![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Kuorma-autolla ei tartte edes ajaa hyvin pitkää matkaa mutterit löysällä luottaen siihen että ne pysyy navan varassa, niin jo on kulunut vanteista pinnapultin reiät soikeiksi, navasta pinnapultit ja itse napa keskeltä. Eritoten on saattanu hieroutua laikukkaaksi se pinta, jota vasten sen vanteen pitäisi kiristyä, ja saa olla ainakin alkuun jatkuvasti kiristämässä muttereita. 22mm harvempikierteiset mutterit saapi olla reilu 800Nm ja tiheämpikierteiset semmosen 650Nm.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Noi on 18mm tiheämpikierteisellä mutterilla niin varmaan vähempikin riittää? |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kuulostaa siltä, että nuo vanteet on jo pilalla. Ei kovin hyvä tapa kiinnittää vanteita, jos ei tue keskiöön, mutta Volkkari...
Miksipä ei siis voisi ostaa vaikka MB 609 kartioprikkoja? En muista minkä kokoiselle pultille ne on, mutta esim. Raskoneelta saa, jos on sopivat. Maksaa pari euroa kappale. Sitten vedät seevausterällä vanteisiin vastaavat kartiot, niin sittenhän se keskittää taas pultteihin. Yhdet keskiön puolelle ja yhdet muttereiden alle.
__________________
www.alanmiehet.com #1 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Maailmalta noita saisi vielä lähes ilmaiseksi ei tosin ole mersun prikka. https://m.autonvaraosat24.fi/febi-bilstein/1866306 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mitä väliä mistä autosta se prikka on? Jos kerran löysit oikean koon, niin siitä tilaten...
__________________
www.alanmiehet.com #1 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ihan perusasioista lähtien: paripyörävanteet täytyis aina jälkikiristää. Jos jälkikiristyksessä mutterit pyörii jatkuvasti niin vika todnäk on vanteissa, pinnapulteissa taikka navassa itsessään. Jos kierteet on ehjät eikä venyneet niin silloin mitä varmemmin vanteissa, mutta jos oot rullannut pitkiä matkoja löysillä muttereilla niin aina mahdollista että vanteet on nakertaneet navankin piloille.
En muista vanhassa lättänässä/sprintterissä nähneeni suoria vanteita, vaan kaikissa paripyörävanteissa pultinrei'issä on ollut kartio. Nämä siis yleensä 15" ja käytetään irtokartion kanssa. Uudemmissa craftereissa ja sprinttereissä sitten 16" ja suorat tasot vanteissa, mutteri melkolailla vastaava kun vanhemmissakin. Kiristystiukkuudesta en osaa kertoa sen tarkemmin, mutta itse olen tollaset ampunut ½"-karan IngersollRand/wurth -pulttipyssyllä ja täysillä tehoilla, linjapainekin on lähempänä kymmentä. Kansankielessä taitaa olla jotain 1000nm. Kaikki otepinnat puhtaiksi, navoille ja vanteen keskirei'ille teräsharjaa, mutterit tiukkaan ja vielä lopuksi voi kurkata että vanteet osuvat toisiinsa koko otepinnan matkalta. Tälleen mä oon noita paskalotjia tehnyt nyt kahdenkin viikon sisään parikymmentä eikä ongelmia. T: Rengasapina |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Kuorma-auton akut | rhm | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 14.10.2015 21:17 |
Myydään Kuorma-auton polttoainesäiliö | Tönssi | O/M/V Muut | 7 | 23.02.2015 20:55 |
Myydään Kuorma-auton jousipakat | vimakuus | O/M/V Muut | 4 | 13.05.2013 11:27 |
Kuorma-auton kokonaismassa | heimali | Chit-Chat | 11 | 18.09.2009 06:57 |
Kuorma-auton penkit | Shuttle | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 12.04.2007 14:06 |