Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.07.2016, 14:41
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

En mä kyl millään tavallisella Hiluxilla vetäs 3500 kilon kärryä muuta kuin alennusvaihe päällä siirtäsin hitaissa nopeuksissa. Vetokuulalla kytkettynä yleensä on vaikuttanut paremmalta idealta, että veturi painaa enempi kuin kärry kuormineen.

Omaan autoon laitoin kokeeks w123 Mersun takakierrejouset tukevoittamaan takajousitusta Konin säädettävien iskareiden kanssa.

Tuolla ylempänä oli kuva käyttökelposen olosesta jenkkipickupista ja ottasin sellasen mielellään jos budjetissa tilaa olis. Nettiauton halvimmissa nämä jenkkivaihtoehdot kuiteski ollu vähän sen näkösiä, että tulee turhaa vaivaa. Riittävä budjetti ja hyvä yksilö, voi homma toimiakin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.07.2016, 15:05
epv epv ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.12.15
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 92
Perusasetus

Jutun juonena siis oli vähän tiedustella kokemuksia, että kuinka paljon kalliimpaa jenkkipickupilla on ajella japsiin verrattuna. Kun ei oikein aasialaiseen autoon huvita istua saati ajaa, mutta koska työauto niin järki on oltava mukana. Kevyt peräkärryä kummoisempaa tuskin tarvitsee juurikaan vetää, traktorin peräkärryyn saa kuitenkin tavaraa eri malliin.

Yritän tällä viikolla käydä potkimassa renkaita ja ängetä koeajoille.

Enempiä miettiämättähän sitä ei automiehenä ole kuin F250 vaihtoehtona, mutta kai se on "järkivaihtoehtoakin" ajateltava.
__________________
W460
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.07.2016, 15:12
epv epv ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.12.15
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 92
Perusasetus

Kun ei itsellä eikä lähipiirilläkään ole jenkeistä yhtään kokemusta. Riisikippo tuskin on huono valinta, tosin tylsä. Jos esimerkiksi F250 ei todennäköisesti ole ollenkaan yhtä epäluotettava kuin W460, niin varmasti hyvä auto minun käyttööni.
__________________
W460
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.07.2016, 15:18
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

En tiedä tuosta käytön kalleudesta mut mulla on pitkä Sprinteri 3550kg ja verot alle 80€ vuos kun taas vastaava pakuna/retkeilyautona pikkasen alle 800€ eiks noi kaikki pienemmät ole pakuja? 4Wd Hiacen verot taitaa olla vähän alle 600€ vuos. Jos kortissa on varaa niin kyllä mielummin käyttäisin vaan kevyt kuormuria, mut toistaiseksi kortti rajoittaa kärrin vetoa...Haaveena joku Dodge Ram veturiks ja kaukaisena haaveena amerikkalainen V-kone...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.07.2016, 22:36
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Haaveena joku Dodge Ram veturiks ja kaukaisena haaveena amerikkalainen V-kone...
Selkeesti pensselinpesuri haaveissa

~1300kg lavalla. Perä vähän länässä muttei ajo-ominaisuuksiin vaikuttanu muuten kuin takajousitus oli pehmeempi. Varastossa odottaa apuilmapussit ja kompura kunhan vaan ehtis asentaa. Täältä siis ääni jenkille

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.07.2016, 23:37
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Jos vehkeelle ajaa talvella paljon, oma koeajo 7,3 Powerstroke vehkeellä loi vaikutelmaa, että vehje olis mahdollisesti aika huono lämpeämään talvella, tosin termostaatin yms. kunnosta ei mitään tietoa, eikä tullut lämmitettyä konetta millään webastolla tai muulla.

Talvikokemukset 2,8 HDI Jumperista sellasia, että sen talvitoimivuus on paljon webaston varassa. Kone kuitenkin kokoonsa nähden vetää kohtuullisesti ja ehkä suurin sanominen johonkin vähän raskaampaan työkäyttöön on pakin välityksissä.

Hiluxi vanhanaikaisella esikammio turbollisella koneella on talvilämpiämiseltään ollut suorastaan ylivertainen jos näihin kahteen vertaa. Alennusvaihde tuo työkäyttöön soveltuvuutta.

Pickupissa kuorman kantavuus on paljon taka-akselin varassa. Jos sille tekee jotain, saa kantavuutta. Nyt on tullut tämä päivä ajeltua kierreapujousien kanssa ja vaikka ei tullut mitenkään hirveän hienosti asennettua, tuntuu olevan vaivaan ja hintaan nähden melko hyväkin kantavuuden lisäys.

Oisko niin, että toistaiseksi mikään vähän isompi paku tai nelivetopickup ei ole kuluttanut huikeen vähän millä on tullut ajettua. Jos talvella Hiluxin kulutus voi nousta 15 litraankin, en olis kovin yllättyny jos se jenkis on 20. Nyt on kesäkulutuskin riittoisa Insa Saharoilla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.07.2016, 06:19
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.829
Perusasetus

Itellä ollut 6.5td suburbaneja monenlaisia käyttiksenä ja traileria vedetty paljon kulutus noissa pyöriin 14 luokkaa ja maantiellä päässy korotetullakin alta 13 ku rauhakseen ajaan ja varusteita piisaa sekä isokin traileri tulee kivuttomasti.

