Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.05.2017, 19:33
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Vaihdoin aiemmin kiristimen iskarin swagin tekeleeseen, mutta ääni ei kadonnut. Tänään vaihdoin vielä jousenkin uuteen, mutta ei vaikutusta. Silmämääräisesti hihnapyörät pyörii tasaisesti, mutta pitää vielä jossain välissä tarkemmin tutkia, että olisko siellä jotain vikaa.

Jokin aika sitten innostuin virittelemään tuota Geetä, eikä siitä ainakaan paljoa tehot tippunu... Ehkä jopa lisääntyi
Ostin käytetyn holsetin, mallista ei täyttä varmuutta kun tyyppikilpi puuttuu mutta ilmeisesti H1C. Välijäähdytin oli jo aiemmin lisätty ja 3" pakoputki. Pumpusta ruuvasin syöttöä sen mitä pystyi, ilman että tyhjäkäynti nousi liikaa. Maksimipaineet ahtopuolella on nyt noin 1,2 bar ja pakopuolella 1,7 bar. Luulisin olevan vielä turvallisia lukemia tuolle koneelle? OM603.972, eli 3,5 litrainen versio. Hieman ylävireinen se on tuolla turbolla, mutta se lienee välttämätön paha jos tuonkaan verran tehoa aikoo koneesta ottaa. Onko kokemusta saako erityyppisellä pakosarjalla ihmeitä aikaan? Nyt on vakio joka on yhtenäisellä turbon laipalla, kun taas turbossa on jaetut kanavat.
Moottoria tuo turbo varmaan säästää normaalikäytössä, tasaisessa matka-ajossa paineet pysyy huomattavasti aiempaa matalampina.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.05.2017, 21:16
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Kyllä se vakio pakosarjakin on ihan toimiva kun pysytään maltillisella tehotasolla.

Ex 3.5l ässässä mulla oli holset hx35w ja kiinakuuleri keulalla.
Vakio pakoputki ja vakio ilmanotto.
290hv + reilu 500nm.
Taikasanat: pumppu 7mm elementeillä.

Sillä vakiopumpun maks syöttömäärällä tuosta ei saa oikein alhaalta heräävää millään.
7pumpulla tuo 35 holsteeni puski kilon ahdot jo alle 2200rpm.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.05.2017, 21:32
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Just niinkuin Mika T tuossa vinkkaa.

Ruokaa lisää, alas.
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.05.2017, 22:01
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Täytyypä sitten köyhtyä sen pumpun verran jossain vaiheessa, tuollaisessa autossa alavääntö on kuitenki erityisen tärkeää. Baariin ei taida alle 3000 kierroksen nousta nyt. HX35 oli alunperin mielessä ja voi vielä vaihtuakkin sellaiseen. Nykyisessä turbossa ei ole hukkaporttia, saattaa paineet nousta liikaakin kun saa reilummin soppaa. Ja tuo nykyinen vois käydä hyvin 123:een kun joskus alan sitä räpeltämään...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.05.2017, 22:01
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Matka-ajon kulutus tippui muuten tuolla turbon ja pumpun muutoksella huomattavat 1.5l/100km

Vakiona ahtopaine napotti tasasessa satasen vaudissa siellä 0.7-0.8. Holsteenilla ~0.2:ssa
Ei ahtanut enää turhaa tasamaalla ja isommilla elementeillä ruiskutusnopeus on parempi, eli nopeampi palaminen = vähemmän konetta kuormittavaa lämpöä.

Viimeksi muokannut Mika_T : 10.05.2017 22:04
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.05.2017, 13:44
w460 w460 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.07.12
Sijainti: pk-seutu
Viestit: 75
Perusasetus

Hei, W460 300GD on ollut viimeksi leimassa v2013 ja kiinnostuskin on ollut matalalla. Nyt kevään myötä into on taas vaihteeksi noussut Tukivarsien uudet puslat tuli hankittua pari vuotta sitten ja asennettuakin jo toiselle puolelle. Toisen puolen saanen aikaan ennen kesää. Sitten raidetangon ja ohjaintangon puslat / kokonaan uudet varret.

Onko täällä ketään, joka rahasta laittaisi valot kuntoon? Tällä hetkellä vilkun viiksestä toimii ainoastaan pitkien väläytys, muu on kateissa. Toinen asia to do -listalla olisi pakun 5v loota nykyisen 4v vaihteiston sijaan. Kolmas olisi perän shimmaaminen tai muu ratkaisu takakardaanin tyhjäliikkeeseen (tätä pystyy kyllä pelaamaan kytkintä luistattamalla, mutta hankaloittaa kuitenkin maastolähtöjä varsinkin pakilla).

Kiitos avusta!

/Tommi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.05.2017, 21:00
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Missäspäin tää "pimeä" potilas lepää ??

Meinaan jos joskus ohikulkeissaan kävis kurkkaamassa, mikä niitä valoja ujostuttaa
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.05.2017, 18:54
w460 w460 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.07.12
Sijainti: pk-seutu
Viestit: 75
Perusasetus

Hei, kiitos tarjouksesta! Kirkkonummella levätään.

