|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Suzuki SJ410 "Toyzuki"Pannaas omakin projekti tänne ihmeteltäväksi,aihiohan on jo tältä palstalta ennestään tuttu. Autoa on rakennettu kuin iisakin kirkkoa,välimatkan,töiden,rahan,perheen ja muiden tekosyiden hidastaessa hieman harrastusta,ompa projektista kertaalleen meinattu jopa luopua. Aihiona siis tuttu ja turvallinen SJ410,joka haettiin -14 vihdistä. Tällöin autossa oli volvon aski lisänä ja koria muokattu hieman metsään soveltuvaksi. Jakis oli valoton joten valollinen piti hommata ensitöikseen,jakiksen mukana tulikin sitten toinen osiksi purettu suzuki Alustaksi valikoitui 3" Calmini kun sellainen sattui edullisesti löytymään vähän käytettynä. Aihio Alusta Lyhyen tutkimusten päätteeksi tultiin siihen tulokseen että korista on aihioksi,rungosta ei,joten hankittiin pihaan myös kolmas suzuki. Tässä rungon luovuttajassa oli,yllätys yllätys,kori aivan mätä mutta runko kuin uusi. Auto oli myöskin rekisteröity aikoinaan toyotan moottorille ja vaihteistolle. Suskat vierekkäin Seuraavaksi punaisesta raapaistiin kori pois päältä,tarkoituksena käydä runko läpi ja istuttaa vihreä musta siihen päälle,kuvassa myös jakiksen luovuttaja. Tässä vaiheessa projektia suunntelmat olikin melkein selvät,oopelin simpukkaa ohjaukseen,volvon aski pois ja jakikseen 6,5välitystä ja vakio akselit 33" renkaalla. Mutta se kuuluisa mopo karkasi taas. Seuraavaksi haettiinkin pihalle tällainen osan luovuttaja ilman moottoria. Josta teurastettiin käyttöön kaikki hyödyllinen. Stripattua toyotaa Osan luovuttaja maksoi itsensä takaisin,kun nuo toyotan osat menee kohtuu hyvin kaupaksi. Sivulauseena täytyy sanoa etten ole koskaan nähnyt noin lahoa auto kuin tuo läjä oli Eli suunnitelma muutos oli seuraava,vakio akslit kiertoon ja Toyon akselit alle. Autossa on nyt Toyotaa,moottori,vaihteisto ja akselit,siitä tuo nimi. Seuraavaksi istutettiin akselit alle,joku voi tässä kohtaa kysyä miksi tulee lehtijousilla,vastaus on raha,muutetaan joskus jos tarve vaatii. Runko käytiin teräsharjalla läpi ja maalaattiin läpikotaisin ruosteenesto maalilla,massaa tähän ei tule. Tämän jälkeen hitsattiin korista pohja kuntoon,siinä selvittiin yllättävän vähälle koska entinen omistaja oli jo sen suurimmaksi osaksi hitsannut. No,koska akselit vaihtui toyolaisiin,ja murikat kasvoi niin hylättiin tuo 33" rengastus ja siirryttiin pykälää isompiin. Rengastukseksi valikoitui 35/12,5R16 Maxxis CC jotka löytyi rollosta kohtuu edullisesti. Kumit on täysin uudet,mutta jääneet ylimääräiseksi. Ja koska vannekooksi tuli 16" ja tuo LJ:n akseli on tarkka ET:stä oli vanteissa hieman hakeminen. Onneksi Cros4WD:ltä löytyi poistokorista liki uudet ja edulliset 16x8" vanteet -28etllä. Näihin olisi sitten tarkoitus hommata Jormalaiselta kehät. Seuraavaksi sitten kori olisi tarkoitus nostaa takaisin rungolle,tarkoituksena saada se tapahtumaan tässä heinäkuun aikana. Tämän jälkeen alkaa korin lopullinen hitsaaminen sekä syylärin paikan suunnittelu,näillä näkymin ainoa paikka johon sen saa järkevästi on vänkärin takasivulasi,koska vinssi ja ohjaussimpukka haukkaa suuren osan keulasta,ja tuo toyotan kone on aavistuksen pidempi kuin suskan oma. Välitys vähän mietityttää kun tuolla paketilla jos laittaa 6,5 käy laskelmien mukaan niin,että pakki menee luvattoman lyhyeksi. Eteenpäin välitykset olis sopivat ~119 ykkösellä. Varmaan jotain jäi mainitsematta mutta tässä ollaan nyt menossa.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy Viimeksi muokannut Nuhapumppu : 18.06.2018 05:49 |
#2
|
||||
|
||||
Hyvältä näyttää. Unohda lukkokehät ja renkaat molemmista laidoista liimalla vanteeseen, säästyy painoo ja rahaa eikä lähde rengas vanteelta.
