Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Viestiketju on lukittu
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.12.2016, 06:29
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ihmiset jotka ei osaa suojatiesääntöä - eli kusipäät autoilijat jotka ei voi painaa jarrua kun näkee että ihminen on tulossa suojatielle tai on jo siellä.
Itse olen uhmakkaasti/itsetuhoisesti myös vaatinut oikeuksiani jalankulkijana, mutta kyllä siinä on eroja kuinka autoilijat käyttäytyvät.

En tiedä kuinka kouluissa on opetettu tämä uusi "pyörätien jatke", eli katkottu suojatie. Pyörällä suojatielle ajaessa on edelleen väistämisvelvollisuus, mutta taluttaa ei tarvitse. Olishan se kiva jos kaikki noudattaisivat sääntöjä, niin saattais homma sujua turvallisemmin, ja jopa joutuisammin (kokonaisuutena).

__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
  #2  
Vanha 14.12.2016, 07:33
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A-P Näytä viesti
Itse olen uhmakkaasti/itsetuhoisesti myös vaatinut oikeuksiani jalankulkijana, mutta kyllä siinä on eroja kuinka autoilijat käyttäytyvät.
Samat sävelet, tosin en tunge nenääni sellaiseen väliin jossa auton ei ole minua mahdollisuus huomata tai että pitäisi mitään lukkojarrutuksia vetää. Ihmetyttää lähinnä, että silloin kun autolla on hyvää aikaa jarruttaa niin ei yleensä elettäkään.
Toki kun vain kävelee suojatielle niin yleensä pysähdytään. Tosin ei aina,,kuten ei nytkään.


Lainaus:
En tiedä kuinka kouluissa on opetettu tämä uusi "pyörätien jatke", eli katkottu suojatie. Pyörällä suojatielle ajaessa on edelleen väistämisvelvollisuus, mutta taluttaa ei tarvitse. Olishan se kiva jos kaikki noudattaisivat sääntöjä, niin saattais homma sujua turvallisemmin, ja jopa joutuisammin (kokonaisuutena).
Oikeastaan pyöräilijä ei väistä muuten kuin siinä tapauksessa, että pyörällä ajetaan poikittain suoran ajotien yli. Auto väistää melkolailla kaikkialla muualla; kääntyessä, pihasta tullessa, kiertoliittymään mennessä/ sieltä poistuessa. Siitä oli ihan hyvä video mm. Hesarissa joskus tuossa kesällä, ajomatka jostain itäisestä Helsingistä keskustaan. Lähes jokainen ajotien ylitys oli sellainen, että auton kuului väistää.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
  #3  
Vanha 14.12.2016, 08:37
Mr_Peace Mr_Peace ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.03.08
Sijainti: Nastola
Viestit: 235
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti

Oikeastaan pyöräilijä ei väistä muuten kuin siinä tapauksessa, että pyörällä ajetaan poikittain suoran ajotien yli. Auto väistää melkolailla kaikkialla muualla; kääntyessä, pihasta tullessa, kiertoliittymään mennessä/ sieltä poistuessa. Siitä oli ihan hyvä video mm. Hesarissa joskus tuossa kesällä, ajomatka jostain itäisestä Helsingistä keskustaan. Lähes jokainen ajotien ylitys oli sellainen, että auton kuului väistää.
Tässä taas iltalehdestä poimittua:
Ylikonstaapeli Risto Maksimainen laati lyhyen kertauksen säännöistä, joilla useimmista liikennetilanteista selviää.

Pääsääntö on, että kun pyörätieltä tullaan ajoradalle, polkupyöräilijän tulee väistää. Tähän on kaksi poikkeusta.

1. Liikennemerkki, eli kärkikolmio tai stop, joka osoittaa muun väistämisjärjestyksen.

2. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettaja on velvollinen väistämään risteävää tietä ylittävää polkupyörää.

Kun pyöräilijä ajaa ajoradalla, noudatetaan normaaleja väistämissääntöjä.

Pääsäännön mukaan polkupyöräilijä ei saa käyttää suojatietä ajoradan ylittämiseen.
Jos suojatie on pyörätien jatke, saa ajoradan ylittää.
Pyöräilijä on tällöin väistämisvelvollinen aiemmin mainittuja poikkeustilanteita lukuun ottamatta.
  #4  
Vanha 14.12.2016, 09:11
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mr_Peace Näytä viesti
Tässä taas iltalehdestä poimittua:
Ylikonstaapeli Risto Maksimainen laati lyhyen kertauksen säännöistä, joilla useimmista liikennetilanteista selviää.

