![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Helatorstai 2017 reissulla tyhjentyi kerran kytkimen pääsylinterin säiliö. Vuoti nesteet kuskin jalkotilaan. En korjannut sitä vaan tilasin varalle uuden sylkän autodocista ja sieltä tuli aito AISIN, eikä maksanut kun pari kybää. Tietty malli oli jotenkin väärä kun '78 bertassa on kiinnitys kolmella pultilla ja tässä kahdella. Osa oli varalla mukana Mudventures 2017 reissulla ja siellä kytkin alkoikin temppuilemaan. Säiliö tyhjeni useita kertoja ja lopussa lisäilin nestettä joka tauolla. Onneksi tilavuus niin pieni että litran jarruneste länikkä riitti koko reissulle ja vielä jäikin. Oli aika hauska kun kytkintä piti jossain asennossa niin välillä auto hyökkäs itsekseen matkaan kun päästi paineet. Muutama peräänajo oli lähellä. Vanhaa sylkkää purettaessa syykin oli selvä, tiivisteet olivat päädymmäistä lukuunottamatta aivan lopussa. Kiinnitys aiheutti päänvaivaa. Kolmion mallinen kiinnitys oli vielä upotettu tulipeltiin joten suoraan ei saanut porattua uusia reikiä. Alareikäkään ei sopinut kohdalleen tai muuten koko hässäkkä olisi ollut vinossa. Lopulta hoonasin vanhan sylkyn ja siirsin uudesta sisäkalut siihen. Täytyy nyt jostain metsästää sylkyn tiivistesarja jos vielä joskus hajoaa, kevyt kuljettaa mukana. Työsylinterin tivarit taitaakin olla aina matkassa. Yksi vaihtoehto olisi etsiä tähän joku pieni tehostetty sylkky ja mielellään Toyotasta. HJ-61 malli on niin iso etten viitsisi sitä alkaa sovittelemaan paikalle. Kytkin on aika jäykkä kun paikalle on soviteltu HJ:n vauhtipyörä +40% jäykemmällä exedyn heavy duty asetelmalla. Sitten vielä kun pesin auton ja ajoin tallille, jäi 2 vaihde päälle eikä keppi liiku mihinkään? Olisiko joku siirtäja paikaltaan?
Viimeksi muokannut mikjus : 06.10.2017 11:13 |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Minkäslaisia kokemuksia noista renkaista on kertynyt?
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Pito on hyvä, toki kuvio on vielä uusi ja terävä. Kapeus toki tekee sen että kaivaa helposti. Olen kuitenkin yllättynyt miten hyvin menee pehmeässäkin. Sen mitä leveydessä häviiä, korkeudessa voittaa versus edelliset 37x13 boggerit. Suot pelotti eniten mutta nyt muutamien safarien kokemuksella ei iso ongelma, tosin tätä vaikea todeta kun olosuhteet muuttuu. Maantiellä ihan OK ajaa. Vähemmän uraherkkyyttä mutta kapeus tekee varmaan sen. Rengas on kova ja nyt koitin ajaa pienilläkin paineillä 0,1-0,5 mutta epätarkat mittarit valehtelee. Ei elä mitenkään erikoisesti verrattuna boggeriin, toki kyljen paksuus on about 25mm. Kerran tippui kumi vanteelta kun vedin pimeässä umpireitin läpi, huomasin vasta aukeammalla uralla että ei oikein käänny. En tiedä vuotiko vai mikä sen teki. Sitten nostin taas painetta reilummin. Hinta/laatu suhde on kohdillaan, vähän kun saisi leveämpänä ja pehmeämmällä mutta kestävällä rungolla olisi tosi hyvä. Vähän himoittais 38,5x15x15 boggerit mutta sitten todellisuus läpsäyttää naamalle ja muistan että näitä saa boggereiden hinnalla melkein kolme sarjaa. Boggerit olisivat vähän leveämmät ~933mm/342mm vs ziarelli ~930mm/260mm.
