Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.05.2016, 10:17
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Niin, kokeile täyttää sama rengas kahdella eri kokoisella renkaalla missä on paine sama.
Kummalla täyttyy aiemmin, isommalla vai pienemmällä kompuralla?
Aivan ! Ja sillä isommalla renkaalla saa nopeammin ja korkeamman ilmanpaineen kuin sillä pienemmällä.

Mutta jos tietty vakio tila täytetään samalla paineella tiettyyn paineeseen (joko nopeasti tai hitaasti) niin ilmanmäärä ei muutu.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.05.2016, 10:26
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Aivan ! Ja sillä isommalla renkaalla saa nopeammin ja korkeamman ilmanpaineen kuin sillä pienemmällä.

Mutta jos tietty vakio tila täytetään samalla paineella tiettyyn paineeseen (joko nopeasti tai hitaasti) niin ilmanmäärä ei muutu.
No en jaksa vääntää rautalangasta...
Enemmän ilmaa + enemmän polttoainetta = tehonlisäys
Paineella voi kompensoida pienemmästä ahtimesta enemmän ilmaa minkä isompi ahdin tuottaa pienemmällä paineella.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.05.2016, 12:55
qaw qaw ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.08.07
Sijainti: Kempele
Viestit: 155
Perusasetus

Ettei nyt kuitenkin menis silleen, että se ämpärin kokoinen ahdin jaksaa ylläpitää sitä 0,8bar myös yläkierroksilla, kun taas golfpallon kokoisen ahtimen paine laskee sitä mukaa kun kierrokset nousee ja moottorin läpi menee enemmän ilmaa. Jos golfpalloahdin jaksaa ylläpitää sitä painetta yläkierroksillakin, niin järjen mukaan sieltä menee sitten sitä ilmaakin läpi yhtä paljon kuin ämpäriahtimella.

Vai mitä mä en nyt tajua?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.05.2016, 13:10
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Kyse ei ole pelkästään paineesta vaan ilmamassan virtauksesta. Ei se paine lisää happea palotilassa vaan isompi ilmamassa. Isompi ahdin siirtää enemmän ilmaa samalla paineella. Kyse on ahtimen hyötysuhteesta valitulla tehotasolla.
Jos ahdin ei on epäsopiva tarvittavaan nähden, ilmamäärä suhteessa paineeseen heikkenee.

Renkaantäytön vertaus on siinä mielessä väärä että siinä lopputilanne on vakio. Moottorissa ilma virtaa koko ajan.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.05.2016, 23:23
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Kyse ei ole pelkästään paineesta vaan ilmamassan virtauksesta. Ei se paine lisää happea palotilassa vaan isompi ilmamassa. Isompi ahdin siirtää enemmän ilmaa samalla paineella. Kyse on ahtimen hyötysuhteesta valitulla tehotasolla.
Jos ahdin ei on epäsopiva tarvittavaan nähden, ilmamäärä suhteessa paineeseen heikkenee.

