Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.01.2018, 09:54
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Woblausta koitettiin fiksata asentamalla Luumäen Arskalta ostetut dobinsonit puslat, mutta ei mitään vaikutusta. Orkkis puslat oli aika hyvässä kunnossa.


Seuraavaksi napojen kimppuun. Napojen korjaussarja oli tosi halpa, toivottavasti ei huono. Maksoi muistaakseni 80€. Puuttuu oikeastaan vaan pyörän laakerit.


Olkalaakerit ei olleet kauhean pahat, pientä kulumaa vain. Apparin puolen murros oli laitettu kiinni lähes kuivana ja meteli oli sen mukainen. Laitoin tilalle Jeeperiltä ostetun ABS murroksen joka oli parempi.


Samalla vaihtui uudet levyt. Kuskin puoli oli melko huonona.


Sitten tutkailin ohjaustehostimen/panhardin kiinnitystä joka oli epäilyksen alainen ja näytti että siinä olisi hiushalkeama. Simpukka irti ja tutkimaan. Alareunassa oli melkein panhardin kiinnikkeen levyinen hiushalkeama ja yhden reiän ympärillä myös.


4mm lätkää vahvikkeeksi ja halkeamien hitsaus.


Valmis. Simpukan jousen puolelta olis saanut mennä pidemmälle mut kai toimii noinkin.



Sitten tutkimaan pumpun vuotoa. Jostain tuli dieseliä tipoittain pihalle ja autoa joutui yön yli seisonnan jälkeen sahaamaan käyntiin. Ensin luulin että ACSD vahaklöntti on lauennut ja suunnittelin sen poiston ja peitelevyn tekoa. Syylliseksi kuitenkin osoittautui kierroslukumittarin anturi pumpun lohkon puolella. Oli murtunut poikki. Varmaan kiristetty liian tiukkaan. Tässähän oli pumppu rempattu. Velipoika onneksi patentoi tulpan tilalle jostain pultista niin ei tarvinnut mistään mopon sytytystulpasta alkaa värkkäämään. Kierre tais olla M14 1.25?


Seuraavaksi vuorossa on korin takakannakkeen korjaus joka voi olla veemäinen juttu kun koppaa joutuu nostamaan rungolta. Ihmettelin kun takaluukku ei enää aukea vaan ottaa rautapuskuriin kiinni, sen verran nitkahtanut.


Uus pusla Febestiltä. Hetken ajateltuani tilasin myös toiselle puolelle niin menee samaan vaivaan. Ei ole vielä tullut niin ei pääse vaihtamaan.


SUMMA SUMMARUM

Woblaukseen ei vaikuttanut puslat, enkä osaa sanoa vaikuttiko navan osat mutta varmasti hiushalkeamat rungossa. Nyt hävisi woblaus mutta vielä on pienellä nopeusalueella nypytys joka tuntuu ratissa. Täytyy vielä kokeilla kierrätellä renkaita ja auraus tarkastaa. Vanteissakin voi olla sanomista. Ne on kuitenkin Beadlockit ja olleet offikäytössä bertan alla.


Viimeksi muokannut mikjus : 08.01.2018 09:56
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.01.2018, 10:19
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Jos jollain myydä käytettyä anturia tai tieto mistä saa järki hintaan niin ilmoitelkaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.01.2018, 21:40
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Jos jollain myydä käytettyä anturia tai tieto mistä saa järki hintaan niin ilmoitelkaa.
Mikä se olis järkevän hinnan raja? Närästääkö:
https://partsouq.com/en/search/all?q=83180-60070
Tuolta on lisäks nopee ja halpa rahti Fedexillä.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 08.01.2018 21:43
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.01.2018, 09:02
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mikä se olis järkevän hinnan raja? Närästääkö:
https://partsouq.com/en/search/all?q=83180-60070
Tuolta on lisäks nopee ja halpa rahti Fedexillä.
Näyttää jo paremmalta. Nopeasti katsottuna hinnat oli lähempänä paria sataa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.01.2018, 13:02
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

PRRK kun mikään ei saisi kestää mitään niin jätetään pallonivelistäkin rasvanipat pois. Kestovoideltuja muka ja kilin *tut. Kaikki paskat on sisältä ruostuneet kun rasvaa vain nimellisesti. Olen kaikkiin lisännyt itse nipan. MOOG nivelissa on päällä kunnon kuppi johon saa hyvin kierteen ja tilaa on vassulle. Ainoa ongelma on ei hengittävä kumi joten ei kandee painaa liikaa ettei posahda rikki.


