Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.08.2016, 12:53
88 88 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.06
Sijainti: Lappi TL, .
Viestit: 913
Perusasetus

Tarvitaanko krossiautossa kovin tiheitä välityksiä? Mun mielestä ei. Suskan jakikseen kun tällää sen TGn 6.5 välityksen niin pakki on kovin onneton. Keskidiffi voi kans olla turhake mikä lisää painoa. Käyn putaroimassa LT230 laatikon, hetki.

67kg öljyt laskettu muistaakseni pois. Käsijarruvermeet painaa muutaman kilon. Eli ilman käkkäriä
vamaankin 60kg paikkeilla.

__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa?

Viimeksi muokannut 88 : 13.08.2016 13:22
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.08.2016, 14:56
MOGGI MOGGI ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.05.06
Sijainti: Turku
Viestit: 678
Perusasetus

Akseleina olen ajatellut lj toyotan joten kardaani lähdöt pitäisi myös järjevästi sopia.
Ajateltu voiman lähde vielä hakusessa jos löytyy niin
Saadaan projekti käyntiin siitä ei sen enempää ��

Pitää ruveta tekemään exel taulukkoa osien painoista.
Alle 1000kg kuskin kanssa tavoite.
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista
-mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä-
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.08.2016, 15:35
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Dodgessa ja Chevyssä ainakin lähdöt on pääsääntöisesti oikealla, jos alumiinista NP/NV- laatikkoa tutkailee. Niiden saatavuus tosin huonompi kuin Jeeppien lootissa.
Eihän NP/NV- jakikset tietenkään ainoita vaihtoehtoja ole, varmasti hyviä muitakin on olemassa. Niistä kuitenkin tiedän että ovat varsin kevyitä kestävyyteen nähden, ja osia on saatavilla pilvin pimein varsin kohtuuhintaan jos jotain tarvitsee muokata.

Itsellä ei ole muista kokemusta, enkä todellakaan tiedä paljonko Japsivekottimien jakoaskit painaa. Luulisi, että ainakin Toyotan/ Nissanin jakikset olisi kestäviä, kun autotkin on isoja. Suzukin laatikko taas varmasti melko kevyt, mutta miten on keston laita kun on suunniteltu kevyeen ja pienitehoiseen autoon..?


Jos keveyttä halulaa niin eikös koneeksi esim. Lexuksen alumiini- V8 olisi hyvä? Pitäisi olla hyviä koneita ja mukavasti potkua..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.08.2016, 01:07
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Jos kevyt crosscart suunnitteilla, niin varmaan moottorina joku moottoripyörän kone, ja suskan jakis kestää heittämällä kyl semmosen höyhensarjalaisen väännön.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.08.2016, 08:02
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Jonkun verran jakiksen kestoon vaikuttaa rengaskoko ja perävälitykset, pienemmät renkaat ja tiheämmät perät keventää jakolaatikon kärsimiä voimia.

Minkäslainen Nivan jakolaatikko on kestoltaan? Ei taida kooltaan olla suzukin lootaa kummempi. Välityspolitiikka on toki onnettomampi.

Siitä yhdestä krossikisasta mihin osallistuin kuljettajana, jäi mieleen se että kokonaisvälityksen ollessa n.92, renkaat 31" ja punaraja 7500rpm, välitykset oli liian tiheät. Joutui ajaessa pohtimaan pitääkö jossain kohti vaihtaa pitkäpuoli päälle. Eli kannattaa pitää tarvittava huippunopeus mielessä.

Mielessä oli kisan jälkeen että pitää haalia crossihommia varten toinen jakolaatikko johon n.4 kieppeiltä välitys.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.08.2016, 08:11
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.711
Perusasetus

tässä menneinä vuosina pohdittu samaa asiaa

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=26660

minulla on suzukissa volvon m45:n jatkeena vissiin joku gazin jakis 2,7:1 välityksellä. melko kevyt ja pieni kooltaan. akselit hiluxista, takakardaani taitaa olla vähän eri kulmassa mutta ei mitään vakavaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.08.2016, 21:16
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Jos huippunopeus on parhaimmillaan lähempänä satasta niin ei niihin hitaiden välitysten saatavuuteen kannata hirveästi panostaa jakolaatikkoa valittaessa.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4

Viimeksi muokannut Repro : 14.08.2016 21:20
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kevyt k-a vetopainot sumpe Tekniikka & Jutustelu 8 29.09.2014 20:14
Kevyt K-A:n koukkupainot? SamiN Chit-Chat 6 09.12.2013 12:07
Myyty Iveco kevyt k-a tare O/M/V Ajoneuvot 0 11.10.2009 18:24
M:kevyt k-a:n lava Humu O/M/V Muut 2 18.03.2006 11:12


Sivu luotu: 20:37 (GMT +2).