![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Timo L mullekko vastailit? En ole mistään offaamisesta kirjoittanut, vaan siitä miten liukkaalla ei etene takaperin tuo Hiluxi liukkaalla lukkojen kanssa. En tiedä sun fysiikasta tai muidenkaan mutta useamman kerran kokeiltu. Varmaan se kaivaa sen jään ja repii jos kuovittaa lukko päällä mutta ei sitä tässä iässä ehdoin tahdoin n 700 eken talvirenkaita viitsi polttaa ja täysin turhaan. Myös eteenpäin menossa jos takavedolla tökkää ja laittaa lukon päälle niin ei etene, korkeintaan lyö perän sivulle, niin kevyt perä ja painojakauma huono vaikka fyssan kirja sanoo mitä ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei tässä ole kukaan puhunut mistään jään läpi sutimisesta, vaan ihan vain siitä että lukko päällä se pitävämmällä oleva rengas tarjoaa pidon ja auto etenee. Jos on tasaisien liukasta, niin sitten on kaksi vetävää pyörää yhden sijaan. Ilman lukkoa taas liukkaammalla oleva pyörä sutii ja meno katkeaa heti. Jos lähdet lukko päällä pöpperöstä samantien, niin pääset todennäköisemmin liikkeelle kuin ilman sitä. Se, että hanuri heittää vähän sivuun niin sitten heittää. Jos et pääse jostain lukko päällä liikkeelle, niin ei siitä voi päästä ilman lukkoakaan liikkeelle. Jotenkin aina kummastuttaa nämä fysiikan lakeja rikkovat ajoneuvot.. ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Nimen omaan,ja eikös niitä lukkoja laitella juuri sen takia että etenemiskyky lisääntyy?tai itse ainakin olen sen näin ajatellut ja jopa ajossa todennut,että olipa huima muutos etenemiskykyyn lukon asennuksella.
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kuten kirjoitin niin vaikuttaa asiaan myös auto ja millainen painojakauma siinä on akseleille. Tuo lava-auton perä on kevyt ja tuo parkkipaikka kokeiltu muutaman kerran, toki kun riittävästi kuopii niin kääntää se edes perän sivulle. Ja nythän oli kyse lievään ylämäkeen kevytperäisellä autolla pakitus, fysiikan kirjat voitte nostaa vaikka samalle jalustalle kun koraanit |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Toihan on nyt ihan täysin päätöntä mitä yrität väittää, että lukon kanssa auto jumii helpommin kuin ilman. Mistä sinä oikein kuvittelet autosi kaivavan pitoa tasauspyörästö auki, kun se liukkaamalla oleva rengas aina hävittää vedon taivaan tuuliin kun se sutii -> auto on silloin jumissa koska pitävämmällä olevalle pyörälle ei välity ollenkaan voimaa? Miten lukko päällä etenee huonommin, jos vain jomman kumman fillarin alla on riittävä määrä pitoa etenemiseen? Jos aina koitat ensin lähteä peruuttamaan siihen liukkaaseen mäkeen ilman lukkoa kunnes alkaa sutimaan ja vasta sitten kytket lukon kun on jo kuoppa toisen renkaan alla ja toinenkin liukkaalla, niin päin vittuahan se menee. Laita hyvä mies se lukko päälle ennenkuin liikahdat senttiäkään. Jos ei siltikään liiku mihinkään, niin osta paremmat renkaat tai käytä nelivetoa - lukon kanssa jos ei liiku niin silloin ei vain ole riittävästi kitkaa etenemiseen. Ei siis mene silloin ilman lukkoakaan. Ihan näin aiheeseen liittyen, jos duunissa koitan mennä tyhjällä vetomestarilla perse edellä laivan märkää/ sohjoista/ lumista ramppia ylös niin ne jää käytännössä aina sutimaan ilman lukkoa paikalleen. Jos pidän perän lukon päällä, niin nousee ~75% kerroista ihan nätisti ylös vaikkakin lievässä luistossa. Jos ei nouse perän lukollakaan, niin sitten nelivedolla. Veturi painaa sen ~10 tonnia, ja siitä taka-akselilla ilman kuormaa on vain muutama tonni - eli malliesimerkki kevytperäisestä kulkuvälineestä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on kaupungilla kans tuollainen ylämäkeen peruutus parkkipaikka. Pari kertaa tullu nyt vaan käytyä siellä, ekalla kerralla piti laittaa neliveto ja toisella kerralla riitti pikku hiiaus. Avoperällä meni 10min (ei toiminu neliveto) kun ensin tappeli hiiaamalla, sitten kumimattoa renkaan alle, hiiaus, rapusta lapiollinen hiekkaa, hiiaus, hiiaus, viis lapiollista hiekka ja sit lähtee. Eli vaikka sutii lukollakin niin kyllähän se paljon paremmin lähtee
