Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.02.2016, 20:10
TojoHooJii TojoHooJii ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 06.02.16
Sijainti: Inkoo
Viestit: 16
Perusasetus

Minulla olisi pihaa kaunistamassa (vaimo kiroili vuolaasti, kun ajoin sen pihaan...) rujohko HJ61 vuosimalli on -90. Minulle uusi tuttavuus jota olen himoinnut salaa jo vuosia. Messevä vekotin Pikkuvikaa tietty läjäpäin... Puolet mittareista pimeänä eli öljynpaine, koneenlämpö ja rundikello nyt ainakin. Mahtaisiko syynä olla se mystinen rele hantin jalkatilassa? Tiedä häntä.
Neliveto (sähkö) lähtee päältä vain koneen sammuttamalla. Pikkuvika, kun sen vaan tietää. Lämppärin kenno lienee kökköä täynnä, kun ei enää lämpene kunnolla. Pitänee huuhdella lähipäivinä. Onhan tuossa tekemistä. Vinssi puuttuu. Karjapuskuri ja takapuskuri pitää tehdä...

Täysi huolto tolle nyt pitää ainakin tehdä. Siksipä muutama kysymys:

-Mahtaako kenelläkään olla tiedossa moottoriöljyn määrä ja laatu (tai mitä sinne olisi hyvä laittaa?)

-Peräöljyjen määrät molemmille akseleille ja mikähän sopisi lukkoakseleille?

- Vaihteistoöljyn määrä ja laatu.

- Jakolaatikon öljyn määrä ja laatu vai onko sama kuin vaihdelaatikossa?

- Rasvanippakartta olisi kova juttu myös, jos jollain sellainen on.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	_MG_9423.jpg‎
Views:	396
Size:	90,7 Kt
ID:	67813  

Viimeksi muokannut TojoHooJii : 10.02.2016 20:29
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.02.2016, 18:06
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TojoHooJii Näytä viesti
-Mahtaako kenelläkään olla tiedossa moottoriöljyn määrä ja laatu (tai mitä sinne olisi hyvä laittaa?)

-Peräöljyjen määrät molemmille akseleille ja mikähän sopisi lukkoakseleille?

- Vaihteistoöljyn määrä ja laatu.

- Jakolaatikon öljyn määrä ja laatu vai onko sama kuin vaihdelaatikossa?

- Rasvanippakartta olisi kova juttu myös, jos jollain sellainen on.
Moottorin öljytilavuus suodattimen kanssa (siis ainakin jos sulla on nyt se turbollinen kone) on sen 10,5 litraa. Öljyksi käy esimerkiksi Mobil Delvac 10W-30. Täyssynteettistäkin voi laittaa, jos tietää koneen historian olevan sellainen, että on ajettu ihan viime vuosiin asti täyssynteettisillä. Mitään käytännön eroa ei ole. Talvella täyssynteettinen on parempaa vain jos se talviviskositeetti on 5W tai jopa 0W.

En tiiä lukkoakseleiden öljymääriä, lukottomaan etuperään meni se 2,2 litraa ja taakse saman verran. Kytkettävillä lukoilla riittänee kun purkissa lukee se GL-5 ja että on tasauspyörästö-öljyä. Eli esim. Mobilube HD.

Päävaihteistoon viisilovisessa vaihteistossa menee massiiviset 4,9 litraa. Huomioi, että EI MISSÄÄN nimessä hypoidista öljyä sinne. (Lukee jossain kohtaa purkkia Hypoid). Joku GL-4 vaihteistoöljy, esim. Mobilube GX. Jakolaatikkoon menee 2,2 litraa, pääsee helpoimmalla kun laittaa samaa mitä päälaatikkoonkin. Jos vaihtaa noi öljyt niin kannattaa aina silloin tällöin seurailla, että putoaako päälaatikon öljypinta ja nouseeko jakolaatikosta öljy selvästi yli täyttökorkin. Joissain yksilöissä on päälaatikon huohotus usein mennyt tukkoon ja sen takia päälaatikon öljyt menee jakolaatikon puolelle ja pahimmillaan voi tulla vaurioita.

Rasvanipat löytyy ihan autoa tutkaillessa jos alusta ei ole ihan liasta muurautunut umpeen. Kardaanin ristikot, kardaanien liu'ut(näihin riittää sitten se ihan kevyt painallus, jos painat siihen asti että tursuaa jostain ei liuku enää pääse liukumaan). Raidetangon päät jos joku on asentanut rasvattavat, raidetangossa oli myös jotku rasvauspisteet siellä kohdilla missä on semmoset kumipussukat siinä tangossa. Kääntöpäissäkin on semmoiset neliskanttisella kannalla olevat tulpat mitkä avaamalla saa laitettua rasvaa sisään.

