Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.07.2017, 23:56
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Vastaavan kaltainen kampe

CTEK D250TS / FL

__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.07.2021, 10:57
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Ostin tämmöisen Victronin laitteen 24 V => 12V laturiksi:



https://www.suomenakut.fi/lisavarust...8719076048978/

5 v. takuu ja hinta vaikutti kohtuulliselta moniin muihin verrattuna ja lataa max 30 A virralla. Tuossa on automaattinen lisäakun erotus auton järjestelmästä kun auto ei ole käynnissä. Bluetoothin kautta voi seurata latausta livenä ja säätää laitetta.
Ajatus on ladata tuolla 150-200 Ah AGM-akkua, josta virrat lähtee ainakin vetokoukulle, ilmalämppärille, kompurajääkaapille, stereosysteemille, joillekin valoille ym. Kokemuksia myöhemmin, kunhan saan tuon joskus asennettua ja käyttöön.
__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.07.2021, 11:16
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

eipä mittään

Viimeksi muokannut Mika_T : 19.10.2021 21:56
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.07.2021, 22:44
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Onko todella näin?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Noita on nyt viimeaikoina tullut suht paljon kun hupi käyttöön tarkoitetut akut päivittyy LiPo akuiksi, ja niiden ottama latausvirta voi olla satoja ampeereja joka polttaa useimmat autojen laturit, joten väliin tarvitaan tuollainen "virranrajoitin" joka voi samalla hoitaa jännitteen muutoksenkin.
Viimme vuosina en ole erityisen aktiivisesti ollut seuraamassa matkailuautojen kehitystä, toki veneidenkin hupiakkujärjestelmien kehitystä olen seurannut vain käytettyjen parantelun suhteen....

Kyllä normi auton laturi kestää, että sieltä "revitään-" virtaa niin paljon kuin suinkin saadaan, edellyttäen että latausjännitettä ei kuormiteta "kovin paljon alle normaalin"

Ja tuo "normaali-" oli taannoin noin 13,5 volttia.

Ja taannoin nuo LiPo (polymeeri litikat) vaati auton akkuun oman "matolaatikon":
Jä käsittääkseni tuota "älyä-" ei tarvittu pelkästään lataukseen, vaan tärkein oli se, että purkausvirtaa saatiin rajoitettua turvalliselle tasolle.
(Jos esim. oikosulussa Lipo akusta revitään liikaa virtaa, niin se kuumenee, ja toimittaa lisää virtaa.... ja räjähtää)

Siis epäilen, että vuonna 2021 LiPo kennoja kytketään ilman elektroniikkaa/sulakkeita yhtään mihinkään, varsinkaan autojen hupiakuiksi.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.07.2021, 08:13
Moggen:n Avatar
Moggen Moggen ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.04.21
Sijainti: LänsiUusimaa
Viestit: 43
Perusasetus

Siis epäilen, että vuonna 2021 LiPo kennoja kytketään ilman elektroniikkaa/sulakkeita yhtään mihinkään, varsinkaan autojen hupiakuiksi.

Akkujen osalta alkaa näyttää hyvältä turvallisuudessa, lähes kaikki ajoneuvoon lisälaitekäyttöön tarkoitetut akut on LiFePo4 tyyppiä ja ovat kohtuudella turvallisia
Mutta meidän ilmastoon eivät sovellu suoraan, pakkasessa ei parane käyttää
https://techmoment.net/lifepo4-vs-lithium-ion/
Pitää olla lämmitin
Rangaistus tulee hinnassa...

Tällä hetkellä paras on Lithium Titanate Battery (LTO Battery) joka kestää rääkkiä ihan toisella tavalla mutta on kallis ratkaisu:
Toisaalla= https://www.lithium-titanate-battery.com/applications/

Yhteistä näille on paino, puolet vähemmän vastaan lyijy-akku samaan Ah verraten
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.07.2021, 23:19
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Liitän linkieksi yhden "LiFePo" akkujen myyjän nettisivut.


