Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Defenderiin volvon porttaalit (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=153157)

Green 12.11.2017 17:39

Defenderiin volvon porttaalit
 
Onko jollain kokemusta 110-defenderiin volvolaisien asennuksesta millä jarruilla kannattaa tehdä jos aikoo rekisteröidä

Green 19.11.2017 22:25

Eikö kellään ole porttaaleja defessä

Pauli 19.11.2017 23:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Green (Viesti 1363184)
Onko jollain kokemusta 110-defenderiin volvolaisien asennuksesta millä jarruilla kannattaa tehdä jos aikoo rekisteröidä

On kokemusta, mutta siitä on jo niin kauan etten enää muista. Katso vaikka toi peen projekti-juttu, siitä saat jotain vinkkiä varmaankin.
Ja ne jarruthan pitää sitten olla akselimassoiltaan riittävät.
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=37646

JuKu 22.11.2017 10:14

Ei kokemusta volvon akseleista.
Mutta mites valmiit portaalikitit defeen? ei tarvi vaihtaa akseleita.

Green 23.11.2017 20:34

Valmiit killer axelin boxit on tietojeni mukaan 10k juttu että volvolaiset tulee ainakin puolet halvemmaksi ja paremmat volvolaisetkin on.

Harriko 24.11.2017 10:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Green (Viesti 1364280)
Valmiit killer axelin boxit on tietojeni mukaan 10k juttu että volvolaiset tulee ainakin puolet halvemmaksi ja paremmat volvolaisetkin on.

Tuota portaaliboksi sarjaa saa myös tiheämmällä välityksellä. Auttaa varmaan merkittävästi vetareiden ja murrosten kestoa. Volvolaisissa tulee sit se jarrujen muunnos levyiksi jos alkuperäisissä on levyt.

JuKu 24.11.2017 12:38

Paremmuudesta en tiedä mutta olen nähnyt valmiin portaali bolt on kitin defeen 7500€. No paljon rahaa tuokin mutta ei ne volvon akselitkaan ilmaisia ole

Topi1982 24.11.2017 17:09

Mitä tihheempi välitys on porttaalissa, niin sen tiukemmalle jaksaa moottori vääntää vetarin ja murroksen ennen esim. sammumistaan.
Suoralla akselilla sammuu moottori aikaisemmin.
Jos suoraan akseliin lisätään porttaalit tuosta noin vaan, pittääkö vetaria ja murrosta vahventaa?

Tuli vaan mieleen, kun miulla oli akselivetoisia sora-autoja ja niistä vetarit katkeili, kun koville joutuivat.
Sitten tuli muuten samoja autoja, mutta napaperillä. No ei ennää katkennu vetareita ne kun oli huomattavasti järeämpiä kuin aikaisemmin. Muuta pientä toki särkyi sen jäläkeenkin.

baxxter 24.11.2017 20:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JuKu (Viesti 1364333)
Paremmuudesta en tiedä mutta olen nähnyt valmiin portaali bolt on kitin defeen 7500€. No paljon rahaa tuokin mutta ei ne volvon akselitkaan ilmaisia ole

Akselipari lähemmäs kolme tonnia(?), jarrut pari tonnia, kromomurrokset 800, sit vielä tarpeen mukaan portaalirattaat 850 per pyörä, välitykset 700 per akseli. Laakerointi kaikkineen tonnin kierros jos kaikki stefat ja laakerit tarvitsee? Samoissa alkaa olemaan jos bolt-on setti on oikeasti kestävä, toki volvoissa hinnan voi kärsiä pikkuhiljaa tarpeen mukaan ja tee-se-itse miehet turailee halvemmalla.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1364350)
Jos suoraan akseliin lisätään porttaalit tuosta noin vaan, pittääkö vetaria ja murrosta vahventaa?

Toyotan esim LJ/Hilux ja Land Roverin osat on mitoiltaa melkolailla samat kuin volvo. Land Roverin 24-uraiset lähes samat ja toyotan osissa millin-pari halkaisijat eri riippuen kohteesta.

astalo 24.11.2017 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1364350)
Mitä tihheempi välitys on porttaalissa, niin sen tiukemmalle jaksaa moottori vääntää vetarin ja murroksen ennen esim. sammumistaan.
Suoralla akselilla sammuu moottori aikaisemmin.
Jos suoraan akseliin lisätään porttaalit tuosta noin vaan, pittääkö vetaria ja murrosta vahventaa?

