![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() ^ Mitäs eroa niillä paneeleilla olikaan? Mulla oli ex-työpaikassa yksi kumpaakin, mutta ei pysty enää muistamaan kun tästä on jo aikaa kun sieltä lähdin. Edelleen kyllä Kempin MLS:aa ikävä joka kerta kun tigiin tarvii tarttua. ![]() Sitte alumiinikysymys; itehän en ole alumiinia hitsannut ikinä, mutta nyt tarttis töissä tigillä vetää 4mm alumiinia 5mm alumiinivaluun kiinni. Meijän konehan on ihan alitehoinen, mutta siis mulla ei ole juurikaan havaintoja kuinka ne balanssit ja taajuus säädetään? Sain kyllä potikoita vääntelemällä masiinan wörkkimään about mieleisellä tavalla, mutta jos sulla tjl on joku hyvä nyrkkisääntö säätöihin niin kerro ihmeessä (saa muutkin vastata), niin ei tarvi ens kerralla alusta saakka arpoa? Kone on joku Walliuksen valovirtavehjes, max. 180A, joka tuntuu pulssilla aika kusiselta (paljonkohan tossa hommassa tarttis olla?) + että koko ajan tarvii jäähdytellä konetta. ![]() En kyl tiedä kuinka paljon se valumiini tekee tossa kiusaa, kun tuntuis se alumiini sulavan helpommin mutta se valumiini on vähän kiusallisempi tapaus...
__________________
- En pidä teistä. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
joo....
toi 180A on kyl vähä alitehonen. pulssi pois, hukkaa virtaa. puhtaus tärkeintä. mä oon tarkoissa hommissa aina kunnolla putsannu kappaleet, ja lopuks langatkin. langat karhunkielellä. kappaleet vaan puhtaaks, mieluiten esim. kovametallivinkulla ettei jää hartsia yms.shittiä laikoista!!! sitte asetonilla putsaus.(nää siis jos tarkkaa) perus hommissa kuten puhdas levy niin rasvat pois ja levyistä terävät kulmat pois(palaa paremmin läpi kun ei teräviä särmiä) eli kun koneessa virtaa liika vähä niin kannattaa paikkaa balancella. nytten kun en konetta tunne, niin erivalmistajat ilmottaa sen eritavalla. kuitenki kun tossa hommassa tarvii paljon tehoa, niin mahdollisimman paljon -puolelle. ei rasita niin paljoa elektrodia ja tunkeutuu enemmän. esim kempissä kokeilisin tohon tarkotukseen näin hatusta -15, esab 65 taajuus 120HZ taajuus määrää kuin vaeltava valokaari on. jos pienasauma tykkään laittaa korkeemman taajuuden, tai jos hitsaan ohutta paksuun, esim muhvin isoon levyyn. matalampi taajuus tuo lisää lämpötehoa, eli sun tapauksessa ottaen koneen huomioon 120Hz kokeilisin. valu onkin jännä juttu, jotkut materiaalit hitsaa hyvin ja jotkut ei. sen huomaa kyllä hitsatessa. varmistu ettet ole hitsaamassa vahingossa magnesiumia!!! mä kokeilisin ensin putsattuun valuun vähäsen, miten kestää. kuitenkin lähtisin kokeilee 120Hz ja balance -15. isoin elektrodi mitä löytyy, terotettuna 45ast pieni tylppäys. valukappaleesta "pesisin" esim 50A ja balance 0 asennolla oksidit pois. Esilämmitys 150-200ast riippuen kappaleiden koosta ei pahitteeks kun alitehonen kone. kaarimuodoksi valitsisin pyöristetyn kanttiaallon, mikäli pääsee valitsemaan. perinteinen siniaalto vitusta ![]() mutta jos alumiinivalu paljastuu hyvin hitsattavaks, niin balance vaikka -20 tai esappilaisena 70, aina parempi enemmän tunkeutuu. sitte virrat tappiin, ja antaa palaa. maadotus kuntoon, jos tuntuu että kaari vaeltaa niin taajuutta ylöspäin. joskus myös auttaa laittaa kappaleiden väliin esim starttikaapelit. jos ei tietoa mitä kamaa hitsataan niin 5356 langalla lähtisin kokeilee. pienempi halkeiluherkkyys ja sula juoksee hyvin. muista että alumiinia hitsatessa kun lopettaa pitää lankaa syöttää muutama pisara extraa ettei halkea kun jähtyy, aluminiinin lämpölaajenemisen takia. jos mahdollista niin hae ar/he suojakaasua. helium nostaa tunkeumaa todella paljon. mutta jos kertalaatunen niin ei ehkä kannata, ennemmin sillotus ja esilämmitys. edit: ja jos oot tottunu vetää kirkasta putkea niin suosiolla korkeempi sauma. eli ei tähdätä siihe 135ast kulmaan. enempi lankaa, halkee jähtyessää muute!
