Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.11.2017, 21:58
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hojottaja-17 Näytä viesti
Pellin alta kuului vaimeaa pihinää ajon jälkeen, pitihän se tarkistaa. Alavesiletku siellä tekee lähtöä, kuplii ja suihkii letkulämmittimen ja moottorin väliseltä pätkältä klemmarin juuresta koneen päästä. Olin jo aiemmin pannut merkillle ko. letkunpätkän lämpiävän yllättävän nopeasti melkein liian kuumaksi pitää kiinni lohkolämmitintä käyttäessä ja tuntuvan painellessa ajoittain tyhjänoloiselta. Ja näyttää melkein pullistuneelta. Mitenkäs tuo 2H:n kierto yleisesti, kun lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä puhallin antaa kylmää, vain kierroksilla lämmintä ilmaa koppiin? Normaalia, vesipumppuhäikkää, ottaako ilmaa jäähdytykseen, liikaa/liian vähän nesteitä? Moottorilämmöt kuitenkin pysyneet kurissa. Jonkun sortin (yllättäen toimiva) lisälämmitinkin näkyy viritetyn tavaratilan suuntaan tuolla apparin penkin alla.


Offtopic: Akutkin olivat tyhjenneet tuossa pari päivää seisottuaan, latasin molemmat ~90% saakka. Mitäs "lepojännitettä" tuon pitäisi näyttää, että tietäisin pitääkö varausta/lataako kunnolla?
Yksi, mikä aiheuttaa huonoa lämmöntuloa hyttiin, on huono/väärä termostaatti.
Siis nuo tarviketermostaatit on pääsääntöisesti huonoja.....
Tarkista termostaatti, etti jumi tai vuoda, ja sitten se, että on oikeaa mallia.
Nyt en muista varmaksi, olihan hj:n termostaatissa ohikierron sulkuläppä alunperin? siis että sulkee koneen sisäisen kierron, kun termari alkaa aukeamaan?
Ja ainakin hdj-80 termostaatti on alunperin paljon tiiviimpi, kuin tarviketermostaatit yleensä. Profiilissa kuvia alkuperäisestä termostaatista.

Tuo alavesiletkussa oleva lämmitin on lähtökohtaisesti huono ratkaisu:
Lämmin vesi ei tahdo lähteä kiertämään, koska kylmänä termostaatti on kiinni, ja siten ei päästä kylmää vettä syyläriin, että lämmin vesi pääsisi nousemaan moottoriin.

Kannentiivisteen/kannen vuotamisen voi tarkistaa suhteellisen helposti:

kaada jäähdytin niin täyteen nestettä, kuin mahtuu, ja se paisuntasäiliö noin puolilleen.
Sitten käytät koneen lämpimäksi, voit tarkistaa korkista että onhan jäähdytin täynnä, ja sitten sammuta korkki kiinni; ja anna jäähtyä.
Jäähtymisen aikana paisuntasäiliön pinta laskee jonkin verran, olisko sentin pari?
Jos paisuntasäiliön pinta ei laske jäähtyissä, niin ilmaa vuotaa korkin ja syylärin välistä jäähdyttimeen.
Kun sitten laitat auton käyntiin seuraavan kerran, niin ota läpinäkyvä pullo 3/4 osaa täyteen nestettä, ja pistä se paisuntasäiliön imuletku pulloon, siis letkun pää pinnan alle; ja jos käydessä kuplii niin silloin on kannentiiviste ja/tai kansi entinen. (muutama kupla voi tulla, mutta ei kovin monta, ja kupliminen pitäs loppua hetken kuluttua.)

Jos kaikki on kunnossa, niin tojotien jäähdyttäjät on täynnä nestettä, myös ajon jälkeen, kun moottori on jäähtynyt. (siis korkinreijässä on nestettä)

Ja akkujen lepojännite on tosiaankin hivenen lämpötilasta riippuen, noin 12,5-12,8 volttia täytenä.
Latausjännite saisi olla, varsinkin talvella, 28v taikka pikkusen yli. 29v alkaa olemaan jo liikaa, akut tuppaavat kiehumaan kuiviksi vuosien saatossa,
Kesällä tulee toimeen 27,5 voltilla, jos ei mitään erikoista kulutusta ole.

Ja 24 voltin sähköillä olevat autot, Tai siis niiden akut: kannattaa joskus ladata elektonisella laturilla molemmat akut täysin täyteen; silloin ne kestää parhaiten.
Ja akkujen välistä ei saa ottaa mitään kulutusta, ei edes radion muistipiirin sähköä. (akkujen kestoikä lyhenee dramaattisesti, jos otetaan tuosta välistä sähköä...)

