltä stadin valtakunnasta sen verran matkaa tänne Savon korpeen ettei sähköpostikaa nyt ihan hetkessä tule. Mutta on sitä faktatietoa tullutkin ja paljon sitä "miusta tää on niin" tietoa myös et kieltämättä on menny puurot ja vellit sekasin välillä. No toivotaan parasta ja pelätään sitä pahinta
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.04.2018, 07:35
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Kuulkaas nyt Perssonit! McPherson pyöräntuentaa käytettiin 50-80 luvulla. Jos kierrejousi siirretään pois iskarin ympäriltä ja/tai alatukivarsi muutetaan kolmiotueksi, niin se ei ole enää McPherson jousitus. Silloin on kyseessä muu joustintukijousitus. Multa löytyy kaksi Perssoni autoa, vuosimallia 1970 ja 74.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.04.2018, 07:38
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Vielä lisäyksenä, Perssonissa on siis vain poikittainen alatukivarsi, pitkittäistuki (joka on toki viistossa, että pyörä mahtuu kääntymään), ja iskari-jousi tolppa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.04.2018, 08:27
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Oisko Ahmalla heittää linkkiä näihin Saksalaisiin? Onko todella yhdistetty paku ja maasturi?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.04.2018, 08:31
Ahma:n Avatar
Ahma Ahma ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.10.03
Sijainti: Etelä-Savon pääkaupunki
Viestit: 526
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Oisko Ahmalla heittää linkkiä näihin Saksalaisiin? Onko todella yhdistetty paku ja maasturi?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_TN

Saa tuoda Suomeen ja saa kilpiin. varmaan sit pakettiautona en tiiä tarkemmin. Yks oli mobile.de myynnissä 9600€ vastaikään.

kuvia lisää: https://www.google.fi/search?biw=153....0.o2GT7nE8RWk

Viimeksi muokannut Ahma : 17.04.2018 08:36
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.04.2018, 09:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ahma Näytä viesti
Mitä toho mcpherson asiaan tulee ni siinä ratkaisussa on (yleensä) 2x kolmiotukivarret ja kierrejousitus ja tässä ei mutta ei siitä (kään) toinna alkaa vänkäämään.
No ei.

Kun Mcpherson on sellainen pyöräntuenta jossa iskaritolppa toimii osana pyöräntuentaa, ja yleensä perssoni on vain edessä ohjaavalla akselilla.
Sillä ei ole mitään väliä kyseisessä pyöräntuennan tyypissä onko jousitus poikittaisella lehdellä, vietereillä vai vääntösauvoilla.

Jos on kaksi päällekkäistä kolmivartta, se ei silloin ole mcpherson koska iskaritolppa ei ole osa pyöräntuentaa.
Englanniksi tuo on double wishbone, tai double a-arm.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Vielä lisäyksenä, Perssonissa on siis vain poikittainen alatukivarsi, pitkittäistuki (joka on toki viistossa, että pyörä mahtuu kääntymään), ja iskari-jousi tolppa.
McPhersonia kyllä käytetään nykyisinkin hyvin laajalti, ja mcpherson voidaan toteuttaa joko yhdella alakolmiovarrella, tai poikittais- ja pitkittäis (viisto) varrella.
McPherson- tyyppi tarkoittaa nimenomaan sitä että iskaritolppa (tai joustintuki) on osa pyöräntuentaa. Olkavarsi kiinnittyy nivellettynä alatukivarteen, on se sitten kolmiovarsi tai erilliset poikittais- ja pitkittäisvarsi, ja olkavarren yläosa on kiinni iskarissa/ joustintuessa (riippuen mitä jousta käytetään).

Tossa on just se paska puoli, että perssonissa alusta- ja ohjauskulmien hallinta ei ole yhtä hyvä kuin kahdella kolmiovarrella tai monivarsituennalla. Mut perssoni on yksinkertainen, halpa ja kohtuuhyvin toimiva kompromissi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 17.04.2018 09:22
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.04.2018, 16:19
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Tuli muuten tuollainen "isopyöräinen Sprinteri" Hamina-Kotka motarilla vastaan vaikutti matkailuautolta. Tai ainakin sivuikkunoissa oli viitteitä asuntoautojen ikkunoista ja sen mitä ihmetykseltä ehdin katsoa taakse niin saattoi olla 100 lätkä persauksissa
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.04.2018, 17:37
Ahma:n Avatar
Ahma Ahma ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.10.03
Sijainti: Etelä-Savon pääkaupunki
Viestit: 526
Perusasetus

Hymer valmistaa niitä abaut 69.000€ hinnalla. Peltikoppaan tekevät ja joku rakentaa kusikopin kera myös. Siinä se menee iso raha hukkaan.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.04.2018, 18:25
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Eiks ne pyydä verhoomon tekemästä retkeilyautosta saman verran? Mutta vajaavetoisella alustalla. Muistaakseni oli kerran yhden EKL vilkuttajan kans puhetta kun näkyi liikenteessä Sprinter 4wd saattoautona niin sanoi että varusteineen 85 tonnia olis maksanut
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 17.04.2018, 18:29
Tuomo Tuomo ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 788
Perusasetus

Halpa on jos 69k € maksaa valmis 4wd Sprinter varusteltuna. Tollanen 319 automaatti alennusvaihteella maksaa tyhjänä jo 60tonnia
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.04.2018, 19:44
Ahma:n Avatar
Ahma Ahma ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.10.03
Sijainti: Etelä-Savon pääkaupunki
Viestit: 526
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuomo Näytä viesti
Halpa on jos 69k € maksaa valmis 4wd Sprinter varusteltuna. Tollanen 319 automaatti alennusvaihteella maksaa tyhjänä jo 60tonnia
90.000 peltikuoriin tehtynä ja kusikoppi päällä 92.000 alennusvaihteet saa 800€ lisähintaan.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 17.04.2018, 18:48
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Tuli muuten tuollainen "isopyöräinen Sprinteri" Hamina-Kotka motarilla vastaan vaikutti matkailuautolta. Tai ainakin sivuikkunoissa oli viitteitä asuntoautojen ikkunoista ja sen mitä ihmetykseltä ehdin katsoa taakse niin saattoi olla 100 lätkä persauksissa
Noita "offi" Sprinttereitä, Craftereita ja Dailyja matkailuvehkeinä purkautuu aika usein Länsisatamassa. Vanhemmista 4x4 camppereista puhumati. Ja erittelemättä ovatko kuorkkeja vai pakuja ettei tule kelleen mitään mielipahaa...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Teräksen kestävyys Diskokaveri Tekniikka & Jutustelu 41 01.12.2015 15:36
HJ60 kestävyys ss125 Tekniikka & Jutustelu 16 20.12.2006 22:04
2L-T:n kestävyys? Setä Tekniikka & Jutustelu 7 19.03.2005 21:27
Koneen kestävyys? BlackJack Vuosimallit 1984-1996 8 04.07.2004 20:32
Akselin kestävyys kumilusmu Tekniikka & Jutustelu 21 06.11.2003 22:21


Sivu luotu: 15:57 (GMT +2).