/Tommi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.08.2017, 11:00
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Kyllä se vakio pakosarjakin on ihan toimiva kun pysytään maltillisella tehotasolla.

Ex 3.5l ässässä mulla oli holset hx35w ja kiinakuuleri keulalla.
Vakio pakoputki ja vakio ilmanotto.
290hv + reilu 500nm.
Taikasanat: pumppu 7mm elementeillä.

Sillä vakiopumpun maks syöttömäärällä tuosta ei saa oikein alhaalta heräävää millään.
7pumpulla tuo 35 holsteeni puski kilon ahdot jo alle 2200rpm.
Oletko ihan varma, että 1bar/@2200rpm?
Mulla nimittäin on nyt pumppu 7mm elementeillä ja uusi HX35W #12 pakopesällä. Paine alkaa nousemaan vasta 2700 rpm tienoilla, tuo 1bar vois olla lähempänä 3200rpm. Max syöttöä pitäis olla muistaakseni 90 kuutiota, sitä saa kyllä lisää tarvittaessa mutta tuskin nyt on siitä kiinni. Kokeilin ilman ahtokelloa, ettei ole siitäkään kiinni. Savua kyllä tulee, mutta ei paine nouse. Nyt tosin ei nouse muutenkaan kuin 1bar asti, pitää vielä säätää hukkaporttia tiukemmalle.

Ei tuo silti huono ole, mutta jos ripeästi haluaa liikkua niin saa kickdownia käyttää.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.08.2017, 11:58
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Mulla oli pakopesä muistaakseni #8 joten se oli jonku verran pienempi, ja 120mm3 syöttömäärä.
Toki ahdistaa kierroksilla ihan erimalliin, mutta tuo moottorihan ei mikään kierroskone olekkaan versus ne "normaali" kokoiset 3litraset OM603:set

Tuosta on nyt 10vuotta jo aikaa niin ei noita kunnolla muista, se jäi kuitenkin mieleen että yllättävän alhaalta se lähti, lähes kuin vakio, tietysti savun kanssa tuolla pumpulla.

Koitin videon pätkää metästää kun siitä tuli semmonenkin otettua jossa näkyy kierros ja ahtopainemittarit. Ei löyvvy prkl mistään.
Maks ahtopaine oli 1.6-1.7bar sillä holsetin vakio kellolla.
Rajapaineventtiili oli hukkiksen letkun välissä ettei hukkaportti lähde hiipimään auki ennen aikojaan.

Viimeksi muokannut Mika_T : 05.08.2017 12:02
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.08.2017, 12:36
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Ok. Tuo pakopesä varmaan vaikuttaa aika paljonkin heräämiseen. Noin pieni ei kyllä käynyt mielessäkään, kun monet pitivät tuota 12:sta pienenä, eikä itsellä ole aiempaa kokemusta. Minun pumpusta pitäis myös saada 120 kuutiota, mutta on ulkoisella säädöllä rajoitettu 90 kuutioon. Sitä on helppo testata isommillakin syötöillä, jos siltä tuntuu.
Tuo ei mitenkään hengettömältä tunnu pienemmilläkään kierroksilla, ettei sikäli ainakaan näin muutaman koeajon perusteella vaikuta huonolta. Mietin vain, että onko mulla jokin pielessä vai onko tuo ihan normaalia.
Otan seuraavalle koeajolle kuvaajan mukaan, niin saa tarkempaa tietoa mittareista, kun ei ajaessa voi keskittyä niihin kunnolla.

Edit. Tulipa mieleen asia mitä olen ennenkin miettiny. Mitenhän tuommonen 722.3 laatikko toimis, jos kickdownin johtoihin laittais katkaisijan. Eli sais napista laatikon pitämään pykälän verran normaalia pienemmän vaihteen päällä. Lähinnä maastoajoa ajatellen tuo vois olla käytännöllinen, jos se toimis niin että saa tarvittaessa viiveettömästi voimaa. Vähän samaan tyyliin kuin monessa uudemmassa autossa on sport-asento laatikossa.

Viimeksi muokannut Ippe69 : 05.08.2017 12:46
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 05.08.2017, 12:43
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Millaisella ajotuksella se pumppu on siellä?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 05.08.2017, 13:12
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Millaisella ajotuksella se pumppu on siellä?
18° eykk pumpun rakentajan ohjeiden mukaan. Eli nyt pumpun merkki on todellisen syötön alkamisen kohdalla.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
mercedes, mersu


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Räjäytyskuvia mersusta Larha Tekniikka & Jutustelu 12 23.06.2015 07:30
Huomio!!! Kaikki metsästystä/ammuntaa harrastavat offroad miehet ja naiset!!!! TOPPAHOUSU Chit-Chat 87 26.11.2008 14:00
Mersusta loppuu joustot! Larha Tekniikka & Jutustelu 13 26.02.2008 20:41
Mersusta huoltoauto MakeH Tekniikka & Jutustelu 2 13.04.2006 17:24
Mersusta Masi Tekniikka & Jutustelu 0 23.11.2005 18:07


Sivu luotu: 12:44 (GMT +2).