![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Vaihdoin aiemmin kiristimen iskarin swagin tekeleeseen, mutta ääni ei kadonnut. Tänään vaihdoin vielä jousenkin uuteen, mutta ei vaikutusta. Silmämääräisesti hihnapyörät pyörii tasaisesti, mutta pitää vielä jossain välissä tarkemmin tutkia, että olisko siellä jotain vikaa. Jokin aika sitten innostuin virittelemään tuota Geetä, eikä siitä ainakaan paljoa tehot tippunu... Ehkä jopa lisääntyi ![]() Ostin käytetyn holsetin, mallista ei täyttä varmuutta kun tyyppikilpi puuttuu mutta ilmeisesti H1C. Välijäähdytin oli jo aiemmin lisätty ja 3" pakoputki. Pumpusta ruuvasin syöttöä sen mitä pystyi, ilman että tyhjäkäynti nousi liikaa. Maksimipaineet ahtopuolella on nyt noin 1,2 bar ja pakopuolella 1,7 bar. Luulisin olevan vielä turvallisia lukemia tuolle koneelle? OM603.972, eli 3,5 litrainen versio. Hieman ylävireinen se on tuolla turbolla, mutta se lienee välttämätön paha jos tuonkaan verran tehoa aikoo koneesta ottaa. Onko kokemusta saako erityyppisellä pakosarjalla ihmeitä aikaan? Nyt on vakio joka on yhtenäisellä turbon laipalla, kun taas turbossa on jaetut kanavat. Moottoria tuo turbo varmaan säästää normaalikäytössä, tasaisessa matka-ajossa paineet pysyy huomattavasti aiempaa matalampina.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä se vakio pakosarjakin on ihan toimiva kun pysytään maltillisella tehotasolla.
Ex 3.5l ässässä mulla oli holset hx35w ja kiinakuuleri keulalla. Vakio pakoputki ja vakio ilmanotto. 290hv + reilu 500nm. Taikasanat: pumppu 7mm elementeillä. Sillä vakiopumpun maks syöttömäärällä tuosta ei saa oikein alhaalta heräävää millään. 7pumpulla tuo 35 holsteeni puski kilon ahdot jo alle 2200rpm. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Just niinkuin Mika T tuossa vinkkaa.
Ruokaa lisää, alas.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Täytyypä sitten köyhtyä sen pumpun verran jossain vaiheessa, tuollaisessa autossa alavääntö on kuitenki erityisen tärkeää. Baariin ei taida alle 3000 kierroksen nousta nyt. HX35 oli alunperin mielessä ja voi vielä vaihtuakkin sellaiseen. Nykyisessä turbossa ei ole hukkaporttia, saattaa paineet nousta liikaakin kun saa reilummin soppaa. Ja tuo nykyinen vois käydä hyvin 123:een kun joskus alan sitä räpeltämään...
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Matka-ajon kulutus tippui muuten tuolla turbon ja pumpun muutoksella huomattavat 1.5l/100km
Vakiona ahtopaine napotti tasasessa satasen vaudissa siellä 0.7-0.8. Holsteenilla ~0.2:ssa Ei ahtanut enää turhaa tasamaalla ja isommilla elementeillä ruiskutusnopeus on parempi, eli nopeampi palaminen = vähemmän konetta kuormittavaa lämpöä. Viimeksi muokannut Mika_T : 10.05.2017 22:04 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Hei, W460 300GD on ollut viimeksi leimassa v2013 ja kiinnostuskin on ollut matalalla. Nyt kevään myötä into on taas vaihteeksi noussut
![]() Onko täällä ketään, joka rahasta laittaisi valot kuntoon? Tällä hetkellä vilkun viiksestä toimii ainoastaan pitkien väläytys, muu on kateissa. Toinen asia to do -listalla olisi pakun 5v loota nykyisen 4v vaihteiston sijaan. Kolmas olisi perän shimmaaminen tai muu ratkaisu takakardaanin tyhjäliikkeeseen (tätä pystyy kyllä pelaamaan kytkintä luistattamalla, mutta hankaloittaa kuitenkin maastolähtöjä varsinkin pakilla). Kiitos avusta! /Tommi |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Missäspäin tää "pimeä" potilas lepää ??
