![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
||||
|
||||
![]() Skoda Roomster -NuffSpace-edition- 1.9TDI, 5d 5w 2008 Koeajo 1000km (TopGear) Vannoutuneena Toyota-tyttönä, mutta brittihuumorivuodestakin Nissan Almeran ratissa selviytyneenä, tuijotan kourassani olevaa mustaa mötikkää epäuskoisena. Olen juuri ostanut Skodan ja vieläpä paljon kalliimman auton kuin olin aikonut. Painan mustassa mötikässä olevaa nappia ja avain ponnahtaa esiin kuin stiletistä. Naurahdan huvittuneena; kaikkea ne saksal...eikun hetkinen, Roomsterithan valmistetaan Tsekkoslovakiassa. Voi luoja, mihin olen mennyt lusikkani tunkemaan?! No, kaikkea ne tsekkiläiset keksiikin. Vaikka autolla on ikää jo 10 vuotta, on se silti vuosimalliltaan uusin mitä olen omistanut. En millään lailla pidä uusista autoista ja tämä haiskahtaa ikävästi ihan liian uudelta ja hienolta makuuni. Merkkikin on väärä. Mutta tehty mikä tehty, kiipeän kuskin penkille, käännän avainta ja diesel hörähtää pirteästi käyntiin. Okei, moottorin ääni kuulostaa aivan siedettävältä. Keskellä kojetaulua sijaitseva näyttö päästää *PLIMMM*-äänen ja ilmoittaa, että "SERVICE NOW". Ojennan oikean käteni olkani ylitse ja odotan, että ajohenkilökunta toisi kahvini. Kahvia ei kuitenkaan ole tarjolla, kertoo näytölle ilmestyvä jakoavaimen kuva. Ovet ovat jämäkät ja aukeavat ja sulkeutuvat napakasti. Tämä on pieni ihme japseihin tottuneelle kuskille. Tuulilasi on miellyttävän matala. Pidän siitä. Pitkästä aikaa auto, jossa ei tunne olevansa yksin avaruudessa. Penkki tuntuu heti miellyttävämmältä kuin Nissanissa. Säädän sen noin suunnilleen ja totean, että ihan samalla tavalla paska koukkupolvinen ajoasento kuitenkin on tullut jäädäkseen. Tykkään pitää ajaessa jalat suorana, mutta siihen ei nykyaikojen autot anna mahdollisuutta. Kyse on varmaankin törmäysturvallisuuden kannalta turvallisimmasta ajoasennosta, mutta minulle se on silkkaa kidutusta. Kolmen päivän ja 400km jälkeen olen saanut jotakuinkin penkin aseteltua siten, ettei mikään paikka tule kovin kipeäksi ajamisesta. Oikea polvi osuu koko ajan keskikonsoliin, mutta sille ei voi mitään. Mietin, miten pitkät ihmiset saavat survottua itsensä Skodaan, sillä itse 158 senttisenä istun polvet suunnilleen sylissäni ja oikea polvi tosiaan ikävästi konsoliin kolisten. Kädet saa sentään mukavasti suoraksi, samalla selkänojaan nojaten. Lähden liikkeelle ja yritän samalla hämmästellä ensiasennusstereoiden säätöjä. Parin tunnin kotimatkan aikana olen löytänyt vain Radio Novan, eikä tässä mallissa ole USB-paikkaa. Mikään nappula ja katkaisija ei ole missään totutulla paikalla ja kaikki toimii ihan oudosti. Varmaan tähänkin tottuu aikanaan. Lämmityslaitteen moottori vikisee hiljaisimmalla nopeudella, mutta hiljenee kakkosnopeudella. Lämmitin puhaltaa vain kuumaa tai kylmää, mitään välimuotoa ei löydy. Polkimet ovat ihan mukavat, lyhyemmät kuin Nissanissa, luojan kiitos. Jalkatilat ovat huonot, cruise päällä ei edes vasenta jalkaa saa ojennettua suoraksi, oikean jalan saa sentään aseteltua hieman mukavammin kuin Nissanissa. Cruise on joko rikki, tai ihan sekopäinen. Välillä se ei mene päälle, välillä se lähtee kiihdyttämään ihan täysillä. Välillä se pomppaa pois päältä kun laittaa ohituksen jälkeen vilkun oikealle. Välillä se pomppaa pois päältä jo ennen ohitusta. Kuskin puolen ikkuna viheltää kotoisasti ja rengasmelu on...no, perus huminaa. Ei paha. Hiljaisin tähän astisista ajokeistani. Jotain hyvää näissä nykypeleissä sittenkin on. Moottori on pirteä, kiihtyy suorastaan tulisesti ja viikon ajon jälkeen alkaa sopivat vaihteetkin löytyä. Ero on pieneen bensakippoon verrattuna melkoinen. Varsinkin taajamanopeuksilla ei sopivaa, miellyttävää vaihdetta tuntunut aluksi löytyvän millään. Toisaalta kakkosvaihteelta matalilta kierroksilta rajummin kiihdyttäessä Skoda tekeekin helposti täyden stopin, siinä missä Nissan vastasi kutsuun ripeästi. Täytyy tutustua paremmin onko tämä vika vai ominaisuus, ja sijaitseeko se autossa vai kuskissa. Vaihdelaatikko toimii mukavasti; vaihteiden väli on lyhyt, napakka ja pykälä loksahtaa miellyttävästi paikoilleen. Miinusta tietysti pakkivaihteen väärästä sijoittamisesta vaihdekaavioon, oikea paikkahan on tietysti siellä nelosen takana... Ajotietokoneesta otetaan ulos järkyttävä lista vikakoodia, jotka kuitenkin hetken analysoinnin jälkeen paljastuvat kaikki vanhoiksi ja olevan peräisin akun