Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.11.2017, 02:34
Vormula77 Vormula77 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.10.14
Sijainti: Whitlake, Suami
Viestit: 389
Perusasetus

Mä en edes harkinnut muita kun m/t renkaita talveksi. Oikeasti pakollista ajoa on niin vähän että ei järkeä ostaa 2 sarjaa renkaita ja vaihdella sitten niitä. Märkä kestopäälyste on yleisin alusta ja ton 50km viikossa ajelee kivasti mutiaisilla.

__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään!
Toyotalla ei saa toosaa!
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.11.2017, 11:34
Jussi69 Jussi69 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.08.17
Sijainti: Kemi
Viestit: 70
Perusasetus

Mulla on uudet malatesta cobrat wj jeepin alla ja pitää talvikelillä hyvin ,mutta yleensä on muta kumit olleet aika liukkaita varmaan painavassa autossa pelaavat paremmin
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.11.2017, 22:19
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Riippuu varmaan kuka käyttää, missä ajaa, millä ajaa, mitkä renkaat jne...
Kaikki varmaan aika samaa mieltä, ettei boggerilla ainakaan koko talvee "käyttis käytössä" paras. Mut jos talvelle iskee joku venäjän safari niin varmaan alle voi pistää.
Jonkun mielestä joku rengas aivan paska, toinen taas päästelee ilman mitään ongelmaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.11.2017, 09:26
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.016
Perusasetus

Saman kokoisten Insa Saharoiden tilalla nyt LT2:set ja niissä on vierimisluokka C:
https://www.rengaskontti.fi/auton-re...OMA91903611345

Tuntuu kuin joku olisi ruuvannut auton keulalle coolerin kun näillä kulkee kevyemmin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.11.2017, 20:17
Danlig Danlig ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 18.08.12
Sijainti: Kemi, Lappi
Viestit: 459
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
Riippuu varmaan kuka käyttää, missä ajaa, millä ajaa, mitkä renkaat jne...
Kaikki varmaan aika samaa mieltä, ettei boggerilla ainakaan koko talvee "käyttis käytössä" paras. Mut jos talvelle iskee joku venäjän safari niin varmaan alle voi pistää.
Jonkun mielestä joku rengas aivan paska, toinen taas päästelee ilman mitään ongelmaa.
Näinpä, ajoin ihan kusiuusilla bfg mutiaisilla ja totesin että itsemurha hommia. Appiukko taas ajeli talven moisilla ja nyt laitto nastat niihin ja sano että on hyvät.

Huonot kokemukset myös vanhan mallin allterraineista king cabin alla. Just ja just nelivedolla liikkeelle märällä lumella, sen jälkeen kyllä pääs eteenpäin muttei pysähtyminen onnistunu oikein mitenkään

Viimeksi muokannut Danlig : 04.11.2017 20:20
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.11.2017, 00:14
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.526
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Danlig Näytä viesti
Näinpä, ajoin ihan kusiuusilla bfg mutiaisilla ja totesin että itsemurha hommia. Appiukko taas ajeli talven moisilla ja nyt laitto nastat niihin ja sano että on hyvät.

Huonot kokemukset myös vanhan mallin allterraineista king cabin alla. Just ja just nelivedolla liikkeelle märällä lumella, sen jälkeen kyllä pääs eteenpäin muttei pysähtyminen onnistunu oikein mitenkään
Paska auto ei tarkota paskoja renkaita!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.11.2017, 01:44
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kaikki on suhteellista.


Vuosikymmeniä sitten oli nimimerkin mukaisessa BJ:ssä alla kuorma-auton rungolle nauhapinnatut (ei vetopinta) renkaat, ja renkaan rungossa oli M+S

Pintaa renkaissa oli varmaan 10mm, mutta lähes suorat, kapeat urat kulutuspinnassa.
Oli talvi-/nollakelillä niin liukkaat, että takavedolla ei päässyt liikenteeseen, jos yhtään oli nousua tms.

Ja nollakelillä, kun tie oli jäässä, niin ei voinut ajella kaupungissa ruuhka-aikaan, kun ei oikein voinut pitää taajamassa turvaväliä muutamaan kymmentä metriä; joku aina "kiilasi-" eteen, ja sitten taas meinasi loppua pito...

Sitten laitoin "Lapikkaat-" 280/85-16, ikää varmaan yli 20v ja rätti rengas.
Metsäpaineilla 0,6 kg pito oli todella hyvä, ja vielä 1,5-2 kg paineilla monta kertaa parempi, kuin noilla nauhapinnatuilla.
-> tuo wanha ruotsin armeijan "Lapikas" on niin liukas jäällä, että varmaan paljon liukkaampi kuin esim. bfg mutterrain?

Sitten (-90 luvulla?) BJ:ssä oli kumho:n MT 33x12,5-15, ilman nastoja:
Ja se oli sikäli erikoinen rengas, että se oli liukas myös pakkasella?
Siis silloin ei ollut ohjaustehostinta, ja kun pakkasta oli esim. 25 astetta, niin nuo Kumhon "muovirenkaat" oli niin liukkaat, että pari kertaa säikäytti kunnolla; ei kerinnyt/jaksanut kääntää rattia (simpukassa 80w-90 öljyt) niin nopeaa, kuin olisi ollut tarve.

Nyt HDJ-80 on talvirenkaana Goodyear duratrack 265/75-16, jotka on nastoitettu alkuperäisiin nastanreikiin pakettiauton nastoilla? siis silloin en löytänyt/saanut ostettua paria milliä paksumpia, ja 2-4 milliä pitempä nastoja.
Pito on niin hyvä, että ajelen hodarilla takavedolla (eturenkaat ei vedä) tiellä käytännössä aina, ja kun max 2000kg kärry perässä, niin yli puolet takavedolla.
Isolla kärryllä (yli 2000kg) on yleensä käytössä jatkuva neliveto, sillä muutenkin tuo ajaminen ja kelin "lukeminen" tulee tehtyä huomattavasti suuremmalla tarkuudella.
Noilla pärjää, vaikka tuosta puuttuu kaikki Bittien tuoma apu... (ei ole ABS tms.)

Tuossa Citymaasturissa (Audi A3 PD quattro) on abs+eps? siis tietokoneet ohjaa jarruja ja moottoritehoa, niin kesärenkailla märällä jäällä todella vaarallinen: jos et huomaa tuota vilkkuvaa keltaista symboolia mittaristossa (siis kertoo että: vaikka neliveto kytketty, niin joku rengas yrittää pyöriä sutia, taikka että kun rattia on käännetty noin paljon, niin auto ei käänny samaa tahtia nopeuden suhteen, siis järjestelmä alkaa jarruttamaan jotain/joitain renkaita, ja rajoittaa moottoritehoa.)
Jarrutuksessa toimii täsmälleen samoin, kuin esim. samanikäinen vw Golf:
siis jarrutusmatka on sama... wokkelossa tunteen tuon liukkaan kelin, ei saa k.o katiskaan nopeutta, kun liukasta....

Tuon romutusikäisen (vm. 2001) Audin eps:n kanssa piti opetella ajamaan; siis se että itse korjaat luistoa ennakoimalla tms, esim. puoli kierrosta ratista kääntämällä.... sai tietokoneen sekaisin; siis pudotti nopeuden todella alas.

Onneksi tuossa citymaasturissa on koelaudassa EPS? poisto nappi.
Jos tuo luistonesto?/ajonhallinta? on käytössä, niin esim. 20 cm lumessa pääsee huonommin kuin samanikäinen etuveto wv golf. siis audi sammuu, kun tuo tietokone huomaa, että joku/jotkin renkaat ei pyöri tasaisesti....
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.11.2017, 12:48
Danlig Danlig ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 18.08.12
Sijainti: Kemi, Lappi
Viestit: 459
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Vuosikymmeniä sitten oli nimimerkin mukaisessa BJ:ssä alla kuorma-auton rungolle nauhapinnatut (ei vetopinta) renkaat, ja renkaan rungossa oli M+S

Pintaa renkaissa oli varmaan 10mm, mutta lähes suorat, kapeat urat kulutuspinnassa.
Oli talvi-/nollakelillä niin liukkaat, että takavedolla ei päässyt liikenteeseen, jos yhtään oli nousua tms.

Ja nollakelillä, kun tie oli jäässä, niin ei voinut ajella kaupungissa ruuhka-aikaan, kun ei oikein voinut pitää taajamassa turvaväliä muutamaan kymmentä metriä; joku aina "kiilasi-" eteen, ja sitten taas meinasi loppua pito...