Jokerilta tuli uudet tangot ja on nyt seinämään tarpeeksi. Asennusta odotellessa. Ei heikentäviä railoja pannoille vaan kiristys muttereilla.






Paineilmakeskukselle pelti.


Paikallaan. Pitää ehkä yksi tuki lisätä vielä jos ei tarpeeksi tukeva tai pitää iskarin pultille tehdä lisää tilaa.


Viar 444c ja säiliö mallailtuna paikalleen. Painesäädin osuu konepellin pumppuun joten säiliötä siirrettävä vielä himppa sivuun. Sammuttimesta tehty säiliö oli taas puhki pohjasta ja pisti hitsata kuntoon. Säädin on jostain vanhasta vesiautomaatista ja sen toiminta epämääräistä. Sain jousta venyttämällä max paineen 7 bariin ja alarajan johonkin 4 barin pintaa. Olisin halunnut sen johonkin 2.5 bar paikkelle mutta en saanut säädettyä. Paineilma venoja lukoille pääsee virittämään kunhan saan 6mm letkulle pikakiinnitys nipat joissa 1/4 kierre.


Ylimääräiselle sulakerasialle löytyi hyvä paikka alkuperäisen kajarin paikalta. Kairasin reiän muoviin että helppo vaihtaa sulakkeita tarvittaessa. Sekään ei olisi ollut tarpeellista koska olis mahtunut "ritilän" alle sillä muovi kiinni vain kahdella ruuvilla. Näistä tulee sähköt kaikille kojelaudan ylimääräisille katkaisijoille yms.


Seuraavaksi tarvittiin lisävirtaa konehuoneeseen ja sitä saa esim. alkuperäisestä power outletista jossa suoraa ja virtalukon takaista tarjolla kolmen sulakkeen verran. Kompuralle jouduin ottamaan suoraan virran akulta kun max kulutus 40A. Tästä saa lukon venoille virtaa. Hmm. ohjaisinko venttiiletä suoraan katkaisijoilla vain tarvitaanko erilliset releet? Venan virta on olematon 230mA / 5W. Ohjaako arbin katkaisijat vakiona suoraan venttiiliä ilman relettä?


Oltermannin salakuljetukseen tuli pari salalokeroa.


Bilteman veneen luukku. Takalaudan päälle tulee joku levy että kestää paremmin ja toimii mm. pöytänä ja keittiönä. Takaluukkuun yläpuolelle laitettava valot jne. Vähän piti taivutella toisen puolen luukun avaus tankoa ja toista puolta jatkaa muutama sentti että sai ne taivuteltua piiloon. Kuskinpuolen sumuvalo pitää muuttaa lediks ettei se ole tilan pohjalla töröttämässä. Tänne menee jotain pientä kivasti jemmaan.


Alun perin oli tarkoitus tehdä tämmöinen. Näitä saa valmiina kitteinä jenkeistä. Täytyy katsoa jos en saa oiottua takaluukkua muuten niin laikkaan sen auki ja teen kuitenkin tämmöisen vastaavan virityksen. Pitää vaan tehdä sellaisesta matskusta että luukku jäykistyy ja kestää päällä hyppimistä. Ehkä alumiini 3mm voisi olla hyvä?

