![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() PalkkihelmatHelmojen kohtaloa piti miettiä pitkään. Onneksi löytyi apua näiden tekemiseen ![]() Vanha pois ![]() Uusi tilalle. Palkki on 100x50x3 (vai x4?) ja jatkoksi hitsattu puolikas samaa joten yhteensä leveys 150mm. ![]() Maali pintaan ja kovaa ajoa ![]() ![]() Helmaputket ilmestyi paikalleen myöhemmin, prosessista ei ole kuvia tallessa.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Taka-akseli Ford 8.8"
Mahtava talvipäivä meni hakiessa Taavetista Ford Exploderin taka-akseli aihioksi. HP Dana 30 on löytynyt aiemmin, kuvasta voi tehdä vertailua ja kyllähän D30 on melkoinen rimpula.
![]() Pari iltaa rälläköintiä ja Exploderin kiinnikkeet lähti kävelemään ja pintaruosteet pois. Hitsasin akseliputket banjoon kun nämä voi kuulemma pyörähtää. Tehtaalla ovat vain poranneet reiät läpi ja prässänneet terästapit. Ajelin murikan ja putken "väliin" vinottain katkaisulaikalla, niin sain suurimman osan ruosteesta pois. Lämmitin banjon MAPP-polttimella n 100-150 asteiseksi ja poltin kiinni 1/8 ympärysmitasta kerrallaan, puolta vaihtaen ettei akseli vääntyisi. ![]() Amerikasta tuli paketti, jossa oli Artecin laserleikattu palapeli ![]() ![]() ![]() Pikkuisen piti alatukivarsien kiinnikeitä säätää, käänsin niitä ylös niin ettei akselin alla roiku turhaan kantotutkia ![]() Heppailin palat paikalleen ja sovittelin alle. Kaikki vaikutti hyvältä ja laskelmat täsmäsi. ![]() ![]() Reilu tunti meni hitsaillessa lopullisesti kasaan. ![]() ![]() Amerikasta tuli myös toinen paketti jossa Detroit locker. Jegsin $30 lentorahti Suomeen oli minusta kohtuullinen, kun tuo painaa toistakymmentä kiloa? ![]() ![]() Kuljetuksessa oli tuo keskitapin pultti vääntynyt. Mistähän saisi korvikkeen? Laitoin vanhan välityksen paikalleen, sovitus on tiukka mutta hieman lämpöä uunissa niin sujahti kohdalleen ![]()
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Magnum 5.9?
Kun laatikko oli punnerrettu paikalleen ja kaikki vaikutti hyvältä, kävikin näin
![]() Ensimmäinen ajatus oli että aiempien viikkojen tuumailut isommasta koneesta saa nyt sitten toteuttaa. Hinaus tallin pihaan ja nopea diagnoosi tapahtuneesta ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Laatikon huohotus (ja vetolevy)
Vetolevyn pultin kannat raapi "oravapeltiä" ja piti hirveetä mekkalaa. Yksi pultti oli löysällä ja tämä kiristämällä ei tilanne ratkennut vaan pientä naputusta kuului silti. Internetin mukaan vika voisi olla haljennut vetolevy. Vaihto-operaatio on astetta vaativampi, kun pitää ottaa laatikko irti
![]() Samalla on hyvä hetki hoitaa laatikon huohotus kuntoon. Vakiona reikä on turbiinin takana öljypumpussa. Poraus, kierre, lukitetta ja tulppa. ![]() Pumpun tiiviste / "o-rengas" oli aika haperossa kunnossa, vaikka päällepäin näytti hyvältä ![]() Laatikon takastefa meni myös vaihtoon. Nuolella merkitty kanava minkä ainut tarkoitus on kuulemma se, että auto merkkaa parkkipaikan jos ko stefa vuotaa ![]() ![]() Tiivisteet (takastefa, pumpun o-rengas ja pumpun tiiviste) kannattaa tietysti hankkia etukäteen mutta ne sai myös perjantaina kolmen aikaan haettua Helsinki Automatic Centeristä. Vaikutti olevan hyvä valikoima kaikenlaista laatikoihin liittyvää tavaraa hyllyssä. (Laitan tähän kuvan siitä miten laatikon huohotusletkut vedettiin) Vetolevyjä on yllättävän monenlaisia tarjolla. 5.9:ssä tietysti ulkoisesti tasapainotettu, mutta myös 5.2:sissa on kahdenlaista. Rockautosta tuli vääränlainen mutta sen sai sopimaan vähän dremelöimällä ![]() ![]() Kuvan osa on ATP Z-341, chryslerin nro 53008669 vm 1993-1996 malleihin. Nuissa on 1 reikä pikkasen syrjässä kuten kuvasta näkyy. Toisaalta 1996 tehtaan kirjan mukaan oikea nro on 52118255 jota vastaavaa osaa ei ATP tee, mutta Pioneerilla on tämmöinen FRA527. Jos saan alle 5.9 lohkon, niin siihen tulisi ATP Z-332 eli chrysler 52118552 joka on enemmän erilainen (tasapainotuspunnuksella). Pantojen säätö tuli tehtyä samalla ja hitsattua laatikon öljypohjaan tyhjennysproppu. Oikeat arvot pannan säätöön täällä.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. Viimeksi muokannut hitsaa : 17.02.2017 09:00 |
#5
|
|||
|
|||
![]() Askartelua
Konepelti irti, rälläkkä käteen ja Focus RS:n muoviset ritilät paikalleen (ebaysta). Kuva on huono pitää ottaa parempi.
