![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Nyt uudet akut kun jännite ei pysynyt yli 12,5V. Joutu välil lataan akkuja. Tyhjäkäynnillä vain 24,5V navasta. Nyt uusilla akuilla 27;5V navasta 1100rpm. Tämä kuten ennen kun toimi normaalisti. Nyt kuitenkin laturi viiden minuutin käytön jälkeen niin kuuma ettei pysty pitään sormea siinä. Onko ok vai laturista jotain kaput. Latauksen merkkivalon relettä ei ole kun ehjää ei ole löytynyt. Ei vissiin vaikuta itse lataukseen.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ei jumi laakerit eikä ole klappia hihnapyörällä. Ei kuulu myöskään mitään ylimääräisiä ääniä. Yksi kaveri epäili että olis diodivikaa. Mut kuumeneeko nämä yleensä miten paljon. Muistelen että on siinä seutuvilla aina polttanu näpit kun ropannut heti käytön jälkeen mut voi olla että sekoitan turboon tai pakosarjaan jotka myös siinä vieressä.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Diodisilta ja staattorikäämitys kyllä lämpenee, mutta jos akut on täynnä eikä autossa ole valoja tms kuormaa päällä niin ei se laturi juurikaan lämpene kun sen ei tarvi tuottaa virtaa millekkään sähkövehkeelle.
Lämppäri ja valot jne päällä niin lämpeneehän se laturi. Oikosulkuun kärähtänyt diodisilta/yksittäinen diodi lämpenee todella reippaasti mutta useinmiten tyhjentää myös akut parkissa seistessä. Oikosulussa oleva diodi kuumentaa myös staattorikäämityksen. Viimeksi muokannut Mika_T : 30.08.2016 22:01 |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Vaikka joskus tuon entisen hj-61:n laturi teki sähköä niin paljon, kun pystyi tyhjäkäynnillä, siis nollakelillä oli 600w nimellistehoisen invertterin generaattorina, ja oli halogeeni valoa ja porakonetta, siis invertteri laukoi lämpöjä, vaikka oli vänkärin jalkatilassa, minne lämppäri tuuletti kylmää ilmaa. Ja parin tunnin "session" jälkeen laturi oli noin reilusti kädenlämpöinen, oliskohan 60?, mutta akut oli vajaassa latingissa, siis tuo lataus ei riittänyt.... |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kaapelit tai päävirtakytkin ei ole koskaan ollut irti auton käydessä tai edes virrat päällä. On siinä laturissa sit jotain vikaa kun kuumenee ihan pirusti. Ei todellakaan kestä pitää kättä parin minuutin jälkeen. Eihän sen pitäisi täysiä akkuja ladata juurikaan vaikka sisäflekti vähän kuluttaakin. Ajovalot ei ollut tuossa testatessa edes päällä. Ihan hyvää latausjännitettä kylläkin tarjoaa, 1100 rpm ja 27,5 V akun navasta ja 28 V 2000 rpm. Akkujen napajännite 12,7 V tunti sammutuksen jälkeen. Pitää vissiin jättää päävirtakytkin kiinni ja katsoa tyhjeneekö akut. Tavallisesti se on aina auki jos en aja kun jännitteenalennin tyhjentää akut pitkän seisonnan aikana (pari viikkoa).
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex Viimeksi muokannut JES : 31.08.2016 00:25 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Vaihdoin varalaturin tilaalle joka ostettu toimivana. Laitoin siihen uuden jännitteensäätimen ja tarkistin hiilet. Tää lataa 28 V tyhjäkäynnillä eikä mittarin mukaan paljon nouse jännite ajossa. Kymmenen kilsan jälkeen laturi on hieman kuuma muttei polta. Akkujen napajännite 12,7 V ennen ajoa ja 13,1 V kymmenen minuuttia sammuttamisen jälkeen. Ilmeisesti lataus toimii ok. Hieman ihmetyttää tuo laturin kuumeneminen mut ehkä se nyt kuuluu asiaan. Tää ei kyl polta käteen mut on kuuma. Akut on ihan uudet 90 Ah Yuasat. Tarkistin koneen maajohdon kun se on mukavasti esillä kun laturi on irti, oli kunnossa. Ehkä tuossa vaihtolaturissa on kans alkavaa diodivikaa...rupee neuvot loppumaan.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Minusta nuo viime lukemat on niin hyvät kuin vain voi olla.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#9
|
|||
|
|||
![]() Taitaa olla laturi palanut?Lainaus:
Ja jos päävirtakytkin, niin sen avaaminen käydessä voi polttaa laturin..... Muistaakseni? myös hj-61:ssä on latauksen päävirralle oma sulakelenkki? olisko palanut esim. laturin +navan ja laturin rungon välisessä oikosulussa, esim. laturia irroitettaessa?... Lataa akut täyteen, ja kokeile esim. lisäpitkän halogeenipolttimolla tms. että auto sammuksissa sinne laturin päävirtaliittimeen tulee niin paljon sähköä akuista, että valo palaa yhtä kirkkaasti kuin suoraan yläjännitepuolen akun + navan ja korin välillä palaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kysymys | jäbätsy83 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 27.05.2015 21:21 |
kysymys? | ärjy | Chit-Chat | 5 | 22.07.2012 18:49 |
kysymys | ärjy | Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? | 4 | 21.11.2010 18:22 |