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.11.2017, 00:46
hojottaja-17 hojottaja-17 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 15.10.17
Sijainti: Jokioinen
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samppahj Näytä viesti
Tarkoittanee lämppäreistä lämmöt täysille.
Aivan... Feeling kinda stupid.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tarkista termostaatti, etti jumi tai vuoda, ja sitten se, että on oikeaa mallia.
Eli tuo hyrrää/pöytälamppua muistuttava jousellinen härpäke. Ok, nyt tiedän miltä termostaatti näyttää. Mistäs se löytyy?

Letkulämmittimeen nyt ensi kertaa törmänneenä itsekin mietin, että vähän erikoinen paikka lämppärille...
Tuon kansitestin voisin koittaa tehdä kun olen saanut uuden vesiletkun paikalleen, kiitos vinkistä ja ohjeista! Muutama kuplako siis normaalia, mutta jos imuletku kuplii käynnissä jatkuvasti niin kansi vuotaa?

Toinen akku oli melko entinen, hävitti varausta, puolet kennoista kuivana ja murtunut akunkenkä sulatti vielä puoli napaa ohimennen. Putkiklemmarivirityksen turvin hain molemmat uudet akut ja kengät, vaihtoa vaille valmiina vartoomassa.

EDIT: Hetko, termostaattihan lienee tuon kolmion mallisen kupin alla, johon ylävesiletku liittyy. Ja sen alla vesipumppu flektin takana, alkaa vähän hahmottua. Ohhoh, selvitinkö itse jotain?

Viimeksi muokannut hojottaja-17 : 25.11.2017 02:10
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.11.2017, 13:32
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hojottaja-17 Näytä viesti
EDIT: Hetko, termostaattihan lienee tuon kolmion mallisen kupin alla, johon ylävesiletku liittyy. Ja sen alla vesipumppu flektin takana, alkaa vähän hahmottua. Ohhoh, selvitinkö itse jotain?
Juurikin se kuppi mikä on kolmella oliko 12mm pultilla kiinni siinä vesipumpun päällä. Tuli noista lämppärin hanoista mieleen, että joskus se ohjaamon lämmönsäätövipu ei aina käännä sitä moottorin puolella tulipellissä olevaa hanaa täysin auki jos se hana on kovasti jumissa. Sekin voi osaltaan vaikuttaa siihen, tuleeko lämppärin kennolle kunnolla virtausta. Samaten kannattaa kuunnella kääntyykö se ilmaa lämppärille ohjaava läppä kokonaan kiinni kun kääntää lämmöt täysille. En muista oliko se läpän vivun juuri jostain suunnasta näkyvillä hoojiissa, mutta ryömiminen apparin jalkatilaan paljastaa paljon, että näkyykö siellä niitä vaijerien suojaputkia ja semmoista vaijerin päätä mikä menee semmoisen pikku muovi vipuun jossain kohtaa sitä isoa koteloa mihin lämppärin puhallin työntää torvea pitkin ilmaa.

Niin ja nyt ei selvinnyt, että oliko 2H vai 12H-T koneella. Toi 12H-T suoraruiskutuskone lämpenee todella hitaasti, jos lähtee suoraan vaan kylmiltään ajamaan. Pieni hetki lämmityskäyttöä auttaa asiaan paljon.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä

Viimeksi muokannut Luoppis : 26.11.2017 13:39
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.11.2017, 21:44
hojottaja-17 hojottaja-17 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 15.10.17
Sijainti: Jokioinen
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja akkujen välistä ei saa ottaa mitään kulutusta, ei edes radion muistipiirin sähköä. (akkujen kestoikä lyhenee dramaattisesti, jos otetaan tuosta välistä sähköä...)
Jooh, akut vaihdettu ja kengitetty... Ja nimenomaan tuosta kytkennän välistä oli varastettu paitsi juuri mankan sähkö, myös koko hiton vinssin virta, joka näkyy olevan 12V kapine. Joku pellepeloton ollut asialla, tiedänpähän ainakin välttää käyttämästä mainittuja nykyjärjestelyllä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Niin ja nyt ei selvinnyt, että oliko 2H vai 12H-T koneella. Toi 12H-T suoraruiskutuskone lämpenee todella hitaasti, jos lähtee suoraan vaan kylmiltään ajamaan. Pieni hetki lämmityskäyttöä auttaa asiaan paljon.
2H on. Tosin epämääräisesti turbotettu, mutta sen sielunelämään perehdyn toiste, mennään nyt palikka kerrallaan. Vaihdan letkun asap, ensi alkuun ilmaan järjestelmän, testaan mahdollisen kansivuodon ja etsin ja tarkistan hanat ja läpät. Termostaattiin saatan jättää kajoamatta tällä kertaa, vanha tiiviste näyttäisi asettuneen pitääkseen ja jos/kun se avatessa hajoaa, ei ole tällä siunaamalla uutta. Kiitokset monista vinkeistä jo tässä vaiheessa!

