Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.08.2017, 11:58
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Mulla oli pakopesä muistaakseni #8 joten se oli jonku verran pienempi, ja 120mm3 syöttömäärä.
Toki ahdistaa kierroksilla ihan erimalliin, mutta tuo moottorihan ei mikään kierroskone olekkaan versus ne "normaali" kokoiset 3litraset OM603:set

Tuosta on nyt 10vuotta jo aikaa niin ei noita kunnolla muista, se jäi kuitenkin mieleen että yllättävän alhaalta se lähti, lähes kuin vakio, tietysti savun kanssa tuolla pumpulla.

Koitin videon pätkää metästää kun siitä tuli semmonenkin otettua jossa näkyy kierros ja ahtopainemittarit. Ei löyvvy prkl mistään.
Maks ahtopaine oli 1.6-1.7bar sillä holsetin vakio kellolla.
Rajapaineventtiili oli hukkiksen letkun välissä ettei hukkaportti lähde hiipimään auki ennen aikojaan.


Viimeksi muokannut Mika_T : 05.08.2017 12:02
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.08.2017, 12:36
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Ok. Tuo pakopesä varmaan vaikuttaa aika paljonkin heräämiseen. Noin pieni ei kyllä käynyt mielessäkään, kun monet pitivät tuota 12:sta pienenä, eikä itsellä ole aiempaa kokemusta. Minun pumpusta pitäis myös saada 120 kuutiota, mutta on ulkoisella säädöllä rajoitettu 90 kuutioon. Sitä on helppo testata isommillakin syötöillä, jos siltä tuntuu.
Tuo ei mitenkään hengettömältä tunnu pienemmilläkään kierroksilla, ettei sikäli ainakaan näin muutaman koeajon perusteella vaikuta huonolta. Mietin vain, että onko mulla jokin pielessä vai onko tuo ihan normaalia.
Otan seuraavalle koeajolle kuvaajan mukaan, niin saa tarkempaa tietoa mittareista, kun ei ajaessa voi keskittyä niihin kunnolla.

Edit. Tulipa mieleen asia mitä olen ennenkin miettiny. Mitenhän tuommonen 722.3 laatikko toimis, jos kickdownin johtoihin laittais katkaisijan. Eli sais napista laatikon pitämään pykälän verran normaalia pienemmän vaihteen päällä. Lähinnä maastoajoa ajatellen tuo vois olla käytännöllinen, jos se toimis niin että saa tarvittaessa viiveettömästi voimaa. Vähän samaan tyyliin kuin monessa uudemmassa autossa on sport-asento laatikossa.

Viimeksi muokannut Ippe69 : 05.08.2017 12:46
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.08.2017, 12:43
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Millaisella ajotuksella se pumppu on siellä?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.08.2017, 13:12
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Millaisella ajotuksella se pumppu on siellä?
18° eykk pumpun rakentajan ohjeiden mukaan. Eli nyt pumpun merkki on todellisen syötön alkamisen kohdalla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.08.2017, 16:48
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

En saanu liitettyä tänne videota, mutta facebookin mersuforumin ryhmästä löytyy https://m.facebook.com/groups/102400...59122695310472
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.08.2017, 12:48
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Eikö se todellinen ennakko, esim hanhenkaulalla katsottuna pitäs olla 22-24ast eykk?

Myöhässä oleva ennakko ei tee muuta kuin savua ja hukkalämpöä.

EDIT: Minkä ikäiseen pumppuun tuo 7mm muutos on tehty?
Niissäkin kun on nokka-akselissa eroja. Uudemmissa on jyrkempi nokka ja siten nopeampi ruiskutus ---> terävämpi käyntiääni ja parempi huipputeho.

Ite teetin aikoinaan pumpun nimenomaan vanhemman mallin nokalla niin käyntiääni pysyi ihan normaalina.

Viimeksi muokannut Mika_T : 06.08.2017 13:00
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.08.2017, 20:04
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Eikö se todellinen ennakko, esim hanhenkaulalla katsottuna pitäs olla 22-24ast eykk?

Myöhässä oleva ennakko ei tee muuta kuin savua ja hukkalämpöä.

EDIT: Minkä ikäiseen pumppuun tuo 7mm muutos on tehty?
Niissäkin kun on nokka-akselissa eroja. Uudemmissa on jyrkempi nokka ja siten nopeampi ruiskutus ---> terävämpi käyntiääni ja parempi huipputeho.

Ite teetin aikoinaan pumpun nimenomaan vanhemman mallin nokalla niin käyntiääni pysyi ihan normaalina.
Kyllä se vika oli välijäähdyttimessä. Se ahdisti ihan liikaa, ilman sitä nousi ahdot ihan erilailla. Kunnolla en tosin vielä voinut testata, kun letku/putkihässäkkä oli vähän kötöstetty kasaan. Yksi letku pullahtikin irti koeajolla. Mutta ero aiempaan oli todella huomattava ja pakopaineetki pysyi paremmin kurissa. Tuo välijäähdytin on varmasti aiheuttanut viivettä aiemmallakin turbolla. Laitoin juuri tilaukseen paremman mallisen.

Ajoituskin oli hieman myöhässä, mutta sen korjaaminen ei juurikaan vaikuttanut heräämiseen. Tein nyt paremman työkalun sen säätämiseen 11mm poranterästä. Aiempi oli vähän väljä ja aiheutti virhettä.
Pumppu on ilmeisesti -96 vuotisesta ja on jyrkemmällä nokalla. Pumpun tekijä on kääntäny merkin niin, että se näyttää todellisen ennakon ja sanoi että sopiva kohta on 18-19 eykk.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
mercedes, mersu


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 7 (0 jäsentä and 7 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Räjäytyskuvia mersusta Larha Tekniikka & Jutustelu 12 23.06.2015 07:30
Huomio!!! Kaikki metsästystä/ammuntaa harrastavat offroad miehet ja naiset!!!! TOPPAHOUSU Chit-Chat 87 26.11.2008 14:00
Mersusta loppuu joustot! Larha Tekniikka & Jutustelu 13 26.02.2008 20:41
Mersusta huoltoauto MakeH Tekniikka & Jutustelu 2 13.04.2006 17:24
Mersusta Masi Tekniikka & Jutustelu 0 23.11.2005 18:07


Sivu luotu: 06:32 (GMT +2).