Viimeksi muokannut mikjus : 24.01.2018 14:19
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.01.2018, 20:43
Gravehill:n Avatar
Gravehill Gravehill ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 19.06.04
Sijainti: Töysä, Finland.
Viestit: 1.437
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Alun perin oli tarkoitus tehdä tämmöinen. Näitä saa valmiina kitteinä jenkeistä. Täytyy katsoa jos en saa oiottua takaluukkua muuten niin laikkaan sen auki ja teen kuitenkin tämmöisen vastaavan virityksen. Pitää vaan tehdä sellaisesta matskusta että luukku jäykistyy ja kestää päällä hyppimistä. Ehkä alumiini 3mm voisi olla hyvä?
Bongasin tämän idean kans viime viikolla ih8mudilta, on kyllä tehtävä vastaava että saa rojua johonkin tukittua kun ei tuota tavaratilaa liikaakaan ole. Alumiinistä tai rosterista meinasin oman toteuttaa.
__________________
-1996 T4
-1987 LJ70
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.01.2018, 08:40
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Eilen posti kiikutti pistoliittimet 6 letkulle. Just sopivasti kun homma meinas muuten tökätä siihen. Ei olleet kalliita kiinanpojilla, 10kpl 3€. Venttiili maksoi 5€. Katsotaan kauanko toimii. Otin varalle useamman.

Kaksitoiminen sylkkä on nyt niin että lepotilassa painaa kokoajan painetta linjaan -> lukko pois ja nappi pohjaan -> lukko päälle. Ainoa huono on että lukko voi periaatteessa jäädä päälle jos esim. paineet häviää. Tosin ei haittaa kun kojelaudan valo ilmoittaa siitä.

Hyvin tuntuu toimivan. Merkkivalon mukaan lukon kytkentä on aika viiveistä johtuen harvahampaisesta holkista. Tulee niin mieleen ajat kun bertalla ajettiin kilpaa 61 lukoilla. Sitä vekslaamisen määrää että lukko lähtisi pois päältä jos sopivasti veto päällä. Kyllä ARBit on hintansa arvoiset.

Etulukko on sähköllä kun se vielä toimii.

Eilen testailin lukkoja kotipihassa. Lunta oli niin paljon että jäin jo nurmikon laidan penkkaan pohjasta kiinni. Piti sähkötolpasta vinssata. No tuli vinssikin samalla testattua. Aika niheetä tuntui olevan lumessa eteneminen. En tiedä onko keli niin haastava vai onko painava auto vaan sellainen. Vauhdilla kaivaa, hiipimällä etenee mutta sitten tuli jo välitys ongelma. Pitää ruveta 4.1 välitysten vaihtoa suunnittelemaan ja jakiksen myös.


Viimeksi muokannut mikjus : 25.01.2018 08:44
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.02.2018, 09:28
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Woblailuun päivitystä. Vaihdoin toiselta puolelta renkaita päikseen ja käytänössä woblaus hävisi kokonaan. Joskun sopivaan alamäkeen kiihdyttelessä kun rullailee sopivaa vauhtia, tuntuu pieni nypytys. Takarenkaat tai vanteet on siis erittäin huonossa kunnossa. Täytyy joskus tutkia tarkemmin. Kuitenkin tarkoitus olisi ajorenkaiksi hommata jotkut 35x12.5 renkaat aluvanteilla.


Uudet heavy duty tangot paikallaan. Kännykän kamera on niin paskana että ei saa enää parempia kuvia.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.06.2018, 14:52
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Vähän on aktivoiduttu tämänkin kanssa kun vastaan tuli sopivat leimakelpoiset renkaat. Hetken arvoin mutta sitten päättelin että halvemmalla näitä en voi saada ja nyt pitää iskeä. Cooper on aikaisempien kokemusten mukaan ollut hyvä katurenkaanakin. Hain iskemättömät kumit Espoosta.


Vanteiksi koemielessä vannetukun rocky beadlockit.



Mustat ja pyöreet, kullitetut 12.9 pultit.


Sisäkehän paksuus 5mm, M8 12.9 pultit ja niille insertit. Ulkokehä noin 3mm paksu kantattu yhdestä osasta ja reuna pyöräytetty kaksikerroin. Materiaalivahvuus alkuun hieman arvelutti.


Venttiili aika hyvin suojassa ja kuvassa näkyy myös M8 insertit.


