Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.11.2017, 22:08
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 736
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Ymmärrän tämän!
Muuttuuko tilanne silloin, kun pyörä ei pyöri ja annat "kaasua" ?
Mielestäni tilanne on sama kuin vakioakselilla. Jos pyörä ei pyöri niin vetariin/murrokseen kohdistuu se voima mitä moottorista lähtee. Tuolla välitetyllä portaaliboksilla se pyörä ei tosin lakkaa pyörimästä niin helpolla kuin vakiolla

__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.11.2017, 12:44
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harriko Näytä viesti
Mielestäni tilanne on sama kuin vakioakselilla. Jos pyörä ei pyöri niin vetariin/murrokseen kohdistuu se voima mitä moottorista lähtee. Tuolla välitetyllä portaaliboksilla se pyörä ei tosin lakkaa pyörimästä niin helpolla kuin vakiolla
Laatikoiden ja perävälitysten määrä vaikuttaa suurimpaan vääntöön jolla vetaria ja porttaalin välitystä väännetään. Volvossa on pitkät välitykset perässä juuri siitä syystä että porttaalin välitys tuplaa kokonaisvälityksen - ja tämä puolestaan tekee samanvahvuisesta vetarista ja murroksesta "tuplasti kestävämmän" suoraan akseliin verrattuna. Jos saman kestävyyden haluaisi saada suoralla akselilla niin perävälitys, vetari ja murros saisi olla paljon isompia että kestäisivät 6-7,55 välitykset.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.11.2017, 20:26
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 736
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Laatikoiden ja perävälitysten määrä vaikuttaa suurimpaan vääntöön jolla vetaria ja porttaalin välitystä väännetään. Volvossa on pitkät välitykset perässä juuri siitä syystä että porttaalin välitys tuplaa kokonaisvälityksen - ja tämä puolestaan tekee samanvahvuisesta vetarista ja murroksesta "tuplasti kestävämmän" suoraan akseliin verrattuna. Jos saman kestävyyden haluaisi saada suoralla akselilla niin perävälitys, vetari ja murros saisi olla paljon isompia että kestäisivät 6-7,55 välitykset.
Juu, en verrannutkaan Volvon akseleita Rover akseleihin, vaan kuten Jyty aiemmin kysyi, pitääkö vetareita vahvistaa jos akselin päähän laittaa välitetyt portaalit. Jos vaihteisto ja moottori on sama niin mielestäni vetariin/murrokseen kohdistuva vääntö ei kasva, mutta pyörään siirtyvä vääntö kasvaa.
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.11.2017, 22:32
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harriko Näytä viesti
Juu, en verrannutkaan Volvon akseleita Rover akseleihin, vaan kuten Jyty aiemmin kysyi, pitääkö vetareita vahvistaa jos akselin päähän laittaa välitetyt portaalit. Jos vaihteisto ja moottori on sama niin mielestäni vetariin/murrokseen kohdistuva vääntö ei kasva, mutta pyörään siirtyvä vääntö kasvaa.
Juu, arvasinkin tarkoituksesi. Vetariin ja murrokseen kohdistuva maksimivääntö on tosiaan sama oli porttaaleita tai ei - tuo maksimivääntö tulee tilanteessa jossa esim. rengas on jumissa eikä pääse pyörimään. Muissa olosuhteissa vetarin ja murroksen välittämä vääntö on pienempi kuin suoralla akselilla.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Volvon porttaalit white brothers O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 18.01.2017 18:10
Myyty volvon porttaalit+uudet 35" fedima sirocot volvon vanteilla Maajussi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 12 21.06.2013 13:26
Myyty Volvon porttaalit! Anttu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 17.06.2012 17:25
Ostetaan volvon porttaalit tore O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 16.02.2010 17:05
Myyty Volvon porttaalit Maajussi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 08.09.2008 21:53


Sivu luotu: 00:36 (GMT +2).