|
#3
|
||||
|
||||
on se kiva kattella kun joku parantelee entistä autoani laittelehan kuvia ja kertomusta ni tietee vähä mitä kaikkea susuki kokee
__________________
M.O.C Temmitiimi JR toyota lj (jamaica edition) VRCF.FI "Life's too short to drive boring cars" |
#4
|
|||
|
|||
Toimiikohan takapää tollasilla riippujen kulmilla? Voi olla aika kankee takapää
|
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
Yritetään,tarkoitus nyt olisi ens vuonna hakea leima tuohon. Saa nähdä mitä kaikkea ollaan tehty väärin,ja mitä joudutaan muokkaamaan vielä.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy Viimeksi muokannut Nuhapumppu : 09.07.2016 21:12 |
#6
|
||||
|
||||
läjän akseleit ei saa 410:iin leimattua kaventamatta ja etuakselipaino saattaa olla myös aika rajoilla että riittää
__________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi. |
#7
|
||||
|
||||
Jännä ku onhan noita leimattu useampiakin läjän/hilun akseleilla eikä niitäkään ole kavennettu.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#8
|
|||
|
|||
Samurai käy kympille vertailuautoksi. Molemmat on mallisarjaltaan sj.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#9
|
||||
|
||||
JA on tÄhän on olemassa ihan virallinen paperikin suzukilta leiman kera missä kerrotaan että kaikki sj:t ovat samaa mallisarjaa.
|
#10
|
||||
|
||||
Jotenkin jäänyt semmonen mielikuva, että samurai ei kelpais vertailumalliks sj:lle. Mutta hyvähän se on jos kelpaa
__________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi. |
#11
|
||||
|
||||
Joo kyllä sj ja samurai ovat täysin samaa mallisarjaa. Joku vuos sitten kyselin tuota leveempien akselien vaihtoa luotto katsurilta neljäsataa kymppiin, ni eipäs auta, että mallisarjasta löytyy leveempi malli, kun raideleveys katsotaan kyseisen auton alkuperäisestä leveydestä...
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#12
|
||||
|
||||
Kolmea eri katsuria nyt asian tiimoilta haastatellut,kaikki näyttää vihreää valoa. Ei siitä sen enempää.
Jotain pientä saatu taas aikaan,takaiskareiden paikkoja siirsin keskemmäs ja rakentelin niille kunnon kiinnitykset. Nyt kun alustaan on tehty kaikki mitä pystyy ilman painoa oli seuraavaksi vuorossa korin asennus takaisin päälle Ja sehän soljahti paikoilleen oikein kivasti naapurin traktorin avustuksella,mitä nyt ohjaus simpukka vähän ahdisti korin paikoilleen menoa,no vasaralla siitä selvisi. Seuraavaksi pitää laittaa renkaat vanteelle ja laittaa alle että pääsee mittailemaan kuinka paljon jalkatiloja pitää leikata niiden tieltä ja kuinka paljon joustoa pitää rajoittaa että sopii sisäänjoustossa vielä pyörimään.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#13
|
||||
|
||||
Renkaat laitettu vanteille ja vähän mallailin jo viereen,saapahan soittaa Tyrolitin sulosäveliä jonkun tovin
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#14
|
||||
|
||||
Vähän ihana.
Kunnon kaaret kerralla sitten,Kuitenkin nälkä kasvaa jossain kohtaa. |
#15
|
|||
|
|||
no nyt alkaa olemaan meininkiä.
|
#16
|
||||
|
||||
Viime viikonloppuna sitten alkoi renkaiden sovitus alle.
