![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Maxi...point_tracking
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
https://www.ebay.com/itm/10A-15A-20A...sPz3Qw4Kg6hobg
Olisko tollanen parempi kun nykyinen PWM säädin? |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Minulla on mielikuva, että nuo halvimman pään MPPT-säätimet toimivat vain ALASPÄIN hakkuriteholähteenä (siis esim. sisään 18 V ja ulos 14 V) toki yleensä jonkin verran älyä, siis käyttää latauksen loppuvaiheessa jännitteen yli 14v, ja jää sitten lataamaan jollain 12.? -13.? Volttia Passiiviset MPPT säätimet eivät "tutki" parasta latausta; siis paneelijännitteen suhteen; vaan lataa akkuun niin paljon kuin sinne sähköä menee esim. 17 voltin tulojännitteellä. (lataus on todella epämääräistä, jos paneelin jännite on hämärän, lian tms. vuoksi alle tuon jännitteen) Ja topiikin aloittajan, SptV:n paneeli on tyhjäkäyntijännitteeltään vain 16,3 volttia, max teholla 13,6 volttia! -> voi olla että toimii jopa huonommin? (esitteessä "Input voltage range 12V~20V/24" kummin päin tuo pitänee lukea?) Aktiiviset MPPT säätimet "kokeilee-" että millä paneelijännitteellä saadaan eniten sähköä akkuun/kulutukseen: Ja parhaat pystyy hyödyntämään jopa noita "alijännitteitä-" tehokkaasti: siis esim. jos 12 voltin jännitteellä saadaan 3 amppeeria paneelilta, niin LAADUKAS säädin lataa akkua noin 2-2,5 amppeerin virralla. SptV: Mihin käyttöön tuo sinun paneeli tulee? Jos pääasiallinen lataus aurinkopaneelilla, niin tuo Zener -diodeilla toteutettu latausjännitteen rajoitus/säätö vois olla vaihtoehto. Ja jos ladataan esim. generaattorilla, niin silloin tuo aurinkopaneeli Zener- diodeineen kytketään sähköisesti irti akusta. (kun virtalukosta valitaan ACC- asento niin rele avaa aurinkopaneelin koskettimen) tekniikkamies: Nuo aurinkopaneelin säätimet eivät oikein sovellu akulla syötettäväksi: siis niissä oletuksena on, että IN-liittimiin ei voi tulla käytännössä juurikaan nimellistä enemmän amppeereja; siis ylikuormitussuoja puuttuu.... ja tuommoinen 250w nimellisen tehoinen polkupyörän akku varmaankin työntää tuon 1kW tehon, varmaan enemmänkin, ja ei ole "piikkiteho" (Li-ion akuista lähtee tehoa sitä enemmän, mitä kuumempia ne on?). Ja sehän tarkoittaa 12 voltin järjestelmässä suuruusluokka 100 Amppeeria.... |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
335 euroa pyydetään tuolla Victronista joka olis 48 voltilla 2000 wattiin riittävä. https://www.aurinkopaneelit.info/lat...lataussaatimet Olen miettinyt, että auton sähkösysteemi tulis äkäisemmäksi jos siinä olis mukana tuollainen, mutta paino ei kasvaisi älyttömästi. Sitä voisi käyttää apuna kun tietää tarvitsevansa virtaa normaalia enemmän. Mukana voisi olla pikku paneeli automaattilaturin virkaa ajamassa. Systeemi on omasta mielestä ollut panoksiin nähden hyvä ja siksi mielellään kehittäisin sitä edelleen. Nyt mä olen tähän mennessä käyttänyt sitä niin jos olen rohmunnut jossain virtaa, niin 25 ampeerin CTEK:illä olen täyttänyt akut. Auto ei lyhyessä ajossa meinaa keritä täyttää 300 ampeeritunnin akustoa. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
SptV: Mihin käyttöön tuo sinun paneeli tulee?
Tulee lataamaan pienen dieselin käynnistinakkua mikä on aina pakkasessa. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Ongelma tuo pieni jännite...
Siis jonkin aikaa "haravoin/Kuukkeloin nettiä", ja ei oikein löytynyt hyvää, valmista, ja todennäköisesti toimivaa säädintä.
Siis ongelmahan on se, että nuo aurinkopaneelin säätimet on yleensä tarkoitettu suuremmille paneelijännitteille; tyypillisesti max teho saadaan vähintään 18 voltin jännitteellä.... Ja nuo tavalliset hakkurisäätimet on todellakin hyviä, siis tehostaa latausta paljon, Toki vain silloin, kun paneelijännite on tuo reilusti yli latausjännitteen, yleensä vähintään 18 volttia.... Ja yleensä, ainakin noissa minun ongelmissa, ei ole tuo paneelin/säätimien maksimiteho; vaan se, että tulisi syksyllä/talvella edes sen verran, että "pakkanen ei panisi akkuja" -> jos SPTV käyttökohde on pienen dieselin ylläpitolaturi talvella, niin tuo perinteinen säädin vois toimia; sillä se ei "keitä-" akkua (toki minä kääntäisin aurinkopaneelin semmoiseen asentoon, että lumi ei kerry paneelin päälle, vaan aurinko heijastuu lumesta.... ![]() Siis käytännössä aurinkopaneelille pitäs tehdä "katos", jos halutaan enemmän, kuin ylläpitolataus...) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Päivitellääns tätä kun homma vähän edennyt.