Tuli vaan mieleen, kun miulla oli akselivetoisia sora-autoja ja niistä vetarit katkeili, kun koville joutuivat.
Sitten tuli muuten samoja autoja, mutta napaperillä. No ei ennää katkennu vetareita ne kun oli huomattavasti järeämpiä kuin aikaisemmin. Muuta pientä toki särkyi sen jäläkeenkin.

Jos välitetään sama teho suuremmalla pyörimisnopeudella niin vääntö on silloin pienempi. Eli porttaaleilla välityksen muuttaminen helpottaa vetarin elämää, kun taas ennen vetaria olevien välityksen tiuhentaminen lisää vetarin rasitusta.

Topi1982 24.11.2017 20:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja astalo (Viesti 1364368)
Jos välitetään sama teho suuremmalla pyörimisnopeudella niin vääntö on silloin pienempi. Eli porttaaleilla välityksen muuttaminen helpottaa vetarin elämää, kun taas ennen vetaria olevien välityksen tiuhentaminen lisää vetarin rasitusta.

Ymmärrän tämän!
Muuttuuko tilanne silloin, kun pyörä ei pyöri ja annat "kaasua" ?

Topi1982 24.11.2017 20:33

Ihan uteliaisuudesta kyselen, että männöökö niistä Defendereistä murroksia vai onko ne tosi lujia käytössä (offi)?

baxxter 24.11.2017 21:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1364371)
Ihan uteliaisuudesta kyselen, että männöökö niistä Defendereistä murroksia vai onko ne tosi lujia käytössä (offi)?

Kestää kunnes särkyy..
Joskus mittailin:
Lainaus:

Ihmeteltävänä oli roverin alkuperäinen 10 urainen etuvetari ja siihen sopiva murros, karpiolan 24 urainen etuvetari ja ashcroftin kromomurros. Toyotalaisia oli vakiovetari HJ:sta, URW made in japan murros sekä longfieldin 27poorinen kromomurros.

Koodi:

Vetarit järjestyksessä  rover10, rover24, toyota
Vetarin ohkaisin kohta:    27.0    27.4    28.4
Sisäpään poorit päältä:    28.1    31.3    32.8
Sisäpään poorit pohjalta:  25.0    29.0    31.1

Murrokset järjestyksessä rover, ashcroft, toyota, longfield
Maljan halkaisija:        92.0    92.7    90.0    92.7
Tumpin paksuus:          27.0    31.6    31.4    32.5
Maljan seinämä:            5.7    6.4      4.7      5.7

Maljan seinämä mitattu purkamatta murrosta tönärillä, eli aika paljon "sinnepäin"?
Tuossa edellä mainittu longfield on vielä niitä "aitoja" hyviä. Mittojen perusteella päättelisin että roveri kestää murroksen osalta sen mitä toyotakin. Ja volvo on samalla viivalla, kun toisella kertaa vertailtiin ashcroftia ja RCV:n volvoniveltä ja samoissa mitoissa olivat. Vetarien osalta toyota on mittojen osalta edellä ja varsinkin niillä 30 poorisilla, mutta vetareita toisaalta saa niin lujina että heikoin kohta siirtyä välitykseen kaikissa? Volvoissa napsahtaa portaalihammas, mutta miten mahtaa käydä vahvempien rattaiden kanssa. Vetarit silmämääräisesti roverin mitoissa.

Harriko 24.11.2017 22:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1364369)
Ymmärrän tämän!
Muuttuuko tilanne silloin, kun pyörä ei pyöri ja annat "kaasua" ?