Ensin auto hallin viereen ja renkaat alle Ensimmäinen reaktio oli että eihän nuo sovi huonostikkaan alle,ja pieni ajatus liian isoista renkaista hiipi takaraivoon. No ei muuta kuin tunkilla takapyörästä ylös ja katsomaan mistä peltiä pitää poistaa. Kaaria avaamatta tuossa oli maksimit No ei muuta kuin rälläkkä laulamaan ja peltiä pois,tässä eka hahmotelma jolla sisäänjoustoa oli 6cm Aikamme isäukon kanssa kallisteltiin,väänneltiin,mittailtiin ja rälläköitiin jotta päästiin siihen tilanteeseen että tällä hetkellä vakio pohjaanlyöntikumiin jää 3cm kun sektorivarsi vastaa öljypohjaan,joten päädyttiin tuomaan toppareita 5cm alaspäin niin ei pääse varsi ottamaan kiinni missään vaiheessa. Tällainen kaari saatiin vänkärin puolelle aikaan,nyt helpompi tehdä kuskin puoli. Tuon verran sinne on tehtaalla laitettu ylimääräistä peltiä,ja olipa tuota entinen omistaja toplannut sikakitilläkin,no hitsillä siitä selviää. Takapää onkin sitten paljon helpompi,sillä kun on isot kaaret jo ennestään Tulipahan myös huomattua että tuo Calminin alusta on ihan pirun jäykkä,vielä.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#17
|
||||
|
||||
Ja jatkuu,kun kaaret on saatu leikattua oikeaan kokoon ja muotoonsa,on sama kääntää riipuke jousen taka päähän että pääsee alkamaan kaarien mittailun uudestaan
Pikkuisen kaarien takapäätä siis uusiksi että homma rokkaa taas. Eiköhän tuolla sovi nyt pyörimään helposti tuo 35" Ihan kauhea jopustohirmuhan tuo ei ole mutta paikotaan lukoilla sitten kulkua. BL kehät tuli myös tilattua Jormalaiselta,ja kunhan verottaja muistaa marraskuussa niin lähtee välitykset ja jakikses laakerointisetti tulemaan myös
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#18
|
||||
|
||||
Nyt olis kaaret hissailtu takaisin nippuun,paljon helpompi ne on silputakuin laittaa takas nippuun
Ekaksi kaaret nippuun Sitten rälläkällä kaikki ylimääräiset kantit pois Ja tulipa samalla nakattua leimapyörät alle kun nuo CC lähti purkuun ja vanteet hitsaukselle Jormalaisen kehille. Rengas kokona valtava 215/65R16
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#19
|
||||
|
||||
Mitäs sitä,vähän hiljaisempaa ollut kun ei tahdo keritä oikein hallille saati päivittelemään tänne.
Kehät heppailtiin kaverin kanssa kiinni jonka jälkeen oikia hitsari päräytti ne isolla virralla kiinni Sillä välin kun vanteet oli hitsattavana tuli kehän pöllyyteltyä korin väriin Kun vanteet oli hiottu ja maalattu niin romut työmaalle ja kasaan Ohjaustehostimeen vaihdoin pienemmän ja kiilahihna pyörän,toledon pyörä meni pikku pirrauksella opelin pumppuun Korista on nyt kaikki korjaukset hitsattu,mm. katosta useampi pultin reikä. Ja tulipahan tuota kaverilta lunastettua 6,5 väleillä oleva jakis. Sähköjä kans selvitellyt ja raapinut useamman metrin entisen omistajan asentamia johtoa pois,että saa tehdä itse kaikki ja tietää ketä syyttää Seuraavaksi pitäis alkaa rakentamaan jäähdytyslinjoja ja rueta laittamaan kone käyntiin että pääsee samalla rakentamaan sähköt.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#20
|
||||
|
||||
Nyt olis kaikki korjuu hitsaukset tehty,taino lattiasta pari isonnettua reikää pienentää mutta ruosteet saatu pois ja osat maalattu ruosteenesto maalilla.
