Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.11.2017, 08:02
Samppahj:n Avatar
Samppahj Samppahj ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.15
Sijainti: Vähäkyrö
Viestit: 607
Perusasetus

Ylläoleva kiinnostaa minuakin.

__________________
SLCK #552

HJ60 -88
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.11.2017, 08:55
141:n Avatar
141 141 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.11.13
Sijainti: P-Savo
Viestit: 350
Perusasetus

Eipä ole jarrukilpiä koskaa tullut vastaan Aftermarket versioina.
Ainut jos halvemmalla haluaa päästä on löytää ne hyvät käytetyt, mitkä voi alkaa olemaan jo kiven alla Suomessa.
__________________
HJ61 -90 Käyttis
HJ61 -88 Projekti
HDJ80 -93 Käyttis
BJ75 -86 Projektijonossa
HJ60 -88 Varaosa
HJ60/61 -88 -myyty
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.11.2017, 22:55
hojottaja-17 hojottaja-17 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 15.10.17
Sijainti: Jokioinen
Viestit: 19
Perusasetus

Vähäsen lämppäristä ja jäähdytyskierrosta...


Pellin alta kuului vaimeaa pihinää ajon jälkeen, pitihän se tarkistaa. Alavesiletku siellä tekee lähtöä, kuplii ja suihkii letkulämmittimen ja moottorin väliseltä pätkältä klemmarin juuresta koneen päästä. Olin jo aiemmin pannut merkillle ko. letkunpätkän lämpiävän yllättävän nopeasti melkein liian kuumaksi pitää kiinni lohkolämmitintä käyttäessä ja tuntuvan painellessa ajoittain tyhjänoloiselta. Ja näyttää melkein pullistuneelta. Mitenkäs tuo 2H:n kierto yleisesti, kun lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä puhallin antaa kylmää, vain kierroksilla lämmintä ilmaa koppiin? Normaalia, vesipumppuhäikkää, ottaako ilmaa jäähdytykseen, liikaa/liian vähän nesteitä? Moottorilämmöt kuitenkin pysyneet kurissa. Jonkun sortin (yllättäen toimiva) lisälämmitinkin näkyy viritetyn tavaratilan suuntaan tuolla apparin penkin alla.

Lähinnä vain, ettei mikään kannen tiiviste olisi menossa ja siksi keräisi painetta niin, että rikkoo letkun. Tuosta ennen kuin nilkutan kumikauppaan niin täytän järjestelmän ja varmistaisin vielä, että nimenomaan syylärin korkistahan sen teen ja paisuntasäiliössä kuuluisi kylmänä olla, ööh... minkä verran?

Offtopic: Akutkin olivat tyhjenneet tuossa pari päivää seisottuaan, latasin molemmat ~90% saakka. Mitäs "lepojännitettä" tuon pitäisi näyttää, että tietäisin pitääkö varausta/lataako kunnolla?

Viimeksi muokannut hojottaja-17 : 24.11.2017 04:58
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.11.2017, 16:17
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hojottaja-17 Näytä viesti
Mitenkäs tuo 2H:n kierto yleisesti, kun lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä puhallin antaa kylmää, vain kierroksilla lämmintä ilmaa koppiin?

Offtopic: Akutkin olivat tyhjenneet tuossa pari päivää seisottuaan, latasin molemmat ~90% saakka. Mitäs "lepojännitettä" tuon pitäisi näyttää, että tietäisin pitääkö varausta/lataako kunnolla?
Jos kabiiniin tulee lämmintä vain kierroksilla, joko lämppärin kennossa on ilmaa tai vesipumppu ei kierrätä nestettä. Tai kenno tukossa. Ilmaaminen siten, että lämppärien (myös sen mikä on siell apparin penkin alla) hanat auki, kone käymään lämpimäksi syylärin korkki avattuna. Ilma poistuu järjestelmästä siinä vaiheessa, kun termostaatti aukeaa ja neste lähtee kunnolla kiertämään. Paisuntasäiliön täyttäisin puoleen väliin, jollei näy max viivaa selkeästi.

