![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Seuraavaksi ruvetaan tekemään 247 => 242 swappia ottamalla viallinen 247 irti ja laittamalla tilalle tämä 242 varustettuna edellisen sisäänmenoakselilla. "Uudessa" 242-jakiksessa kaikki paikat on kuivia eli ei ole vuotanut mistään. Ketju ja vaihdevipu on kummatkin tiukat, sanosko jopa uuden tuntuiset, joten tähän tarttee vain laittaa uudet öljyt kun sisäänmenoakseli on vaihdettu. ![]() Takakardaanit on kokonaisena melko samanpituisia, oikealla kuutoskoneisen ja vasemmalla V8:n. Molemmat yoket siis irrotetaan, vaihdetaan keskenään ja paikalleen laitetaan kasin yoke kuutosen kardaanilla että mahtuu 242:n ja perän väliin. Kunhan saan 247:n irti niin selviää paremmin, missä laatikoiden pituusero ilmenee.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 11.10.2017 19:34 Perustelu: Otettu paremmat kuvat ja täydennetty tekstejä. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Oliko sulla jotain erikoisempaakin ajatusta kun tohon select-traciin päädyit vai sattuiko se vaan kohdalle?
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Liukkailla saa olla tarkkana jos jää 2wd päälle, sen verran poweria ja kevyt perä että on herkästi koppi käsiä täynnä. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Liukasta on kaikilla muilla alustoilla paitsi kuivalla ja sulalla asfaltilla. Pyöräytin XJ:n kerran melkein ympäri asfaltilla, kun jalka vähän varomattomasti kaasulla läksin kääntämään liikennevaloristeyksestä vesisateella. Ennen jakiksen irtiottoa testasin tätä WJ:llä hiekalla, jollon lyhyellä pätkällä ei etupää kerennyt ollenkaan mukaan takapään sutiessa. Ei tuo ihmevisko taida olla kyllä kunnossakaan, kun laatikosta tuli metallihiluista ruskeaa öljyä pihalle. Lootalla on nähtävästi ajettu viimeset kilsat ennen mulle tuloa kuivana.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tommonen ikävyys on irrotettava sisäänmenoakselista, eikä oikein onnistu tavallisilla pihdeillä reikien puuttuessa.
Mutta kun niitä muokkaa vähän rälläkällä, niin nuo pari pykälää helpottaa elämää. Kun on saatu etupään ulostuloyoken mutteri irti - siinä tarvitsi aimo annoksen mielikuvitusta, kun yoke on paitsi pyöreä niin myös kartio - niin ulosvetäjän jäädessä pieneksi tarvitaan yoken irrottamiseksi edelleenkin pientä mielikuvitusta. Tässä pientä huuhtelua tuoreella talliin jääneellä Dexron II -öljypullon lopulla ja akkukoneella pyörittämällä, video. Ja sama pelkkänä kuvana.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 14.10.2017 20:58 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Rikkoutunut 247-aski aukesi lopulta vasta takapään purkamisen jälkeen. Niinhän se ohjeessa kerrotaan, mutta edellinen vastaava 249-loota purkautui kyllä etukautta.
Vaihteensiirrin oli jauhautunut puruksi, jota imusihti oli täynnä. Tästä tarvitaan 242:sta varten sisäänmenoakseli, joten otetaan se pois paikaltaan ja ruvetaan purkamaan 242:sta. 247:n vian selvittelyt ja mahdolliset korjaukset kerkee tekemään myöhemmin. Ketju on ainakin tiukka ja muita vaurioita ei toistaiseksi näy.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mut onhan se sitten taas vastaavasti 242:ssa mukava, kun saa pelkän takavedon, ja kiinteän nopean nelikon.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toinen vielä olennaisempi juttu on kulutuskestävyys. Visko / gerotor -lootissa on sikakallis, ennen pitkää varmuudella hajoava ja kokonaisena pakettina vaihdettava kitkalukko, jota ei 242:ssa ole ollenkaan. 247:ssa on tehtaalta lähtiessään ollut väärät öljyt (ATF +4 MS-9602) ja niitä ei ole vaihdettu huonoimmin huolletuissa ehkä jopa koskaan saati riittävän usein oikeisiin. 249:n viskon särkee öljynvaihtohuollosta täysin riippumatta nopeasti väärällä rengastuksella eikä sitä oikeallakaan saa kestämään kuin ehkä 200-250tkm. Sen sijaan 242:n on noihin verrattuna normaalia huonommallakin saati oikealla huollolla "ikuinen"; varsinkin jos ajelee pelkällä takavedolla. Liukkaalla jos tarttee raskasta kärriä vetää, niin 247/249 sutii takapäällään ja etupään kiinni ottaessaankin takapää sutii edelleen. 242 vetää joka nurkasta heti, jos niin haluaa. No joo, tulihan taas vuodatusta. ![]() ![]() ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
En sillä heikkoudella niinkään tarkoittanut väännön kestoa, vaan sitä rakenteen momimutkaisuutta, mikä tuo lisää liikkuvia osa ja sitä kautta heikompi/ herkemmin hajoava rakenne.
