![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Vastaavan kaltainen kampe CTEK D250TS / FL
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ostin tämmöisen Victronin laitteen 24 V => 12V laturiksi:
https://www.suomenakut.fi/lisavarust...8719076048978/ 5 v. takuu ja hinta vaikutti kohtuulliselta moniin muihin verrattuna ja lataa max 30 A virralla. Tuossa on automaattinen lisäakun erotus auton järjestelmästä kun auto ei ole käynnissä. Bluetoothin kautta voi seurata latausta livenä ja säätää laitetta. Ajatus on ladata tuolla 150-200 Ah AGM-akkua, josta virrat lähtee ainakin vetokoukulle, ilmalämppärille, kompurajääkaapille, stereosysteemille, joillekin valoille ym. Kokemuksia myöhemmin, kunhan saan tuon joskus asennettua ja käyttöön.
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
eipä mittään
Viimeksi muokannut Mika_T : 19.10.2021 21:56 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Onko todella näin?Lainaus:
Kyllä normi auton laturi kestää, että sieltä "revitään-" virtaa niin paljon kuin suinkin saadaan, edellyttäen että latausjännitettä ei kuormiteta "kovin paljon alle normaalin" Ja tuo "normaali-" oli taannoin noin 13,5 volttia. Ja taannoin nuo LiPo (polymeeri litikat) vaati auton akkuun oman "matolaatikon": Jä käsittääkseni tuota "älyä-" ei tarvittu pelkästään lataukseen, vaan tärkein oli se, että purkausvirtaa saatiin rajoitettua turvalliselle tasolle. (Jos esim. oikosulussa Lipo akusta revitään liikaa virtaa, niin se kuumenee, ja toimittaa lisää virtaa.... ja räjähtää) Siis epäilen, että vuonna 2021 LiPo kennoja kytketään ilman elektroniikkaa/sulakkeita yhtään mihinkään, varsinkaan autojen hupiakuiksi. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Siis epäilen, että vuonna 2021 LiPo kennoja kytketään ilman elektroniikkaa/sulakkeita yhtään mihinkään, varsinkaan autojen hupiakuiksi.
Akkujen osalta alkaa näyttää hyvältä turvallisuudessa, lähes kaikki ajoneuvoon lisälaitekäyttöön tarkoitetut akut on LiFePo4 tyyppiä ja ovat kohtuudella turvallisia Mutta meidän ilmastoon eivät sovellu suoraan, pakkasessa ei parane käyttää https://techmoment.net/lifepo4-vs-lithium-ion/ Pitää olla lämmitin Rangaistus tulee hinnassa... Tällä hetkellä paras on Lithium Titanate Battery (LTO Battery) joka kestää rääkkiä ihan toisella tavalla mutta on kallis ratkaisu: Toisaalla= https://www.lithium-titanate-battery.com/applications/ Yhteistä näille on paino, puolet vähemmän vastaan lyijy-akku samaan Ah verraten |
#6
|
|||
|
|||
![]() Liitän linkieksi yhden "LiFePo" akkujen myyjän nettisivut.
Ainakaan linkin akkukauppiaan akkuja ei saa ladata edes alkuperäisten akkujen virralla
Lainaus:
Lainaus:
https://www.suomenakut.fi/storage/pr...4bdf1677c7.pdf ja samoin purkaus virta on k.o 100 Ah akulla 50 Amppeeria, toki 10 sekunttia voidaan ottaa tuplat.... (normi lyijy- akulla otetaan yli 5x Ah määrä, ja -18 asteen pakkasessa....) Noilla tiedoilla, mitä nettisivulla on, en ostaisi Esim. autoon Webaston käyttöön, vaikka hinta olisi alle puolet.... (Yllätys minulle, että noinkin hyvin selvisi.... muutaman vuoden kuluttua voi olla todella suuri tekijä Aurinkopaneelien akkuina, jos "elinikä-" on suuruusluokkaa luvatusta? |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Uuden kemian akuissa on ihan selkeä akillen kantapää:
- Sisäinen lämpötila mikä rajoittaa ajoneuvokäyttöä arktisella alueella (juu, me kuulumme siihen), eri valmistaja antaa omat rajoitteet esim. +-0<->+60 - Lataus pitää olla älykkään laturin kautta, nämä linkit kannattaa katsoa https://www.victronenergy.com/blog/2...rging-lithium/ Toisaalta tuo DOD on ihan muuta lyijyakkuun verrattuna, akkuvalmistajat kilpailee kuka saa tehtyä akun missä on lähes 90% "hyötysuhde" Aurinkopaneelijärjestelmiin paras, pienet virrat ulos ja pienet virrat sisään... Minun valinta ajoneuvoon varusteakuiksi on uusin hiili-lisäyksellä oleva akku, on juuri tullut markkinoille. Autotarvikeliikkeet myyvät. Ei sovellu start/stop akuiksi Siinä on huomattava määrä lisää tyhjennys/lataus-syklejä Ja hinta on ihan järkevä?, halvin oli kesällä 99€/ 100Ah nimellä Carbon;-) |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
B 24v ---> 12v | Razzle | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 13.10.2013 10:58 |
Myydään 2 kpl jännitteenalentimia. 24v->12v | Jouni_S | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 30.11.2011 10:14 |
M: jännitteenmuunnin 24v-->12v | bj45lava | O/M/V Muut | 5 | 21.10.2007 07:10 |
M: Jännitteenalentimet 24V->12V | MK | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 08.12.2006 21:48 |
O: 24V->12V 10 ampeeria! | p3ku | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 03.01.2006 22:02 |