Sisäkehä ei ole turattu normi vanteen reunan sisään vaan näin. Tosin ei taida voida ajaa ilman kehää kuten itsetehdyillä.


Kasaamisessa näytti ulkokehä siltä ettei se mahdu reikään, kasaus piti aloittaa neljällä pidemmällä pultilla. Kiristäessä ulkokehä lupsahtaa kumille ja väittäisin että keskitys on yhtä hyvä kuin normi vanteellakin. Tämä oli oikeastaan melkein ainoa syy miksi tahdoin näitä kokeilla. Jo parin millin heitto tuo mukavan pystyjumputuksen. Kokemusta on kun kerran ajoin Lahdesta Syskyjärvelle ja takaisin sellaisilla vanteilla. Huippunopeus ei ollut paljoa yli 60 kmh. Sen jälkeen olen keskittänyt jo kaksi kertaa kumit beadlockeille mutta epäilen että pääsee ajan kanssa elämään tai sitten vaan kiristäessä karkaa paikaltaan.


Ulkokehä uppoaa Cooppereihin nätisti.


Semmoset hodarin alla. Ikävä kyllä pieni woblaus tuli taas uusien kumien ja leveempien vanteiden myötä. Pitää varmaan koittaa simmata olkalaakeri tiukemmaksi kun en enää muutakaan keksi. Kai näillä koristevanteilla voi sitten leimallekkin mennä. Oikeastaan ainoa arvelus näistä on miten ulkokehä kestää rääkkäystä ja pysyykö vanne suorana rajummassa käytössä.

Täytys vielä vararengas hommata joka olis korkeudeltaan 35" (Cooper noin 878mm) mutta mahdollisimman kapea ja sille kevyt aluvanne oikealla offsetillä.


Penkkien kimppuun. Kummaltakin puolelta taaimmainen oven puoleinen korvake paskana.


Korjaus mutteri prikkaan ja kannakkeseen hitsaten. Voin kertoa että näkyvä karvaeriste lähtee aika isolla liekillä palamaan nopeammin kuin ehtii kissan sanoa. Vesiämpäri ja pari 6kg sammutinta oli varalta välittömässä läheisyydessä.


Sitten jonkun VW tuotteen budjettirecaro virittäen paikalleen. Valmiiksi puhki kulunut mutta 100 kertaa parempi kun lysähtänyt vakiopenkki. Joutu kairaamaan kaikki kiinnikeraudan penkin alta pois että sai järkevälle korkeudelle. Nytkin jäi aika paljon ylemmäs mutta pää ei ihan ota kattoon 187cm pitkällä. Itseasiassa nyt vähän enemmän ajoa niin penkki on aivan liian korkealla ja vaatii vielä muokkausta.



Mökäjetti asentui kattoon taustapeilin päälle. Vähä olis haaveissa ANYTONE-6666 tähänkin mutta liekö liian raskas tuohon kiinnikeeseen.


Pitäisi tätä harsia tosi vauhdilla kasaan kun olis pieni polte lähteä Arkangelin reissuun muutaman kuukauden päästä. Jenkeistä tilailin jakiksen välityskitin mutta syntilista on mittava siitä mitä pitäisi saada tehtyä ennen reissua.

Viimeksi muokannut mikjus : 05.06.2018 08:11
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.02.2019, 10:28
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Päätin kuitenkin poistaa takapenkit silloin kun on reissussa. Pysyvät puhtaina ja eivät ole viemässä tilaa/painona. Näin makuualustasta saa suoran. Etuosa on hieman haastava kosta sen pitää kipata taakseppäin joten oltava katon muotoinen. Nyt makuutilaa on jotain 185 cm. Melkein toimiva minulle kun pituutta 187cm. Etupenkkiä kun vie eteenpäin niin saa lisää tilaa. Voi olla että teen tuohon vielä saranoidun jatkon. Sivut pitää saranoida ehkä koska nyt komootti ei mahdu vetämällä takaovesta ulos. Tai sitten muutan saranat pikakiinnitteisiksi niin saa tarvittaessa kokonaan pois tuon jos laittaa takapenkit kiinni.Laverille voi nousta takaluukusta koska on juuri takaluukun alaosan korkuinen tai sitten sivuovista. Taakse pitää joku rappuratkaisu kehittää niin nouseminen kyytiin helppoa. Pitää vielä tehdä lavettiin jotain erillisiä luukkuja jotta saa esim. vaatteet ja muut tavarat jemmaan. Saa ne tosin nytkin takaosan saranoitujen sivujen alle.