Renkaantäytön vertaus on siinä mielessä väärä että siinä lopputilanne on vakio. Moottorissa ilma virtaa koko ajan.
En oikeen nää järkeä tossa sun näkemyksessäs,on kai se niin että mitä enemmän painetta=enemmän ilmaa,hapen määrä paineeseen nähden voi vaihdella,täs tapauksessa kuitenkin enempi painetta=enempi happea. Sen ahtopaineen muodostus sit riippuu monesta asiasta esim. siitä paljonko jäännös painetta on sylinerissä sillon ku Turbon pitäs sinne ilmaa työntää,eli suuri pakopaine nostaa myös ahtoa kuitenkaan hapen lisääntymättä sylinterissä. Ja kaikki ahtimet siirtää samanverran ilmaa paineen ollessa sama,eli paine (Bar) ilmaisee myös ilman määrää (Litraa) tässä tapauksessa kun pelkästä ahtimesta puhutaan. Eli jos teho ei lisäänny vaikka ahtopainetta nostetaan ni pitää ihmetellä paljonko on pakopaine,jos pakopaine on korkeampi kun ahtopaine ni kannattaa ensikädessä laskea ahtoa,suuri pakopaine myös nostaa lämpöjä rajusti joka itsessään laskee ihan kaikkea. On se niinkin että happea palaa kun ilmaa ahdetaan kasaan mut siihen sylinterin täytökseen se ei käytännössä vaikuta. Enempi vaikuttaa turbon toimintaan esim. overlapping,jolla saadaan ahtoa alas matalilla kierroksilla ja hyötysuhdetta ylös ja siten heräävyyttä,ettei hyötyä menetettäis yläkierroksilla vaaditaan muuttuva venttiilien ajoitus jolla overlapping otetaan pois. Se on tosi että jos ahdin on vääränlainen ni hyötysuhde heikkenee,ahdin siksi mitoitetaankin halutun tehon mukaan. Käytännössä näin että käytetään mahdollisimman pientä ahdinta johon saadaan haluttu tuotto kompuralle ja riittävä virtaus pakopuolelle. Se ahtimen mitoitus on vähä niinku Pianonvirittäjän hommaa,mahdollisimman paljon tuottoa kompurasta mahdollisimman pienellä paineella turbiinissa. Rengas taas täyttyy sitä nopeammin mitä suurempi on tuotto (Litraa minuutissa) ja paine (bar) eli paine laskee jos tuotto ei riitä,ja tuotto on sidottu myös paineeseen.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.05.2016, 07:59
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Ja kaikki ahtimet siirtää samanverran ilmaa paineen ollessa sama,eli paine (Bar) ilmaisee myös ilman määrää (Litraa) tässä tapauksessa kun pelkästä ahtimesta puhutaan.
No milläs sitten niitä tehoja revitään, jos isolla ahtimella saadaan 0,8 bar paineella karrikoidusti 300 heppaa enemmän kuin vakioahtimella 0,8 bar paineella?
Vai onko siellä vaan rajummat sytytysennakot?
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.05.2016, 08:20
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
No milläs sitten niitä tehoja revitään, jos isolla ahtimella saadaan 0,8 bar paineella karrikoidusti 300 heppaa enemmän kuin vakioahtimella 0,8 bar paineella?
Vai onko siellä vaan rajummat sytytysennakot?
Kerro ny esimerkki missä pelkällä turbon vaihdolla muuten vakiosta autosta olis tullu 300 heppaa lisää...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.05.2016, 22:38
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
No milläs sitten niitä tehoja revitään, jos isolla ahtimella saadaan 0,8 bar paineella karrikoidusti 300 heppaa enemmän kuin vakioahtimella 0,8 bar paineella?
Vai onko siellä vaan rajummat sytytysennakot?
No jos hiukka karrigoidaan ni on mahdollista et isommalla ahtimella saadaan enemmän tehoa samalla (ahto) paineella. Jos on tilanne et pieni ahdin alkaa ahdistaa pakopuolelta ja siksi nostattaa ahtoa,sit ku vaihdetaan isompi ahdin ni pakopaine laskee,sitä kautta jäännöspaine laskee ja sylinteriin saadaan parempi täytös ja enemmän happea jolloin myös ruutataan enempi polttoainetta=enempi löylyä. Sytytys ennakko on enempi ominainen moottorille ja tehon kasvatuksen myötä siihen ei juuri kajota,jos suuttimessa ei riitä kapasiteetti ni sit isompaa suutinta kun ruiskutus aika ei saa venyä kovin pitkäksi. Käytännössä suuttimessa on kapasiteettia paljon kun lisääntynyt syöttö avaa suutinta enempi. Niin tää siis diesel koneessa,pensa vehkeissä hiukka eri.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.