![]() Laitoin konehuoneen takapuolelle, niin poistaa paremmin lämpöä hitaassa ajossa / maastossa. Koetin katsoa etteivät sadevedet valu tuosta sähköosien päälle ![]() Vinssin kanssa rekisterikilpi on aina tiellä tai sitten tukkimassa jäähdytysilman kulkua. Nippusidepatenttien tilalle tämmöinen saranoitu viritys ![]() ![]() ![]()
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Millä sä kiertokangen poikki sait?
Hyvä meininki projektissa jokatapauksessa, tällästä lisää!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tuosta se kilkatus, kun kanki on päässyt hakkaamaan kampuran kaulaan villisti. Olisko ollut huono laakeri, joka ajan kanssa vain väljistyny entisestään ja lopulta kanki paukannu kampuraa vasten paljaana.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Sanotaanko näin että ajamalla tuli ulos
![]() Pientä kilkatusta on ollut pitkään (35-40tkm) ja asiaa tutkiessa on tullut vaihdettua venan nostimet ja samalla tutkittua yläkerta ja myös nakattua Mellingin HV öljypumppu paikalleen ja samalla tutkittua kampuran laakerit. Ne oli hyvässä kunnossa, ei tullut mieleen tarkastaa kiertokankien laakereita silloin. Vikaa kun ei löytynyt ajattelin että kyseessä on ominaisuus kun koneessa kuitenkin varttimiljoona kilometriä alla. Kilkatus muuttui viime vuoden lopulla häiritsevämmäksi ja lisäksi tuli raapiva ääni, vetolevyn pettäminen oli diagnoosina esim näistä jäljistä ![]() Täystuho syntyi aika nopeasti tuon jälkeen.. Luulen että kampuran trust bearing on voinut pettää. Täytyy tutkia tarkemmin kun nostan koneen pois mutta vasta sitten kun on menossa uutta tilalle. Tätä varten on jo suunnitelmia ja alustavasti keskusteltu muutoskatsastuksen mahdollisuuksista.. Lainaus:
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Nyt kun konetila ja kone näyttää tältä pääsi asiaa tutkimaan tarkemmin
![]() ![]() ![]() Konetta pyörittämällä löytyy helposti kolmosmäntä joka ei liiku, on saanut näköjään venttiileistä osumaa ![]() Vastaavasti kannen puolella venttiili irvistää ![]() Mutta toisella puolen on myös kuutosmännässä venttiilinkuvat ![]() ![]() ![]() Siinä on kyllä säästetty oikeassa paikassa. ![]() Lohko, kannet venakoneistoineen, pakosarjat ("kilahduksesta" päätellen ehjät!) ja y-putki kaupan edullisesti korjattavaksi jos jollakulla on tarvetta (perävalotakuulla ![]() ![]() ![]()
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. Viimeksi muokannut hitsaa : 20.04.2017 09:56 |
#10
|
|||
|
|||
![]() Välityksen sovitusta
Välitys meni paikalleen uunin ja prässin avulla, vetäisin vanhoilla pulteilla kiinni sovittelua varten. Uudet tulee viikon, kahden päästä. Kuvassa näkyy myös ABS:in rengas josta joka toinen nyppy rälläköity pois. Tällä saa Fordin ja Jeepin juttelemaan keskenään, tästä lisää myöhemmin..