Yksinkertainen jalka. Lattiassa on pultin kanta joka menee jalan sisään ja pitää sen paikallaan sivusuunnassa. Yläosassa on reiässä mihin jalka menee. Vedän vaan laverin esim. liinalla vetoon alaspäin niin pysyy paikallaan. Tavaratilaa on hyvin ja saan tähän alumiinilaatikot alle eikä niitä tarvitse vetää takakontista ulos. Kylmälaukku mahtuu myös penkin taakse. 35 vararengas on takatilan alla ja kaikki muut varaosat/työkalut. Tämä on prototyyppi 1 ja sen toimivuus selviää vasta ensimmäisen oikean reissun jälkeen.

Viimeksi muokannut mikjus : 05.02.2019 10:30
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.02.2019, 20:26
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Loppuiko tikitys ääni
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 08.01.2018, 13:19
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.530
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Woblaukseen ei vaikuttanut puslat, enkä osaa sanoa vaikuttiko navan osat mutta varmasti hiushalkeamat rungossa.
Amerikan chevy kun alottelee wolbaa, niin rungossa on just ton näköstä meininkiä. Ja lopulta repee koko simpukka irti. Simpukka kun on tukevasti kiinni ja akseli pysyy tukevasti keskellä, niin se on aika vaikeeta saada wolbaamaan.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 08.01.2018, 18:43
MakeO:n Avatar
MakeO MakeO ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.04.03
Sijainti: Mustasaari, Finland.
Viestit: 3.342
Perusasetus

En lukenu kaikkia kirjoituksia topikista ja mitä kaikkea woblauksen syyksi on arveltu ,mutta olisiko siinä (edelleenkin) liian vähän caster kulmaa ?

Viimeksi muokannut MakeO : 08.01.2018 18:49
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 08.01.2018, 20:44
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Minulla ainakin auttoi 33" renkailla 2mm aurauksen muuttaminen 6mm auraukseen.Muutenkin sellainen vaeltelu rauhoittui. Tuntui että ohjaus on kevyt ja pitää kokoajan tehdä pientä korjailua
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.01.2018, 09:12
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo Näytä viesti
Minulla ainakin auttoi 33" renkailla 2mm aurauksen muuttaminen 6mm auraukseen.Muutenkin sellainen vaeltelu rauhoittui. Tuntui että ohjaus on kevyt ja pitää kokoajan tehdä pientä korjailua
Olen yleensä säädellyt aurausta noin 3mm ja se on ollut hyvä. Motarilla kovissa nopeuksissa tosiaan tuntuu että ohjaus on liian "herkkä". Liian vähäinen auraus tai haritus yleensä tekee niin. Tietty caster jos on negatiivinen niin vaeltelee tosi levottomasti, mulla lätkät kääntää casterin ainakin johonkin +3.5 - +5 asteen tienoille. Täytyy toi auraus vielä tarkistaa heti kun kelit vähän lämpenee.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
peura bj safaripeli lampola Maasturiprojektit 14 03.04.2015 23:37
toyota hj 80 full time wd v. 1990 lelu Tekniikka & Jutustelu 3 18.02.2012 13:00
Myyty Suzuki Samurai 1989 safaripeli 0201346 O/M/V Ajoneuvot 6 28.09.2011 12:03
Myyty Suzuki Vitara 1990 projekti helenal O/M/V Ajoneuvot 0 05.11.2009 18:08
Myydään TOYOTA LAND-CRUISER HZJ-80 VM 1990 (10500e) pasleh O/M/V Ajoneuvot 0 17.06.2009 19:24


Sivu luotu: 18:56 (GMT +2).