Pääsääntö on, että kun pyörätieltä tullaan ajoradalle, polkupyöräilijän tulee väistää. Tähän on kaksi poikkeusta.

1. Liikennemerkki, eli kärkikolmio tai stop, joka osoittaa muun väistämisjärjestyksen.

2. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettaja on velvollinen väistämään risteävää tietä ylittävää polkupyörää.

Kun pyöräilijä ajaa ajoradalla, noudatetaan normaaleja väistämissääntöjä.

Pääsäännön mukaan polkupyöräilijä ei saa käyttää suojatietä ajoradan ylittämiseen.
Jos suojatie on pyörätien jatke, saa ajoradan ylittää.
Pyöräilijä on tällöin väistämisvelvollinen aiemmin mainittuja poikkeustilanteita lukuun ottamatta.
Juu.. mulle on kyllä ihan 100% selkeää milloin pyöräilijä väistää ja milloin ei. Ja jos nyt oikein tarkasti ajattelee mitä poliisikin on tuossa yllä sanonut, niin tilanne on käytännössä se että pyöräilijän tarvitsee pyörätien jatkeella väistää äärimmäisen harvoin.

Kannattaa myös autoilijana muistaa, että esim. kotipihasta, kaupan parkkipaikalta, huoltiksen pihalta yms. "ei viralliselta kadulta" tullessa autoilija väistää kevyen liikenteen väylää kulkevia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Monilta autoilijoilta myös unohtuu, että jos pyöräilijä ajaa ajoradalla niin se pyöräilijä todellakin on tasavertainen moottoriajoneuvojen kanssa. Pyöräilijän ryhmittymissäännöt poikkeaa moottoriajoneuvoista (lähinnä siinä on useampia mahdollisuuksia), mikä sitten jo vaikuttaa siihenkin kuka väistää ketä ja missä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 14.12.2016 09:50
  #5  
Vanha 14.12.2016, 10:06
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.889
Perusasetus

Ihan periaatteen vuoksi väistän kaikkea ilman suojakuorta liikkuvaa..

No, jänikset, kissat ja koirat vasta kun olen varma ettei siitä ole muulle liikenteelle vaaraa.

Vaikka olisin kuinka oikeassa kun ajan jonkun hengiltä, niin siitä itselle jäävä paska maku olis ehkä aika mieto ilmaisu.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
  #6  
Vanha 14.12.2016, 11:41
pkarlstedt:n Avatar
pkarlstedt pkarlstedt ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.04.05
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 470
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mr_Peace Näytä viesti
Tässä taas iltalehdestä poimittua:
Ylikonstaapeli Risto Maksimainen laati lyhyen kertauksen säännöistä, joilla useimmista liikennetilanteista selviää.

Pääsääntö on, että kun pyörätieltä tullaan ajoradalle, polkupyöräilijän tulee väistää. Tähän on kaksi poikkeusta.

1. Liikennemerkki, eli kärkikolmio tai stop, joka osoittaa muun väistämisjärjestyksen.

2. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettaja on velvollinen väistämään risteävää tietä ylittävää polkupyörää.

Kun pyöräilijä ajaa ajoradalla, noudatetaan normaaleja väistämissääntöjä.

Pääsäännön mukaan polkupyöräilijä ei saa käyttää suojatietä ajoradan ylittämiseen.
Jos suojatie on pyörätien jatke, saa ajoradan ylittää.
Pyöräilijä on tällöin väistämisvelvollinen aiemmin mainittuja poikkeustilanteita lukuun ottamatta.
Juu.. mulle on kyllä ihan 100% selkeää milloin pyöräilijä väistää ja milloin ei. Ja jos nyt oikein tarkasti ajattelee mitä poliisikin on tuossa yllä sanonut, niin tilanne on käytännössä se että pyöräilijän tarvitsee pyörätien jatkeella väistää äärimmäisen harvoin.
.
Vanhuudenhöperyys varmaan alkaa painaa, kun en saa noita kahta lainausta sopimaan samaan logiikkaan. Pyörätien jatkeella ajavaa pyörää väistää autoilija ainoastaan kolmion takaa tullessaan ja silloin, kun kääntyessään jyräisi suoraan ajavan polkupyörän. Näinollen en menisi sanomaan, että pyöräilijän tulisi väistää äärimmäisen harvoin.