Vuodenpäivät oli -07 6.7 ram mut se oli aika paska,vikaa riitti vaikka muille jakaa,epäilen et jenkeistä kun uitettiin niin kaikista halvinta ei kannatais tuoda,suuri epäily et kolaroitu ja sen jäljistä korjaus työ oli mitä oli.

Nyt trailerin veturina -96 5.9cummins ram viritettynä ja vahvistettuna. Ajettavuus ei kauheen hyvä mut ohjaus simpukka jne välykset kun saa kuntoon niin auttaa varmasti, voimaa ja vääntöä riittää ja hyvin yksinkertainen mekaaninen tekniikka, viikonloppuna tuli kiskottua c303 volvoa kärryllä 250mailia ja ei edes huomaan että on tollanen perässä kiinni.ja täs takana ilmajouset niin saa kulkemaan kuormassa suoraan niin ei paino haittaa.

Paljon noitta jenkkejä värkänneen ja ropanneen hyviä puolia on että ei oo juurikaan tullut vastaa osaa mitä ei uutta sais ja aina kohtuu hintaisia kun tilaa ite jenkeistä.

Huonoin puoli ehdottomasti on se että ajovalot on vakiona huonot tai tosi huonot pääsääntöisesti aina.
Uusii umpiot+releyttää/valonvahvitimet+kunnonpolttimot+sumarit+lisäpitkät niin rupee pärjään noitten valojen kanssa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.07.2016, 09:34
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

Jos ei tuu älyttömiä kilometrejä vuodessa niin miksei bensakoneella oleva jenkki? Ei veroja ollenkaan, omassa chevyssä liikennevakuutus + kasko kaikilla mausteilla vähän yli 500€ vuoteen. Ei dieselien jäätymisongelmia talvella, lämpiää tosi nopeasti..
Kulutus matkassa pyörii jossai 15-16 luokassa. Alkuperäiset valot todella hyvät ainakin omassa, tosin on miullaki xenon pitkät kaverina. 5 matkustaa todella mukavasti, hiljainen sisälle

Paljonko aloittajalla on budjetti? Saattas olla tuo oma avalanche myynnissä sopivalla rahalla...
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.07.2016, 19:43
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.435
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja epv Näytä viesti
Jutun juonena siis oli vähän tiedustella kokemuksia, että kuinka paljon kalliimpaa jenkkipickupilla on ajella japsiin verrattuna. Kun ei oikein aasialaiseen autoon huvita istua saati ajaa, mutta koska työauto niin järki on oltava mukana. Kevyt peräkärryä kummoisempaa tuskin tarvitsee juurikaan vetää, traktorin peräkärryyn saa kuitenkin tavaraa eri malliin.

Yritän tällä viikolla käydä potkimassa renkaita ja ängetä koeajoille.

Enempiä miettiämättähän sitä ei automiehenä ole kuin F250 vaihtoehtona, mutta kai se on "järkivaihtoehtoakin" ajateltava.
Noh... Jos aattelet pelkästään kulujen osalta:

Jaappanin pikuppi vie noin 10, riippuu paljolti renkaista yms. Vakuutukset 500€?(puhutaa 0% bonuksista), verot 4-500€? Henkilöitä yleensä 2 saa olla kabiinissa, varusteita on jos on(en tiedä uudemmista jaappanin pikapeista kun ei oo tullu oltua edes kyydissä, mut 2000-luvun alun vehkeissä normi varusteet on harvassa)

Jenkki vie noin 13, taas riippuu renkaista yms, mut ei vaikuta niin suuresti kulutuksee kun vääntöö on... Verot alle 90€/v, vakuutukset 800€, hlömäärä yleensä 5-6 (on toki myös luhythyttisiä 3hlö, ja lavapaikoilla 9hlö), varusteita yleensä on ilmastointi ja sähölasit yms, nahkajakkaraa mitä nyt hlöautoissaki


Ite ajan mielummin mukavasti, ja maksan ajamisen ilosta jo tuon muutaman litran erotuksen. Kyyti on mukavaa, hiljaista, jakkaroilla istuu mielellään pitkiäkin matkoja(sohvamukavuus ei sovi kaikille), kärry tulee kivuttomasti perässä, ja koko perhe karvasine kavereinee sopii kyytii...

Elämä on valintoja, käy ihmeessä ajamassa molempia. Ja vinkkinä usasta tulee muitakin pikuppeja kuin se f***
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan jenkki Aro O/M/V Ajoneuvot 3 27.01.2016 11:45
Ostetaan Paripyörä dually jenkki vanteet pickup ym. 8x165mm dodge chevy ford psychobilly O/M/V Renkaat ja vanteet 0 28.12.2013 10:49
Bertta työautoksi (käyttöehostelua) FunJam Maasturiprojektit 9 11.08.2010 19:38
Ostetaan Neliveto JENKKI Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 8 09.03.2009 23:24
o:jenkki maasturi O/M/V Muut 0 24.03.2005 16:10


Sivu luotu: 18:32 (GMT +2).