Öljyissä oon maininnut Mobilin vain siitä syystä, että sitä saa motonetistä ja on helppo lukea noi etiketit että mitä öljyä ja onko GL-4 vai GL-5

Jäähdytysnestettä menee joidenkin lähteiden mukaan yli 15 litraa, mulla oli vaan muistikuva, että 25 litraa olis tilavuus jos koko järjestelmän saa jotenkin tyhjäksi.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä

Viimeksi muokannut Luoppis : 11.02.2016 18:12
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.02.2016, 20:04
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Mitä toi hyboidiöljy tekee sille laatikolle
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.02.2016, 20:49
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.133
Perusasetus

Usean hoojiin laatikon korjanneena en ole koskaan törmännyt siihen että päälaatikko valuu jakovaihteistoon, aina on ollu jakolaatikko kuivana kun on pihaan tuotu ja päälaatikon täyttötulpasta lentää öljyt kun kun tulpan avaa.....
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.02.2016, 22:33
Gravehill:n Avatar
Gravehill Gravehill ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 19.06.04
Sijainti: Töysä, Finland.
Viestit: 1.437
Perusasetus

Onko porukalla tiedossa mitään kätevää ilmauskikkaa hoojiin jäähdytysjärjestelmään? Tuntuis olevan sitkeä ilmalukko jossain kun ei tunnu oikeen neste kiertävän, lämppärinkenno lurajaa aina toisinaan kuin tuvan patterit.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.02.2016, 17:30
141:n Avatar
141 141 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.11.13
Sijainti: P-Savo
Viestit: 350
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gravehill Näytä viesti
Onko porukalla tiedossa mitään kätevää ilmauskikkaa hoojiin jäähdytysjärjestelmään? Tuntuis olevan sitkeä ilmalukko jossain kun ei tunnu oikeen neste kiertävän, lämppärinkenno lurajaa aina toisinaan kuin tuvan patterit.
Keula rinteeseen tms ylös ja käymään jäähyttimen korkki auki..
__________________
HJ61 -90 Käyttis
HJ61 -88 Projekti
HDJ80 -93 Käyttis
BJ75 -86 Projektijonossa
HJ60 -88 Varaosa
HJ60/61 -88 -myyty
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.02.2016, 22:34
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.948
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 141 Näytä viesti
Keula rinteeseen tms ylös ja käymään jäähyttimen korkki auki..
ja lämppäristä lämmöt täysille.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.02.2016, 09:43
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gravehill Näytä viesti
Onko porukalla tiedossa mitään kätevää ilmauskikkaa hoojiin jäähdytysjärjestelmään? Tuntuis olevan sitkeä ilmalukko jossain kun ei tunnu oikeen neste kiertävän, lämppärinkenno lurajaa aina toisinaan kuin tuvan patterit.
Laitoin omaani lämppärikierron letkuun, korkeimpaan kohtaan tavallisen lämpöpatterin ilmaushanan. Eipä tartte tapella.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.02.2016, 11:21
hojo:n Avatar
hojo hojo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.10.06
Sijainti: teisko
Viestit: 185
Post

sähkö vika


mikä on kun heittää hj61 lämpömittarin punaselle ja polttoain mittarin kansa?yleensä ajossa.onko näillä joku yhtys rele tai jokumuu.tai jos jollain on sähkö kaavio kuva niin vois siitä katsella jotain järkevää selitystä.
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.02.2016, 20:59
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dodge3500 Näytä viesti
Mitä toi hyboidiöljy tekee sille laatikolle
Voitelee Alkuperäinen korjaus käsikirja ja owners manual ilmottaa öljyksi joko gl-4 tai gl-5. Ja vitosethan taitaa olla kaikki juuri näitä hypoidi öljyjä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.02.2016, 21:14
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

No sitä ihmettelin et miks ei saa käyttää. ite käyttäny jo 5vuotta hyboidia enkä oo huomannu mitään erikoista
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.02.2016, 17:30
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PH75 Näytä viesti
Voitelee Alkuperäinen korjaus käsikirja ja owners manual ilmottaa öljyksi joko gl-4 tai gl-5. Ja vitosethan taitaa olla kaikki juuri näitä hypoidi öljyjä.
Lueskelin intter-nettiä:
Jos ohjekirjassa on toi Gl-4 tai GL-5 niin voi käyttää vitostakin, mutta jos on mainittu pelkkä nelonen, niin silloin GL-5 voi olla liian voitelevaa synkroille ja voi aiheuttaa myös niiden syöpymistä.

Hypoidi öljy nimitys juurtaa vissiin juurensa noihin nykyaikaisiin tasauspyörästöihin, missä on kaarevat hampaat VS aatamin aikaset tasauspyörästöt missä on ollut suorat hammaspinnat. Hypoidi tasauspyörästössä on isommat pintapaineet ja vaatii öljyltä Gl-5 luokituksen = hypoidiöljy.

