Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.11.2017, 20:19
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja astalo Näytä viesti
Jos välitetään sama teho suuremmalla pyörimisnopeudella niin vääntö on silloin pienempi. Eli porttaaleilla välityksen muuttaminen helpottaa vetarin elämää, kun taas ennen vetaria olevien välityksen tiuhentaminen lisää vetarin rasitusta.
Ymmärrän tämän!
Muuttuuko tilanne silloin, kun pyörä ei pyöri ja annat "kaasua" ?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.11.2017, 20:33
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Ihan uteliaisuudesta kyselen, että männöökö niistä Defendereistä murroksia vai onko ne tosi lujia käytössä (offi)?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.11.2017, 21:29
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Ihan uteliaisuudesta kyselen, että männöökö niistä Defendereistä murroksia vai onko ne tosi lujia käytössä (offi)?
Kestää kunnes särkyy..
Joskus mittailin:
Lainaus:
Ihmeteltävänä oli roverin alkuperäinen 10 urainen etuvetari ja siihen sopiva murros, karpiolan 24 urainen etuvetari ja ashcroftin kromomurros. Toyotalaisia oli vakiovetari HJ:sta, URW made in japan murros sekä longfieldin 27poorinen kromomurros.

Koodi:
Vetarit järjestyksessä   rover10, rover24, toyota
Vetarin ohkaisin kohta:     27.0    27.4    28.4
Sisäpään poorit päältä:     28.1    31.3    32.8
Sisäpään poorit pohjalta:   25.0    29.0    31.1

Murrokset järjestyksessä rover, ashcroft, toyota, longfield
Maljan halkaisija:        92.0    92.7     90.0     92.7
Tumpin paksuus:           27.0    31.6     31.4     32.5
Maljan seinämä:            5.7     6.4      4.7      5.7
Maljan seinämä mitattu purkamatta murrosta tönärillä, eli aika paljon "sinnepäin"?
Tuossa edellä mainittu longfield on vielä niitä "aitoja" hyviä. Mittojen perusteella päättelisin että roveri kestää murroksen osalta sen mitä toyotakin. Ja volvo on samalla viivalla, kun toisella kertaa vertailtiin ashcroftia ja RCV:n volvoniveltä ja samoissa mitoissa olivat. Vetarien osalta toyota on mittojen osalta edellä ja varsinkin niillä 30 poorisilla, mutta vetareita toisaalta saa niin lujina että heikoin kohta siirtyä välitykseen kaikissa? Volvoissa napsahtaa portaalihammas, mutta miten mahtaa käydä vahvempien rattaiden kanssa. Vetarit silmämääräisesti roverin mitoissa.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.11.2017, 15:56
ranke:n Avatar
ranke ranke ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.03
Sijainti: HELSINKI, Finland.
Viestit: 1.525
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Ihan uteliaisuudesta kyselen, että männöökö niistä Defendereistä murroksia vai onko ne tosi lujia käytössä (offi)?
Mulla ei ole vielä mennyt yhtään murrosta/vetaria, ajan tosin vaan lällyoffia. TDi300/Coopper STT 35"

TEMÄHIK
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.11.2017, 17:19
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

No kun tyrkyttäät Autoon vaihossa Defeä, niin sillä utelen! Ajeletpa lällyä tai mitä sitten ajeletkin, niin kestäviä pelejäkö ovat?

Muistin just yhen Hiipinän reissun, kun Lantikka porukka tuli samaan paikkaan tauolle.
Ei saanu suunvuoroo, kun nää kuskit kilivan kehu mitä autoista oli porsinu ja sitä riitti!
Hiipinä onkin muuten semmoista vähän lällyä.
Nyt en kysele ennää Defeistä!

Viimeksi muokannut Topi1982 : 25.11.2017 17:57
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.11.2017, 17:53
ranke:n Avatar
ranke ranke ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.03
Sijainti: HELSINKI, Finland.
Viestit: 1.525
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
No kun tyrkyttäät Autoon vaihossa Defeä, niin sillä utelen! Ajeletpa lällyä tai mitä sitten ajeletkin, niin kestäviä pelejäkö ovat?
Kaiken saa rikki, kun oikein yrittää, mutta itellä on kestänyt expedition, safari, suunnistusreissut. Minkä ikäinen defe? 2004 vaihtui defeen "rover" akseli taakse, joka on hieman kesympi, kuin salisburin akseli.