24 Volttisella akkujen yhteislepojännite asettunee jonnekkin 25 voltin tienoille. Yksittäinen akku on hyvä jos jännite pysyy esim. 12,6V tienoilla. Latausjännite tulisi olla aika vahva 28 volttia koneen käydessä.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä

Viimeksi muokannut Luoppis : 24.11.2017 16:20
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.11.2017, 17:10
hojottaja-17 hojottaja-17 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 15.10.17
Sijainti: Jokioinen
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Ilmaaminen siten, että lämppärien (myös sen mikä on siell apparin penkin alla) hanat auki, kone käymään lämpimäksi syylärin korkki avattuna.
Selvä pyy! Minkäs näköisiä nuo hanat on ja mistä lähden niitä etsimään?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.11.2017, 21:37
Samppahj:n Avatar
Samppahj Samppahj ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.15
Sijainti: Vähäkyrö
Viestit: 607
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hojottaja-17 Näytä viesti
Selvä pyy! Minkäs näköisiä nuo hanat on ja mistä lähden niitä etsimään?
Tarkoittanee lämppäreistä lämmöt täysille.
__________________
SLCK #552

HJ60 -88
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.11.2017, 21:58
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hojottaja-17 Näytä viesti
Pellin alta kuului vaimeaa pihinää ajon jälkeen, pitihän se tarkistaa. Alavesiletku siellä tekee lähtöä, kuplii ja suihkii letkulämmittimen ja moottorin väliseltä pätkältä klemmarin juuresta koneen päästä. Olin jo aiemmin pannut merkillle ko. letkunpätkän lämpiävän yllättävän nopeasti melkein liian kuumaksi pitää kiinni lohkolämmitintä käyttäessä ja tuntuvan painellessa ajoittain tyhjänoloiselta. Ja näyttää melkein pullistuneelta. Mitenkäs tuo 2H:n kierto yleisesti, kun lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä puhallin antaa kylmää, vain kierroksilla lämmintä ilmaa koppiin? Normaalia, vesipumppuhäikkää, ottaako ilmaa jäähdytykseen, liikaa/liian vähän nesteitä? Moottorilämmöt kuitenkin pysyneet kurissa. Jonkun sortin (yllättäen toimiva) lisälämmitinkin näkyy viritetyn tavaratilan suuntaan tuolla apparin penkin alla.


Offtopic: Akutkin olivat tyhjenneet tuossa pari päivää seisottuaan, latasin molemmat ~90% saakka. Mitäs "lepojännitettä" tuon pitäisi näyttää, että tietäisin pitääkö varausta/lataako kunnolla?
Yksi, mikä aiheuttaa huonoa lämmöntuloa hyttiin, on huono/väärä termostaatti.
Siis nuo tarviketermostaatit on pääsääntöisesti huonoja.....
Tarkista termostaatti, etti jumi tai vuoda, ja sitten se, että on oikeaa mallia.
Nyt en muista varmaksi, olihan hj:n termostaatissa ohikierron sulkuläppä alunperin? siis että sulkee koneen sisäisen kierron, kun termari alkaa aukeamaan?
Ja ainakin hdj-80 termostaatti on alunperin paljon tiiviimpi, kuin tarviketermostaatit yleensä. Profiilissa kuvia alkuperäisestä termostaatista.

Tuo alavesiletkussa oleva lämmitin on lähtökohtaisesti huono ratkaisu:
Lämmin vesi ei tahdo lähteä kiertämään, koska kylmänä termostaatti on kiinni, ja siten ei päästä kylmää vettä syyläriin, että lämmin vesi pääsisi nousemaan moottoriin.

