![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tarvitaanko krossiautossa kovin tiheitä välityksiä? Mun mielestä ei. Suskan jakikseen kun tällää sen TGn 6.5 välityksen niin pakki on kovin onneton. Keskidiffi voi kans olla turhake mikä lisää painoa. Käyn putaroimassa LT230 laatikon, hetki. 67kg öljyt laskettu muistaakseni pois. Käsijarruvermeet painaa muutaman kilon. Eli ilman käkkäriä vamaankin 60kg paikkeilla.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? Viimeksi muokannut 88 : 13.08.2016 13:22 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Akseleina olen ajatellut lj toyotan joten kardaani lähdöt pitäisi myös järjevästi sopia.
Ajateltu voiman lähde vielä hakusessa jos löytyy niin Saadaan projekti käyntiin siitä ei sen enempää Pitää ruveta tekemään exel taulukkoa osien painoista. Alle 1000kg kuskin kanssa tavoite.
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Dodgessa ja Chevyssä ainakin lähdöt on pääsääntöisesti oikealla, jos alumiinista NP/NV- laatikkoa tutkailee. Niiden saatavuus tosin huonompi kuin Jeeppien lootissa.
Eihän NP/NV- jakikset tietenkään ainoita vaihtoehtoja ole, varmasti hyviä muitakin on olemassa. Niistä kuitenkin tiedän että ovat varsin kevyitä kestävyyteen nähden, ja osia on saatavilla pilvin pimein varsin kohtuuhintaan jos jotain tarvitsee muokata. Itsellä ei ole muista kokemusta, enkä todellakaan tiedä paljonko Japsivekottimien jakoaskit painaa. Luulisi, että ainakin Toyotan/ Nissanin jakikset olisi kestäviä, kun autotkin on isoja. Suzukin laatikko taas varmasti melko kevyt, mutta miten on keston laita kun on suunniteltu kevyeen ja pienitehoiseen autoon..? Jos keveyttä halulaa niin eikös koneeksi esim. Lexuksen alumiini- V8 olisi hyvä? Pitäisi olla hyviä koneita ja mukavasti potkua..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jos kevyt crosscart suunnitteilla, niin varmaan moottorina joku moottoripyörän kone, ja suskan jakis kestää heittämällä kyl semmosen höyhensarjalaisen väännön.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Jonkun verran jakiksen kestoon vaikuttaa rengaskoko ja perävälitykset, pienemmät renkaat ja tiheämmät perät keventää jakolaatikon kärsimiä voimia.
Minkäslainen Nivan jakolaatikko on kestoltaan? Ei taida kooltaan olla suzukin lootaa kummempi. Välityspolitiikka on toki onnettomampi. Siitä yhdestä krossikisasta mihin osallistuin kuljettajana, jäi mieleen se että kokonaisvälityksen ollessa n.92, renkaat 31" ja punaraja 7500rpm, välitykset oli liian tiheät. Joutui ajaessa pohtimaan pitääkö jossain kohti vaihtaa pitkäpuoli päälle. Eli kannattaa pitää tarvittava huippunopeus mielessä. Mielessä oli kisan jälkeen että pitää haalia crossihommia varten toinen jakolaatikko johon n.4 kieppeiltä välitys.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#6
|
|||
|
|||
![]()
tässä menneinä vuosina pohdittu samaa asiaa
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=26660 minulla on suzukissa volvon m45:n jatkeena vissiin joku gazin jakis 2,7:1 välityksellä. melko kevyt ja pieni kooltaan. akselit hiluxista, takakardaani taitaa olla vähän eri kulmassa mutta ei mitään vakavaa. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Jos huippunopeus on parhaimmillaan lähempänä satasta niin ei niihin hitaiden välitysten saatavuuteen kannata hirveästi panostaa jakolaatikkoa valittaessa.
Viimeksi muokannut Repro : 14.08.2016 21:20 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kevyt k-a vetopainot | sumpe | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 29.09.2014 20:14 |
Kevyt K-A:n koukkupainot? | SamiN | Chit-Chat | 6 | 09.12.2013 12:07 |
Myyty Iveco kevyt k-a | tare | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 11.10.2009 18:24 |
M:kevyt k-a:n lava | Humu | O/M/V Muut | 2 | 18.03.2006 11:12 |