Eli ymmärtämällä joitain asioita väärin jaoin osittain virheellistä tietoa.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 12.02.2016, 23:05
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.948
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dodge3500 Näytä viesti
Mitä toi hyboidiöljy tekee sille laatikolle
Tuolla pätevästi selitetty mitä tapahtuu ja miksi http://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf Ite käytän gl4:ää jottei synkrot kulu enää enempää kuin edellisillä gl5-käyttäjillä kulunut. Ei ne synkrot hetkessä loppuun kulu mutta moniko pystyy heittää enää HJ:ssa vauhdissa ykköstä silmään?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 13.02.2016, 07:58
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Tuolla pätevästi selitetty mitä tapahtuu ja miksi http://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf Ite käytän gl4:ää jottei synkrot kulu enää enempää kuin edellisillä gl5-käyttäjillä kulunut. Ei ne synkrot hetkessä loppuun kulu mutta moniko pystyy heittää enää HJ:ssa vauhdissa ykköstä silmään?
Ei kai se oo missää autossa tarkotettukkaan heitettäväks vauhdissa?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 13.02.2016, 11:14
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Tuolla pätevästi selitetty mitä tapahtuu ja miksi http://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf Ite käytän gl4:ää jottei synkrot kulu enää enempää kuin edellisillä gl5-käyttäjillä kulunut. Ei ne synkrot hetkessä loppuun kulu mutta moniko pystyy heittää enää HJ:ssa vauhdissa ykköstä silmään?
Tuskin se toyota suosittelisi sitä GL-5 öljyäkin vaihtoehdoksi, jos synkrot niin oileellisesti laatikon elinikänä kuluisivat? Varmasti kulumisessa jonkinlainen ero on gl-4 hyväksi, muttä liekkö käytännössä eroa esim 300000km aikana? Huomattavasti laajemmat vaihtoehdot myös tuossa gl-vitosessa viskositeettienkin suhteen, jos haluaa vaikka paksumpaa/ohuempaa öljyä käyttää laatikossaan.
Eiköhän se hj:ssakin suurempi synkrojen(ja laakerien) syöjä ole se helvetin paskasilla ja paljon ajetuilla(vajailla) oljyillä ole? Moni kyllä muistaa moottoriin öljyt vaihtaa, mutta laatikko ja peräöljyt unohtuu kummasti. Aika monet erittäin paskaset, laatikko ja peräöljyt nähneenä veikkaus on ainakin tämän suuntainen.
Sama "unohdus" koskee myös jarru, kytkin ja jäähdytysnesteitä hyvin usein, varsinkin vähän vanhemmissa autoissa.

Ja vielä tuosta ykkösen kytkemisestä vauhdissa. Aika moni uusikin auto, merkistä riippumatta, ainakin mitä itse ajanut, "laittaa hanttiin", jos auto edes jonkin verran liikkeessä, kun ykköstä yrittää silmään tyrkätä. Tosin HJ:ta en ole uutena päässyt ajamaan, että miten paljon moinen em. asiassa toimii.

Viimeksi muokannut PH75 : 13.02.2016 12:11
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 13.02.2016, 23:29
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dodge3500 Näytä viesti
Mitä toi hyboidiöljy tekee sille laatikolle
Pinnoittaa/syö sykronirenkaat.

Jos arvostaa toimivaa synkronointia, niin tuo GL-4 päälaatikkoon.
toki voi olla että toimii joillain hypoidiöljyilläkin, (Ja tosi- kuorma-automiehet ei halua ajaa ollenkaan synkronoiduilla... ei ainakaan tukkeja metsästä, ei ainakaan taannoin)

Tuo GL-4 vaihteistoöljy soveltuu myös jakolaatikkoon, sillä JOS JAKOLAATIKON
huohotin on TUKOSSA niin jakiksen öljyt tunkeentuu päälaatikkoon.
Ja nykyään kaikki merkkituotteet on riittävän hyviä, vaikka pikkasen olisi lisätty voimaa, siis öljyn laatu ei hajota hj:n laatikoita, vaan se että vedätetään liian isolla vaihteella, siis useimmiten 5-sella

ja uudelle HJ-kuskille (TojoHooJii): laita vaan jokapaikkaan synteettiset öljyt, ja moottorin öljynsuodattimia kannattaa ostaa pari ylimääräistä, jos huoltohistoria yhtään arveluttaa! siis vaihda öljyt ja suodatin, aja muutama sata km, ja vaihda uusi suodatin, sama homma n. 2000 km jälkeen, sitten ohjekirjan mukaan.

p.s suositellaanko päälaatikkoon gl-5 öljyä?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 14.02.2016, 09:04
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Pinnoittaa/syö sykronirenkaat.

