![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Mutta jos tietty vakio tila täytetään samalla paineella tiettyyn paineeseen (joko nopeasti tai hitaasti) niin ilmanmäärä ei muutu.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Enemmän ilmaa + enemmän polttoainetta = tehonlisäys Paineella voi kompensoida pienemmästä ahtimesta enemmän ilmaa minkä isompi ahdin tuottaa pienemmällä paineella. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ettei nyt kuitenkin menis silleen, että se ämpärin kokoinen ahdin jaksaa ylläpitää sitä 0,8bar myös yläkierroksilla, kun taas golfpallon kokoisen ahtimen paine laskee sitä mukaa kun kierrokset nousee ja moottorin läpi menee enemmän ilmaa. Jos golfpalloahdin jaksaa ylläpitää sitä painetta yläkierroksillakin, niin järjen mukaan sieltä menee sitten sitä ilmaakin läpi yhtä paljon kuin ämpäriahtimella.
Vai mitä mä en nyt tajua? ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kyse ei ole pelkästään paineesta vaan ilmamassan virtauksesta. Ei se paine lisää happea palotilassa vaan isompi ilmamassa. Isompi ahdin siirtää enemmän ilmaa samalla paineella. Kyse on ahtimen hyötysuhteesta valitulla tehotasolla.
Jos ahdin ei on epäsopiva tarvittavaan nähden, ilmamäärä suhteessa paineeseen heikkenee. Renkaantäytön vertaus on siinä mielessä väärä että siinä lopputilanne on vakio. Moottorissa ilma virtaa koko ajan.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vai onko siellä vaan rajummat sytytysennakot? ![]() ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kerro ny esimerkki missä pelkällä turbon vaihdolla muuten vakiosta autosta olis tullu 300 heppaa lisää...
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
No jos hiukka karrigoidaan ni on mahdollista et isommalla ahtimella saadaan enemmän tehoa samalla (ahto) paineella. Jos on tilanne et pieni ahdin alkaa ahdistaa pakopuolelta ja siksi nostattaa ahtoa,sit ku vaihdetaan isompi ahdin ni pakopaine laskee,sitä kautta jäännöspaine laskee ja sylinteriin saadaan parempi täytös ja enemmän happea jolloin myös ruutataan enempi polttoainetta=enempi löylyä. Sytytys ennakko on enempi ominainen moottorille ja tehon kasvatuksen myötä siihen ei juuri kajota,jos suuttimessa ei riitä kapasiteetti ni sit isompaa suutinta kun ruiskutus aika ei saa venyä kovin pitkäksi. Käytännössä suuttimessa on kapasiteettia paljon kun lisääntynyt syöttö avaa suutinta enempi. Niin tää siis diesel koneessa,pensa vehkeissä hiukka eri.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. Viimeksi muokannut RIPAX : 23.05.2016 22:42 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Vakio ahdin on tarkoitettu tuomaan vääntöä alakierroksille, ei lisäämään moottorin huipputehoa. Eli pieni ahdin alkaa nostamaan pakopainetta kierrosalueen yläpäässä ja näin moottorin läpi virtaava ilmamäärä minuutissa ei lisäänny. Ison ahtimen paras hyötysuhde saavutetaan vasta kierrosalueen yläpäässä ja näin moottorin läpi pääsee virtaamaan suurempi ilmamäärä minuutissa kuin pienellä ahtimella. Ja jos joku ymmärtää fysiikkaa sen verran, että tietää mitä teho tarkoittaa. Teho=voima*nopeus=vääntö*kierrokset. Eli kun vetoalue saadaan ylemmäs niin huipputehoa saadaan lisää. Tässä tälläinen nopeasti tehty selitys, jos oikein kunnollisen selvityksen tekisi asiasta niin tekstiä tulisi monta sivua.
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ahtopaine pysyy siis kummallakin 0,8bar mutta isolla moottorin täytös on parempi kun pakokaasut menee alta pois.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#11
|
|||
|
|||
![]()
No ei se nyt mene ihan näinkään, kannatanee tutustua vähän miten nelitahtinen moottori toimii.
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Sotketaa alipaine jeesusteluun mukaan
Mites jos on 2000L minuutissa pumppaava lamellikompura ja sen verrokkina 15´000L pumppaava lamellikompura Kummalla on 4000L pönttö ensin täynnä kun molemmat kykenee siihen 1bar alipaineeseen ![]() Kyyl mulla on kokemusta, et letkut vuotaa enemmän ja pönttö lytistyy tolla isommalla tuotolla olevalla ja kun saadaan vuodot pois niin norttia ei kerkee kääriä kun pytty on täys vaikka sillä pikkusella vuodottomana ehti käydä kaffilla kesken imeskelyn Ja molemmissa on sama paine
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
No ei se Jappi nyt aivan hukassa ollut. Kova pakopaine aiheuttaa sen että poistotahdin lopuksi sylinteriin jää turhan kova paine jolloin imutahdin aikana täytös ei ole täydellinen. |
#14
|
|||
|
|||
![]()
No ei se pienen ahtimen ahdistus mistään sylinteriin jääneistä pakokaasuista johdu. Siinä ahtimessa on myös se kompurapuoli, kyse ei ole pelkästään pakopuolen virtaamisesta.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Sinänsä ihan hyvä pointti mutta mahtaako overlapissa virtaus päästä vielä kääntymään vaikka pakopaine oliskin enemmän kuin ahtopaine.... ???
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos sylinterissä on pakotahdin lopussa vaikkapa 4,5bar (mitattua tojon 2L+CT20, ahtimen alkuperä tuntematon, kombolla) paineista pakokaasua niin se todella syö tilaa siltä tuoreelta paloilmalta sillä 0,8bar ahtopaineella, tai ehkä enemmänkin se imuventtiilin avautuessa vastaan iskevä painepulssi estää tuoreen tavaran virtausta. Isommilla ahtimilla pakopaine on monesti jopa alle ahtopaineen, silloin ei jäännöspakokaasut juuri jää haittaamaan. Ja mitä kompurapuolen ahdistamiseen tulee, sillä on silloin vähän vaikea nostaa ahtopainetta...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori Viimeksi muokannut Jappi : 20.05.2016 19:04 |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. Viimeksi muokannut RIPAX : 22.05.2016 23:36 |
![]() |
Luokat |
pajero, tuplaturbo |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
vähän beejiitä | SumuSimo | TestZone | 14 | 28.03.2013 21:39 |
Ostettu VÄHÄN KAIKKEA | VooDoo Jeep | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 12 | 14.04.2010 19:49 |
m: vähän kaikenlaista | vertti | O/M/V Muut | 14 | 27.02.2008 22:43 |
Vähän pika starttia... | vonsaku | Vuosimallit 1968-1982 | 0 | 23.06.2002 21:37 |
Jeesatkaa ny vähän!!! | Rudolf | This And That | 0 | 05.05.2002 03:41 |