Viimeksi muokannut RIPAX : 23.05.2016 22:42
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.05.2016, 21:58
motomies:n Avatar
motomies motomies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.01.14
Sijainti: Ilmajoki
Viestit: 30
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
No milläs sitten niitä tehoja revitään, jos isolla ahtimella saadaan 0,8 bar paineella karrikoidusti 300 heppaa enemmän kuin vakioahtimella 0,8 bar paineella?
Vai onko siellä vaan rajummat sytytysennakot?
Vakio ahdin on tarkoitettu tuomaan vääntöä alakierroksille, ei lisäämään moottorin huipputehoa. Eli pieni ahdin alkaa nostamaan pakopainetta kierrosalueen yläpäässä ja näin moottorin läpi virtaava ilmamäärä minuutissa ei lisäänny. Ison ahtimen paras hyötysuhde saavutetaan vasta kierrosalueen yläpäässä ja näin moottorin läpi pääsee virtaamaan suurempi ilmamäärä minuutissa kuin pienellä ahtimella. Ja jos joku ymmärtää fysiikkaa sen verran, että tietää mitä teho tarkoittaa. Teho=voima*nopeus=vääntö*kierrokset. Eli kun vetoalue saadaan ylemmäs niin huipputehoa saadaan lisää. Tässä tälläinen nopeasti tehty selitys, jos oikein kunnollisen selvityksen tekisi asiasta niin tekstiä tulisi monta sivua.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.05.2016, 13:23
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja qaw Näytä viesti
Ettei nyt kuitenkin menis silleen, että se ämpärin kokoinen ahdin jaksaa ylläpitää sitä 0,8bar myös yläkierroksilla, kun taas golfpallon kokoisen ahtimen paine laskee sitä mukaa kun kierrokset nousee ja moottorin läpi menee enemmän ilmaa. Jos golfpalloahdin jaksaa ylläpitää sitä painetta yläkierroksillakin, niin järjen mukaan sieltä menee sitten sitä ilmaakin läpi yhtä paljon kuin ämpäriahtimella.

Vai mitä mä en nyt tajua?
Golfpallolla pakopuoli alkaa kuristaa yläkierroksilla->moottorista ei pääse pakokaasu alta pois->ahtoilmaa ei sovi sisään kun pakokaasut on tiellä. Isolla ämpärillä pakokaasut sopii alta pois myös yläkierroksilla.

Ahtopaine pysyy siis kummallakin 0,8bar mutta isolla moottorin täytös on parempi kun pakokaasut menee alta pois.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.05.2016, 16:00
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
moottorista ei pääse pakokaasu alta pois->ahtoilmaa ei sovi sisään kun pakokaasut on tiellä.
No ei se nyt mene ihan näinkään, kannatanee tutustua vähän miten nelitahtinen moottori toimii.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.05.2016, 20:11
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Sotketaa alipaine jeesusteluun mukaan

Mites jos on 2000L minuutissa pumppaava lamellikompura ja sen verrokkina 15´000L pumppaava lamellikompura

Kummalla on 4000L pönttö ensin täynnä kun molemmat kykenee siihen 1bar alipaineeseen



Kyyl mulla on kokemusta, et letkut vuotaa enemmän ja pönttö lytistyy tolla isommalla tuotolla olevalla ja kun saadaan vuodot pois niin norttia ei kerkee kääriä kun pytty on täys vaikka sillä pikkusella vuodottomana ehti käydä kaffilla kesken imeskelyn
Ja molemmissa on sama paine
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.05.2016, 20:39
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
moottorista ei pääse pakokaasu alta pois->ahtoilmaa ei sovi sisään kun pakokaasut on tiellä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
No ei se nyt mene ihan näinkään, kannatanee tutustua vähän miten nelitahtinen moottori toimii.
No ei se Jappi nyt aivan hukassa ollut. Kova pakopaine aiheuttaa sen että poistotahdin lopuksi sylinteriin jää turhan kova paine jolloin imutahdin aikana täytös ei ole täydellinen.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.05.2016, 21:35
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
No ei se Jappi nyt aivan hukassa ollut. Kova pakopaine aiheuttaa sen että poistotahdin lopuksi sylinteriin jää turhan kova paine jolloin imutahdin aikana täytös ei ole täydellinen.
No ei se pienen ahtimen ahdistus mistään sylinteriin jääneistä pakokaasuista johdu. Siinä ahtimessa on myös se kompurapuoli, kyse ei ole pelkästään pakopuolen virtaamisesta.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 20.05.2016, 14:56
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
No ei se Jappi nyt aivan hukassa ollut. Kova pakopaine aiheuttaa sen että poistotahdin lopuksi sylinteriin jää turhan kova paine jolloin imutahdin aikana täytös ei ole täydellinen.
Sinänsä ihan hyvä pointti mutta mahtaako overlapissa virtaus päästä vielä kääntymään vaikka pakopaine oliskin enemmän kuin ahtopaine.... ???
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 20.05.2016, 19:01
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
No ei se nyt mene ihan näinkään, kannatanee tutustua vähän miten nelitahtinen moottori toimii.
Tunnen kyllä toimintaperiaatteen, kiitos vain. Dieseleissä ei yleensä ole paljoakaan overlappia, ahdetuissa vielä vähemmän. Esitin edellä asian yksinkertaistettuna rautalankaversiona että perusteet ei olisi ihan hukassa kun suunnittelee sillä vakiopillerillä ahtopaineen nostoa.