Meinaan jos joskus ohikulkeissaan kävis kurkkaamassa, mikä niitä valoja ujostuttaa
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Hei, kiitos tarjouksesta! Kirkkonummella levätään.
/Tommi |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mulla nimittäin on nyt pumppu 7mm elementeillä ja uusi HX35W #12 pakopesällä. Paine alkaa nousemaan vasta 2700 rpm tienoilla, tuo 1bar vois olla lähempänä 3200rpm. Max syöttöä pitäis olla muistaakseni 90 kuutiota, sitä saa kyllä lisää tarvittaessa mutta tuskin nyt on siitä kiinni. Kokeilin ilman ahtokelloa, ettei ole siitäkään kiinni. Savua kyllä tulee, mutta ei paine nouse. Nyt tosin ei nouse muutenkaan kuin 1bar asti, pitää vielä säätää hukkaporttia tiukemmalle. Ei tuo silti huono ole, mutta jos ripeästi haluaa liikkua niin saa kickdownia käyttää. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Mulla oli pakopesä muistaakseni #8 joten se oli jonku verran pienempi, ja 120mm3 syöttömäärä.
Toki ahdistaa kierroksilla ihan erimalliin, mutta tuo moottorihan ei mikään kierroskone olekkaan versus ne "normaali" kokoiset 3litraset OM603:set Tuosta on nyt 10vuotta jo aikaa niin ei noita kunnolla muista, se jäi kuitenkin mieleen että yllättävän alhaalta se lähti, lähes kuin vakio, tietysti savun kanssa tuolla pumpulla. Koitin videon pätkää metästää kun siitä tuli semmonenkin otettua jossa näkyy kierros ja ahtopainemittarit. Ei löyvvy prkl mistään. Maks ahtopaine oli 1.6-1.7bar sillä holsetin vakio kellolla. Rajapaineventtiili oli hukkiksen letkun välissä ettei hukkaportti lähde hiipimään auki ennen aikojaan. Viimeksi muokannut Mika_T : 05.08.2017 12:02 |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Ok. Tuo pakopesä varmaan vaikuttaa aika paljonkin heräämiseen. Noin pieni ei kyllä käynyt mielessäkään, kun monet pitivät tuota 12:sta pienenä, eikä itsellä ole aiempaa kokemusta. Minun pumpusta pitäis myös saada 120 kuutiota, mutta on ulkoisella säädöllä rajoitettu 90 kuutioon. Sitä on helppo testata isommillakin syötöillä, jos siltä tuntuu.
Tuo ei mitenkään hengettömältä tunnu pienemmilläkään kierroksilla, ettei sikäli ainakaan näin muutaman koeajon perusteella vaikuta huonolta. Mietin vain, että onko mulla jokin pielessä vai onko tuo ihan normaalia. Otan seuraavalle koeajolle kuvaajan mukaan, niin saa tarkempaa tietoa mittareista, kun ei ajaessa voi keskittyä niihin kunnolla. Edit. Tulipa mieleen asia mitä olen ennenkin miettiny. Mitenhän tuommonen 722.3 laatikko toimis, jos kickdownin johtoihin laittais katkaisijan. Eli sais napista laatikon pitämään pykälän verran normaalia pienemmän vaihteen päällä. Lähinnä maastoajoa ajatellen tuo vois olla käytännöllinen, jos se toimis niin että saa tarvittaessa viiveettömästi voimaa. Vähän samaan tyyliin kuin monessa uudemmassa autossa on sport-asento laatikossa. Viimeksi muokannut Ippe69 : 05.08.2017 12:46 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Millaisella ajotuksella se pumppu on siellä?
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
18° eykk pumpun rakentajan ohjeiden mukaan. Eli nyt pumpun merkki on todellisen syötön alkamisen kohdalla.
|
![]() |
Luokat |
mercedes, mersu |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Räjäytyskuvia mersusta | Larha | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 23.06.2015 07:30 |
Huomio!!! Kaikki metsästystä/ammuntaa harrastavat offroad miehet ja naiset!!!! | TOPPAHOUSU | Chit-Chat | 87 | 26.11.2008 14:00 |
Mersusta loppuu joustot! | Larha | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 26.02.2008 20:41 |
Mersusta huoltoauto | MakeH | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.04.2006 17:24 |
Mersusta | Masi | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 23.11.2005 18:07 |