![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Nälkä kasvaa syödessä ja vieläkin haluaisi löylyä lisää.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eikö se nykytutkimuksen mukaan riitä vähän yli 60 astetta? |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Nykyinen systeemi on budjettiluokan systeemi ja mainio apu moneen tilanteeseen. Mieluummin mä tähän panostan ku autostereoihin ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Jos löytyy sopiva paikka, niin toimiva konsti on hitsata pultti koriin kiinni ja rengasliittimillä johdot siihen. Väliin vielä akkunaparasvaa, niin ei ihan herkästi hapetu. Tuollainenkin liitos aina vähän vastustaa sähkön kulkua, mutta kuitenki vähemmän kuin pitkä kaapeli. Puhtaaksi hiottu peltipinta yleensäkin johtaa hyvin ja rasva estää hapettumisen. Etu on kuitenki huomattava kun monesti saa melkein puolet johdoista pois.
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
2 metriä pitkä 35mm2 kuparijohdin: 0,00096 ohmia. Kuparijohtimen resistanssi on noin puolet runkopalkin resistanssista.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Piti oikein tarkistaa ja laskea miten on. Wikipedian mukaan teräksen resistanssi on laadusta riippuen n. 50 kertaa suurempi kuin kuparin, mikä oli kyllä mulle yllätys. Eli teräksen ala pitäis olla 1750mm2 että se vastais 35mm2 kuparia. Riippuu sitten paikasta, että onko alaa riittävästi, järeä palkki esim 150x70x4 vastaa suunnilleen tuota 35mm2 kuparia. Pitää vähän vielä suunnitella tuota takavinssin asennusta. Toki siinä on kaksi palkkia ja vois vielä vetää rungosta koriin johdon lisäksi. On rungossa kuiten se etu, ettei ala käryämään isoillakaan virroilla.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Taulukko antaa teräkselle noin 10krt ominais resistanssin.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Taitaa olla hieman vaihtelevia tietoja liikkeellä.
![]() Muutamasta paikasta kattelin ja sain kuparille 5,77 -kertaisen johtavuuden rautaan nähden eli 35mm2 kuparia vastaa 35x5,77mm2 rautaa= 200mm2. Ilmeisesti Wikipediassa on teräkselle liian suuri arvo. Oikea arvo on luokkaa 0,1. ![]() Vaikka runkopalkin kautta voikin hyvin kuljetella virtoja niin oma maajohto on selkein. ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Teetteköhän te tästä vähän liian vaikean asian?
![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]()
En tiijä, mie vaan kyselen ja luuloviisaat vastailee.
Kukkaan tosissaan tiijä vastausta, arvelevaat sitä sun tätä. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Mun logiikka menee asiassa tähän tapaan jos oletuksena on, että haluaa sähkön kulkevan hyvin johonkin aparaattiin:
- selvitetään kuinka hyvä johtamaan sähköä on johdin, joka ei ole kohtuukuluin tai kohtuuvaivalla vaihdettavissa isompaan - vähintään tällä sähkönjohtokyvyllä voidaan sitten jatkaa kohteeseen, jossa virtaa tarvitaan koska tarpeettoman iso piuha ei aiheuta ongelmia muuta kuin se on ehkä hankala käsitellä tai kytkeä - jos sulakkeita on, niin ne pitää olla mitoitettu niin, että oikeesti toimivat Mahdollisen vaaran tai ongelman aiheuttaa jos mukana on heikko kohta, joka huonompi kuin sulakkeet. Tässä minun ajattelutavassa heikkoja kohtia ei tehdä niin, ettei tiedettäisi. Autossa käy niin, että välttämättä sähköä ei tule niin hyvin kun haluisi akuista tai laturista. Tätä voi kuitenkin parantaa. Nyt Suomessa ruvetaan olemaan sellaisen asian äärellä miten sähköauton lataus onnistuu tarpeeksi tehokkaasti ja tämä on olevinaan ongelma. Tällä logiikalla, jonka selostin ei ole ongelma laittaa lataustöpseleitä lisää. Sähköauto voisi olla hyvä työvälineiden pyörittäjä jos haluttaisiin - sehän rupeaisi haastaa traktorin PTO tehoja... |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Tai sit helpoimman kautta ikäänkuin yksinkertaisesti vetäisin samanlaisen 70mm2 johon ja kytkeä turaisin sen kiinni. Tässä ei kyllä olis niin paljon jännittäviä vaiheita eikä vois olla niin kauaa tallissa paossa kiireellisiä pölynimurointivuoroja.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hydrauliikka liittimien erot? | murkula_ | Chit-Chat | 3 | 26.10.2016 20:44 |
Kaapeleiden ja johtojen läpivienti katolta sisälle | Tate | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 09.03.2016 08:30 |
HJ61 tankinanturin johtojen värit/sijainti?? | ukkonen7 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 30.03.2014 07:01 |
HILUX APUA! JOHTOJEN VÄRIT | petehenrik | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 08.12.2012 19:44 |
ARBin letkujen ja liittimien parantaminen | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 21.10.2008 19:39 |