Ainakaan linkin akkukauppiaan akkuja ei saa ladata edes alkuperäisten akkujen virralla

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Noita on nyt viimeaikoina tullut suht paljon kun hupi käyttöön tarkoitetut akut päivittyy LifePo akuiksi, ja niiden ottama latausvirta voi olla satoja ampeereja joka polttaa useimmat autojen laturit, joten väliin tarvitaan tuollainen "virranrajoitin" joka voi samalla hoitaa jännitteen muutoksenkin.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Moggen Näytä viesti
Siis epäilen, että vuonna 2021 LiPo kennoja kytketään ilman elektroniikkaa/sulakkeita yhtään mihinkään, varsinkaan autojen hupiakuiksi.

Akkujen osalta alkaa näyttää hyvältä turvallisuudessa, lähes kaikki ajoneuvoon lisälaitekäyttöön tarkoitetut akut on LiFePo4 tyyppiä ja ovat kohtuudella turvallisia
Mutta meidän ilmastoon eivät sovellu suoraan, pakkasessa ei parane käyttää
https://techmoment.net/lifepo4-vs-lithium-ion/
Pitää olla lämmitin
Rangaistus tulee hinnassa...

Tällä hetkellä paras on Lithium Titanate Battery (LTO Battery) joka kestää rääkkiä ihan toisella tavalla mutta on kallis ratkaisu:
Toisaalla= https://www.lithium-titanate-battery.com/applications/

Yhteistä näille on paino, puolet vähemmän vastaan lyijy-akku samaan Ah verraten
Maksimi jatkuva latausvirta on puolet amppeerituntimäärästä?
https://www.suomenakut.fi/storage/pr...4bdf1677c7.pdf

ja samoin purkaus virta on k.o 100 Ah akulla 50 Amppeeria, toki 10 sekunttia voidaan ottaa tuplat.... (normi lyijy- akulla otetaan yli 5x Ah määrä, ja -18 asteen pakkasessa....)

Noilla tiedoilla, mitä nettisivulla on, en ostaisi Esim. autoon Webaston käyttöön, vaikka hinta olisi alle puolet....
(Yllätys minulle, että noinkin hyvin selvisi.... muutaman vuoden kuluttua voi olla todella suuri tekijä Aurinkopaneelien akkuina, jos "elinikä-" on suuruusluokkaa luvatusta?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.07.2021, 08:51
Moggen:n Avatar
Moggen Moggen ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.04.21
Sijainti: LänsiUusimaa
Viestit: 43
Perusasetus

Uuden kemian akuissa on ihan selkeä akillen kantapää:
- Sisäinen lämpötila mikä rajoittaa ajoneuvokäyttöä arktisella alueella (juu, me kuulumme siihen), eri valmistaja antaa omat rajoitteet esim. +-0<->+60
- Lataus pitää olla älykkään laturin kautta, nämä linkit kannattaa katsoa https://www.victronenergy.com/blog/2...rging-lithium/

Toisaalta tuo DOD on ihan muuta lyijyakkuun verrattuna, akkuvalmistajat kilpailee kuka saa tehtyä akun missä on lähes 90% "hyötysuhde"
Aurinkopaneelijärjestelmiin paras, pienet virrat ulos ja pienet virrat sisään...

Minun valinta ajoneuvoon varusteakuiksi on uusin hiili-lisäyksellä oleva akku, on juuri tullut markkinoille. Autotarvikeliikkeet myyvät. Ei sovellu start/stop akuiksi
Siinä on huomattava määrä lisää tyhjennys/lataus-syklejä
Ja hinta on ihan järkevä?, halvin oli kesällä 99€/ 100Ah nimellä Carbon;-)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
B 24v ---> 12v Razzle Tekniikka & Jutustelu 7 13.10.2013 10:58
Myydään 2 kpl jännitteenalentimia. 24v->12v Jouni_S O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 30.11.2011 10:14
M: jännitteenmuunnin 24v-->12v bj45lava O/M/V Muut 5 21.10.2007 07:10
M: Jännitteenalentimet 24V->12V MK O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 08.12.2006 21:48
O: 24V->12V 10 ampeeria! p3ku O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 03.01.2006 22:02


Sivu luotu: 16:54 (GMT +2).