Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.03.2016, 07:23
VOLIATTI VOLIATTI ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.02.09
Sijainti: vantaa
Viestit: 743
Perusasetus

Aikanaan vaihdoin uudempaan silveradoon jäätävä kokoisen imuputket bensa 8, asiaksi ajoi tyyliin viikon ja palautti auton ja valitti että ei herää kunnolla, ja pitää oudon äännähdyksen kaasua painaessa, letukan alkuperäisessä imuputkessa oli semmonen iso tyhjä pönttö joka todenäköisesti poistaa imuviivettä, kertokaa toki jos olen ihan hakuteillä, olen kuullut myös puhuttavan imuvastuksesta ja sen vaikutuksesta mootorin toimivuuteen myös turbo puolella, kun pojat laittelee 4" ahtoputkia pikku mootoreille niin samaa ilmiötä havaittavissa kun yllä mainitussa vikakuvauksessa.

__________________
45° jälkeen rupee kallistumaan VOLVO❤
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.03.2016, 07:33
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Toki imuputkiston koolla ja muotoilulla on oma vaikutuksensa moottorin toimintaan, ahdetuissa pienempi ja vastaavasti ahtamattomissa moottoreissa isompi. Aikanaan kun Keke ajoi formulaa niin Cossun moottorin imuputkisto oli suunniteltu niin, että ilma alkoi tietyllä pyörimisnopeusalueella sopivasti värähdellä "imukurkuissa", mikä aiheutti pienen ahtoefektin. Eli pyttyihin saatiin joku 0.3 bar (?) ylipaine ja sitä kautta enempi tehoa koneesta.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.03.2016, 08:12
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.531
Perusasetus

Ne pöntöt ja pömpelit imuputkistossa on yleensä äänenvaimennukseen. Buickin koneessa oli kaks kappaletta niitä alun perin. Ja olikin tosi hiljainen imuääniltään.

Silveraado tyylistä ongelmaa voi tulla jos bensakoneessa on ilmamassamittari, se on kalibroitu toimimaan juuri oikein kun imuputkisto on 100% vakio. Sitten kun putkisto muuttuu, ei välttämättä pelaa enää oikein. Imuvastusta moottori ei sinänsä kaipaa, mutta jos sen säädöt menee pieleen kun imuvastukset vähenee, niin voi tilanteita. Ja tuokin riippuu minkälainen moottorinohjaus koneessa on.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.03.2016, 12:37
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Eiköis joissain moottoripyörissä ole muuttuvapituuksisia imusarjoja? Tarkoituksena nimenomaan saada ilman värähtely sopivaksi eri kierroksille. Näissä autotallivirityksissä nuille taitaa olla ihan sama, kun on jälkiasennettuja välijäähyjä ja ahtoputkia ym.
Vähän kyllä epäilen, että turbovehkeessä ennen turboa liian isosta putkesta olisi haittaa. Isot ahtoputket voi minun järjellä vaikuttaakin, koska siinä voi tulla ilman virtausnopeuksiin muutoksia, eli turbolla virtaa nopeasti, ahtoputkissa hidastuu ja taas imusarjassa nopeus kasvaa. Lisäksi paineennousu voi hidastua, kun ahtopuolen tilavuus kasvaa. En minä tosin näistä mitään tiedä, kunhan mietiskelen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.03.2016, 13:01
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Eiköis joissain moottoripyörissä ole muuttuvapituuksisia imusarjoja? Tarkoituksena nimenomaan saada ilman värähtely sopivaksi eri kierroksille.
Ja autoistakin löytyy. Ekana tulee mieleen Mazdan 90-luvun 2.5 V6 moottorit, joissa oli VRIS systeemi, eli variable resonance induction system, joka solenoidiohjattuna ohjasi imuilman eri kanavien kautta imusarjassa kierroksien mukaan. Jossain about 4500rpm kohdalla alkoi ilmaa tulemaan sille kierrosalueelle sopivamman reitin kautta.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.03.2016, 19:09
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Muutuvapituuksisia imusarjoja on ollu liikenteessä perusperheautoissakin jo viimevuosituhannelta. Toki pääsääntöisesti ovat toteutettu läppämekanismilla, eli kierroksilla ilma päästetään kulkemaan lyhyempää reittiä.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.03.2016, 19:47
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.531
Perusasetus

Imusarjat ja snorkkelit rupee olee jo pikkasen eri asia. Tai jos tekee niin pitkän imusarjan että se yltää katolle, niin siinähän on sitten samalla se snorkkeli.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Snorkkelin Hattu sakari65 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 10 01.12.2015 08:53
Myydään Happonen snorkkelin pää Heering80 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 11.11.2011 17:29
Ostetaan snorkkelin pää junnu78 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 23.10.2008 18:08
Snorkkelin laitto Siperianlutikka Tekniikka & Jutustelu 1 23.11.2005 16:51
snorkkelin sisähalkaisijasta miksu1 Tekniikka & Jutustelu 12 28.10.2005 16:38


Sivu luotu: 12:25 (GMT +2).