Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.10.2017, 15:18
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Seuraavaksi ruvetaan tekemään 247 => 242 swappia ottamalla viallinen 247 irti ja laittamalla tilalle tämä 242 varustettuna edellisen sisäänmenoakselilla.

"Uudessa" 242-jakiksessa kaikki paikat on kuivia eli ei ole vuotanut mistään. Ketju ja vaihdevipu on kummatkin tiukat, sanosko jopa uuden tuntuiset, joten tähän tarttee vain laittaa uudet öljyt kun sisäänmenoakseli on vaihdettu. Tuo takakardaanin lähdön haitarikumi on ollut hyllyssä melkosen monta vuotta ja löysi nyt paikkansa uudelleen. Jäi varmaan ZJ:n vastaavasta remontista yli, kun ei jostain syystä sopinut paikalleen.

Takakardaanit on kokonaisena melko samanpituisia, oikealla kuutoskoneisen ja vasemmalla V8:n. Molemmat yoket siis irrotetaan, vaihdetaan keskenään ja paikalleen laitetaan kasin yoke kuutosen kardaanilla että mahtuu 242:n ja perän väliin. Kunhan saan 247:n irti niin selviää paremmin, missä laatikoiden pituusero ilmenee.



__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 11.10.2017 19:34 Perustelu: Otettu paremmat kuvat ja täydennetty tekstejä.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.10.2017, 20:33
Ralu Ralu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.14
Sijainti: Tampereen lähellä
Viestit: 58
Perusasetus

Oliko sulla jotain erikoisempaakin ajatusta kun tohon select-traciin päädyit vai sattuiko se vaan kohdalle?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.10.2017, 21:38
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ralu Näytä viesti
Oliko sulla jotain erikoisempaakin ajatusta kun tohon select-traciin päädyit vai sattuiko se vaan kohdalle?
Emmää enää offilaitetta jaksa rakentaa, mutta seuraava offirakentelija saa tästä kyllä hyvän aihion. 242:n toiminnalliset edut on paremmat kuin 247:n ja onhan tämä mielenkiintoinen, tuttu ja jopa helppo rakenteluvaihtoehto, joka sattui myös sopivasti kohdalle.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.10.2017, 16:44
Ralu Ralu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.14
Sijainti: Tampereen lähellä
Viestit: 58
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Emmää enää offilaitetta jaksa rakentaa, mutta seuraava offirakentelija saa tästä kyllä hyvän aihion. 242:n toiminnalliset edut on paremmat kuin 247:n ja onhan tämä mielenkiintoinen, tuttu ja jopa helppo rakenteluvaihtoehto, joka sattui myös sopivasti kohdalle.
Ok. Aattelin että onko tossa 242 jotain superuber hyvää/huonoa verrattuna muihin ottaen huomioon että se on aika harvinainen. Ittellä on kanssa 242 ja sopii mun filosofiaan että kuski päättää milloin on mikäkin vetotapa käytössä.

Liukkailla saa olla tarkkana jos jää 2wd päälle, sen verran poweria ja kevyt perä että on herkästi koppi käsiä täynnä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.10.2017, 17:45
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ralu Näytä viesti
Ok. Aattelin että onko tossa 242 jotain superuber hyvää/huonoa verrattuna muihin ottaen huomioon että se on aika harvinainen. Ittellä on kanssa 242 ja sopii mun filosofiaan että kuski päättää milloin on mikäkin vetotapa käytössä.

Liukkailla saa olla tarkkana jos jää 2wd päälle, sen verran poweria ja kevyt perä että on herkästi koppi käsiä täynnä.
No sillä pelkällä harvinaisuudella ei tee kyllä ihan mitään. Pitää olla toiminnallisia etuja, kun kyllä tähän pari kokonaista päivää saa varata. Aina tulee jotain ylläreitä yms. ellei näitä ihan työkseen tee.

Liukasta on kaikilla muilla alustoilla paitsi kuivalla ja sulalla asfaltilla. Pyöräytin XJ:n kerran melkein ympäri asfaltilla, kun jalka vähän varomattomasti kaasulla läksin kääntämään liikennevaloristeyksestä vesisateella. Ennen jakiksen irtiottoa testasin tätä WJ:llä hiekalla, jollon lyhyellä pätkällä ei etupää kerennyt ollenkaan mukaan takapään sutiessa. Ei tuo ihmevisko taida olla kyllä kunnossakaan, kun laatikosta tuli metallihiluista ruskeaa öljyä pihalle. Lootalla on nähtävästi ajettu viimeset kilsat ennen mulle tuloa kuivana.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.10.2017, 17:56
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Tommonen ikävyys on irrotettava sisäänmenoakselista, eikä oikein onnistu tavallisilla pihdeillä reikien puuttuessa.



Mutta kun niitä muokkaa vähän rälläkällä, niin nuo pari pykälää helpottaa elämää.



Kun on saatu etupään ulostuloyoken mutteri irti - siinä tarvitsi aimo annoksen mielikuvitusta, kun yoke on paitsi pyöreä niin myös kartio - niin ulosvetäjän jäädessä pieneksi tarvitaan yoken irrottamiseksi edelleenkin pientä mielikuvitusta.