Mutta siitäkin huolimatta 242:tkin on hämmästyttävän hyviä kestämään. Tahtovat vaan olla vittumaisia vaihtaa moodista toiseen, paitsi WJ:ssä tai kaapelikäyttöön muutettuna XJ/ZJ:ssä. XJ/ZJ nivelistöllä ihan perseestä vaihtaa ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Paljos muuten jouduit kärsimään tuosta uudesta jakolaatikosta?
Kun mulla on visko jumissa tuossa omassa ZJ:n 249:ssä niin mietin tilalle 231:stä. Joutuukohan siinäkin tuon inputin vaihtamaan?
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä Volvo projektia täällä Pientila Facebook |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Timo_L osaisi sanoa tarkemmin, mitä akseleita 231ssä on, mutta jos sulla on viskoa lukuunottamatta ehjät lootat, niin ei tuo ole kummanen homma vaihtaa.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllä mä tuon 249 kanssa pärjään jos se visko vaan toimis.
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä Volvo projektia täällä Pientila Facebook |
#14
|
||||
|
||||
![]() Monipuolisempi....Lainaus:
![]() Kuin pelkät nopea- ja hidas 4-veto. ![]() ![]()
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. ![]() Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
#15
|
||||
|
||||
![]()
247 jakolaatikko heilahti pois paikoiltaan. Tai no ei se nyt ihan kyllä niin mennyt, kun neljä tuntia vierähti ennen kuin loota oli lattialla. Ainakin se päälle kaksi tuntia meni ennekuin ensimmäinenkään kehämutteri oli irti, kun joutui purkamaan tavaraa edestä, kuten jakotason (kuvassa rako lootien välissä) etupuolella kolmella pultilla kiinnitetty vaihdevaijerin korvake. Viimeinen ylämutteri irtosi vain piiitkällä räikkävarrella, jossa oli kaksi niveltä, kaksi pientä ja kaksi pitkää jatkovartta; oli sen verta ahdasta ja ylin mutteri pahassa paikassa, koska...
... toisin kuin ZJ:ssä on WJ:ssä jakolaatikko käännetty hieman vinoon, kuten vaihdelaatikon päästä näkyy. Laatikoiden pituuseroa on jotain 3cm, mutta en taida irrotella yokeja ennen kuin saan lootan paikalleen, niin saa tarkan sovitteen. Etupäissä ei sitten eroa olekaan kuin inputakselien pituus ja vaihdekaavion anturi, jota 247:ssa ei ole ollenkaan. Ja mihinkä sitä tartteekaan, kun lattiakaavio ne kuitenkin kertoo.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Jeep Grand Cherokee (WJ) Limited -99, 4,0L | WinChester | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 08.06.2016 23:16 |
Myyty Jeep WJ 4.7 V8 -99 limited | jaiksis | O/M/V Ajoneuvot | 11 | 05.01.2015 14:46 |
Ostetaan Jeep wj 99 bensa | kaukkila | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 24.11.2014 16:39 |
Ostettu Jeep Grand Cherokee WJ 99-01 Quadra-Drive | driimis | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 11.11.2013 17:30 |
Ostetaan Jeep Grand Cherokee WJ 99-04 kuramatot | Joukka | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 26.10.2013 10:03 |