![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Hyvä se on itse kunkin kertailla oppimaansa ![]() Ihmetyttää vaan väite ettei suuremmalla energialla saa enempää aikaiseksi
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kitka-asiaan sivuhuomautus ottamatta kantaan fysiikkaan tai muihin laskelmiin, onhan valtaosasta kuorma-autojenkin eturenkaista vailla lamellin lamellia, pelkillä kolmella pitkittäisuralla pärjätään säällä kuin säällä. Yritäppä samaa jonkin 1000 kg takavetokinnerin kanssa, ei mitään tolkkua. Mutta kun akselilla makaa 5 tonnia päällä niin rengas jo totteleekin ohjausta ja jarruja sen verran että ennakoiden ajelemalla pärjäilee jäätikkäälläkin.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
jatkakaahan tinkausta,general grapperit ostettu
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Miettiny sellaista jos on vanhatkot pidoltaan huonontuneet talvirenkaat, jotka ei paljon kulunut ja nastatkin asiallisesti, rupeisiko ne taas toimimaan jos olisivat selvästi painavemman ajoneuvon alla - tälläistä testi harvoin pääsee tekemään?
Viimetalvena etuveto Jumperissa toimi yllättävänkin huonon näköiset renkaat, että eteenpäin ainakin pääsi, eikä asiaan tavallisessa ajossa kiinnittänyt paljoa huomiota. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Koska nuo yllä olevat yhtälöt pitävät paikkansa ja sen voi testata vaikka syöttämällä netissä olevaan Volfram|Alpha laskimeen yhtälön (k*m*g*x)=0.5*m*v^2 , jossa k=kitkakerroin, m=massa, g=painovoima, v= nopeus ja x=matka. Yhtälöstä poistuu massa ja jäljelle jää x= v^2/(2gk).
Ei massa vaikuta pysähtymismatkaan teoreettisessa maailmassa jossa pinta on täysin sileä ja absoluuttisen kovia. MUTTA koska emme elä teoreettisessa maailmassa, massa taitaa vaikuttaa ainakin siihen kuinka iso osa renkaasta koskettaa kerralla tien pintaan, joka taas lisää kitkaa, sekä siihen kuinka hyvin pehmeä kumi muovautuu tien pintaan, eli ns. tarraa pieniinkin epätasaisuuksiin. Lisäksi massa vaikuttaa varmasti moniin muihinkin muuttujiin joita täällä ei vielä ole lueteltu... Joten päästyäisiinkö tästä lopputulemaan että massa ei vaikuta pelkkään kappaleen pysähtymiseen teoreettisella tasolla mutta vaikuttaa oikeassa elämässä pysähtymismatkaan johtuen monista muista muuttujista jotka liittyvät tilanteeseen. Sekä itse aiheeseen liittyen, eli jotkin renkaat vain toimivat paremmin toisten painavempien autojen alla riippuen siitä kuinka hyvin rengas joustaa yms. Ja lisäksi vaikuttaa varmaan paljon se missä pääasiassa ajetaan, eli tuollainen all terrain voi toimia hyvinkin lumessa, mutta oikein kiillottuneella pinnalla ja jäällä se luistelee jo huomattavasti enemmän. Viimeksi muokannut Mr_Peace : 14.08.2016 10:40 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Teoria pitää paikkansa ja se on todellinen se kuvastaa oikeaa elämää siinä vaan on kitkakerroin jota ei saa yksinkertaistaa muuten menee laskelmat pieleen. ks. yllä. Kitkakertoimen laskentaan upotetaan voimia ja mittaus. Massa on kitkakertoimen laskennassa yksi tekijä. Massa vaikuttaa! Viimeksi muokannut Fruehauf-CJ : 14.08.2016 11:40 |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Pitäiskö tää ketju siirtää jo pikkuhiljaa chitchatin puolelle.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Pitäisi. Jotkut ei vaan saa langan päästä kiinni.......
__________________
Tumpula Racing Team |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Kyllä tuosta Toyotalla yli mennään, ku menin minä siitä talvella yli Lynxilläkin! |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Nyt menee jo vähän asiat sekaisin. Kuten tässä on jo todettu, lisäämällä painoa renkaalle lisääntyy sen kitkavoima. Eli noi hiekkasäkit tekee juuri sen mitä niiden kuuluukin, eli ne lisää renkaan vetokykyä. Mutta tässä on aikaisemmin puhuttu jarrutusmatkoista.
__________________
Tumpula Racing Team |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Toyonder tuossa aikaisemmin laittoi kaavat aiheesta peliin, niistä asia selviää.
__________________
Tumpula Racing Team |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Massoissa on ero ja sen huomioiminen on olennaista |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Snorkkeli talvella | tsss1 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 23.05.2011 22:08 |
Creepyt talvella ??? | Sten | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 14.12.2009 03:58 |
Insa Sahara talvella..? | Suitsa-Man | Tekniikka & Jutustelu | 67 | 10.01.2006 08:24 |
chevy talvella | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 05.09.2005 12:03 | |
Tarkeneeko talvella? | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 08.08.2004 16:26 |