![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
hiasuoikeassa olette tosiaan, kardaani vaihtaa puolta uudemmissa hiluxeissa.muutenkin tutkinu asiaa, lopputulema on se että hiluxin vaihteistoa ja jakolaatikkoo aletaan metästää ja jossain vaiheessa murjoon paikalle
Viimeksi muokannut fordcalaxie62 : 01.12.2021 11:45 Perustelu: aiheeton |
|
#2
|
|||
|
|||
|
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=139923
Tuolla on juteltu aiheesta, tosin 10 vuotta vanhemmasta hiacesta. Näin yleisellä tasolla, itse en enää huolisi käyttöautoa kytkettävällä nelivedolla. Jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä on vain niin paljon parempi talvella. Tönkkineliveto puskee, tai sitten perä luistaa tai muutenvain vääntää kääntäessä vastaan. Ja takavedolla erityisesti hiace on pirun liukas. Itse ainakin hommaisin sellaisen jakiksen, jossa on tasauspyörästö tai jättäisin vaihtamatta. Viimeksi muokannut Ippe69 : 10.08.2016 15:06 |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Esim HDJ menee kyllä talvellakin pahaan paikkaan. Harvat on ne kerrat että on keskilukkoa tarvinnut. Toki paremmin menee kun pätkäsee keski- ja takalukon kiinni ja antaa mennä. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Tässä pari vuotta sitten keväällä oli melko liukasta, kun veti ykskaks lunta kesken kevään.
Oltiin 4wd previalla melko lailla sliksit alla matkalla. Kyllä se vaan yllättävän hyvin lähti märässä sohjossa liikkeelle vaikka keskellä ei käsittääkseni minkäänlaista lukkoa ole. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Mulla on ollu kytkettäviä nelivetojakin, napalukoilla ja ilman. Napalukoissa oli vähän sellaista ongelmaa, että vetareita ei ole laakeroitu kunnolla, on vain messinkiholkit joissa on aina välystä. Napalukot päällä ajaessa hiacessa oli aina jonkinlaista tärinää, vaikka vaihdoin kaikki holkit mitä keulassa on. Ja vähän ärsyttävää kiivetä autosta ulos laittamaan lukot päälle ja pois. Automaattilukot tietysti helpottaa, jos sellaiset on ja toimii. Mersuissa ei niitä ongelmia ole ollut, kun vetarit on kiinteästi navassa. Polttoainetta kai vähän enemmän vie, mutta tuollaiset autot vie muutenkin niin paljon että suhteellinen ero on aika mitätön. Nyt on tosiaan uudemman korimallin Gee, jossa on jatkuva neliveto ja lukot keskellä ja molemmilla akseleilla. Enkä tosiaan ole jäänyt kaipamaan napalukkoja, enkä kytkettävää nelivetoa. Geen jakis olis muuten moneen projektiin sopiva, koska siihen tulee voima kardaanilla päävaihteistolta. Ei siis tarvitse sovittaa laatikoita yhteen, riittää kun tekee sopivan kardaanin. Hinta ja saatavuus onkin sitten toinen asia... |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Noissa hiaseissahan on etuvetarit samat ku hilukseissa ja runnereissakin,muistaakseni hiluksin napalukotkin käy hiaseen joten sikäli olis helppoa,voihan niitä sit pitää kiinni jos siltä tuntuu mut säästäis hiukan vetarin kumeja ja niveliä ja tietty löpöä. Hiluksin jakiksella napalukot on sikälikin tarpeen ku hiluksin jakiksessa ei tasausta oo ni mitäpä niitä vetareita pyörittelemään ku pitävällä alustalla ei sitä nelivetoakaan tartte. Toi tärinä on sikäli outo juttu et esiintyy enimmäkseen erillisjousitetuissa missä ei oo keskitasausta,jäykkä akselisissakin mut ei niin pahasti,toisaalta etuakselikin on lähes sama uudemmassa hiasessa jossa on jatkuva neliveto ja se ei tärise. Taitaa renkaiden kulumis erollakin olla vaikutusta kun lopputalvesta ei tärise niin pahasti ku alkutalvesta. Uudemmissa hilukseissahan ne navat kytkeytyy automaattisesti kun kepistä valitsee nelivedon,vai olikohan sama systeemi ku vanhemmissa eli kytkee toisen vetarin pois pelistä sellasen holkin avustamana. Tossa Geessä on muistaakseni sellanen jakis et kardaanit pyörii eri suuntiin et se rajottaa soveltamista muiden ku Geen akseleiden kanssa. Yks parhaita systeemejä on mielestäni Suzuki Jimnyssä jossa on napalukot alipaine toimisena ja perinteinen tasaukseton jakis kytkettävällä nelivedolla.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Se hiacen tärinä oli muuten voimakkain silloin kun napalukot oli päällä, mutta neliveto ei. Kun etupäähän laittoi vedon päälle, niin se pieneni selvästi. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Jeeppien (esim. XJ) laatikot eivät paljoa maksa, mutta kannattaa huomata että takakardaanin lähtö on usein liukuholkkityyppinen laipan sijaan. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Aivan, en huomannut että kyseessä oli noinkin tuore Hiace.
|
|
#12
|
||||
|
||||
|
2kd-ftv koneen perässä on ollut myös g sarjan laatikkoa.
|
|
#13
|
|||
|
|||
hiace pikkupuoli
No ny hiace suorastaan matelee.Entiseen verrattuna! Laatikko on murjottu paikalleen ja löytyy hidas ja nopea neliveto sekä tarvitaessa 2 wd!
|
|
#14
|
||||
|
||||
|
Kerros lisää toteutuksesta!
|
|
#15
|
|||
|
|||
|
Minkä laatikon laitoit?
Lainaus:
http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=37226 Tohon tuli tekstin mukaan vaihtoehdoiksi 2wd, 4wd nopea tasauspyörästöllä, 4wd nopea keskilukko kiinni, 4wd hidas keskilukko kiinni ja lukot eteen ja taakse http://www.bilnorge.no/export/bb_94781.jpeg |
|
#16
|
|||
|
|||
|
vanhemmasta hiacusta, Sopii pienin muutoksin
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Warn: hidas uloskelaus | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 05.09.2010 19:38 |
| lj-70 hidas.. | ohvipete | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 15.04.2008 12:08 |
| RJ:n hidas puoli + napalukot | RoJu | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 24.12.2007 11:28 |
| HJ kytkin temppuilee, jakolaatikosta hidas puoli | osilpi | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 10.06.2006 23:21 |
| Toyotaan hidas takaveto | Kupla | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 19.04.2005 11:31 |