Jos arvostaa toimivaa synkronointia, niin tuo GL-4 päälaatikkoon.
toki voi olla että toimii joillain hypoidiöljyilläkin, (Ja tosi- kuorma-automiehet ei halua ajaa ollenkaan synkronoiduilla... ei ainakaan tukkeja metsästä, ei ainakaan taannoin)

Tuo GL-4 vaihteistoöljy soveltuu myös jakolaatikkoon, sillä JOS JAKOLAATIKON
huohotin on TUKOSSA niin jakiksen öljyt tunkeentuu päälaatikkoon.
Ja nykyään kaikki merkkituotteet on riittävän hyviä, vaikka pikkasen olisi lisätty voimaa, siis öljyn laatu ei hajota hj:n laatikoita, vaan se että vedätetään liian isolla vaihteella, siis useimmiten 5-sella

ja uudelle HJ-kuskille (TojoHooJii): laita vaan jokapaikkaan synteettiset öljyt, ja moottorin öljynsuodattimia kannattaa ostaa pari ylimääräistä, jos huoltohistoria yhtään arveluttaa! siis vaihda öljyt ja suodatin, aja muutama sata km, ja vaihda uusi suodatin, sama homma n. 2000 km jälkeen, sitten ohjekirjan mukaan.

p.s suositellaanko päälaatikkoon gl-5 öljyä?


Tuolla jo aiemmin laitoin valmistajan ohjeet öljyn suhteen, mutta laitetaan nyt siten, kuten kirjoitettu Toyotan kirjoissa öljyistä.

Suomessa painettu omistajan käsikirja : vaihteistoöljy GL-4 tai GL-5

Japanissa painettu owners manual: Manual transmission Oil type: GL-4 or GL-5

Toyotan alkuperäinen englanninkielinen korjausmanuaali sanoo: Oil grade API GL- 4,5

Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä, mutta kumpikin on sallittua
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 14.02.2016, 13:02
vartiainen:n Avatar
vartiainen vartiainen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.11.11
Sijainti: Pori
Viestit: 721
Perusasetus

__________________
Tiäräksää tuanoi
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 14.02.2016, 13:21
hiklux hiklux ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.09.11
Sijainti: haapajärvi suomi
Viestit: 62
Perusasetus

syncrorenkaan toimintahan tuolla hypoidin pintapaineenkesto lisäaineella mennee vituksi..itellä ainaki alko 80/90 hypoidi öljyllä vaihteet harata vastaan,mutta korjaantui kun huuhteli laatikon ja vaihtoi gl4 gearoilit sisään.piti tuoki kantapäänkautta testata ku sai"työsuhdeetuna"raskaankaluston spiraxia
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 14.02.2016, 23:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Joo...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PH75 Näytä viesti
Tuolla jo aiemmin laitoin valmistajan ohjeet öljyn suhteen, mutta laitetaan nyt siten, kuten kirjoitettu Toyotan kirjoissa öljyistä.

Suomessa painettu omistajan käsikirja : vaihteistoöljy GL-4 tai GL-5

Japanissa painettu owners manual: Manual transmission Oil type: GL-4 or GL-5

Toyotan alkuperäinen englanninkielinen korjausmanuaali sanoo: Oil grade API GL- 4,5

Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä, mutta kumpikin on sallittua
Olit oikeassa, tuo gl-5 kelpasi 25-30v sitten, myös nyt tuohon hj-6x sarjaan.

Jokaisella on selitys ja .... Siis viimmeksi voimistelin tuon hdj-80 manuaalin kanssa, ja siellä oli laatikossa gl-5 öljyt, kuten koko "alakerrassa" (käsin kirjoitettu) ja sykronointi ei toiminut kuten kuuluu....

Ja kun asiaa aikani tutkin, niin käyttöohjekirjassa päälaatikkoon vaadittiin GL-3?
Ja kun sinne vaihdettiin öljyt, toki tb gl-4, kun oli kiire...

Niin toiminta alkoi paranemaan, siis vaihteen vaihto helpottui, ne "väli-" kohdat harveni kilometrien saatossa.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 16.02.2016, 12:35
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Ratkaistaanko tää asia vaikka sillä, että GL-4 on aavistuksen edullisempaa, joten sitä kannattaa käyttää
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Discovery topic Heguli Chit-Chat 269 21.08.2025 08:39
Huutonet Topic psychobilly Linkit 15 03.03.2016 22:38
Syntymäpäiväonnittelu -topic Skorpioni Chit-Chat 116 02.03.2014 18:32
Flippikeula topic Repro Tekniikka & Jutustelu 14 03.12.2007 21:37


Sivu luotu: 00:52 (GMT +2).