![]() Murikka paikalleen alkuperäisellä kuskinpuolen yksiosaisella (valurauta?) shimmillä ja tutkimaan backlashia. Mittakello näytti .32mm speksien ollessa 8-12 tuuman tuhannesosaa. Laskin että 2.6 tuhannesosaa pitää siirtää rattaita lähemmäs jotta ollaan keskellä ohjearvoja. Ohjeissa luki että 10/1000" shimmeissä on 7/1000" backslashissä. Kuskin puolelle siis .09 mm lisää shimmejä. ![]() Kolmesta kohtaa mitattu backlash tälle setupille oli 9-10 tuuman tuhannesosaa eli laskut meni oikein. Levittelin öljyväriä rattaille ja tämmöinen kuvio. Seuraavaksi pitää pyytää asiantuntijan apua hienosäätöön, kun en ole itse tehnyt tämmöistä aiemmin ![]() ![]() ![]()
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Sunnuntaipäivä meni askarrellessa perän koppaa. Tein renkaan 10mm teräksestä. Merkkasin reiät tuurnalla vanhan kannen mukaan, yksi kymmenestä meni vähän viereen. Etuperään kun teen vastaavan, otan neuvot käyttöön ja heppaan vanhan kannen kiinni niin tulee varmisti reiät oikeala jaolla. ![]() Ja kopalle pahvimalli ja yhdestä palasta 6 millisestä. ![]() ![]() ![]() Pientä hienosäätöä ja tuon saa hitsata kasaan.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#12
|
|||
|
|||
![]() Peräkoppa
Hain IKH:sta alkuperäisiä hieman pidemmät pultit ja pulttasin kopan rungon perään kiinni. Sitten vaan puolisen tuntia hitsausharjoittelua ja tämmöistä jälkeä tuli
![]() Kuuppa nurin ja vesi pysyi sisällä ![]() ![]() Pohjamaalit pintaan ![]() Akseli alkaa olla valmis.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Onko sulla tarkempia kuvia tuosta vinssipedistä?
Pitäs alkaa tulevaisuudessa suunnittelemaan itelle. ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä Volvo projektia täällä Pientila Facebook |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Punaisen viivan merkitys selviää tästä ![]() Ongin kattoluukun etummaisten rännien letkut ulos, josko sittenkään ei tarvita pilssipumppua ![]()
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Tilasin kiinalaisen WJ:n raitisilmasuodattimen. Leikkaamalla ja liimaamalla (tai no kolvilla sulatellen) tuli melkein sopiva. Lämppäriprojektista jääneillä solukumeilla tiivistelin systeemin tulipeltiin. Alkuperäiseen ritilään verrattuna lienee ihan ok. Kuvassa näkyvän aukinaisen reiän teippasin umpeen.
Näihin on amerikan foorumeilla parikin melko monimutkaista ohjetta, vaan eivät ota kantaa kuskin puolelta pyyhkijöiden vivuston alta tulevaan kanavaan. Dodge-puolella joku on tukkinut tämän pussitetulla uretaanilla - olisikohan hyvä ratkaisu, rännin pohjalle pitää tietysti jättää rako sadevesille..
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Minähän tein helmat viime syksynä ja en noita ottanut huomioon.. Pitänee tarkastella nyt kun muutakin remonttia teen. Toistaiseksi on matot vielä pysyneet kuivina ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä Volvo projektia täällä Pientila Facebook |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tässä kuvia purkuautosta sisältä, eka kuskin sitten apukuskin puoli:
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. Viimeksi muokannut hitsaa : 06.12.2023 14:25 |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Tilailin amazonista tämmöisen kiinalaisen kopion jakiksen vivustosta:
ZJ:n 249:lle tämä ei tietenkään sovi suoraan, kun askartelin uuden palikan Sain homman pelaamaan
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Mutikat on kohtuu liukkaat näillä keleillä, siispä varaston syövereihin tutkimaan, löytyisikö jotain mustaa ja pyöreää?
Näillä slikseillä ei taida tehdä enään mitään, DOT vuodelta 11 ![]() ![]() 18" koossa näyttäisi saavan noin 32" kokoisia oikeita talvirenkaita ![]()
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Asentelin uuden kankaan kattopahviin. Melkoinen homma putsata vanhat liimat ja ei tullut ihan 100% tasainen pahvista tämän jälkeen ja kangaskin ehkä vaaleamman harmaa kuin mitä ajattelin, mutta kelvannee
![]() Soundbarin pinnoitin myös ja asentelin paikalleen, siirtäen takaovien kaiuttimet tähän. Kuvat jäi ottamatta taaskin ![]()
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Jeep zj 96- ECM ja taka-akseli | JEEPV8 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 09.07.2018 12:54 |
Myyty Jeep ZJ GrandCherokee -96, diesel | Jeep-Ukko | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 10.11.2015 21:20 |
GC ZJ-96 sähkökaavio? | pfihlman | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 04.11.2012 07:53 |
Ostettu Jeep Grand Cherokee ZJ V8 -93-96 etujouset | Kepu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 26.10.2010 22:42 |
Annetaan Jeep ZJ kori vm -96 | rhm | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 9 | 28.12.2009 22:23 |