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. Viimeksi muokannut tjl : 22.03.2016 20:56 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
niin ja paneleista...
mls ja acx paneleissa on paljonkin eroa. als siin oikeestaa löytyy vaan perus säädöt, kirkkaalla pärjää hyvin. alsa/magnesium ni ei niin hyvin. pääsee säätää taajuuden ja balancen sekä kaarimuodon. acx pääsee herkuttelee. löytyy pulssi toiminnot ja ac mix( helpottaa eripaksusten alsa kappaleiden liittämistä) tästä en oikei oo tykästyny. sitte microtac, tää on iha huippu ku yksi hitsaa kirkasta eikä apparii. pystyy säätään sitte alsalla seuraavia taajuus balance pulssivirrat säätö sille kuinka kauan Hz aikana ollaan +puolella kaarimuoto pulssiajat tietenkin oikeestaa kaikki mitä voi toivoa
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Aah joo, muisti palailee pätkittäin. Mie oon aika geneerisiä juttuja hitsannut koko "urani" ajan niin lähinnä on tarve ja mieltymykset pyörinyt siinä minilogin ympärillä, AC:n ja microtackien yms jäädessä vailla huomiota. Nyttemmin oon vähän innostunut pulssia käyttämään, tosin nykyisessä Walliuksessa siihen ei saa sellaista kunnon epilepsiasykettä, joka olis kiva jos pitää hitsata jotain pientä ja nättii (siis esim. design-huonekaluja).
Kiitti säätövinkeistä, oon juuri hankkinut elämäni ekan älypuhelimen niin voin lukea huomenna sitten Walliuksen ääreltä noi balanssit. ![]()
__________________
- En pidä teistä. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Miksi TIGillä tulee lopetukseen korkea "nasta"? Ihan musta rauta kyseessä tässä opetellessa...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#6
|
||||
|
||||
![]()
tua meidän työmaalla kun kukaan ei tunnu tietävän tig hitsauksesta oikeeen mitää, niin pitääkö rosterin/happosen kans säätää hetzejä? ja mitä se vaikuttaa? ja eikös ton elektrodin voi terottaa ihan vaan teräväks siis millaseen kulmaan hyvä? ku jokku hinkkaa sen sillain ohueks ja kaarevaks ku neulan? itekki saanu vaan opetella kokeilemlla, ja kyllä sillainki parissa vuodessa jotain oppinu
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
ei tartte,vaan ac puolella. kirkkaat hitsataan dc-. lue ylenpää jos kiinostaa toi ac puoli, oon aikasemmin raapustanu pienen paatoksen ![]() terotus elektrodin suuntasesti. terotus kulma riippuu virrasta ja mitä hitsataan. ei sen kaareva pidä olla ![]() elekrodin koollakin merkitystä, enemmän ac puolella. mutta jos hitsaat 2mm seinällä olevaa 48mm kirkasta putkea niin ei kannata valita 3,2mm elektrodia. mitä loivempi kulma,sitä terävämpi valokaari, ja toistepäin. kun ylitetään joku 120A kääntyy homma päälaelleen. hienolla smirgelillä hyvä terottaa niin että elektrodi porakoneessa kiinni.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
onhan metallit puhtaat? mikä lanka, ethän vaan kaasuhitsaus langalla? se tekee tollasta koita säätää virran laskuaikaa vähä pidemmäks, onhan jälkikaasua riittävästi. ja kun lopetat niin hieman pyörittele ja vedä taaksepäin. kaasunvirtaus? puhtaus on mustallakin puoliruokaa. onko kaasulinssi vai perinteinen? jos linssi katso että puhdas, ne on kulutustavaraa
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. Viimeksi muokannut tjl : 29.03.2016 18:58 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lanka on ihan oikeaa tigille tarkoitettua, kaasunvirtaus 7l/min jos tuohon air liquiden kiinteään säätimeen on luottamista. Ihan perinteinen kaasuhylsy on käytössä, mistähän noita linssejä löytäisi? Ja miten tuo pitkä tuo jälkikaasu pitäisi olla, alle 5 sekunnin tuossa TU10:ssä ei tosin edes saa.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hitsaus | Kirk | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.05.2008 19:29 |
m:ac/dc hitsaus keskus | SAMROCK | O/M/V Muut | 10 | 18.10.2007 11:49 |
Banjon hitsaus | Uazmies | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 09.10.2007 18:57 |
Hitsaus kysymys | panzer | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 28.03.2007 20:16 |
HJ:n rungon hitsaus | _JJ | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 30.07.2006 19:42 |