Mielestäni tilanne on sama kuin vakioakselilla. Jos pyörä ei pyöri niin vetariin/murrokseen kohdistuu se voima mitä moottorista lähtee. Tuolla välitetyllä portaaliboksilla se pyörä ei tosin lakkaa pyörimästä niin helpolla kuin vakiolla:)

tapsa4x4 24.11.2017 23:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1364365)
Akselipari lähemmäs kolme tonnia(?), jarrut pari tonnia, kromomurrokset 800, sit vielä tarpeen mukaan portaalirattaat 850 per pyörä, välitykset 700 per akseli. Laakerointi kaikkineen tonnin kierros jos kaikki stefat ja laakerit tarvitsee? Samoissa alkaa olemaan jos bolt-on setti on oikeasti kestävä, toki volvoissa hinnan voi kärsiä pikkuhiljaa tarpeen mukaan ja tee-se-itse miehet turailee halvemmalla.

Taitaa akseli pari olla 3000-4000e,levyjarru sovituksia tehneenä ni kyllä 1000e tekee hyvät ja toimivat jarrut.
Vakiona volvon murrokset ja porttaali rattaa kestää aika hiton hyvin.
Mul cromot ni menny muutama vetari ja boksin rattaa 39x18 renkailla ja 10vuoden ajolla ja kaasu on pohjassa.

H&K 24.11.2017 23:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 (Viesti 1364391)
levyjarru sovituksia tehneenä ni kyllä 1000e tekee hyvät ja toimivat jarrut.

Ihan mielenkiinnosta kun itsellä kanssa jossain vaiheessa tämä jumppa edessä, niin millä komponenteilla saadaan tämä lopputulos?

tapsa4x4 25.11.2017 08:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 1364394)
Ihan mielenkiinnosta kun itsellä kanssa jossain vaiheessa tämä jumppa edessä, niin millä komponenteilla saadaan tämä lopputulos?



Oon tehny muutaman lj70 levyllä ja lada satuloilla,mahtuu 15"vanne ja pysähtyy volvokin niin et takapyörät nousee ilmaan. Leimalle tuskin on asiaa.

Patrollissa on kzj 95 levyt ja 160patrollin satulat joka nurkassa ja gr patrollin pääsylinteri 10vuotta ajettu noilla eikä mitää murheita ollu,paloja vain vaihdettu,jarruteho on ainakin tohon autoon enenmän ku riittävä. Tollasia sovituksia tullu useampaa muuhunkin värkättyä ei oo olla valittamista.

H&K 25.11.2017 09:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 (Viesti 1364418)
Oon tehny muutaman lj70 levyllä ja lada satuloilla,mahtuu 15"vanne ja pysähtyy volvokin niin et takapyörät nousee ilmaan. Leimalle tuskin on asiaa.

Jotain tälläistä edesmennyt offivaruste kanssa kauppasi. Muistaakseni jossain mainostit että söi jarrupaloja kuin simo hilloa -> Ei toimiva

Lainaus:

Patrollissa on kzj 95 levyt ja 160patrollin satulat joka nurkassa ja gr patrollin pääsylinteri 10vuotta ajettu noilla eikä mitää murheita ollu,paloja vain vaihdettu,jarruteho on ainakin tohon autoon enenmän ku riittävä. Tollasia sovituksia tullu useampaa muuhunkin värkättyä ei oo olla valittamista.
Mahtuuko 15" vanne pyörimään?

Topi1982 25.11.2017 12:28

Miulla ollu noita Volvoja usseita ja ajellukkiin jonniin verran. Mäyris kaikkineen varusteineen ja 300l tankit täynnä painaa n. 4,5 tonnii tai vähemmän. Perävälitykset on hitaimmat eli 7.55?. Renkaat 39,5 Pökkeröt. Aika monta ojjaa kohdattu ja suota rämmitty Venäjällä ja Suomessa. Murroksia menny yksi ja sekin vinssin ja kuskin tyhmyyden avustuksella. Land Poverissa kerran meni takaporttaalista hampaita ja vetari rusetille, taas nuijan kuskin takia.
Pelastavana ja kuskin hölmöilyjä anteeksiantavana mulla on ollu automaattiaskit!
Salisbyrylla on suunnittelijat ja valmistajat Volvolle alihankinnassaan onnistuneet miun mielestä hyvin. Syynä lienee kokonaisuus eikä eri systeemien yhteen sovittaminen?
Mäninkiin kehumaan, nyt niitä tietysti alakaa hajjoomaan.:confused:

offroadjouni 25.11.2017 12:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1364387)
Mielestäni tilanne on sama kuin vakioakselilla. Jos pyörä ei pyöri niin vetariin/murrokseen kohdistuu se voima mitä moottorista lähtee. Tuolla välitetyllä portaaliboksilla se pyörä ei tosin lakkaa pyörimästä niin helpolla kuin vakiolla:)