hyytymisestä ja uuden asentamisesta. Vikakoodit nollataan ja tulemme palaamaan asiaan parin viikon päästä ja katsotaan mitä siellä sitten tulee olemaan. Samalla cruise tullaan ohjelmoimaan uudestaan. Tämä on muutettu pakettiautoksi, joten tilaa riittää. Pientä hammasten kiristelyä aiheuttaa tietysti takaovet, minulle kun mieleisin ovimäärä on aina ja ikuisesti 3kpl. Viikon kuluttua tarvii toki myöntää, että kai ne ylimääräiset takaovet ovat ihan kätevät kauppareissulla kuitenkin. Onneksi takaovet on edes yritetty naamioida näkymättömäksi. Roomsterin ulkonäkö jakaa mielipiteitä, mutta yksivärisenä tämä on mielestäni ihan jees. Kaksivärisenä tulee vähän eriparinen mielikuva. Noh, aika näyttää. Kovin vahvaa mielipidettä ei viikon ajojen jälkeen ole ehtinyt muodostua puolesta eikä vastaan. Pieniruokainen tuntuu olevan. Kehumme: + Pientä kulutusta + Kuormatilaa + Matalaa tuulilasia + Vaihdelaatikkoa Moitimme: - Huonoa näkyvyyttä takaviistoon - Kuskin jalkatilat - Liikaa tietokoneleikkejä ja sähköasioita - Pikkutavaran säilytyslokeroita ei ole Pisteet: 3/5
- En pidä teistä. Viimeksi muokannut perkei : 14.01.2018 15:24 |
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos. Mielenkiintoinen ja erittäin hyvin kirjoitettu kuvaus
![]() Naapurillakin on Roomster. Hän pysäköi sen tien sivuun alamäkeen nokka alaspäin. Hän(kin) on kai huomannut, että etuvetoinen lähtee paremmin takaisin ylämäkeen tielle päin peruuttamalla. Mutta mikä se "NuffSpace" on? Traktoreistakin tutun brittiläisen imperiumin tuottaman hytittömän Nuffieldin uusi vesio vai jotakin muuta? ![]()
|
||||
|
||||
![]()
No samalla tavalla tuon Roomsterin kuormatilan kanssa tuntuu olevan vain taivas rajana.
Tilaa on siis enough. ![]()
|
||||
|
||||
![]()
Asiallista tekstiä Perkei!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Heh, kiitti.
Ite hirnuin ääneen lukiessani tuota Pezkeleen Citroen Jumper-arvostelua. ![]()
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
|
||||
|
||||
![]() Kiva lukea...
Kyllä täytyy todeta että teillä testikirjoituksen perusteella on sana hallussa ja sen kirjoittaminen mukavaan leppoisaan muotoon on taito....
![]() -Ite änkyttelen vaan... ![]()
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. ![]() Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
|
|||
|
|||
![]()
Hyundai i40 farmari tiisseli. Tuli vaihdettua perheen kolmos-auto tuollaiseen korean ihmeeseen. Reilun 3tuhannen kilometrin perusteella tuntuu ihan mukavalta autolta, muutama heikko ominaisuus löytyy myös, kulkupuoli on verkkaista(85kw), tiedostettu riski tuo matalatehoisempi versio. Tosin ihan riittävästi kulkee, motarilla 120kmh ei ole ongelma ja nissaneista pääse ihan hyvin ohi kun ne köröttelevät alle rajotusten. Toinen ominaisuus on näkyvyys. A-pilari on todella paksu ja aiheuttaa suuren katvealueen. No joka tapauksessa näkyvyys on monin verroin parempi kuin syslerin c300:saa. Sisätilat on hyvät ja takapenkillä riittävät jalkakatilat jopa aikuiselle. Tosin pää on lähellä kattoa jos yli 185cm henkilö matkustaa takapenkillä.
Laitetaan lisää juttua kun koeajo etenee.
|
||||
|
||||
![]()
Roomster-päivitystä: Työmatka lyheni kymmeneen kilometriin, joten sikäli tää kosla on mulle nykyisin aivan turha ja vääränlainen. Mutta tossa se nyt kuitenkin vielä on.
Tavaratilaan mahtuu erinomaisesti Suzuki PV pystyssä, joten auto täyttää sen tärkeimmän tarkoituksen. Myöskin leimasta se meni läpi ilman yhtään merkintää tai mutinaa. Sähkövikojen määrä vituttaa; niiku oon aina sanonu niin en halua mitään vitun sähköhimmeleitä autooni kun ne ei toimi kuitenkaan. Skoda on tästä nyt ihan vitun hyvä esimerkki, kun mulla on vakionopeudensäädin joka ei toimi, sähköikkuna joka ei toimi, takalasin pyyhin joka toimii joskus ja sitten parkkivalot jotka jää joskus päälle vaikka valot ja auton sammuttaa. Ja sitten on radio joka ei kuulu ja turvavyön merkkivalo joka joskus vilkkuu epämääräisesti. Kaipaan mun 30-vuotta vanhaa Land Cruiseria NIIN paljon! Siinä oli saatana kunnon auto. Myöskin 20-50v vanha Toyota Corolla pieksee tän FAKkilaisen himmelin mennen tullen. ![]() Mutta kiihtyvyydestä plussaa! Kivahan tällä on huristaa kun ehtii hyvin liittyä kiihdytyskaistalta. Eilenkin kiihdytin niin kovaa, että takaovesta lähti lista irti. ![]()
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Juu, juu, tilanteet elää... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |