Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.08.2016, 05:14
fordcalaxie62 fordcalaxie62 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 04.01.10
Sijainti: siikainen
Viestit: 9
Perusasetus

hiasu


oikeassa olette tosiaan, kardaani vaihtaa puolta uudemmissa hiluxeissa.muutenkin tutkinu asiaa, lopputulema on se että hiluxin vaihteistoa ja jakolaatikkoo aletaan metästää ja jossain vaiheessa murjoon paikalle


Viimeksi muokannut fordcalaxie62 : 01.12.2021 11:45 Perustelu: aiheeton
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.08.2016, 06:31
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=139923
Tuolla on juteltu aiheesta, tosin 10 vuotta vanhemmasta hiacesta.

Näin yleisellä tasolla, itse en enää huolisi käyttöautoa kytkettävällä nelivedolla. Jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä on vain niin paljon parempi talvella. Tönkkineliveto puskee, tai sitten perä luistaa tai muutenvain vääntää kääntäessä vastaan. Ja takavedolla erityisesti hiace on pirun liukas. Itse ainakin hommaisin sellaisen jakiksen, jossa on tasauspyörästö tai jättäisin vaihtamatta.

Viimeksi muokannut Ippe69 : 10.08.2016 15:06
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.08.2016, 23:07
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.251
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=139923
Tuolla on juteltu aiheesta, tosin 10 vuotta vanhemmasta hiacesta.