Jos sylinterissä on pakotahdin lopussa vaikkapa 4,5bar (mitattua tojon 2L+CT20, ahtimen alkuperä tuntematon, kombolla) paineista pakokaasua niin se todella syö tilaa siltä tuoreelta paloilmalta sillä 0,8bar ahtopaineella, tai ehkä enemmänkin se imuventtiilin avautuessa vastaan iskevä painepulssi estää tuoreen tavaran virtausta. Isommilla ahtimilla pakopaine on monesti jopa alle ahtopaineen, silloin ei jäännöspakokaasut juuri jää haittaamaan.

Ja mitä kompurapuolen ahdistamiseen tulee, sillä on silloin vähän vaikea nostaa ahtopainetta...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori

Viimeksi muokannut Jappi : 20.05.2016 19:04
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 22.05.2016, 23:33
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Tunnen kyllä toimintaperiaatteen, kiitos vain. Dieseleissä ei yleensä ole paljoakaan overlappia, ahdetuissa vielä vähemmän. Esitin edellä asian yksinkertaistettuna rautalankaversiona että perusteet ei olisi ihan hukassa kun suunnittelee sillä vakiopillerillä ahtopaineen nostoa.

Jos sylinterissä on pakotahdin lopussa vaikkapa 4,5bar (mitattua tojon 2L+CT20, ahtimen alkuperä tuntematon, kombolla) paineista pakokaasua niin se todella syö tilaa siltä tuoreelta paloilmalta sillä 0,8bar ahtopaineella, tai ehkä enemmänkin se imuventtiilin avautuessa vastaan iskevä painepulssi estää tuoreen tavaran virtausta. Isommilla ahtimilla pakopaine on monesti jopa alle ahtopaineen, silloin ei jäännöspakokaasut juuri jää haittaamaan.

Ja mitä kompurapuolen ahdistamiseen tulee, sillä on silloin vähän vaikea nostaa ahtopainetta...
Äijä on juurikin ytimessä ja oma mielipiteeni on et pakopaine on pidettävä ahtopainetta pienempänä,jos ei onnistu muuten ni ahdin vaihtoon. Kattokaas immeiset muuten Lancian Triflux kisakonetta,on vekkuli aparaatti.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.

Viimeksi muokannut RIPAX : 22.05.2016 23:36
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
pajero, tuplaturbo


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
vähän beejiitä SumuSimo TestZone 14 28.03.2013 21:39
Ostettu VÄHÄN KAIKKEA VooDoo Jeep O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 12 14.04.2010 19:49
m: vähän kaikenlaista vertti O/M/V Muut 14 27.02.2008 22:43
Vähän pika starttia... vonsaku Vuosimallit 1968-1982 0 23.06.2002 21:37
Jeesatkaa ny vähän!!! Rudolf This And That 0 05.05.2002 03:41


Sivu luotu: 03:36 (GMT +2).