Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Snorkkelin koko?!?!! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=142639)

kännirakastaja 16.03.2016 09:10

Snorkkelin koko?!?!!
 
1 Liiteet
Mikä on oiva snorkkelin halkaisija että saapi kone tarpeeksi ilmaa?
Ite laitoin 1 1/2 tuumasesta rosterista eli sisältä joku 44mm lj vakio moottoriin. Onko riittävä vai pitäskö olla isompi?
Hj61 turbo koneessa mulla oli 2tuuman putkea ja hyvin toimi.

Mika_T 16.03.2016 09:17

Melekein vois sanoa että liian pientä tuo putki.
Imupuolella ei mielellään sais olla alipainetta lainkaan.

Koneesta riippuen 2.5" - 3" alkas olla varmasti riittävä.

Repro 16.03.2016 12:04

Mieluummin liian suuri kuin liian pieni, 3" sopiva jollei isompaa mahdu.
Imupuolen ahdistus voi käydä ahtimen kestoiän päälle sen lisäksi että se rajoittaa tehoja.

VOLIATTI 16.03.2016 12:53

Ei saa olla liian Isokaan silloin saattaa tulla imuviiveitä eli aika sopiva ois 2.5"-3"

Repro 16.03.2016 13:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VOLIATTI (Viesti 1289848)
Ei saa olla liian Isokaan silloin saattaa tulla imuviiveitä eli aika sopiva ois 2.5"-3"

Kerro lisää? :confused:

Maajussi 16.03.2016 13:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VOLIATTI (Viesti 1289848)
Ei saa olla liian Isokaan silloin saattaa tulla imuviiveitä eli aika sopiva ois 2.5"-3"

Tää kiinnostaa kans???

Kala92 16.03.2016 14:52

Haetaanko tässä nyt sitä, että liian isolla putkella virtausnopeus on niin hidas? Eli kun kone huutaa happea yhtä-äkkiä, niin putken koneenpuoleinen pää virtaa todella nopeasti verrattuna snorkkelin avonaiseen päähän, ennenkuin imuvirtaus tasoittuu yhtä nopeaksi koko putken matkalta?

Repro 16.03.2016 14:58

Minä olen elänyt siinä luulossa että se ongelma on lähinnä turbon jälkeen pakoputkistossa paineen muodossa.:confused:
Imupuolen virtausnopeuden vaikutus putken koon mukaan onkin ihan uusi juttu!

hitoy 16.03.2016 20:27

Mitäs sitten jos ei oo snorkkelii ollenkaan tai saatika edes putsaria? :eek:

Heguli 16.03.2016 20:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1289869)
Haetaanko tässä nyt sitä, että liian isolla putkella virtausnopeus on niin hidas? Eli kun kone huutaa happea yhtä-äkkiä, niin putken koneenpuoleinen pää virtaa todella nopeasti verrattuna snorkkelin avonaiseen päähän, ennenkuin imuvirtaus tasoittuu yhtä nopeaksi koko putken matkalta?

Siis häh :D

Rohmo 16.03.2016 21:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitoy (Viesti 1289917)
Mitäs sitten jos ei oo snorkkelii ollenkaan tai saatika edes putsaria? :eek:

Ei hyvä idea
silloin käpylampaat ja käpylehmät pääsee tekemään tuho :D:D

petroman 17.03.2016 00:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitoy (Viesti 1289917)
Mitäs sitten jos ei oo snorkkelii ollenkaan tai saatika edes putsaria? :eek:

Virtausnopeus suhteessa imuputken pituuteen ja halkaisijaan nähden olematon. Ei voi millään ilveellä toimia, saa liikaa ilmaa ja varmana turpo räjähtää. Nyt varo-varovasti siellä liikenteessä!

petroman 17.03.2016 00:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rohmo (Viesti 1289926)
Ei hyvä idea
silloin käpylampaat ja käpylehmät pääsee tekemään tuho :D:D

Entäpä jos sitä kautta pääsis livahtamaan käpyheppoja?

Viipo 17.03.2016 09:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petroman (Viesti 1289957)
Entäpä jos sitä kautta pääsis livahtamaan käpyheppoja?

Snorkkeli laitaankin suojaamaan käpyvirtahevoilta! Joissakin tapauksissa käpymerihevosilta.

petroman 17.03.2016 10:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1289976)
Snorkkeli laitaankin suojaamaan käpyvirtahevoilta! Joissakin tapauksissa käpymerihevosilta.