Näin yleisellä tasolla, itse en enää huolisi käyttöautoa kytkettävällä nelivedolla. Jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä on vain niin paljon parempi talvella. Tönkkineliveto puskee, tai sitten perä luistaa tai muutenvain vääntää kääntäessä vastaan. Ja takavedolla erityisesti hiace on pirun liukas. Itse ainakin hommaisin sellaisen jakiksen, jossa on tasauspyörästö tai jättäisin vaihtamatta.
Ja kun keskitasaus lipsuu ni talvella ei pääse mihinkään,jossei oo mitään lukkoa keskellä,kitkalukolla taas ei tee maastossa mitään. Joten paras ois vaikka se Cruiserin jakis jossa Torsen lukko sekä 100% lukko,sen kanssa ku sais vielä kytkettävän nelivedon eli etuvetarit vapaaksi ja napalukot ni olis kaikki.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.08.2016, 23:47
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Ja kun keskitasaus lipsuu ni talvella ei pääse mihinkään,jossei oo mitään lukkoa keskellä,kitkalukolla taas ei tee maastossa mitään.
Melko kärjistys taas asiasta.
Esim HDJ menee kyllä talvellakin pahaan paikkaan. Harvat on ne kerrat että on keskilukkoa tarvinnut.
Toki paremmin menee kun pätkäsee keski- ja takalukon kiinni ja antaa mennä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.08.2016, 07:27
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Tässä pari vuotta sitten keväällä oli melko liukasta, kun veti ykskaks lunta kesken kevään.
Oltiin 4wd previalla melko lailla sliksit alla matkalla. Kyllä se vaan yllättävän hyvin lähti märässä sohjossa liikkeelle vaikka keskellä ei käsittääkseni minkäänlaista lukkoa ole.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.08.2016, 12:58
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Ja kun keskitasaus lipsuu ni talvella ei pääse mihinkään,jossei oo mitään lukkoa keskellä,kitkalukolla taas ei tee maastossa mitään. Joten paras ois vaikka se Cruiserin jakis jossa Torsen lukko sekä 100% lukko,sen kanssa ku sais vielä kytkettävän nelivedon eli etuvetarit vapaaksi ja napalukot ni olis kaikki.
Onkohan sellaista jakista olemassakaan jossa on pikkupuoli, mutta ei lukkoa? En kyllä viimetalvena montaa kertaa lukkoa käyttäny, mutta hyvähän se on olla olemassa.
Mulla on ollu kytkettäviä nelivetojakin, napalukoilla ja ilman. Napalukoissa oli vähän sellaista ongelmaa, että vetareita ei ole laakeroitu kunnolla, on vain messinkiholkit joissa on aina välystä. Napalukot päällä ajaessa hiacessa oli aina jonkinlaista tärinää, vaikka vaihdoin kaikki holkit mitä keulassa on. Ja vähän ärsyttävää kiivetä autosta ulos laittamaan lukot päälle ja pois. Automaattilukot tietysti helpottaa, jos sellaiset on ja toimii. Mersuissa ei niitä ongelmia ole ollut, kun vetarit on kiinteästi navassa. Polttoainetta kai vähän enemmän vie, mutta tuollaiset autot vie muutenkin niin paljon että suhteellinen ero on aika mitätön.
Nyt on tosiaan uudemman korimallin Gee, jossa on jatkuva neliveto ja lukot keskellä ja molemmilla akseleilla. Enkä tosiaan ole jäänyt kaipamaan napalukkoja, enkä kytkettävää nelivetoa.
Geen jakis olis muuten moneen projektiin sopiva, koska siihen tulee voima kardaanilla päävaihteistolta. Ei siis tarvitse sovittaa laatikoita yhteen, riittää kun tekee sopivan kardaanin. Hinta ja saatavuus onkin sitten toinen asia...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.08.2016, 23:46
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.251
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Onkohan sellaista jakista olemassakaan jossa on pikkupuoli, mutta ei lukkoa? En kyllä viimetalvena montaa kertaa lukkoa käyttäny, mutta hyvähän se on olla olemassa.
Mulla on ollu kytkettäviä nelivetojakin, napalukoilla ja ilman. Napalukoissa oli vähän sellaista ongelmaa, että vetareita ei ole laakeroitu kunnolla, on vain messinkiholkit joissa on aina välystä. Napalukot päällä ajaessa hiacessa oli aina jonkinlaista tärinää, vaikka vaihdoin kaikki holkit mitä keulassa on. Ja vähän ärsyttävää kiivetä autosta ulos laittamaan lukot päälle ja pois. Automaattilukot tietysti helpottaa, jos sellaiset on ja toimii. Mersuissa ei niitä ongelmia ole ollut, kun vetarit on kiinteästi navassa. Polttoainetta kai vähän enemmän vie, mutta tuollaiset autot vie muutenkin niin paljon että suhteellinen ero on aika mitätön.
Nyt on tosiaan uudemman korimallin Gee, jossa on jatkuva neliveto ja lukot keskellä ja molemmilla akseleilla. Enkä tosiaan ole jäänyt kaipamaan napalukkoja, enkä kytkettävää nelivetoa.
Geen jakis olis muuten moneen projektiin sopiva, koska siihen tulee voima kardaanilla päävaihteistolta. Ei siis tarvitse sovittaa laatikoita yhteen, riittää kun tekee sopivan kardaanin. Hinta ja saatavuus onkin sitten toinen asia...
Juu on lukottomia jakiksia,Range Rovereissa mm. Tarkotin tossa et jos tarvii hidasta puolta ni se lukkokin olis varmaan tarpeen,levylukkohan hiasen jakiksessa kai vakiona on. Ja hyvinhän tieliikenteessä pärjää ilman lukkoa,oon ajanu paljon etu ja taka vetosilla ilman lukkoa. Noissa hiaseissahan on etuvetarit samat ku hilukseissa ja runnereissakin,muistaakseni hiluksin napalukotkin käy hiaseen joten sikäli olis helppoa,voihan niitä sit pitää kiinni jos siltä tuntuu mut säästäis hiukan vetarin kumeja ja niveliä ja tietty löpöä. Hiluksin jakiksella napalukot on sikälikin tarpeen ku hiluksin jakiksessa ei tasausta oo ni mitäpä niitä vetareita pyörittelemään ku pitävällä alustalla ei sitä nelivetoakaan tartte. Toi tärinä on sikäli outo juttu et esiintyy enimmäkseen erillisjousitetuissa missä ei oo keskitasausta,jäykkä akselisissakin mut ei niin pahasti,toisaalta etuakselikin on lähes sama uudemmassa hiasessa jossa on jatkuva neliveto ja se ei tärise. Taitaa renkaiden kulumis erollakin olla vaikutusta kun lopputalvesta ei tärise niin pahasti ku alkutalvesta. Uudemmissa hilukseissahan ne navat kytkeytyy automaattisesti kun kepistä valitsee nelivedon,vai olikohan sama systeemi ku vanhemmissa eli kytkee toisen vetarin pois pelistä sellasen holkin avustamana. Tossa Geessä on muistaakseni sellanen jakis et kardaanit pyörii eri suuntiin et se rajottaa soveltamista muiden ku Geen akseleiden kanssa. Yks parhaita systeemejä on mielestäni Suzuki Jimnyssä jossa on napalukot alipaine toimisena ja perinteinen tasaukseton jakis kytkettävällä nelivedolla.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.08.2016, 08:27
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Tossa Geessä on muistaakseni sellanen jakis et kardaanit pyörii eri suuntiin et se rajottaa soveltamista muiden ku Geen akseleiden kanssa.
Se on vanhemman mallin(W460) Geen jakiksessa, jossa ei ole keskitasausta. Uudemmissa pyörii "normaalisti".
Se hiacen tärinä oli muuten voimakkain silloin kun napalukot oli päällä, mutta neliveto ei. Kun etupäähän laittoi vedon päälle, niin se pieneni selvästi.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.08.2016, 09:58
Samikoo:n Avatar
Samikoo Samikoo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.12.07
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 135
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fordcalaxie62 Näytä viesti
oikeassa olette tosiaan, kardaani vaihtaa puolta uudemmissa hiluxeissa.muutenkin tutkinu asiaa, lopputulema on se että hiluxin vaihteistoa ja jakolaatikkoo aletaan metästää ja jossain vaiheessa murjoon paikalle
Yksi, vaikkakaan ei välttämättä järkevin vaihtoehto, on Jeepeissä majaileva AX-5 ja sen perässä NP231 tms. jakis. Edessä kardaani kuskin puolella, ja AX-5 naittuunee (-nee siksi etten itse ole vielä saanut omaa ristisiitostani valmiiksi, netistä löytyy toteutettujakin) vanhemman Hiluxin G-sarjalaiseen kytkinkoppaan. Kytkinakseli pitää tosin vaihtaa Toyotan laatikosta.