Kannentiivisteen/kannen vuotamisen voi tarkistaa suhteellisen helposti:

kaada jäähdytin niin täyteen nestettä, kuin mahtuu, ja se paisuntasäiliö noin puolilleen.
Sitten käytät koneen lämpimäksi, voit tarkistaa korkista että onhan jäähdytin täynnä, ja sitten sammuta korkki kiinni; ja anna jäähtyä.
Jäähtymisen aikana paisuntasäiliön pinta laskee jonkin verran, olisko sentin pari?
Jos paisuntasäiliön pinta ei laske jäähtyissä, niin ilmaa vuotaa korkin ja syylärin välistä jäähdyttimeen.
Kun sitten laitat auton käyntiin seuraavan kerran, niin ota läpinäkyvä pullo 3/4 osaa täyteen nestettä, ja pistä se paisuntasäiliön imuletku pulloon, siis letkun pää pinnan alle; ja jos käydessä kuplii niin silloin on kannentiiviste ja/tai kansi entinen. (muutama kupla voi tulla, mutta ei kovin monta, ja kupliminen pitäs loppua hetken kuluttua.)

Jos kaikki on kunnossa, niin tojotien jäähdyttäjät on täynnä nestettä, myös ajon jälkeen, kun moottori on jäähtynyt. (siis korkinreijässä on nestettä)

Ja akkujen lepojännite on tosiaankin hivenen lämpötilasta riippuen, noin 12,5-12,8 volttia täytenä.
Latausjännite saisi olla, varsinkin talvella, 28v taikka pikkusen yli. 29v alkaa olemaan jo liikaa, akut tuppaavat kiehumaan kuiviksi vuosien saatossa,
Kesällä tulee toimeen 27,5 voltilla, jos ei mitään erikoista kulutusta ole.

Ja 24 voltin sähköillä olevat autot, Tai siis niiden akut: kannattaa joskus ladata elektonisella laturilla molemmat akut täysin täyteen; silloin ne kestää parhaiten.
Ja akkujen välistä ei saa ottaa mitään kulutusta, ei edes radion muistipiirin sähköä. (akkujen kestoikä lyhenee dramaattisesti, jos otetaan tuosta välistä sähköä...)
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.11.2017, 00:46
hojottaja-17 hojottaja-17 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 15.10.17
Sijainti: Jokioinen
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samppahj Näytä viesti
Tarkoittanee lämppäreistä lämmöt täysille.
Aivan... Feeling kinda stupid.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tarkista termostaatti, etti jumi tai vuoda, ja sitten se, että on oikeaa mallia.
Eli tuo hyrrää/pöytälamppua muistuttava jousellinen härpäke. Ok, nyt tiedän miltä termostaatti näyttää. Mistäs se löytyy?

Letkulämmittimeen nyt ensi kertaa törmänneenä itsekin mietin, että vähän erikoinen paikka lämppärille...
Tuon kansitestin voisin koittaa tehdä kun olen saanut uuden vesiletkun paikalleen, kiitos vinkistä ja ohjeista! Muutama kuplako siis normaalia, mutta jos imuletku kuplii käynnissä jatkuvasti niin kansi vuotaa?

Toinen akku oli melko entinen, hävitti varausta, puolet kennoista kuivana ja murtunut akunkenkä sulatti vielä puoli napaa ohimennen. Putkiklemmarivirityksen turvin hain molemmat uudet akut ja kengät, vaihtoa vaille valmiina vartoomassa.

EDIT: Hetko, termostaattihan lienee tuon kolmion mallisen kupin alla, johon ylävesiletku liittyy. Ja sen alla vesipumppu flektin takana, alkaa vähän hahmottua. Ohhoh, selvitinkö itse jotain?