Kuvassa laskin paineita reilusti alle 0,5bar, takana enemmän. Vähän jo pullottaa. Täytyy nyt tehdä kotona testi ja laskea kaikki ilman pihalle ja katsoa miten kantaa. Samoin auton paino pitää käydä vaakaamassa. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
kyllä ainakin insoista on kokemusta 285/75-16 ja boggereista 35/14.5-15 monessa kohtaa insat piti paremmin mielestäni ja lumessa paljon paremmat.
boggerit on vaan paljon paremman näköset mut hinta kohdallaan kun boggeriin vertaa!
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Laatikon kanssa ei päässytkään niin helpolla. Aika perhanan tarkalla ollut kun ajoin kotiin Mudventures 2017 venäjän reissulta ja seuraavana päivän kilometrin kun jumahti kiinni. Ohjuritappeja katkennut ja yksi vääntynyt väliin. Menee laatikkoleikiksi. Vaihtareina on nyt laittaa vakio H41 tilalle joita taitaa vielä yksi löytyä hyllystä. Perhana kun missasin Lahdessa ilmatteeks olleen koko laatikkopaketin kun olin jossain reissussa silloin. Nyt käypänen malli taitaa olla 1975 mallista ja siinä tais joskus alamäessä hyppiä ykkönen päältä.
Toinen vaihtari on laittaa vihdoin 5 lovinen BJ-42 H55F + välitetty 3.22:1 splitcase jakis alle. Ongelmana on 10cm pidempi paketti, käsijarru pitäisi rakentaa, kardaanit pitäisi uusia, twinstickki muutos tehdä loppuun ja mahdollisesti muokata laatikon poikkitukea. Splitcase on kaivettu naftaliinista ja tänään koitan noutaa H55F:n ja vanhan H41 päälootan. Voisi olla että alan rauhassa kasaamaan H55F pakettia (jakis muttereina) mutta heitän alle nyt H41 että pääse loppuvuoden safareille. Kauhean pitkiä rojekteja ei kohta enää tallissa tehdä, ainakaan ennen kun saa lämpöpumpun. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Eilen raahattu lootat varastoista. Hyvin on säilynyt trukkihyllyssä viimeiset 15? v. Vähän oli vettä sisällä mutta onneksi myös öljyä. Ei ollut sisuskalut ruostuneet. Hyllyssä oli myös yksi 4 vaihteinen H42 loota johon kävisi splitcase perään. Kysymys onkin että olisiko paketti saman mittainen kuin alkuperäinen?
Hyvältä näyttää, vähän siistimistä ja paikoilleen. Tässä on ohjaintapit paikallaan. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lootat irti ja "uudella" päävaihteistolla kasaan. 1975 vm päälootassa on vain sellainen vika että potkii ykköstä silmästä kun vaihteella valuttellee alamäkeen. Koko laatikkopaketti on nii hiton kovaääninen että pitää ruveta sovittelemaan 5-lovista ja splitcasea kasaan. Raaskisi vaan pistää auton seisontaan vähän pidemmäksi aikaa. Pitää varmaan hodari tehdä ekana "maastokelpoiseksi".