Toki kehittynyt liikennekulttuuri edellyttäisi, että kaikki ajavat toiset huomioiden, mutta liikenteen sujuvuus vaatii, että jokainen ymmärtää mennä omalla vuorollaan tai osaa sovittaa oman liikkeensä sujuvasti muun liikenteen sekaan. Tätä viimeksi mainittua vaaditaan erityisesti silloin, kun kaikki ovat väistämisvelvollisia:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-...facebook-share
Silloin on sääntösuomalainen ahdingossa. Mieluummin sitten keksitään omasta päästä liikennesääntöjä, kuten jutun kommenttikeskustelusta nähdään.
__________________
Life's a bitch,
and then you don't die.
- Vanha vampyyrisananlasku
  #7  
Vanha 14.12.2016, 12:39
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pkarlstedt Näytä viesti
Vanhuudenhöperyys varmaan alkaa painaa, kun en saa noita kahta lainausta sopimaan samaan logiikkaan. Pyörätien jatkeella ajavaa pyörää väistää autoilija ainoastaan kolmion takaa tullessaan ja silloin, kun kääntyessään jyräisi suoraan ajavan polkupyörän. Näinollen en menisi sanomaan, että pyöräilijän tulisi väistää äärimmäisen harvoin.
Taitaa tosiaan alkaa painaa, koska jos nyt edelleen ajattelet että monessako paikassa pyöräntienjatkeella ajetaan ajotien yli niin, että auto ei tule kolmion/ stop- merkin takaa, tai että auto ei käänny kulkusuunnassaan vasemmalle tai oikealle pyörätien jatkeen yli
Samoin edelleen niiltä kotipihoilta, parkkipaikoilta, huoltiksen pihasta yms. "ei ajotieltä" tullessa auto on se joka väistää kaikkia kevyen liikenteen väylää kulkevia - ei pyöräilijä.

Useimmiten tilanne on siis käytännössä se, että auto väistää. Pyöräilijä väistää jos ajaa tien yli vasemmalta tai oikealta tulevan auton eteen. Se, että väistämissäännöissä pyöräilijä on lähtökohtaisesti väistänisvelvollinen ei tarkoita sitä että ne käytännön tilanteet on niin. Käytännössä kun liikennejärjestelyt monissa paikoissa on sellaiset että auto on joka väistää.

Lainaus:
Toki kehittynyt liikennekulttuuri edellyttäisi, että kaikki ajavat toiset huomioiden, mutta liikenteen sujuvuus vaatii, että jokainen ymmärtää mennä omalla vuorollaan tai osaa sovittaa oman liikkeensä sujuvasti muun liikenteen sekaan. Tätä viimeksi mainittua vaaditaan erityisesti silloin, kun kaikki ovat väistämisvelvollisia:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-...facebook-share
Silloin on sääntösuomalainen ahdingossa. Mieluummin sitten keksitään omasta päästä liikennesääntöjä, kuten jutun kommenttikeskustelusta nähdään.
Jeps, näinhän se on.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
  #8  
Vanha 14.12.2016, 12:44
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Tuossa vielä tuo hesarin juttu alla linkkinä. Tuo on ihan sitä käytännön elämää ja se miten yleensä asiat on. Auto on useimmissa tapauksissa väistämisvelvollinen, juuri noista liikennejärjestelyistä johtuen. Ei tuossa ole mitään epäselvää..

http://www.hs.fi/blogi/veloelo/art-2000002820547.html
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Viestiketju on lukittu

Luokat
vituttaa


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kerro mikä vituttaa vuonna 2015 Tojo4wd Chit-Chat 1257 31.12.2015 08:59
Kerro mikä vituttaa vuonna 2014 mäksä Chit-Chat 1587 01.01.2015 06:27
Kerro mikä vituttaa vuonna 2013 Ewerglade Chit-Chat 1816 01.01.2014 17:16
Kerro mikä vituttaa vuonna 2012! Rompe1 Chit-Chat 1140 03.01.2013 18:50
kerro mikä vituttaa tjl Chit-Chat 4977 12.04.2012 08:28


Sivu luotu: 22:38 (GMT +2).