![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Vitutuksen kirjava päivitys. Ooppelin mottihan oli siis ihan alun alkaenkin aika öljyssä ja aika pian ajellessa selvisi, että ainakin nokan stefat vuotaa molemmat, kuin myös kampuran etupää öljypumppuineen oli aika paskassa. Nokan takapään/virranjakajan stefa oli hiukan koominen paikka, koska etuveto ooppelissahan tämä kone on poikittain, mutta tässä pitkittäin, joten virranjakaja on päin rintapeltiä ja tilaa ruhtinaalliset 8cm ilman jakajan koppaa. Peilin kautta kyllä näki mokoman tiivisteen, mutta milläs sen sieltä kaivat. Koska ko. stefa oli muutenkin hakusassa, pähkäilin seuraavaksi öljypumppua. Tämähän on kampuran akselilta käyttönsä saava erillinen paketti, joka on pultattu lohkoon ja öljypohjaan. Ensin jakopää pois. Kampuran hihnapyörän pultin kanssa meinasi mennä muutama työkalu mutkalle ja pieru päästä, kun pultin momentti on 250nm+45astetta. Sitten pähkäilyä öljypumpun kanssa. Tuumin, että jos öljypohjan irrottaisi, tulisi sen verta tilaa, että ö.pumpun alta saisi imuputken irti, jonka jälkeen pumppu vain pois ja uusi tilalle. Eli tuumasta toimeen ja ö.pohjan pultit pois ja kampeamaan sitä irti. Tilaahan ei ole liikaa ja etupään nurkista sain molemmilta kulmilta naputeltua talttapäämeisselit tiivisteen läpi pohjan ja lohkon väliin. Väännettyäni meisselit mutkalle, totesin ettei pohja irtoa. Seuraava duunihan on sitten motin nosto ylös. Tuleehan siinä sitten vaihdettua se jakajan puoleinen stefakin sitten samalla. Seuraavana iltana sitten koneen valmistelu nosto kuntoon ja tänään suunniteltu nosto. Vaihdelaatikon ja motin väliin tulikin nätisti rako, mutta sitten matka tyssäsi. Perhanan öljypohja ottaa etuakseliin kiinni, eikä yli nouse. Siinä vaiheessa sitten vitutuskäyrä nousikin, kun tajusin, että v.laatikko on tiputettava taas alas tai ainakin koitettava jotenkin vetää auton alla taakse päin, että saa kytkinakselin asetelmasta irti ja koneen suoraan ylös. Sitten katsoin parhaaksi lähteä tallista ulos ennenkuin alkaa tavarat lentelemään. Nyt juon kaljaa. Näihin kuviin (joita tulee myöhemmin) ja tunnelmiin.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mikä moottori tuollaisessa on?
8 venttiilinen OHC eli C20NE? |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Sehän se. Ooppelin perus maamoottori.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Eikös siinä ole sitten kampuran hihnapyörä niillä neljällä M8 kuusiokolopultilla kiinni, kiila saattaa vähän kanittaa mutta yleensä hihnapyörä irtoaa ilman suurempaa väkivaltaa.
Onko öljypohjan kaikki pultit varmasti irti, lohkon etu- ja takapäässä olevat M6 pultit on vähän piilossa ja saattaa helposti jäädä huomaamatta. Jakajan pyörijä + aluslevy ei sitten mene kuin yhdessä asennossa paikoilleen, stefan vaihto saattaa kyllä olla melko tuskainen operaatio moottori paikoillaan. Omassa autossa oli kanssa tuollainen 8V OHC niin on valitettavan paljon tullut kokemusta sen ruuvaamisesta. ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kyllä moneen kertaan katselin, että kaikki ruuvit on ö.pohjasta pois, mutta hyvin istuu paikallaan. Syy ö.pumpun vaihtoonhan on lähinnä se, että öljynpainemittarin viisari vaeltaa hyvin tarkkaan moottorin kierroksien mukaan. Kylmänä menee jonkun aikaa ennenkuin paineet yleensä nousee. Tasakaasulla mentäessä on mittarin viisari keskellä asteikkoa, siinä missä pitääkin, mutta heti kun jalan ottaa pois kaasulta niin viisari tippuu asteikon alaviivalle. Eihän tuo auton oma mittari mikään eksakti analyysiväline ole, mutta mielestän kertoo jo vähän väljästä pumpusta ja onhan tuolla jo 360thkm takana. Toinen yleinen ongelmahan näissä pumpuissa on, joko auki, kiinni tai sille välille jumittava paineventtiilin "mäntä", mikä kanssa aiheuttaa monenlaisia kuvioita. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Laadukas pulttimopo jos on vaan käytettävissä, yleensä lähtee.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Meinasin jo kuluneella viikolla vähän elvistellä, että kolmen viikon rempan jälkeen taas auto kulkee ja piha hommiakin päästiin tekemään niin eikö perkele toissa aamuna töihin mennessä sellanen ulvonta voiman siirrosta, että slaagin meinas saada.
Kotona sitten mietin, että mikäs se nyt syynä ja muistin, että perähän se on tiputellut hiukan öljyä. Sieltä sitten tyhjennys proppu auki ja öljyä valuttaen, jota tulikin peräti puoli litraa. Oikea määrähän on jossain vajaan parin litran paikkeilla, että öljyä se taisi huutaa. Vuodon syy löytyi täältä. Edellinen offailija on kolistellu kivien yli just se verran, että kilven alareuna on saanut osumaa. Tiivistys pettänyt ja öljyä alkanut vuotaan. Ja toinen vuoto paikka löytyi sitten kilven yläpuolelta kun rapsutteli teräsharjalla ruosteet pois. Pistehitsattu jarruputken kiinnitysrauta oli hävinnyt jo aikaa sitten. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Pellin alle XE tai LETti kone. Itellä oli 2.4cih ja se on MAAMoottori jos mikä.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
No kyllä tässä jo mielessä on jotain sellaistakin käynyt.
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kansi remppaa | Nerd-O | Chit-Chat | 55 | 19.09.2012 18:26 |
Ostetaan Ooppelin Ohjaustehostinhilppeet | MattiH | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 20.05.2010 08:41 |
Pientä remppaa | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 18.02.2005 19:54 |