Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.08.2016, 09:20
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 606
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Pitäiskö sun pikkusen kerrata näitä juttuja........
Hyvä se on itse kunkin kertailla oppimaansa

Ihmetyttää vaan väite ettei suuremmalla energialla saa enempää aikaiseksi

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.08.2016, 12:55
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Kitka-asiaan sivuhuomautus ottamatta kantaan fysiikkaan tai muihin laskelmiin, onhan valtaosasta kuorma-autojenkin eturenkaista vailla lamellin lamellia, pelkillä kolmella pitkittäisuralla pärjätään säällä kuin säällä. Yritäppä samaa jonkin 1000 kg takavetokinnerin kanssa, ei mitään tolkkua. Mutta kun akselilla makaa 5 tonnia päällä niin rengas jo totteleekin ohjausta ja jarruja sen verran että ennakoiden ajelemalla pärjäilee jäätikkäälläkin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.08.2016, 13:38
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 606
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kitka-asiaan sivuhuomautus ottamatta kantaan fysiikkaan tai muihin laskelmiin, onhan valtaosasta kuorma-autojenkin eturenkaista vailla lamellin lamellia, pelkillä kolmella pitkittäisuralla pärjätään säällä kuin säällä. Yritäppä samaa jonkin 1000 kg takavetokinnerin kanssa, ei mitään tolkkua. Mutta kun akselilla makaa 5 tonnia päällä niin rengas jo totteleekin ohjausta ja jarruja sen verran että ennakoiden ajelemalla pärjäilee jäätikkäälläkin.
Olet Matti asian ytimessä jostakin tuo ilmiö johtuu
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.08.2016, 14:28
örvelö örvelö ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 10.10.14
Sijainti: lappi
Viestit: 20
Perusasetus

jatkakaahan tinkausta,general grapperit ostettu
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.08.2016, 15:58
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.018
Perusasetus

Miettiny sellaista jos on vanhatkot pidoltaan huonontuneet talvirenkaat, jotka ei paljon kulunut ja nastatkin asiallisesti, rupeisiko ne taas toimimaan jos olisivat selvästi painavemman ajoneuvon alla - tälläistä testi harvoin pääsee tekemään?

Viimetalvena etuveto Jumperissa toimi yllättävänkin huonon näköiset renkaat, että eteenpäin ainakin pääsi, eikä asiaan tavallisessa ajossa kiinnittänyt paljoa huomiota.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.08.2016, 16:12
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kitka-asiaan sivuhuomautus ottamatta kantaan fysiikkaan tai muihin laskelmiin, onhan valtaosasta kuorma-autojenkin eturenkaista vailla lamellin lamellia, pelkillä kolmella pitkittäisuralla pärjätään säällä kuin säällä. Yritäppä samaa jonkin 1000 kg takavetokinnerin kanssa, ei mitään tolkkua. Mutta kun akselilla makaa 5 tonnia päällä niin rengas jo totteleekin ohjausta ja jarruja sen verran että ennakoiden ajelemalla pärjäilee jäätikkäälläkin.
Tämä on juuri kuten pitääkin. Eli yhden renkaan kitkavoima on kitkakerroin x renkaan päällä oleva massa. Tietysti raskaassa autossa kitkavoima on isompi kuin kevyessä. Mutta vastaavasti mitä raskaampi auto, sitä enempi liike-energiaa pitää pysäyttää tuolla kitkavoimalla. Ja edelleen asian ydin on siinä, että fysiikan lakien mukaan massa ei vaikuta auton pysähtymismatkaan. Käytännön elämässä se pikkusen vaikuttaa, kuten tässä jutussa on jo aikaisemmin todettu.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.08.2016, 10:35
Mr_Peace Mr_Peace ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.03.08
Sijainti: Nastola
Viestit: 235
Perusasetus

Koska nuo yllä olevat yhtälöt pitävät paikkansa ja sen voi testata vaikka syöttämällä netissä olevaan Volfram|Alpha laskimeen yhtälön (k*m*g*x)=0.5*m*v^2 , jossa k=kitkakerroin, m=massa, g=painovoima, v= nopeus ja x=matka. Yhtälöstä poistuu massa ja jäljelle jää x= v^2/(2gk).

Ei massa vaikuta pysähtymismatkaan teoreettisessa maailmassa jossa pinta on täysin sileä ja absoluuttisen kovia.

MUTTA koska emme elä teoreettisessa maailmassa, massa taitaa vaikuttaa ainakin siihen kuinka iso osa renkaasta koskettaa kerralla tien pintaan, joka taas lisää kitkaa, sekä siihen kuinka hyvin pehmeä kumi muovautuu tien pintaan, eli ns. tarraa pieniinkin epätasaisuuksiin. Lisäksi massa vaikuttaa varmasti moniin muihinkin muuttujiin joita täällä ei vielä ole lueteltu...

Joten päästyäisiinkö tästä lopputulemaan että massa ei vaikuta pelkkään kappaleen pysähtymiseen teoreettisella tasolla mutta vaikuttaa oikeassa elämässä pysähtymismatkaan johtuen monista muista muuttujista jotka liittyvät tilanteeseen.

Sekä itse aiheeseen liittyen, eli jotkin renkaat vain toimivat paremmin toisten painavempien autojen alla riippuen siitä kuinka hyvin rengas joustaa yms.
Ja lisäksi vaikuttaa varmaan paljon se missä pääasiassa ajetaan, eli tuollainen all terrain voi toimia hyvinkin lumessa, mutta oikein kiillottuneella pinnalla ja jäällä se luistelee jo huomattavasti enemmän.