Viimeksi muokannut hojottaja-17 : 25.11.2017 02:10
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.11.2017, 13:32
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hojottaja-17 Näytä viesti
EDIT: Hetko, termostaattihan lienee tuon kolmion mallisen kupin alla, johon ylävesiletku liittyy. Ja sen alla vesipumppu flektin takana, alkaa vähän hahmottua. Ohhoh, selvitinkö itse jotain?
Juurikin se kuppi mikä on kolmella oliko 12mm pultilla kiinni siinä vesipumpun päällä. Tuli noista lämppärin hanoista mieleen, että joskus se ohjaamon lämmönsäätövipu ei aina käännä sitä moottorin puolella tulipellissä olevaa hanaa täysin auki jos se hana on kovasti jumissa. Sekin voi osaltaan vaikuttaa siihen, tuleeko lämppärin kennolle kunnolla virtausta. Samaten kannattaa kuunnella kääntyykö se ilmaa lämppärille ohjaava läppä kokonaan kiinni kun kääntää lämmöt täysille. En muista oliko se läpän vivun juuri jostain suunnasta näkyvillä hoojiissa, mutta ryömiminen apparin jalkatilaan paljastaa paljon, että näkyykö siellä niitä vaijerien suojaputkia ja semmoista vaijerin päätä mikä menee semmoisen pikku muovi vipuun jossain kohtaa sitä isoa koteloa mihin lämppärin puhallin työntää torvea pitkin ilmaa.

Niin ja nyt ei selvinnyt, että oliko 2H vai 12H-T koneella. Toi 12H-T suoraruiskutuskone lämpenee todella hitaasti, jos lähtee suoraan vaan kylmiltään ajamaan. Pieni hetki lämmityskäyttöä auttaa asiaan paljon.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä

Viimeksi muokannut Luoppis : 26.11.2017 13:39
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.11.2017, 21:44
hojottaja-17 hojottaja-17 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 15.10.17
Sijainti: Jokioinen
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja akkujen välistä ei saa ottaa mitään kulutusta, ei edes radion muistipiirin sähköä. (akkujen kestoikä lyhenee dramaattisesti, jos otetaan tuosta välistä sähköä...)
Jooh, akut vaihdettu ja kengitetty... Ja nimenomaan tuosta kytkennän välistä oli varastettu paitsi juuri mankan sähkö, myös koko hiton vinssin virta, joka näkyy olevan 12V kapine. Joku pellepeloton ollut asialla, tiedänpähän ainakin välttää käyttämästä mainittuja nykyjärjestelyllä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Niin ja nyt ei selvinnyt, että oliko 2H vai 12H-T koneella. Toi 12H-T suoraruiskutuskone lämpenee todella hitaasti, jos lähtee suoraan vaan kylmiltään ajamaan. Pieni hetki lämmityskäyttöä auttaa asiaan paljon.
2H on. Tosin epämääräisesti turbotettu, mutta sen sielunelämään perehdyn toiste, mennään nyt palikka kerrallaan. Vaihdan letkun asap, ensi alkuun ilmaan järjestelmän, testaan mahdollisen kansivuodon ja etsin ja tarkistan hanat ja läpät. Termostaattiin saatan jättää kajoamatta tällä kertaa, vanha tiiviste näyttäisi asettuneen pitääkseen ja jos/kun se avatessa hajoaa, ei ole tällä siunaamalla uutta. Kiitokset monista vinkeistä jo tässä vaiheessa!

EDIT: Jees. Letku vaihdettu, läpät toimi. Ilmasin kunnolla, tyhjäkäynnillä lämppärin kennolla ei kiertänyt vesi, mutta kun antoi kierroksia niin että puhalsi kuumaa ja samalla täytti syyläriä, niin korjaantui, nyt tulee tyhjäkäynnilläkin lämmintä kabiiniin. Koneen jäähdyttyä korkit kiinni paisarin pinta laski pari senttiä, eli syylärin korkki ei kai vuoda. Ja jäähtymisen jälkeen käynnistäessä imuletkusta ei tullut kuplan kuplaa, eli kansikin lienee siis ehjä. Ja ajon jälkeen syyläri pysynyt täynnä, ei vuotoja. Kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa, iso kiitos vielä kaikille!

Viimeksi muokannut hojottaja-17 : 27.11.2017 15:54
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Discovery topic Heguli Chit-Chat 268 18.08.2025 21:39
Huutonet Topic psychobilly Linkit 15 03.03.2016 22:38
Syntymäpäiväonnittelu -topic Skorpioni Chit-Chat 116 02.03.2014 18:32
Flippikeula topic Repro Tekniikka & Jutustelu 14 03.12.2007 21:37


Sivu luotu: 17:06 (GMT +2).