Jeeppien (esim. XJ) laatikot eivät paljoa maksa, mutta kannattaa huomata että takakardaanin lähtö on usein liukuholkkityyppinen laipan sijaan.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.08.2016, 21:02
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.251
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samikoo Näytä viesti
Yksi, vaikkakaan ei välttämättä järkevin vaihtoehto, on Jeepeissä majaileva AX-5 ja sen perässä NP231 tms. jakis. Edessä kardaani kuskin puolella, ja AX-5 naittuunee (-nee siksi etten itse ole vielä saanut omaa ristisiitostani valmiiksi, netistä löytyy toteutettujakin) vanhemman Hiluxin G-sarjalaiseen kytkinkoppaan. Kytkinakseli pitää tosin vaihtaa Toyotan laatikosta.

Jeeppien (esim. XJ) laatikot eivät paljoa maksa, mutta kannattaa huomata että takakardaanin lähtö on usein liukuholkkityyppinen laipan sijaan.
Hmm,G sarjaa ei oo ollu Toyotan K sarjan koneen perässä joten kytkinkoppaa ei valmiina ole,ahdasta olis kytkimenkin takia. Ja onhan Jeepillä AX-15 joka on käytännössä R sarjan loota,kytkin akselit käy niissäkin ristiin.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.08.2016, 21:29
Samikoo:n Avatar
Samikoo Samikoo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.12.07
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 135
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Hmm,G sarjaa ei oo ollu Toyotan K sarjan koneen perässä joten kytkinkoppaa ei valmiina ole,ahdasta olis kytkimenkin takia. Ja onhan Jeepillä AX-15 joka on käytännössä R sarjan loota,kytkin akselit käy niissäkin ristiin.
Aivan, en huomannut että kyseessä oli noinkin tuore Hiace.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.08.2016, 22:32
Arska:n Avatar
Arska Arska ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.07.04
Sijainti: Valtimo, Finland.
Viestit: 1.708
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Hmm,G sarjaa ei oo ollu Toyotan K sarjan koneen perässä joten kytkinkoppaa ei valmiina ole,ahdasta olis kytkimenkin takia. Ja onhan Jeepillä AX-15 joka on käytännössä R sarjan loota,kytkin akselit käy niissäkin ristiin.
2kd-ftv koneen perässä on ollut myös g sarjan laatikkoa.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 25.10.2016, 08:05
fordcalaxie62 fordcalaxie62 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 04.01.10
Sijainti: siikainen
Viestit: 9
Perusasetus

hiace pikkupuoli


No ny hiace suorastaan matelee.Entiseen verrattuna! Laatikko on murjottu paikalleen ja löytyy hidas ja nopea neliveto sekä tarvitaessa 2 wd!
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 25.10.2016, 15:14
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fordcalaxie62 Näytä viesti
No ny hiace suorastaan matelee.Entiseen verrattuna! Laatikko on murjottu paikalleen ja löytyy hidas ja nopea neliveto sekä tarvitaessa 2 wd!
Kerros lisää toteutuksesta!
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 31.10.2016, 22:54
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Minkä laatikon laitoit?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fordcalaxie62 Näytä viesti
No ny hiace suorastaan matelee.Entiseen verrattuna! Laatikko on murjottu paikalleen ja löytyy hidas ja nopea neliveto sekä tarvitaessa 2 wd!
Ja jotta ei unohtuisi, vanha linkki Arctictrucksin toteutukseen
http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=37226
Tohon tuli tekstin mukaan vaihtoehdoiksi 2wd, 4wd nopea tasauspyörästöllä, 4wd nopea keskilukko kiinni, 4wd hidas keskilukko kiinni ja lukot eteen ja taakse
http://www.bilnorge.no/export/bb_94781.jpeg
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 01.11.2016, 07:01
fordcalaxie62 fordcalaxie62 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 04.01.10
Sijainti: siikainen
Viestit: 9
Perusasetus

vanhemmasta hiacusta, Sopii pienin muutoksin
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Warn: hidas uloskelaus Paavo Tekniikka & Jutustelu 7 05.09.2010 19:38
lj-70 hidas.. ohvipete Tekniikka & Jutustelu 9 15.04.2008 12:08
RJ:n hidas puoli + napalukot RoJu Tekniikka & Jutustelu 14 24.12.2007 11:28
HJ kytkin temppuilee, jakolaatikosta hidas puoli osilpi Tekniikka & Jutustelu 7 10.06.2006 23:21
Toyotaan hidas takaveto Kupla Tekniikka & Jutustelu 14 19.04.2005 11:31


Sivu luotu: 11:51 (GMT +2).