Viimeksi muokannut Mr_Peace : 14.08.2016 10:40
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.08.2016, 11:38
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 606
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mr_Peace Näytä viesti
Joten päästyäisiinkö tästä lopputulemaan että massa ei vaikuta pelkkään kappaleen pysähtymiseen teoreettisella tasolla mutta vaikuttaa oikeassa elämässä pysähtymismatkaan johtuen monista muista muuttujista jotka liittyvät tilanteeseen.
.
Ei päästä sellaiseen lopputulemaan.
Teoria pitää paikkansa ja se on todellinen se kuvastaa oikeaa elämää siinä vaan on kitkakerroin jota ei saa yksinkertaistaa muuten menee laskelmat pieleen.

ks. yllä. Kitkakertoimen laskentaan upotetaan voimia ja mittaus.

Massa on kitkakertoimen laskennassa yksi tekijä. Massa vaikuttaa!

Viimeksi muokannut Fruehauf-CJ : 14.08.2016 11:40
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.08.2016, 12:56
kenni_ kenni_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.06.04
Sijainti: Suur-kangasalan kaupunki >=(
Viestit: 481
Perusasetus

Pitäiskö tää ketju siirtää jo pikkuhiljaa chitchatin puolelle.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 14.08.2016, 15:40
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kenni_ Näytä viesti
Pitäiskö tää ketju siirtää jo pikkuhiljaa chitchatin puolelle.
Pitäisi. Jotkut ei vaan saa langan päästä kiinni.......
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.08.2016, 16:31
PasMa:n Avatar
PasMa PasMa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.08.13
Sijainti: Rovaniemi / Salla
Viestit: 164
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kitka-asiaan sivuhuomautus ottamatta kantaan fysiikkaan tai muihin laskelmiin, onhan valtaosasta kuorma-autojenkin eturenkaista vailla lamellin lamellia, pelkillä kolmella pitkittäisuralla pärjätään säällä kuin säällä. Yritäppä samaa jonkin 1000 kg takavetokinnerin kanssa, ei mitään tolkkua. Mutta kun akselilla makaa 5 tonnia päällä niin rengas jo totteleekin ohjausta ja jarruja sen verran että ennakoiden ajelemalla pärjäilee jäätikkäälläkin.
Vanhat, noin 10 v. AllTerrainit oli Suzuki SJ:n alla viime talven ja huh huh jos jännitystä kaipaa elämään niin semmoset sitten alle. Pintaa oli kuin uusissa ja "karvojakin" vielä, mutta materiaali on kuin muovia. Jarrutusmatkat oli pitkiä, mutta pärjäsi kun tiesi. Nuo uudemmat kuulemma jo parempia, mutta en silti itse laittais. Niin ja kai sillä painollakin jotain merkitystä on kun Hiacella meinaa talvella jäädä kauppojen parkkipaikoille kiinni jos ei laita sikaosastolle taka-akselin kohdille paria hiekkasäkkiä.
__________________
Kyllä tuosta Toyotalla yli mennään, ku menin minä siitä talvella yli Lynxilläkin!
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.08.2016, 17:40
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PasMa Näytä viesti
Niin ja kai sillä painollakin jotain merkitystä on kun Hiacella meinaa talvella jäädä kauppojen parkkipaikoille kiinni jos ei laita sikaosastolle taka-akselin kohdille paria hiekkasäkkiä.
Nyt menee jo vähän asiat sekaisin. Kuten tässä on jo todettu, lisäämällä painoa renkaalle lisääntyy sen kitkavoima. Eli noi hiekkasäkit tekee juuri sen mitä niiden kuuluukin, eli ne lisää renkaan vetokykyä. Mutta tässä on aikaisemmin puhuttu jarrutusmatkoista.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 12.08.2016, 13:03
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ Näytä viesti
Ihmetyttää vaan väite ettei suuremmalla energialla saa enempää aikaiseksi
Toyonder tuossa aikaisemmin laittoi kaavat aiheesta peliin, niistä asia selviää.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 12.08.2016, 13:27
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 606
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Toyonder tuossa aikaisemmin laittoi kaavat aiheesta peliin, niistä asia selviää.
Ei noista vielä yksin selviä kuin osatotuuksia. Yhdistämällä kaavat pääsee jo pitemmälle.

Massoissa on ero ja sen huomioiminen on olennaista
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 12.08.2016, 16:13
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ Näytä viesti
Ei noista vielä yksin selviä kuin osatotuuksia. Yhdistämällä kaavat pääsee jo pitemmälle.

Massoissa on ero ja sen huomioiminen on olennaista
Jaahas. No laitappas yhdistäen kaavat sun muuta ja laita tulokset esille, nauretaan kaikki yhdessä
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Snorkkeli talvella tsss1 Tekniikka & Jutustelu 7 23.05.2011 22:08
Creepyt talvella ??? Sten Tekniikka & Jutustelu 6 14.12.2009 03:58
Insa Sahara talvella..? Suitsa-Man Tekniikka & Jutustelu 67 10.01.2006 08:24
chevy talvella Tekniikka & Jutustelu 8 05.09.2005 12:03
Tarkeneeko talvella? Tekniikka & Jutustelu 9 08.08.2004 16:26


Sivu luotu: 04:02 (GMT +2).