![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Tehokas jännitteenalennin on tuohon käyttöön oikeastaan ainoa vaihtoehto. Täällä oli vissiin joku tehnyt 100Ampeerin alentimen. Se kyllä riittää varmasti, kunhan alentimen lähtöjännite on ~14.5V Tuo on ihan tosi ettei 24V systeemin toiselta akulta saa varastaa sitä 12V:tä. 24V puolen akku kiehuu itsensä hengiltä ja 12V rinnankytketyt akut ei täyty ikinä täyteen saakka.
Viimeksi muokannut Mika_T : 18.06.2017 10:54 |
|
#2
|
||||
|
||||
|
http://shop.pkys.com/Victron-Energy-...ps_p_2761.html
Onko kellään kokemusta esimerkiksi tuollaisesta vekottimesta? Nähtävästi toimisi myös laturina...
__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon. -Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto |
|
#3
|
|||
|
|||
|
mikä ajatuksessa toisesta laturista iskee kynsille? vaikka kuinka miettii muita vaihtoehtoja ja pitää erillistä 12v laturia poissuljettuna vaihtoehtona niin silti se on järkevin, todennäköisesti kustannustehokkain, yksinkertaisin ja toimivin vaihtoehto. toteuttaminen ei kummoisisa vaadi, cnc-rälläkkä, hitsaus- ja porakone. aikaa menee vähämmän kuin nettitilauksen odotteluun
tila ei varmaan aseta rajoitteita toiselle laturille hojarin konehuoneessa. tässä oma viritelmä vuosien takaa jossa virittelin dynawatin generaattorin ( käämitty normi ison boschin kuoriin ), päällä sitten 24v hj61 sisäisellä säätimellä. 12v latureita löytyy paljon pienempiäkin erittäin helposti joissa kuitenkin amperit riittää varmasti tuollaisen 12v hupiakun lataamiseen. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Juurikin tätä varten ja tähän käyttöön tuli tosiaan kehiteltyä tämä: https://tldr.fi/2016/07/15/24-vdc-to...-dc-converter/ ja niitä on nyt myyty hintaan 350e sis. alv sitä tahtia kun suinkin ehtii tekemään, eli kasataan käsityönä suomessa muun työn ohessa. Jos haluat tällaisen, ei saa olla kiire... Kun kehitystyö oli vielä käynnissä, olikin jo kiinanpojalle tullut myyntiin "vastaavaa" 100A alenninta. Pakkohan se oli tilata ja todeta käyttökelvottomaksi tuossa akunlataushommassa. Ehkä suurin miinus noissa kaupallisissa tuotteissa on se, että nuo ei katkaise 12V järjestelmää irto 24V systeemistä. Eli kun esimerkiksi katkaistaan 24V järjestelmän akut irti päävirtakytkimellä, alkaa 12V järjestelmän akku syöttämään alentimen läpi sähköä 24V järjestelmään. Lisäksi itselle riitti ensimmäinen oikosulkuun palanut kaupallinen moskatuote, eli hajotessaan alkoi sitten syöttämään 24V 12V järjestelmään, hajottaen radiot yms, tuli varsin kalliiksi. Omasuunnittelussa on otettu itse alentimenkin hajoaminen huomioon, jolloin erillinen vikapiiri kytkee lähdön irti.
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Kyllä helpommalla pääsee ku laittaa sen 12v laturin itellä oli honda accortin 80a laturi jossa oli valmiina kiila hihnapyörä
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
Piiparin linkissä mainittu invetteri todella toimi, hintaa toki kertyy enemmän kuin "purkamolta loydetyn nuffin vanhan" laturin asentamiselle,
toiminta varmuus on huippua, laitteen saa asennettua kuivaan paikkaan, pienikoko puolustaa paikkaansa. käyttökytkin voidaan sijoittaa kojelautaan niin ei tarvi olla käden ulottuvilla koko laite. Omassa järjestelmässä on ko.tuote toimii täydellisesti. Asiakkaan BW206:ssa myös, ei moitteen sanaa.
__________________
WWW.RASKAS.FI |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Volvossa ei oikein ollut tilaa toiselle laturille ohjaustehostimen pumpun asentamisen jälkeen, joten tuommonen Piiparin alennin on siellä syönyttäny 12v järjestelmän laitteita pari vuotta. Eikä sillä ole väliä, onko siellä 12v järjestelmässä akkua tai ei, niin virta on riittänyt.
|
|
#8
|
||||
|
||||
|
Noniin.. Olin yhteydessä myyjään ja hänen suosituksella tilasin tuommoisen värkin
https://verkkokauppa.adita.fi/verkko...e-b-24-12v-15a Noita on kuulemma aika paljon (mene ja tiedä) käytössä venepuolella hupiakkujen lataukseen. Saa nähdä tuliko latastua räpylä siihen kuuluisaan orgaaniseen, mutta toisaalta, kuultuaan meikäläisen hupiakun tarpeet, niin myyjä kyllä tuota alkoi suosittelemaan. Tuo on tosiaan vain 15 ampeerinen, joten mitään valtakulutuksia ei korvaa, mutta eipä tuossa HoJon taka-akussa nyt niin suurta virtamenekkiä ole, etteikö tuo kuulemma riittäisi vallan hyvin. Tuo värkki kuulemma toimii älyreleen tavoin siten, että se tunnistaa auton oman latausjännitteen nousun, jonka jälkeen alkaa pukkaamaan virtaa lisäakulle. Eli mitään senkummempia lisäkatkaisimia ei tuohon tarvisi kytkeä. Ja antaa kuulemma auton pääakut olla rauhassa silloin kun auton oma lataus ei pukkaa virtoja.. Mene ja tiedä. Luulen, että joskus loppuviikosta tai viimeistään ensi viikon vapailla minusta tulee tämän asian suhteen vähän viisaampi. Laittelen kokemukset (positiiviset / negatiiviset) näkyville, jahka niitä kertyy. Toivottavasti nyt ei ihan susiostos ole...
__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon. -Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| B 24v ---> 12v | Razzle | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 13.10.2013 10:58 |
| Myydään 2 kpl jännitteenalentimia. 24v->12v | Jouni_S | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 30.11.2011 10:14 |
| M: jännitteenmuunnin 24v-->12v | bj45lava | O/M/V Muut | 5 | 21.10.2007 07:10 |
| M: Jännitteenalentimet 24V->12V | MK | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 08.12.2006 21:48 |
| O: 24V->12V 10 ampeeria! | p3ku | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 03.01.2006 22:02 |