Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #28  
Vanha 22.03.2016, 20:44
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

joo....

toi 180A on kyl vähä alitehonen.

pulssi pois, hukkaa virtaa.

puhtaus tärkeintä. mä oon tarkoissa hommissa aina kunnolla putsannu kappaleet, ja lopuks langatkin. langat karhunkielellä. kappaleet vaan puhtaaks, mieluiten esim. kovametallivinkulla ettei jää hartsia yms.shittiä laikoista!!!

sitte asetonilla putsaus.(nää siis jos tarkkaa)

perus hommissa kuten puhdas levy niin rasvat pois ja levyistä terävät kulmat pois(palaa paremmin läpi kun ei teräviä särmiä)

eli kun koneessa virtaa liika vähä niin kannattaa paikkaa balancella.

nytten kun en konetta tunne, niin erivalmistajat ilmottaa sen eritavalla.
kuitenki kun tossa hommassa tarvii paljon tehoa, niin mahdollisimman paljon -puolelle.
ei rasita niin paljoa elektrodia ja tunkeutuu enemmän.
esim kempissä kokeilisin tohon tarkotukseen näin hatusta -15, esab 65
taajuus 120HZ

taajuus määrää kuin vaeltava valokaari on. jos pienasauma tykkään laittaa korkeemman taajuuden, tai jos hitsaan ohutta paksuun, esim muhvin isoon levyyn.
matalampi taajuus tuo lisää lämpötehoa, eli sun tapauksessa ottaen koneen huomioon 120Hz kokeilisin.

valu onkin jännä juttu, jotkut materiaalit hitsaa hyvin ja jotkut ei.
sen huomaa kyllä hitsatessa.

varmistu ettet ole hitsaamassa vahingossa magnesiumia!!!

mä kokeilisin ensin putsattuun valuun vähäsen, miten kestää. kuitenkin lähtisin kokeilee
120Hz ja balance -15. isoin elektrodi mitä löytyy, terotettuna 45ast pieni tylppäys.

valukappaleesta "pesisin" esim 50A ja balance 0 asennolla oksidit pois.

Esilämmitys 150-200ast riippuen kappaleiden koosta ei pahitteeks kun alitehonen kone.
kaarimuodoksi valitsisin pyöristetyn kanttiaallon, mikäli pääsee valitsemaan.
perinteinen siniaalto vitusta

mutta jos alumiinivalu paljastuu hyvin hitsattavaks, niin balance vaikka -20 tai esappilaisena 70, aina parempi enemmän tunkeutuu.

sitte virrat tappiin, ja antaa palaa.
maadotus kuntoon, jos tuntuu että kaari vaeltaa niin taajuutta ylöspäin.
joskus myös auttaa laittaa kappaleiden väliin esim starttikaapelit.

jos ei tietoa mitä kamaa hitsataan niin 5356 langalla lähtisin kokeilee.
pienempi halkeiluherkkyys ja sula juoksee hyvin.

muista että alumiinia hitsatessa kun lopettaa pitää lankaa syöttää muutama pisara extraa ettei halkea kun jähtyy, aluminiinin lämpölaajenemisen takia.


jos mahdollista niin hae ar/he suojakaasua. helium nostaa tunkeumaa todella paljon.
mutta jos kertalaatunen niin ei ehkä kannata, ennemmin sillotus ja esilämmitys.

edit: ja jos oot tottunu vetää kirkasta putkea niin suosiolla korkeempi sauma. eli ei tähdätä siihe 135ast kulmaan. enempi lankaa, halkee jähtyessää muute!
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti.

Viimeksi muokannut tjl : 22.03.2016 20:56
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hitsaus Kirk Tekniikka & Jutustelu 9 17.05.2008 19:29
m:ac/dc hitsaus keskus SAMROCK O/M/V Muut 10 18.10.2007 11:49
Banjon hitsaus Uazmies Tekniikka & Jutustelu 8 09.10.2007 18:57
Hitsaus kysymys panzer Tekniikka & Jutustelu 11 28.03.2007 20:16
HJ:n rungon hitsaus _JJ Tekniikka & Jutustelu 8 30.07.2006 19:42


Sivu luotu: 03:53 (GMT +2).