Samalla värkkäsin twinstickin. Tässä v1 joka ei mahtunut paikalleen ja liikerata oli liian suuri H - N - L kepissä. Tässä jo v3 vivusto joka on toimiva ja sopiva suhteiltaan. Vivusto paikallaan. Nyt ei ole enää epämääräistä hämmennys keppiä vaan liikerata on vain ylös tai alas. Alkuperäisestä vivustostahan oli poistettu ohjainlevy että pystyi käyttämään hidasta takavetoa. Meinas olla viime venäjän reissulta ajamista kotiin kun eturenkaassa oli Haukkavuoren vettä ja kuraa. Hyppäsi vanteelta yöllä kuralervassa ja kaikkea skeidaa ei saatu pois. Piti vaihtaa suomenpuolella taakse kun muuten ei voinut ajaa 50kmh lujempaa. Vettä olikin reilu puoli ämpäriä ja rakennusimurilla ne lähti näppärästi pois. En jaksanut alkaa purkamaan beadlockkia irti. Ziarelli + bull face vanne tuntuu olevan aika väljä sovitus kun sain sisäreuna paikaltaan melkein käsin, vähä vain rengasraudalla auttelin. Liekö humppi matala vai ongelma renkaassa? Ei ihme että pomppaa vanteelta kun menee liian tyhjäksi. Pitäisi kokeilla gorilla teippi kikkaa jota jenkit kuulemma käyttää mm. trepadorien kanssa joissa samaa ongelmaa. Kävin sitten korjailemaan katkenneita pikkupultteja joita oli takana ja jopa edessä. Kovilla ollaan oltu. Takanapa on niin paska että jotain tehtävä. Napa vaihtoo ja korvaavaan tuotteeseen suoraan M10 pultit. Ainoa huono puoli on että vetariin on myös porattava isommat reiät. En tiedä miksi nämä löystyy ja sen seurauksena katkeilee, akseli voi vielä olla kiero tms. Täytyy vielä katsoa oliko minulla HDJ100 M10 pinnapultit jos käyttäisikin niitä. 12 x M10 12.9. Jos ei kestä niin hätätapauksessa maastossa hitsataan kiinni. Ei ole kuin kerran katkennut kaikki pultit ja sekin onneksi kotimaassa ja vain 20km päässä kotoa. Kartioprikkoja näihin ei tule mutta ei niitä ole monissa muissakaan malleissa kuten UAZ, DANA60?, 14-BOLT? On taas ollut aika ympäripyöreitä päiviä kun töiden jälkeen auton alla melkein puoleen yöhön jo useampaan otteeseen. Vielä pitää vähän puristaa että pääsisi PäHäMa pikkujouluajoihin ja sen jälkee vielä tehtävä jotain huoltoa venäjän safaria varten. Takapään jakarien puslat pitää ainakin vaihtaa, takarenkaiden beadlock kehät keskittää, kattoa paikkailla jne. Viimeksi muokannut mikjus : 23.11.2017 11:02 |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Tuohon navan pulttien katkeamiseen.
Minä luule että niitä kartioprikkoja irrotetaan väärällä tavalla. Pieksetään se kartio upotus soikeaksi. Jolloin pultti jää löysälle ja siten katkeavat helposti.? Siihen vielä monta kertaa avatut pultit jne... |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Se on totta että kartioiden kunto voi olla mitä vaan. Irrotus tapahtuu tilanteesta riippuen kauniisti tai jos maastossa niin käyttäen niitä työkaluja mitä sattuu olemaan saatavilla. Fakta tietysti on ettei vakiopultit riitä jos on välitystä ja tehoa (tai liikaa painoa). Eikös tässäkin itseasiassa kitkan pitäisi pitää laippaa kiinni napaa vasten. Eli jos löystyy niin ottaa pultteja vastaan voimat ja jos yhtään pääsee nitkuttamaan niin katkeaa ne pultit ajan kanssa. Yleensä kun yksi pultti katkeaa löysällä olemisen takia, on syytä vaihtaa muutkin pultit. Tein äsken sen virheen että laitoin paperitiivisteen laipan väliin ja se ei kauaa pysynyt paikallaan löystymisen takia. No osat kun on mitä on niin aina vaan laitettu lisää pulttia kehälle. Olisi tietysti voinut kokeilla jotain vahvempia arpin pinnapultteja mutta sellainen kun katkeaa napaan niin poisto on onnenkauppaa. Sen takia ei mitään lukitettakkaan uskalla käyttää.
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myyty BJ-40 Projekti | mss | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 05.06.2016 20:17 |
| Myydään Bj-40 projekti | kares | O/M/V Ajoneuvot | 16 | 19.03.2014 23:04 |
| Bj 40 projekti | _JT_ | Maasturiprojektit | 277 | 28.02.2013 22:09 |
| M: TOYOTA BJ-40 projekti | tepa78 | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 15.03.2008 15:47 |
| Bj 40 -76 projekti | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.03.2008 23:00 |