![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Virittelin eilispänä köyhänmiehen caster-muutosta. ~10mm sain pulteista kallistettua akselia taaksepäin. Hurja muutos ajettavuuteen ![]() Vetely loppu siihen, ja nyt uskaltaa tarjota rengasta lumiselle tienreunalle ettei haukkaile miten sattuu ojaan päin. Ei se asteissa varmaan paljoa kääntyny mutta vaikutus oli kyllä todella huomattava. Tämä caster-muutos on kyllä "to-do" homma jokaiseen korotettuun hodariin.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tuliko mitattu mitä se casteri nyt on ?
Vai onko HDJ caster mittaus yleensä mahdollista suorittaa kotikonstein (ei oikein selviä tosta kuvasta kuinka "mikjus"sen mittas ). |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tossahan toi mittari näkyy olevan olkatapin tasasen päällylätkän päällä.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Pikkunäpertelyä eli Grantin ratin sovittelua. Tähän olin jo aikaisemmin tehnyt HJ sovituksen joka kävi kyllä hodariinkin mutta vilkun palautusta ei ollut. Alkuperäinen ratti sai toimia elimenluovuttajana.
Vanhasta ratista keskiö irti. Sähkölinnun kakalla mutterit kiinni. Toinen kerta kun hitsaan juuri hankkimallani Kempomat 250 migillä. Automaattimaskin DIN arvo hakusessa, kävi vähän silmiin kun laitoin kai liian kirkkaalle. Vielä pitää vilkun palautus systeemi kiinnittää. //EDIT Vilkun palautus viritelty. Harmi kun alkujaan rälläköin lätkän ilman reunuksia irti ratin muovista. Se nimittäin menee just Grantin kuupan alle tiukasti. Onneksi lätkän sai vielä ruuveilla kiinni irti rälläköituun kaulukseen. En muista mistä rompetorilta tämä Grantti tuli koska siitä puuttui osia, töötin sain viriteltyä alkuperäisen grantin kaltaiseksi mutta keskikupin alla olevat pultit, muovilätkä, jousi ja töötin kontaktit on omia virityksiä. Milneriltä tuli 4.1 etuperä kitti. Takamurikka 4.1 välityksellä on jo hankittu. Vaikuttaa hyvältä ja AM välityskin lienee OK merkkinä? Laakerit KOYO ja Toyota alkuperäistä. Täytyy yrittää tehdä etuperästä mahdollisimman kestävä ja laittaa kova holkki (solid pinion spacer) siihen. Käsitykseni mukaan 8" välitykset yleensä hajoavat siksi että jostakin antaa periksi ja hammaskosketus menee persiilleen. Yleensä avoimen murikan ongelma jota voi korjata esim. ARBin lukolla ja luultavasti sähkölukko on yhtä vahva? Avoin murikka ilmeisesti joustaa koska siinä on liikaa "aukkoja". Kovan holkin pitäisi kanssa auttaa tähän ongelmaan, krymppi voi mennä voiman alla kasaan, tätä olen epäillyt 9.5" murikallakin. Viimeksi muokannut mikjus : 26.01.2017 11:27 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Juuri sama hankinta odottamassa täälläkin. Meinasitko tehdä mitään tasauspyörästön rattaille?
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ei ollut tarkoitus mutta sitten vasta näkee kun avaa.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Viikonloppuna tuli asennettu +100mm korotussarja. Etupään vanha vs uusi jousi.
Paikallaan. Takapäästä löytyi heti vähän tutkittavaa. Pohjaanlyönti kumeja ei ole kummallakaan puolella jäljellä muuta kuin pultit ja palat metallia. Apparin puolen takanapa vuotaa. Jarrukilpi osittain lahonnut jommalta kummalta puolelta. Takaperän pinionissa aivan minimaalinen alkava väljä, no murikka on vaihtumassa joten ei merkitystä. Uusi vs vanha takajousi. Takapää valmis. Takapanhard kuskin puoli Takapanhard apparin puoli. On siis noin 3cm eroa. Säädettävät panhardit eivät olleet siis turha ostos. Pakoputki huonona Vain oli sitä joku jo korjaillutkin ![]() Valmis ja "stinkbug" tästä tuli kuten veikattiinkin. Takapää noin 6cm korkeammalla. Puuttuu puskurit vielä painosta. Perän korkeutta voisi kompensoida laittamalla eteen tekemäni +50mm palikat mutta keula korotus olisi silloin +6", 5 asteen casterin korjauksellakin oltaisiin vielä pari astetta miinuksella ja vaatisi siis esim. etutukivarsien takapään tiputusta tms. Täytynee tyytyä tähän jos keula ei enempää droppaa rautapuskuri+vinssi kombinaatiolla. Takajousi ei mielellään lähtisi lyhyempiin vaihtamaan mutta sekin on vaihtoehto. Painoa voisi ehkä helpottaa siirtämällä akut takakontiin mutta en tunne salamarauta tekniikkaa joten sekin jää tutkittavaksi. Ajatuksissa oli kairata akuille kotelo lattian alle paikkaan jossa varapyörä oli rungon välissä. Sillä saisi noin 32kg painoa keulasta pois. Enpä tiedä kannattaneeko, aika iso homma ja sitten akut hankalassa paikassa. Yhteenvetona etupään OME 850J +100Kg toi korkeutta lisää vakiosta 10cm kuten pitikin ja takapään OME 863J +200kg noin 10,5cm. Takapää oli vakionakin +5cm korkeampi kuin keula. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
peura bj safaripeli | lampola | Maasturiprojektit | 14 | 03.04.2015 23:37 |
toyota hj 80 full time wd v. 1990 | lelu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.02.2012 13:00 |
Myyty Suzuki Samurai 1989 safaripeli | 0201346 | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 28.09.2011 12:03 |
Myyty Suzuki Vitara 1990 projekti | helenal | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 05.11.2009 18:08 |
Myydään TOYOTA LAND-CRUISER HZJ-80 VM 1990 (10500e) | pasleh | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 17.06.2009 19:24 |