Laatikoiden ja perävälitysten määrä vaikuttaa suurimpaan vääntöön jolla vetaria ja porttaalin välitystä väännetään. Volvossa on pitkät välitykset perässä juuri siitä syystä että porttaalin välitys tuplaa kokonaisvälityksen - ja tämä puolestaan tekee samanvahvuisesta vetarista ja murroksesta "tuplasti kestävämmän" suoraan akseliin verrattuna. Jos saman kestävyyden haluaisi saada suoralla akselilla niin perävälitys, vetari ja murros saisi olla paljon isompia että kestäisivät 6-7,55 välitykset.

Topi1982 25.11.2017 14:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JuKu (Viesti 1364333)
Paremmuudesta en tiedä mutta olen nähnyt valmiin portaali bolt on kitin defeen 7500€. No paljon rahaa tuokin mutta ei ne volvon akselitkaan ilmaisia ole

Onko osoitetta? Paljonko noissa välitystä? Pittääkö huomioda muita välityksiä, jos vauhti hidastuu oikeesti? Vai kompensoidaanko rengaskoon kasvatuksella?

ranke 25.11.2017 15:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1364371)
Ihan uteliaisuudesta kyselen, että männöökö niistä Defendereistä murroksia vai onko ne tosi lujia käytössä (offi)?

Mulla ei ole vielä mennyt yhtään murrosta/vetaria, ajan tosin vaan lällyoffia. TDi300/Coopper STT 35"

TEMÄHIK

Topi1982 25.11.2017 17:19

No kun tyrkyttäät Autoon vaihossa Defeä, niin sillä utelen! Ajeletpa lällyä tai mitä sitten ajeletkin, niin kestäviä pelejäkö ovat?

Muistin just yhen Hiipinän reissun, kun Lantikka porukka tuli samaan paikkaan tauolle.
Ei saanu suunvuoroo, kun nää kuskit kilivan kehu mitä autoista oli porsinu ja sitä riitti!
Hiipinä onkin muuten semmoista vähän lällyä.
Nyt en kysele ennää Defeistä!

ranke 25.11.2017 17:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1364452)
No kun tyrkyttäät Autoon vaihossa Defeä, niin sillä utelen! Ajeletpa lällyä tai mitä sitten ajeletkin, niin kestäviä pelejäkö ovat?

Kaiken saa rikki, kun oikein yrittää, mutta itellä on kestänyt expedition, safari, suunnistusreissut. Minkä ikäinen defe? 2004 vaihtui defeen "rover" akseli taakse, joka on hieman kesympi, kuin salisburin akseli.

Alkuperäiseen kysymykseen, ite koittaisin sovittaa defen levyt ja jarrut, riittäisi akselipainot ym.

TEMÄHIK

Harriko 25.11.2017 20:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1364439)
Laatikoiden ja perävälitysten määrä vaikuttaa suurimpaan vääntöön jolla vetaria ja porttaalin välitystä väännetään. Volvossa on pitkät välitykset perässä juuri siitä syystä että porttaalin välitys tuplaa kokonaisvälityksen - ja tämä puolestaan tekee samanvahvuisesta vetarista ja murroksesta "tuplasti kestävämmän" suoraan akseliin verrattuna. Jos saman kestävyyden haluaisi saada suoralla akselilla niin perävälitys, vetari ja murros saisi olla paljon isompia että kestäisivät 6-7,55 välitykset.

Juu, en verrannutkaan Volvon akseleita Rover akseleihin, vaan kuten Jyty aiemmin kysyi, pitääkö vetareita vahvistaa jos akselin päähän laittaa välitetyt portaalit. Jos vaihteisto ja moottori on sama niin mielestäni vetariin/murrokseen kohdistuva vääntö ei kasva, mutta pyörään siirtyvä vääntö kasvaa.:)


Sivu luotu: 02:57 (GMT +2).