EDIT: Jees. Letku vaihdettu, läpät toimi. Ilmasin kunnolla, tyhjäkäynnillä lämppärin kennolla ei kiertänyt vesi, mutta kun antoi kierroksia niin että puhalsi kuumaa ja samalla täytti syyläriä, niin korjaantui, nyt tulee tyhjäkäynnilläkin lämmintä kabiiniin. Koneen jäähdyttyä korkit kiinni paisarin pinta laski pari senttiä, eli syylärin korkki ei kai vuoda. Ja jäähtymisen jälkeen käynnistäessä imuletkusta ei tullut kuplan kuplaa, eli kansikin lienee siis ehjä. Ja ajon jälkeen syyläri pysynyt täynnä, ei vuotoja. Kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa, iso kiitos vielä kaikille!

Viimeksi muokannut hojottaja-17 : 27.11.2017 15:54
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.11.2017, 11:31
parukit parukit ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.01.13
Sijainti: Ypäjä
Viestit: 145
Perusasetus

Ajattelin uusia Hj61:seen jarrulevyt. Kenen valmistajan levyt kannattaa hankkia, kun valmistajia näyttää olevan useita. Samalla pitää ehjätä jarrukilvet. Olisiko jollakin vanhat tallella, niin voisin korjata. Olisi silloin levyjen vaihdon yhteydessä valmiina korjatut heittää paikalle. Yv:llä voisi nakata niistä tietoa ja hintaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.12.2017, 21:52
Bisabolol Bisabolol ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.06.16
Sijainti: Äänekoski
Viestit: 50
Perusasetus

Voih tuli hommattua hoojiihin talvirenkutlat. vanteet 10x15 et44... eipä mahtunut pyörimiään edessä. jarrusatulaan ottaa kiinni harmi oisi ollut komeat ala. etsittävä spaceria tai uudet vanteet...katsastaja saattaa olla erimieltä spacereista.. millä et:llä muilla on vanteet?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG-20171201-WA0049.jpg‎
Views:	242
Size:	70,4 Kt
ID:	82481  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.12.2017, 07:39
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bisabolol Näytä viesti
Voih tuli hommattua hoojiihin talvirenkutlat. vanteet 10x15 et44... eipä mahtunut pyörimiään edessä. jarrusatulaan ottaa kiinni harmi oisi ollut komeat ala. etsittävä spaceria tai uudet vanteet...katsastaja saattaa olla erimieltä spacereista.. millä et:llä muilla on vanteet?
On vannevalmistajasta kiinni että mahtuuko pyörimään, esim jotkut barzettan vanteet on sellaisilla prässätyillä pyöreillä aukoilla ja ne ottaa satulaan kiinnii. Gragarin/mangelssin 10" -44 eeteellä mahtuu. Paljosta on kiinni ettei mahdu, pystyykö mittaamaan?
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.12.2017, 21:06
o_j o_j ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.03.17
Sijainti: Loimaa
Viestit: 71
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bisabolol Näytä viesti
Voih tuli hommattua hoojiihin talvirenkutlat. vanteet 10x15 et44... eipä mahtunut pyörimiään edessä. jarrusatulaan ottaa kiinni harmi oisi ollut komeat ala. etsittävä spaceria tai uudet vanteet...katsastaja saattaa olla erimieltä spacereista.. millä et:llä muilla on vanteet?
Ainakin perus halpis Jack Wheelerit mahtuu pyörimään. Omat on 8x15 et-20, tilaa reilusti.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20170929_193330517.jpg‎
Views:	200
Size:	65,7 Kt
ID:	82531   Click image for larger version

Name:	IMG_20170929_193310057.jpg‎
Views:	206
Size:	42,2 Kt
ID:	82532  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Discovery topic Heguli Chit-Chat 269 21.08.2025 08:39
Huutonet Topic psychobilly Linkit 15 03.03.2016 22:38
Syntymäpäiväonnittelu -topic Skorpioni Chit-Chat 116 02.03.2014 18:32
Flippikeula topic Repro Tekniikka & Jutustelu 14 03.12.2007 21:37


Sivu luotu: 00:47 (GMT +2).