Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Ööh.. miksi pitää olla manuaali että on matalat kierrokset? Yleensä kun automaateissa tapaa olla matalammat kierrokset 
Mulla oli Jeepissä vakiovälityksillä ja -renkailla 120km/h nopeudessa jengat muistaakseni n.2000rpm, tällä hetkellä tiheämmillä välityksillä ja 33" kumeilla siinä 2200rpm. Vastaavasti 80km/h nopeudessa vähän yli 1500rpm. 60km/h ajaessa momentinmuunnin lukossa on n.1200rpm. Hitto, kun be jengat huutaa niin että korviin sattuu. 
|
Ehkä teikäläisel on automaatti, joka osaa hyödyntää matalia kierroksia. Ehkä asia tuli mieleen kun testasin 7,3 PowerStroke Econolinea. Ainakin kylmänä tuntu, että käyttää aika paljon kierroksia ja ei voi mennä pienellä aineella. Hyvin se jakso vetää sillon kun iso vaihde oli pääl.
Itel on nyt Jumpperissa osittain renkaiden takia sellaset välitykset, että sillä ei voi paljon koskaan ajaa vitosvaihteella 2000 kierroksella jos ei halua saada sakkoja. Tämä ei ole ihan niitä ilmanvastukseltaan pienimpiä kulkupelejä. Kaveril on jenkki-urheiluautoja ja niissä ehkä toi välitysten takia pienel meno on jonkin verta onnistunut.
Aikasemmin ajelin joskus tilatakseilla ja ehkä tän kokemuksen varjol en ihmettele Jumpperinkaan kulutusta kun niis takseiskin kulutus käytännössä pyöri 10 litran nurkilla. Tosin tasaista taloudellisuusajoa harvoin pääsi pitkään ajaa, mutta veikkaisin, että näin kävis myös omaksi hankitulla jenkillä. Jos joku tukevasti tehty ja isomoottorinen jenkki oikeesti menis pienel aineel, se ois mun valinta, ehkä varaosasaatavuus pitäs tsekata.
Nettiautos on välil Subbareita edullisina, ite mä olen siinä käsitykses, että kuluttavat kunnossa ehkä 15 litraa satkul ja ainoastaan aivan tasases maantieajos vois men pienemmäl.