![]() |
Kevyt jakolaatikko crossi autoon
Mikä mahtaa olla kevyt ja kestävä jakolaatikko?
Voisko olla samurain ? Mitä mahtaa samurain laatikko kestää tehoa/ vääntöä? |
Millane lie vanha kingcappi?
Eikös siinä oo erillinen jakis? Kai se kestävämpi ku sussukin. |
Kait se on kinkkukaapissaki pultattu päälaatikkoon kiinni, mut kuitenki eristetty öljytiloiltaan päälaatikosta, kuten GR:ssä on. Esim. GR:stä kärsii pultata jakis irti päälaatikosta ja sisäänmenoakselin tumpin voi sit rälläköidä irti päävaihteistosta, niin saa tehtyä välikardaanin siitä. Ja kestää varmasti voimaa enempi ku susukin jakis.
|
Tjaa ilmeisesti vanhassa datsunissa on joku tämmönen jakis
http://www.offroadfabnet.com/forums/...0&d=1237912705 Mut löytyykö tuommosia enää suomesta? |
Kyllähän suzukin jakis jotain kestää, etenkin jos laittaa vahvistuslaipan tai vastaavan koko jakiksen ympäri, ettei kuoret halkea ja vaihtaa vahvistetun etuvedon ulostuloakselin. Mutta mitäs sen tässä tapauksessa pitäis kestää?
|
Määrittele kevyt ja kestävä, mihin tulossa? Tarvitseeko olla erillinen?
NP/ NV alumiinikuoriset jakoaskit (jokseenkin kaikissa Jeepeissä; Dodgeissa, Chevyissä ja Fordeissa vähän mallista riippuen) painaa n.40-70kg, ja kestää sisääntulevaa vääntöä n.1400lbs./ft. -> reilusti enemmän (jakiksen mallista riippuen). |
Mulla taitaa ramissa olla joku np240 tai vastaava. Yksin sen sai paikalleen nostettua tasasella lattialla että ei kovin painava ole. Ja kestää tuota cumminssinki vääntöä aika hyvin.
|
Rossi rojektia suunnittelen ja kaikki pitää olla kevyttä.
Tehoa tulee bensakoneen muodossa n. 250 hp. suzukin laatikkoon saa ainakin välityksiä. Erillinen näin alkusuunnitelmissa. |
Rover
Roverin niin saa keskitasauspyörästön samalla ja siihenkin saa välityksiä
. Volvon on kevyt ja kestävä mutta löytyykö enää kovin helposti? Toi Suzuki on kevyt mutta mieti siinä lagujan savessa että kestääkö ? Jos moottorissa yhtään vääntöä. |
Kuinka hidas pitää olla hidas puoli jos välityksiä tarvitaan?
Jos haluaa keskeltä avoime(hko)n, sekä kiinteän hitaan puolen, niin '96-'98 Grand Cherokeen 249- jakis voisi olla hyvä? Viskolla nopea puoli ja hidas puoli on kiinteä. 2.72:1 hidas puoli. Kestää monipisteruisku 5,9 bensa-V8:n hienosti (246hv/ 468Nm), jakis painaa n.60kg. Visko toimii 249- jakiksissa hyvin, ja näissä myös ominaisuutena se että kun visko alkaa olla tiensä päässä niin se menee jumiin (=enemmänkin kiinteä kuin avoin). Muutenkin voisi olla nopealla puolella hyvä jakis crossiin, normaalisti voimanvälitys n.10-90 eteen-taakse, ja muuttuu 50/50 kun takatassut sutii. Eli heittää ensin perseen hieman sivuun -> hyvä ajaa vähän nopeampitempoistakin menoa :) |
Tarvitaanko krossiautossa kovin tiheitä välityksiä? Mun mielestä ei. Suskan jakikseen kun tällää sen TGn 6.5 välityksen niin pakki on kovin onneton. Keskidiffi voi kans olla turhake mikä lisää painoa. Käyn putaroimassa LT230 laatikon, hetki.
67kg öljyt laskettu muistaakseni pois. Käsijarruvermeet painaa muutaman kilon. Eli ilman käkkäriä vamaankin 60kg paikkeilla. |
Akseleina olen ajatellut lj toyotan joten kardaani lähdöt pitäisi myös järjevästi sopia.
Ajateltu voiman lähde vielä hakusessa jos löytyy niin Saadaan projekti käyntiin siitä ei sen enempää Pitää ruveta tekemään exel taulukkoa osien painoista. Alle 1000kg kuskin kanssa tavoite. |
Dodgessa ja Chevyssä ainakin lähdöt on pääsääntöisesti oikealla, jos alumiinista NP/NV- laatikkoa tutkailee. Niiden saatavuus tosin huonompi kuin Jeeppien lootissa.
Eihän NP/NV- jakikset tietenkään ainoita vaihtoehtoja ole, varmasti hyviä muitakin on olemassa. Niistä kuitenkin tiedän että ovat varsin kevyitä kestävyyteen nähden, ja osia on saatavilla pilvin pimein varsin kohtuuhintaan jos jotain tarvitsee muokata. Itsellä ei ole muista kokemusta, enkä todellakaan tiedä paljonko Japsivekottimien jakoaskit painaa. Luulisi, että ainakin Toyotan/ Nissanin jakikset olisi kestäviä, kun autotkin on isoja. Suzukin laatikko taas varmasti melko kevyt, mutta miten on keston laita kun on suunniteltu kevyeen ja pienitehoiseen autoon..? Jos keveyttä halulaa niin eikös koneeksi esim. Lexuksen alumiini- V8 olisi hyvä? Pitäisi olla hyviä koneita ja mukavasti potkua.. |
Jos kevyt crosscart suunnitteilla, niin varmaan moottorina joku moottoripyörän kone, ja suskan jakis kestää heittämällä kyl semmosen höyhensarjalaisen väännön.
|
Jonkun verran jakiksen kestoon vaikuttaa rengaskoko ja perävälitykset, pienemmät renkaat ja tiheämmät perät keventää jakolaatikon kärsimiä voimia.
Minkäslainen Nivan jakolaatikko on kestoltaan? Ei taida kooltaan olla suzukin lootaa kummempi. Välityspolitiikka on toki onnettomampi. Siitä yhdestä krossikisasta mihin osallistuin kuljettajana, jäi mieleen se että kokonaisvälityksen ollessa n.92, renkaat 31" ja punaraja 7500rpm, välitykset oli liian tiheät. Joutui ajaessa pohtimaan pitääkö jossain kohti vaihtaa pitkäpuoli päälle. Eli kannattaa pitää tarvittava huippunopeus mielessä. Mielessä oli kisan jälkeen että pitää haalia crossihommia varten toinen jakolaatikko johon n.4 kieppeiltä välitys. |
tässä menneinä vuosina pohdittu samaa asiaa
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=26660 minulla on suzukissa volvon m45:n jatkeena vissiin joku gazin jakis 2,7:1 välityksellä. melko kevyt ja pieni kooltaan. akselit hiluxista, takakardaani taitaa olla vähän eri kulmassa mutta ei mitään vakavaa. |
Jos huippunopeus on parhaimmillaan lähempänä satasta niin ei niihin hitaiden välitysten saatavuuteen kannata hirveästi panostaa jakolaatikkoa valittaessa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=195522 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Nelikkobemareissa ennen X-driveä on pikkuinen ja kestävä, mutta ei hidasta puolta.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Planeetta josta menee osaltaan kiinteä yhteys taakse, käsittääkseni.
New Venture 124 tai 125(viskomalli) on jakiksen malli. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 06:12 (GMT +2). |