![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Josko nyt osasit lukea niin mitään kuoppia en ole sudittanut enkä jäätä puhki mutta ehkä vielä kerran yritän sinullekkin vääntää rautalangasta. Eli liukas jäinen pinta ja tuolla kevyperäisellä avolavalla lievään ylämäkeen lähtee paikoiltaan peruuttamaan takavedolla ilman lukkoa niin nousee palan matkaa ja suti, ehkä vuortellen pyörät mutta ei pääse ylös asti. Luko lyö päälle niin ei nouse senkän vertaa vaan kääntää perän sivulle. Kyllä toikin nelikolla nousee mutta kuten myös kirjoitin niin noi napalukot ei normaalisti ole käännettynä. Mutta pidä sinä nyt vakaa uskosi fysiikan kanssa että lukolla nousee ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Jos pääset ilman lukkoa vähän matkaa ja jäät siihen = pito loppuu, ei siis noussut ilman lukkoa koska kitkaa on liian vähän. Perä ei heitä sivuun sen vähän aikaa mitä etenet, koska vain yksi pyörä sutii, toinen - sutimaton paremman pidon puolella oleva vapaasti rullaava pyörä tarjoaa siihen asti sivuttaispitoa. Jos lukko päällä kääntyy poikittain = auton alla oleva pinta on kalteva, ja pyörien vähänkin sutaistessa perä heittää sivuun koska kitkaa on liian vähän. Alusta on siis yksinkertaisesti liian liukas siihen että takavedolla olisi missään muodossa riittävästi kitkaa. Ei se lukko sitä sinun etenemistä tässä estä, tai yksipyöräisenä varsinaisesti etene mitenkään paremmin kun kerran jäät jumiin.. Alusta vain on liukas ja olet kummallakin tavalla jumissa, hieman eri syistä mutta molemmat aiheutuu kitkan puutoksesta. Kaivapa ihan huvikseen testimielessä takafillareiden taakse vähän reilu renkaan levyiset 5cm syvät riittävän pitkät urat, ja kokeile meneekö silloin samasta paikasta taaksepäin pidemmälle lukko päällä vai ilman. Nyt kun ei perä enää käänny urien takia poikittain, niin saatat yllättyä lopputuloksesta! ![]() ![]() edit: Tai tee homma vielä yksinkertaisemmin: laita riittävä määrä karkeaa hiekoitussepeliä vain toisen takarenkaan kulku-uralle, ja kokeile ilman lukkoa ja lukon kanssa peruutusta. Katso kummalla pääset ja kummalla et. Voit myös koittaa mennä perä edellä mäkeen, missä toinen puoli on suht pitävällä ja toinen on jäällä. Koita lukolla ja ilman mitä tapahtuu. Vasta näiden jälkeen voit sitten tulla uudestaan kertomaan, miten vähän se lukko auttaa kevytperäisellä mäkeen peruutettaessa tai ettei se oikein auta. Eli kyllä se fysiikka toimii tässäkin ihan omien lakiensa mukaisesti, turha sinun on siihen väittää vastaan. Se, jos et ymmärrä mitä ne fysiikan lait aiheuttaa missäkin tilanteessa on sitten ihan toinen tarina... ![]() ..ja ettei nyt jää ymmärys epäselväksi, niin onhan niitä tilanteita esim. metsässä ajaessa missä lukko päällä on vähän vaikea liikkua, ja lukottomana mennään olettaen että kaksivetona (= neliveto päällä ilman lukkoja) kitka riittää vs. nelivetona (=lukot päällä). Eli esim. se perinteinen tilanne jossa olet liukkaalla sivullepäin kaltevalla pinnalla menossa eteenpäin -> lukot päällä valut helposti kylki edellä alamäkeä alas jos renkaat sutaisee, lukot auki menet suoraan koska sivuttaispito ei karkaa yhtä herkästi vaikka renkaat sattuisi sutaisemaan. Tässäkin ne fysiikan lait toimii ihan normaalisti: jos vetopito riittää ilman lukkoja niin etenet vaikka hieman sutien, ja sivuttaispito ei karkaa koska kaksi pyöristä rullaa vapaasti ja tarjoaa hieman sivuttaispitoa (eivät luista koska rullaavat). Jos taas ajat lukot päällä niin renkaiden sutaistessa lähdet valumaan kylki edellä alas, koska kaikki pyörät sutii ja sivuttaispito karkaa samalla. Jos taasen sama paikka on niin liukas että jäät ilman lukkoja sutimaan paikallesi, niin lukoilla (tai lähinnä takalukolla ja etulukko auki) ja sopivalla kaasunkäytöllä ja ohjaamisella voit hyvinkin päästä paikan läpi jos uskallusta riittää; auto kyllä kääntyy poikittain mutta etenet silti. ..ja taas ne fysiikan lait toimi ihan kuten pitääkin ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 23.02.2016 14:15 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
detroit locker,aussie locker tms. | Slayer | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 31.01.2018 08:20 |
Myyty Spartan Locker Toyota 8" (uusi) | lazyjonez | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 28.11.2014 08:10 |
Myyty ** Spartan Locker Toyota 9,5" periin Lähtöh.290e ** | MakeO | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 12 | 31.05.2014 10:51 |
Myydään Spartan Locker Dana 30-27spl | jopipoy | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 12.01.2014 10:01 |
Vacuum Locker | Lonely Rider | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 23.07.2012 20:00 |