Johtopäätös snorkkelin toiminnasta: Se siis estää leikkihevosten koneeseen menemisen. Oikein asennettuna, mitoitettuna ym. snorkkeli varmistaa heppojen oikeellisuuden pellin alla.

junnu78 17.03.2016 12:50

rohmollapas ei oo kun my litle poneja konehuoneessa :D

Rohmo 17.03.2016 21:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja junnu78 (Viesti 1289994)
rohmollapas ei oo kun my litle poneja konehuoneessa :D

NIIN :D suosin poneja
koska hevonen on parasta meetvurstina leivän päällä :D:D

VOLIATTI 19.03.2016 07:23

Aikanaan vaihdoin uudempaan silveradoon jäätävä kokoisen imuputket bensa 8, asiaksi ajoi tyyliin viikon ja palautti auton ja valitti että ei herää kunnolla, ja pitää oudon äännähdyksen kaasua painaessa, letukan alkuperäisessä imuputkessa oli semmonen iso tyhjä pönttö joka todenäköisesti poistaa imuviivettä, kertokaa toki jos olen ihan hakuteillä, olen kuullut myös puhuttavan imuvastuksesta ja sen vaikutuksesta mootorin toimivuuteen myös turbo puolella, kun pojat laittelee 4" ahtoputkia pikku mootoreille niin samaa ilmiötä havaittavissa kun yllä mainitussa vikakuvauksessa.

Heguli 19.03.2016 07:33

Toki imuputkiston koolla ja muotoilulla on oma vaikutuksensa moottorin toimintaan, ahdetuissa pienempi ja vastaavasti ahtamattomissa moottoreissa isompi. Aikanaan kun Keke ajoi formulaa niin Cossun moottorin imuputkisto oli suunniteltu niin, että ilma alkoi tietyllä pyörimisnopeusalueella sopivasti värähdellä "imukurkuissa", mikä aiheutti pienen ahtoefektin. Eli pyttyihin saatiin joku 0.3 bar (?) ylipaine ja sitä kautta enempi tehoa koneesta.

veijon-esso 19.03.2016 08:12

Ne pöntöt ja pömpelit imuputkistossa on yleensä äänenvaimennukseen. Buickin koneessa oli kaks kappaletta niitä alun perin. Ja olikin tosi hiljainen imuääniltään.

Silveraado tyylistä ongelmaa voi tulla jos bensakoneessa on ilmamassamittari, se on kalibroitu toimimaan juuri oikein kun imuputkisto on 100% vakio. Sitten kun putkisto muuttuu, ei välttämättä pelaa enää oikein. Imuvastusta moottori ei sinänsä kaipaa, mutta jos sen säädöt menee pieleen kun imuvastukset vähenee, niin voi tilanteita. Ja tuokin riippuu minkälainen moottorinohjaus koneessa on.

Ippe69 19.03.2016 12:37

Eiköis joissain moottoripyörissä ole muuttuvapituuksisia imusarjoja? Tarkoituksena nimenomaan saada ilman värähtely sopivaksi eri kierroksille. Näissä autotallivirityksissä nuille taitaa olla ihan sama, kun on jälkiasennettuja välijäähyjä ja ahtoputkia ym.
Vähän kyllä epäilen, että turbovehkeessä ennen turboa liian isosta putkesta olisi haittaa. Isot ahtoputket voi minun järjellä vaikuttaakin, koska siinä voi tulla ilman virtausnopeuksiin muutoksia, eli turbolla virtaa nopeasti, ahtoputkissa hidastuu ja taas imusarjassa nopeus kasvaa. Lisäksi paineennousu voi hidastua, kun ahtopuolen tilavuus kasvaa. En minä tosin näistä mitään tiedä, kunhan mietiskelen.

Palex 19.03.2016 13:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 (Viesti 1290370)
Eiköis joissain moottoripyörissä ole muuttuvapituuksisia imusarjoja? Tarkoituksena nimenomaan saada ilman värähtely sopivaksi eri kierroksille.

Ja autoistakin löytyy. Ekana tulee mieleen Mazdan 90-luvun 2.5 V6 moottorit, joissa oli VRIS systeemi, eli variable resonance induction system, joka solenoidiohjattuna ohjasi imuilman eri kanavien kautta imusarjassa kierroksien mukaan. Jossain about 4500rpm kohdalla alkoi ilmaa tulemaan sille kierrosalueelle sopivamman reitin kautta.

Rak 19.03.2016 19:09

Muutuvapituuksisia imusarjoja on ollu liikenteessä perusperheautoissakin jo viimevuosituhannelta. Toki pääsääntöisesti ovat toteutettu läppämekanismilla, eli kierroksilla ilma päästetään kulkemaan lyhyempää reittiä.

veijon-esso 19.03.2016 19:47

Imusarjat ja snorkkelit rupee olee jo pikkasen eri asia. Tai jos tekee niin pitkän imusarjan että se yltää katolle, niin siinähän on sitten samalla se snorkkeli. :D

mechanic-71 19.03.2016 20:32

1 Liiteet
Onkos tämä nyt sitten imusarja vai snorkkeli? :D


Sivu luotu: 19:41 (GMT +2).