Tässä pientä huuhtelua tuoreella talliin jääneellä Dexron II -öljypullon lopulla ja akkukoneella pyörittämällä, video.

Ja sama pelkkänä kuvana.

__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 14.10.2017 20:58
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.10.2017, 06:46
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Rikkoutunut 247-aski aukesi lopulta vasta takapään purkamisen jälkeen. Niinhän se ohjeessa kerrotaan, mutta edellinen vastaava 249-loota purkautui kyllä etukautta.

Vaihteensiirrin oli jauhautunut puruksi, jota imusihti oli täynnä. Tästä tarvitaan 242:sta varten sisäänmenoakseli, joten otetaan se pois paikaltaan ja ruvetaan purkamaan 242:sta. 247:n vian selvittelyt ja mahdolliset korjaukset kerkee tekemään myöhemmin. Ketju on ainakin tiukka ja muita vaurioita ei toistaiseksi näy.

__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.10.2017, 20:40
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ralu Näytä viesti
Ok. Aattelin että onko tossa 242 jotain superuber hyvää/huonoa verrattuna muihin ottaen huomioon että se on aika harvinainen. Ittellä on kanssa 242 ja sopii mun filosofiaan että kuski päättää milloin on mikäkin vetotapa käytössä.

Liukkailla saa olla tarkkana jos jää 2wd päälle, sen verran poweria ja kevyt perä että on herkästi koppi käsiä täynnä.
Huonoa on esim. 231, 249 ja 247 jakiksiin verrattuna monimutkaisempi ja osin heikompi rakenne (paitsi 242HD:ssa pääakselin ja ketjun osalta), samoin kuin selkeästi huonompi jatkuvan nelihedon toiminta (242 täysin avoin vs. 249 ja 247 visko/ gerotor).
Mut onhan se sitten taas vastaavasti 242:ssa mukava, kun saa pelkän takavedon, ja kiinteän nopean nelikon.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.10.2017, 12:27
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Huonoa on esim. 231, 249 ja 247 jakiksiin verrattuna monimutkaisempi ja osin heikompi rakenne (paitsi 242HD:ssa pääakselin ja ketjun osalta), samoin kuin selkeästi huonompi jatkuvan nelihedon toiminta (242 täysin avoin vs. 249 ja 247 visko/ gerotor).
Mut onhan se sitten taas vastaavasti 242:ssa mukava, kun saa pelkän takavedon, ja kiinteän nopean nelikon.
Mietin ennen swappia tuota 242:n "heikkoutta" vs. 247 ja kuten Ameriikan pojat ovat todenneet on se varsin marginaalinen eli jalkapaunoissa väännönkesto suurinpiirtein 1500 vs. 1800, siis n. 17%, ja loota kestää myös V8 moottorisen WJ:n perässä hyvin; varsinkin jos/kun ei ole tehokkaampi Overland -malli. NV242HD tietysti omaa luokkaansa ja kestää jotain 1900.

Toinen vielä olennaisempi juttu on kulutuskestävyys. Visko / gerotor -lootissa on sikakallis, ennen pitkää varmuudella hajoava ja kokonaisena pakettina vaihdettava kitkalukko, jota ei 242:ssa ole ollenkaan. 247:ssa on tehtaalta lähtiessään ollut väärät öljyt (ATF +4 MS-9602) ja niitä ei ole vaihdettu huonoimmin huolletuissa ehkä jopa koskaan saati riittävän usein oikeisiin. 249:n viskon särkee öljynvaihtohuollosta täysin riippumatta nopeasti väärällä rengastuksella eikä sitä oikeallakaan saa kestämään kuin ehkä 200-250tkm. Sen sijaan 242:n on noihin verrattuna normaalia huonommallakin saati oikealla huollolla "ikuinen"; varsinkin jos ajelee pelkällä takavedolla.

Liukkaalla jos tarttee raskasta kärriä vetää, niin 247/249 sutii takapäällään ja etupään kiinni ottaessaankin takapää sutii edelleen. 242 vetää joka nurkasta heti, jos niin haluaa. No joo, tulihan taas vuodatusta.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.10.2017, 13:01
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

En sillä heikkoudella niinkään tarkoittanut väännön kestoa, vaan sitä rakenteen momimutkaisuutta, mikä tuo lisää liikkuvia osa ja sitä kautta heikompi/ herkemmin hajoava rakenne.

Mutta siitäkin huolimatta 242:tkin on hämmästyttävän hyviä kestämään. Tahtovat vaan olla vittumaisia vaihtaa moodista toiseen, paitsi WJ:ssä tai kaapelikäyttöön muutettuna XJ/ZJ:ssä. XJ/ZJ nivelistöllä ihan perseestä vaihtaa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.12.2017, 22:19
Machist:n Avatar
Machist Machist ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.05.11
Sijainti: Pohjois-Karjala, Juuka
Viestit: 455
Perusasetus

Paljos muuten jouduit kärsimään tuosta uudesta jakolaatikosta?