Posteljooni kiikutti suoraan Kiinasta uuden MPPT säätimen. https://www.ebay.com/itm/15A-MPPT-So....c100012.m1985 Nyt täydellä auringonpaisteella ,kuormitettuna latausjännite 12.7 ja 2.8amp. Huomattavasti jo parempi, mutta ei kuitenkaan viälä kennon täysteho. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
------- Kokeile paneelia suoraan akkuun, siis ilman säädintä, lataako enemmän? (olisko tuo säädin sellainen, että osaa hyödyntää esim. paneelin 20 V jännitten ja 100 Watin tehon (= 5 amppeeria) akulle 13,5 Voltiksi ja n. 7 amppeerin lataukseksii? ) siis ei auta lataamiseen, jos paneelijännite on alhainen, mutta ei varmaankaa ylilataa akkua? Aika tyhjä/iso? akku, jos ottaa 12,7 V jännitteellä 2,8 A? (tyypillisesti käyttökuntoinen akku ei ota virtaa vastaan 12,7 V jännitteellä, ja jos halutaan ladata akku AJAN kanssa lähes täyteen, niin 13,5 Volttia on aikalailla minimi? tuolla akut eivä lataudut täyteen? Onko sulla käytössä minälainen Yleismittari (tms, millä mittaat)? - joskus on tehty päivä turhaa työtä, kun mittari on näyttänyt "vähän" väärin, siis näytti 12,7 volttia, kun todellinen oli 13,9 volttia. -> suurimmat virheet löytyy helposti: Mitataan auton akusta jännite: siis kunnossa oleva, täyteen ladattu auton akku on tunnin-parin kuluttua ajosta/latauksesta NOIN 12,75 V (noin 0,1-0,2 voltin tarkkuudella) Ja virtamittaus on pykälää vaativampi: jos mittarin virtamittaus vain 10 amppeerin asti, niin 12v halogeenihehkun (55W) alussa ottama virtapiikki voi rikka mittarin, vaikka palaessaan ottaa noin 4,5 amppeeria (amppeerin tarkkuudella) Kannatta mitata siten, että Virtamittaus johtimet on kytketty yhteen mittarin ulkopuolella; siis kun sytytetään valo, niin virta ei kierrä virtamittarin läpi, vaan vasta sitten kun tuo "sytytys-" kynkentä on avattu. -------- Minulla Fluke 77? ja sillä on kestänyt mitata 10 A virta-aluella jopa hehkutulppia, siis virta aluksi pahimmillaan yli 20 Amppeeria, mutta putoaa muutamassa sekunnissa alle 10 amppeeriin. Ja toinen, Halpis mittari on Bilteman Ac-Dc pihtivirtamittari, jonka tarkkuus pienissä DC-( tasajännite, kuten esim. autoissa 12v akkujännite) virroissa tuntuu olevan suuruusluokkaa ONNETON, mutta pelkästään se, että näyttää virran suunnan, on monesti avuksi. Suuremmat virrat, yli 10 A tarkkuus paranee. Ja jos pitää mitata isoja virtoja tarkasti, niin pistetään Shunttivastus väliin, 500 A jatkuva, ja AC puolella -80 luvun fluken analoginen on aika tarkka. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itellä on juuri tuon näköisiä PWM- ja MPPT-säätimiä käytössä. Lataus ei ole ollut sen kummoisempaa kuin kokonaan ilman säädintä. Omassa puuhamaassa tosin haittaa tuo naapurin korkea metsikkö, jonka vuoksi paneelit on suunnattu suoraan ylös taivaalle. Paremmissa MPPT-säätimissä lataus on 10-30% tehokkaampi, kuin noissa karvalakkimallissa PWM-säätimissä. Itelle meinaan hankkia sellaisen diginäytöllä varustetun kunnollisen säätimen, jahka ensin saan noi rakennukset siirrettyä kauemmaksi tuosta varjopaikasta.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Perämoottori tietäjiä | jabe | Chit-Chat | 17 | 28.04.2014 19:58 |
Radiopuhelin tietäjiä??? | Glutton | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 28.01.2014 19:09 |
Sprintteri tietäjiä? | Arpe | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 03.01.2014 21:28 |
pesukone tietäjiä? | k81 | Chit-Chat | 1 | 13.02.2013 21:41 |
pesukone tietäjiä?? | k81 | Chit-Chat | 45 | 27.10.2012 18:11 |