Myös katosta entisen omastajan tekemät reiät hitsattu umpeen. Laturi,ohjaustehostimenpumppu ja jarrutehostin myös asemoitu paikoilleen. Seuraavaksi ruettiin sitten kokeilemaan että mihinkä kohtaan se jäähdytin nyt tulee,laitettiin se keulalle ja testattiin vinssiä,tuloksena olisi 20cm laituri=ei hyvä. Pikku suunnitelun jälkeen syylärin paikka löytyi katolta. Syylärin asento tulee olemaan juurikin tuo,alalaita nousee hieman irti katosta. Saas nähdä kuin ilmauksen kanssa tulee ongelmia. Kardaanit myös hitsailtu kasaan ja konehuoneesta siistitty sähköjä,johdot vielä kiinnittämättä mutta aika selkeät ne nyt on kun vertaa esim ekaan kuvaan. Ja nyt kun kaikki sähkö vermeet pelaa,saa seuraavaksi siirtyä jarrujen kimppuun. Keulan ilme jää tuollaiseksi,kun ei sovi enää kehykset paikoilleen
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy Viimeksi muokannut Nuhapumppu : 08.02.2017 22:07 |
#21
|
|||
|
|||
https://m.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY
Laita sit kardaanin nivelet samaan linjaan ennenkuin paikoilleen asennat.. Tossa on todella opettava video
__________________
Suzuki SJ410 1.9TD -82 Volkswagen tiguan 2.0TDI -11 OFFROAD OULU |
#22
|
||||
|
||||
Eikö olis ollu helepompi asemoija vinssi esim. peräkontin lattiaan josta veto etteenkäsin? Ja antaa syyläri olla omalla paikallaan?
Makia peli tulossa.
__________________
__________________ "Atheism: Not to do the shit that religious do to each other." http://www.eroakirkosta.fi "Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella" |
#23
|
||||
|
||||
Lainaus:
ja sen jälkeen alkaa perä roikkumaan. been there done that.. suskasta tulee äkkiä turhan takapainonen...
__________________
LaMaas offroad Pohjois-suomen offroad Offroad Oulu Www.Suzuki4x4club.fi www.laplandtrophy.com Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !! |
#24
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#25
|
||||
|
||||
Taas olis vähän turailtu menemään. Syylärinteline/safari teline tuli lunastettua kaverilta,vähän piti lyhentää ja kaventaa että sopi susukiin.
Sitten aloitettiin syylärin mallaaminen telineeseen,tuossa jo löydetty haluttu asento Kiinnikkeet rakennella ja syyläri kiinni että pääsee tekemään putket Seuraavaksi sitten aloin heftailemaan jäähdytysputket kasaan,"projektipäälikkö" karatessa 2kk Canarialle sain vapaat kädet Ensin konehuoneen puoli valmiiksi,letkuilla lähdöt että saadaan joustot samalla kun putket tulee koriin kiinni. Ja loppuun sitten rintapellin kierto ja A-pilaria ylös,loppujen lopuksi tästä hommasta on aika vähän kuvia kun ei aina jouda kuvailemaan. Seuraavaksi sitten rakenneltiin kattotelineelle kiinnikkeet,ihan hyvin passaa tuollaiset MK2 Golf/Jetta kattotelineet suskaan kun vähän muokkailee. Palovahtia pitäessä onkin sitten tullut kasailtua jarruja sekä uusittua takavalojen sähköjä yms. pikkunäpräilyä. Jarruletkut akseleille tuli laitettua fiatista koska ovat pidemmät kuin vakiot ja koska jarruputkia piti tehdä kuitenkin uusiksi ei ollut mitään merkitystä millainen letkun toinen pää on,kunhan toinen passaa toyotan haaroittimeen. Kaverilta lunastin pois takamurikan spartanlockerilla,etumurikka pitää käyttää kans irti ja vaihtaa näillänäkymin ainakin pinjonin laakeri ja stefa,sekä vetarin stefat ja ehkä kääntöpään tiivisteet. Loppuun vielä yleisilme autosta. Syylärin kotelointi ja paisarin asemointi sekä letkutus tekemättä enää jäähdytysjärjestelmään
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan suzuki sj410 "suojakumi" | xsami | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 12.08.2014 14:43 |
Myyty suzuki sj410 "orkkiskilpuri" | turakoitsija | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 31.12.2013 00:10 |
Purolan pajan sätöstyksiä:Suzuki SJ410 "mustan helmen kirous" | Jari | Maasturiprojektit | 38 | 09.09.2012 09:08 |
'82 Suzuki SJ410/SJ419TD "Zombie Hunter" | DarkestMessiah | Maasturiprojektit | 38 | 28.07.2011 07:20 |
Myyty Suzuki SJ410 1983 "rusina" HUUTOKAUPPA | sam71 | O/M/V Ajoneuvot | 23 | 11.07.2011 13:48 |