Sitten laitoin "Lapikkaat-" 280/85-16, ikää varmaan yli 20v ja rätti rengas.
Metsäpaineilla 0,6 kg pito oli todella hyvä, ja vielä 1,5-2 kg paineilla monta kertaa parempi, kuin noilla nauhapinnatuilla.
-> tuo wanha ruotsin armeijan "Lapikas" on niin liukas jäällä, että varmaan paljon liukkaampi kuin esim. bfg mutterrain?

Sitten (-90 luvulla?) BJ:ssä oli kumho:n MT 33x12,5-15, ilman nastoja:
Ja se oli sikäli erikoinen rengas, että se oli liukas myös pakkasella?
Siis silloin ei ollut ohjaustehostinta, ja kun pakkasta oli esim. 25 astetta, niin nuo Kumhon "muovirenkaat" oli niin liukkaat, että pari kertaa säikäytti kunnolla; ei kerinnyt/jaksanut kääntää rattia (simpukassa 80w-90 öljyt) niin nopeaa, kuin olisi ollut tarve.

Nyt HDJ-80 on talvirenkaana Goodyear duratrack 265/75-16, jotka on nastoitettu alkuperäisiin nastanreikiin pakettiauton nastoilla? siis silloin en löytänyt/saanut ostettua paria milliä paksumpia, ja 2-4 milliä pitempä nastoja.
Pito on niin hyvä, että ajelen hodarilla takavedolla (eturenkaat ei vedä) tiellä käytännössä aina, ja kun max 2000kg kärry perässä, niin yli puolet takavedolla.
Isolla kärryllä (yli 2000kg) on yleensä käytössä jatkuva neliveto, sillä muutenkin tuo ajaminen ja kelin "lukeminen" tulee tehtyä huomattavasti suuremmalla tarkuudella.
Noilla pärjää, vaikka tuosta puuttuu kaikki Bittien tuoma apu... (ei ole ABS tms.)

Tuossa Citymaasturissa (Audi A3 PD quattro) on abs+eps? siis tietokoneet ohjaa jarruja ja moottoritehoa, niin kesärenkailla märällä jäällä todella vaarallinen: jos et huomaa tuota vilkkuvaa keltaista symboolia mittaristossa (siis kertoo että: vaikka neliveto kytketty, niin joku rengas yrittää pyöriä sutia, taikka että kun rattia on käännetty noin paljon, niin auto ei käänny samaa tahtia nopeuden suhteen, siis järjestelmä alkaa jarruttamaan jotain/joitain renkaita, ja rajoittaa moottoritehoa.)
Jarrutuksessa toimii täsmälleen samoin, kuin esim. samanikäinen vw Golf:
siis jarrutusmatka on sama... wokkelossa tunteen tuon liukkaan kelin, ei saa k.o katiskaan nopeutta, kun liukasta....

Tuon romutusikäisen (vm. 2001) Audin eps:n kanssa piti opetella ajamaan; siis se että itse korjaat luistoa ennakoimalla tms, esim. puoli kierrosta ratista kääntämällä.... sai tietokoneen sekaisin; siis pudotti nopeuden todella alas.

Onneksi tuossa citymaasturissa on koelaudassa EPS? poisto nappi.
Jos tuo luistonesto?/ajonhallinta? on käytössä, niin esim. 20 cm lumessa pääsee huonommin kuin samanikäinen etuveto wv golf. siis audi sammuu, kun tuo tietokone huomaa, että joku/jotkin renkaat ei pyöri tasaisesti....
Mulla oli kans lapikkaat yhen talven alla, kuorkin nastoilla ja matalilla paineilla meni hyvin painavassa maasturissa.

Ja kun nyt ottaa tietenkin autot huomioon, niin mudterrainit mulla oli 2 eri pajerossa(-89) ja 4runnerissa (-94) ja kaikissa oon ollu sitä mieltä ettei niillä voi ajaa nastoitta talvella.

Viimeksi muokannut Danlig : 05.11.2017 12:53
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
allterrain talvella örvelö Chit-Chat 164 21.11.2023 18:46
Snorkkeli talvella tsss1 Tekniikka & Jutustelu 7 23.05.2011 22:08
Creepyt talvella ??? Sten Tekniikka & Jutustelu 6 14.12.2009 03:58
chevy talvella Tekniikka & Jutustelu 8 05.09.2005 12:03
Tarkeneeko talvella? Tekniikka & Jutustelu 9 08.08.2004 16:26


Sivu luotu: 02:24 (GMT +2).