Kun mulla on visko jumissa tuossa omassa ZJ:n 249:ssä niin mietin tilalle 231:stä. Joutuukohan siinäkin tuon inputin vaihtamaan?
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä

Volvo projektia täällä

Pientila Facebook
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 11.12.2017, 09:49
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Machist Näytä viesti
Paljos muuten jouduit kärsimään tuosta uudesta jakolaatikosta?

Kun mulla on visko jumissa tuossa omassa ZJ:n 249:ssä niin mietin tilalle 231:stä. Joutuukohan siinäkin tuon inputin vaihtamaan?
Sain sen edullisesti purkaamosta, kun loota oli palautunut heille jo kahdesti sopimattomana. Syyhän on 247- ja 242-askien inputakselien pituusero, mutta eihän sen korjaustoimia tiedä kun harrastajat. Ajattelin että haluavat vain pian eroon siitä ja tein tarjouksen harrastajahinnalla + mukaan muitakin osia, niin saivat ison kaupan. Normihinta purkaamossa on 800€ ja vaihdekepillä 100€.

Timo_L osaisi sanoa tarkemmin, mitä akseleita 231ssä on, mutta jos sulla on viskoa lukuunottamatta ehjät lootat, niin ei tuo ole kummanen homma vaihtaa.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 11.12.2017, 12:11
Machist:n Avatar
Machist Machist ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.05.11
Sijainti: Pohjois-Karjala, Juuka
Viestit: 455
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Sain sen edullisesti purkaamosta, kun loota oli palautunut heille jo kahdesti sopimattomana. Syyhän on 247- ja 242-askien inputakselien pituusero, mutta eihän sen korjaustoimia tiedä kun harrastajat. Ajattelin että haluavat vain pian eroon siitä ja tein tarjouksen harrastajahinnalla + mukaan muitakin osia, niin saivat ison kaupan. Normihinta purkaamossa on 800€ ja vaihdekepillä 100€.

Timo_L osaisi sanoa tarkemmin, mitä akseleita 231ssä on, mutta jos sulla on viskoa lukuunottamatta ehjät lootat, niin ei tuo ole kummanen homma vaihtaa.
Aivan.. siis syy tähän vaihdon mietintään oli se että jos saisi halvemmalla kuin tuon viskon.. Mutta kuulostaa siltä että kalliimmaksi tulee.
Kyllä mä tuon 249 kanssa pärjään jos se visko vaan toimis.
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä

Volvo projektia täällä

Pientila Facebook
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 12.10.2017, 00:01
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.377
Thumbs up

Monipuolisempi....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ralu Näytä viesti
Oliko sulla jotain erikoisempaakin ajatusta kun tohon select-traciin päädyit vai sattuiko se vaan kohdalle?
Siinä on myös pelkkä takaveto ja muitakin vaihtoehtoja...
Kuin pelkät nopea- ja hidas 4-veto.
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 12.10.2017, 12:04
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

247 jakolaatikko heilahti pois paikoiltaan. Tai no ei se nyt ihan kyllä niin mennyt, kun neljä tuntia vierähti ennen kuin loota oli lattialla. Ainakin se päälle kaksi tuntia meni ennekuin ensimmäinenkään kehämutteri oli irti, kun joutui purkamaan tavaraa edestä, kuten jakotason (kuvassa rako lootien välissä) etupuolella kolmella pultilla kiinnitetty vaihdevaijerin korvake. Viimeinen ylämutteri irtosi vain piiitkällä räikkävarrella, jossa oli kaksi niveltä, kaksi pientä ja kaksi pitkää jatkovartta; oli sen verta ahdasta ja ylin mutteri pahassa paikassa, koska...



... toisin kuin ZJ:ssä on WJ:ssä jakolaatikko käännetty hieman vinoon, kuten vaihdelaatikon päästä näkyy.



Laatikoiden pituuseroa on jotain 3cm, mutta en taida irrotella yokeja ennen kuin saan lootan paikalleen, niin saa tarkan sovitteen.



Etupäissä ei sitten eroa olekaan kuin inputakselien pituus ja vaihdekaavion anturi, jota 247:ssa ei ole ollenkaan. Ja mihinkä sitä tartteekaan, kun lattiakaavio ne kuitenkin kertoo.

__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Jeep Grand Cherokee (WJ) Limited -99, 4,0L WinChester O/M/V Ajoneuvot 5 08.06.2016 23:16
Myyty Jeep WJ 4.7 V8 -99 limited jaiksis O/M/V Ajoneuvot 11 05.01.2015 14:46
Ostetaan Jeep wj 99 bensa kaukkila O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 24.11.2014 16:39
Ostettu Jeep Grand Cherokee WJ 99-01 Quadra-Drive driimis O/M/V Ajoneuvot 4 11.11.2013 17:30
Ostetaan Jeep Grand Cherokee WJ 99-04 kuramatot Joukka O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 26.10.2013 10:03


Sivu luotu: 03:14 (GMT +2).