![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Oisko joku rj70 soiva peli
|
#2
|
|||
|
|||
![]() ![]() Tuomosta alkutalvesta aurattua mettätietä kävin ajelemassa yli 20km. Aika helvetinmoista työtä se on normaalilla maasturilla tuomosta tietä ajaa. Tuossa oli lunta semmonen 30-40cm (vaikka kuvassa ei näytä olevan lunta paljoakaan, ja pahimmoilleen kelkalla poljettu kesketä) ja vakiokorkuinen vakiokokoisilla nastarenkailla oleva land cruiser 100 alla. Käytännössä ykkönen-kakkonen ja lappu lattiassa lähes kokoajan. Löpöä menee se litra/kilometri ![]() Esimerkkinä siis ettei kannata kuvitella aivan älyttömiä näitten maastureiden talvisista etenemisistä. Telavehkeet erikseen. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
No tojotat erikseen...!
![]() Blatseri eteni tossa vaiheessa ihan hyvin, renkaana oli 35"bogger.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
35" boggeri on niin alamittainen,Ettei tossa kuvassa oo kun pikku pöly lunta? Tietty se voi bläähseri miehelle olla kovakin koettelemus. Pistetään nauruhymiö perään,Niin menee huumorin piikkiin ![]() ![]() ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Suzukia on pakko seisottaa pihassa,ettei naapurin isäntä kehtaa tuoda sitä maasto-toiotaa samaan aikaan etupihalle ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Itse olen yli 20 vuotta ajellut juuri tuon tyyppistä pilkkireissu/makkaranpaistoajoa melko vakioilla laitteilla. On ollut range, pari cruiseria ja pajero. Joskus sitä pääsee ja joskus taas ei.
Muutama vuosi takaperin mentiin Bj:llä useampi kilometri liki puolen metrin puuterissa varsin vaivattomasti. Viikkoa myöhemmin pari autonmittaa samaa uraa ja lapion kanssa pois. Eri kelit suosii vähän eri painoisia autoja. Joskus painoin puuteriin toitsulla uraa kaverin ällämitsulle. Kevätpuolesta samalla mitsulla kannnatti ajaa edellä. Eiköhän useimmat maasturit asiansa tuommoisessa käytössä aja ällin kanssa käytettyinä. Jos pyörät on kovin pienet, vinssi saattaa pelastaa päivän. Lapiota joutuu ihan varmasti joskus käyttämään, jos ei muuten niin auravalliin. Pikkupyöriin ketjut ovat halpoja, ja auttavat kummasti. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Miten paljon Rafu on ajatellut laittaa rahaa auton ostoon?
Muutamalla tonnilla taitaa saada auton jonka alustaa on korotettu sen verran ettei jää pohjasta kiinni eli ainoastaan akselit lanaa lunta. Tietty jos haluaa mukavuuksia niin sitten täytyy laittaa enemmin euroja tiskiin. Joku tuossa mainitsikin 235/85-16 renkaat. Melko hyvä koko talveksi yleiskäyttöön "normaali" kokoiseen maasturiin. Patrollissa oli joskus 13.5 leveet swampperit ni paksussa lumessa oli kyllä huonot. Kaasua ei voinu antaa yhtään, rupes heti sutimaan ja kaivoi itsensä upoksiin. Pikkuykkösellä tyhjäkäynnillä pystyi ajamaan sinne ja takaisin.
__________________
Marko Nyt tavoittaa myös whatsappilla. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kyllähän tuossa lumessa ajossa hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää sitä että niin kauanhan se vehje liikkuu kun maavara riittää. Sitte ku ollaan mahan varassa polanteen päällä nii sitte on kiinni.
Ei se maasturikaan kule renkaat ilmassa vaikka ois kymmenen vetävää pyörää. Puuterilumi erikseen, sitä voi olla vaikka metri, mutta harvonpa on tullu semmosta tilannetta mettätiellä vastaan. Ja on tullu melko paljo auraamattomia teitä tässä elämässä kainuun korkeudella ajeltua. Sitte ku sitä samaa tietä on sahattu talven mittaan useemminki, niin siihen muodostuu vaan ne renkaan urat. Ja niistä jos luiskahtaa sivuun, niin jumi on valmis. |
#10
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Ota koeajoon joku maasturi ja käy kokeilee siellä laavulla pyörähtää😏.
Eikö joltai kaverilta löytys jotain maasturia millä kävis kopasemassa. Sais sitten kokemusta touhusta. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Pääseekö maasturilla lumessa kysymys vaan sisältää liikaa muuttujia. Lunta on sen tuhatta eri laatua ja sitä voi olla sentti tai metri. Maasturi voi olla kiia sorento tai kuuspyöränen volvo 40" renkailla. No meneekö se maasturi ny lumessa vai ei?
![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Maasturi voi olla kiia sorento tai kuuspyöränen volvo 40" renkailla. No meneekö se maasturi ny lumessa vai ei?
![]() Tarkalle männöö tuo 40" telissä, ei jiä kuin 34millii pelivarraa. ![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://youtu.be/4CYP28WOmFI Jollain on aika kovankin näköinen lumimenijä ja vaikka on ketjua, ni melkeen moottorikelkka tai sukset olis hyvä vaihtoehto: https://youtu.be/2p3HjSlVJA0 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Rengas lumessa | Heegi | Tekniikka & Jutustelu | 85 | 18.09.2014 13:39 |
Miten Dodgella pärjää?? | SukiSuki | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 09.05.2013 19:34 |
Jäljet lumessa | toyovoima | Chit-Chat | 16 | 07.02.2008 16:04 |
Millä pärjää? | JERKKU | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 18.02.2005 23:27 |
Lukot lumessa | Niko | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 30.09.2004 08:42 |