Alkuperäiseen kysymykseen, ite koittaisin sovittaa defen levyt ja jarrut, riittäisi akselipainot ym.

TEMÄHIK
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.11.2017, 22:08
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 736
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Ymmärrän tämän!
Muuttuuko tilanne silloin, kun pyörä ei pyöri ja annat "kaasua" ?
Mielestäni tilanne on sama kuin vakioakselilla. Jos pyörä ei pyöri niin vetariin/murrokseen kohdistuu se voima mitä moottorista lähtee. Tuolla välitetyllä portaaliboksilla se pyörä ei tosin lakkaa pyörimästä niin helpolla kuin vakiolla
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.11.2017, 12:44
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harriko Näytä viesti
Mielestäni tilanne on sama kuin vakioakselilla. Jos pyörä ei pyöri niin vetariin/murrokseen kohdistuu se voima mitä moottorista lähtee. Tuolla välitetyllä portaaliboksilla se pyörä ei tosin lakkaa pyörimästä niin helpolla kuin vakiolla
Laatikoiden ja perävälitysten määrä vaikuttaa suurimpaan vääntöön jolla vetaria ja porttaalin välitystä väännetään. Volvossa on pitkät välitykset perässä juuri siitä syystä että porttaalin välitys tuplaa kokonaisvälityksen - ja tämä puolestaan tekee samanvahvuisesta vetarista ja murroksesta "tuplasti kestävämmän" suoraan akseliin verrattuna. Jos saman kestävyyden haluaisi saada suoralla akselilla niin perävälitys, vetari ja murros saisi olla paljon isompia että kestäisivät 6-7,55 välitykset.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.11.2017, 20:26
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 736
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Laatikoiden ja perävälitysten määrä vaikuttaa suurimpaan vääntöön jolla vetaria ja porttaalin välitystä väännetään. Volvossa on pitkät välitykset perässä juuri siitä syystä että porttaalin välitys tuplaa kokonaisvälityksen - ja tämä puolestaan tekee samanvahvuisesta vetarista ja murroksesta "tuplasti kestävämmän" suoraan akseliin verrattuna. Jos saman kestävyyden haluaisi saada suoralla akselilla niin perävälitys, vetari ja murros saisi olla paljon isompia että kestäisivät 6-7,55 välitykset.
Juu, en verrannutkaan Volvon akseleita Rover akseleihin, vaan kuten Jyty aiemmin kysyi, pitääkö vetareita vahvistaa jos akselin päähän laittaa välitetyt portaalit. Jos vaihteisto ja moottori on sama niin mielestäni vetariin/murrokseen kohdistuva vääntö ei kasva, mutta pyörään siirtyvä vääntö kasvaa.
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.11.2017, 22:32
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harriko Näytä viesti
Juu, en verrannutkaan Volvon akseleita Rover akseleihin, vaan kuten Jyty aiemmin kysyi, pitääkö vetareita vahvistaa jos akselin päähän laittaa välitetyt portaalit. Jos vaihteisto ja moottori on sama niin mielestäni vetariin/murrokseen kohdistuva vääntö ei kasva, mutta pyörään siirtyvä vääntö kasvaa.
Juu, arvasinkin tarkoituksesi. Vetariin ja murrokseen kohdistuva maksimivääntö on tosiaan sama oli porttaaleita tai ei - tuo maksimivääntö tulee tilanteessa jossa esim. rengas on jumissa eikä pääse pyörimään. Muissa olosuhteissa vetarin ja murroksen välittämä vääntö on pienempi kuin suoralla akselilla.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Volvon porttaalit white brothers O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 18.01.2017 18:10
Myyty volvon porttaalit+uudet 35" fedima sirocot volvon vanteilla Maajussi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 12 21.06.2013 13:26
Myyty Volvon porttaalit! Anttu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 17.06.2012 17:25
Ostetaan volvon porttaalit tore O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 16.02.2010 17:05
Myyty Volvon porttaalit Maajussi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 08.09.2008 21:53


Sivu luotu: 07:30 (GMT +2).