![]() |
Snorkkelin koko?!?!!
1 Liiteet
Mikä on oiva snorkkelin halkaisija että saapi kone tarpeeksi ilmaa?
Ite laitoin 1 1/2 tuumasesta rosterista eli sisältä joku 44mm lj vakio moottoriin. Onko riittävä vai pitäskö olla isompi? Hj61 turbo koneessa mulla oli 2tuuman putkea ja hyvin toimi. |
Melekein vois sanoa että liian pientä tuo putki.
Imupuolella ei mielellään sais olla alipainetta lainkaan. Koneesta riippuen 2.5" - 3" alkas olla varmasti riittävä. |
Mieluummin liian suuri kuin liian pieni, 3" sopiva jollei isompaa mahdu.
Imupuolen ahdistus voi käydä ahtimen kestoiän päälle sen lisäksi että se rajoittaa tehoja. |
Ei saa olla liian Isokaan silloin saattaa tulla imuviiveitä eli aika sopiva ois 2.5"-3"
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Haetaanko tässä nyt sitä, että liian isolla putkella virtausnopeus on niin hidas? Eli kun kone huutaa happea yhtä-äkkiä, niin putken koneenpuoleinen pää virtaa todella nopeasti verrattuna snorkkelin avonaiseen päähän, ennenkuin imuvirtaus tasoittuu yhtä nopeaksi koko putken matkalta?
|
Minä olen elänyt siinä luulossa että se ongelma on lähinnä turbon jälkeen pakoputkistossa paineen muodossa.:confused:
Imupuolen virtausnopeuden vaikutus putken koon mukaan onkin ihan uusi juttu! |
Mitäs sitten jos ei oo snorkkelii ollenkaan tai saatika edes putsaria? :eek:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
silloin käpylampaat ja käpylehmät pääsee tekemään tuho :D:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Johtopäätös snorkkelin toiminnasta: Se siis estää leikkihevosten koneeseen menemisen. Oikein asennettuna, mitoitettuna ym. snorkkeli varmistaa heppojen oikeellisuuden pellin alla. |
rohmollapas ei oo kun my litle poneja konehuoneessa :D
|
Lainaus:
koska hevonen on parasta meetvurstina leivän päällä :D:D |
Aikanaan vaihdoin uudempaan silveradoon jäätävä kokoisen imuputket bensa 8, asiaksi ajoi tyyliin viikon ja palautti auton ja valitti että ei herää kunnolla, ja pitää oudon äännähdyksen kaasua painaessa, letukan alkuperäisessä imuputkessa oli semmonen iso tyhjä pönttö joka todenäköisesti poistaa imuviivettä, kertokaa toki jos olen ihan hakuteillä, olen kuullut myös puhuttavan imuvastuksesta ja sen vaikutuksesta mootorin toimivuuteen myös turbo puolella, kun pojat laittelee 4" ahtoputkia pikku mootoreille niin samaa ilmiötä havaittavissa kun yllä mainitussa vikakuvauksessa.
|
Toki imuputkiston koolla ja muotoilulla on oma vaikutuksensa moottorin toimintaan, ahdetuissa pienempi ja vastaavasti ahtamattomissa moottoreissa isompi. Aikanaan kun Keke ajoi formulaa niin Cossun moottorin imuputkisto oli suunniteltu niin, että ilma alkoi tietyllä pyörimisnopeusalueella sopivasti värähdellä "imukurkuissa", mikä aiheutti pienen ahtoefektin. Eli pyttyihin saatiin joku 0.3 bar (?) ylipaine ja sitä kautta enempi tehoa koneesta.
|
Ne pöntöt ja pömpelit imuputkistossa on yleensä äänenvaimennukseen. Buickin koneessa oli kaks kappaletta niitä alun perin. Ja olikin tosi hiljainen imuääniltään.
Silveraado tyylistä ongelmaa voi tulla jos bensakoneessa on ilmamassamittari, se on kalibroitu toimimaan juuri oikein kun imuputkisto on 100% vakio. Sitten kun putkisto muuttuu, ei välttämättä pelaa enää oikein. Imuvastusta moottori ei sinänsä kaipaa, mutta jos sen säädöt menee pieleen kun imuvastukset vähenee, niin voi tilanteita. Ja tuokin riippuu minkälainen moottorinohjaus koneessa on. |
Eiköis joissain moottoripyörissä ole muuttuvapituuksisia imusarjoja? Tarkoituksena nimenomaan saada ilman värähtely sopivaksi eri kierroksille. Näissä autotallivirityksissä nuille taitaa olla ihan sama, kun on jälkiasennettuja välijäähyjä ja ahtoputkia ym.
Vähän kyllä epäilen, että turbovehkeessä ennen turboa liian isosta putkesta olisi haittaa. Isot ahtoputket voi minun järjellä vaikuttaakin, koska siinä voi tulla ilman virtausnopeuksiin muutoksia, eli turbolla virtaa nopeasti, ahtoputkissa hidastuu ja taas imusarjassa nopeus kasvaa. Lisäksi paineennousu voi hidastua, kun ahtopuolen tilavuus kasvaa. En minä tosin näistä mitään tiedä, kunhan mietiskelen. |
Lainaus:
|
Muutuvapituuksisia imusarjoja on ollu liikenteessä perusperheautoissakin jo viimevuosituhannelta. Toki pääsääntöisesti ovat toteutettu läppämekanismilla, eli kierroksilla ilma päästetään kulkemaan lyhyempää reittiä.
|
Imusarjat ja snorkkelit rupee olee jo pikkasen eri asia. Tai jos tekee niin pitkän imusarjan että se yltää katolle, niin siinähän on sitten samalla se snorkkeli. :D
|
1 Liiteet
Onkos tämä nyt sitten imusarja vai snorkkeli? :D
|
Sivu luotu: 19:41 (GMT +2). |