|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Offi cross+AKK ?Mitä mieltä on kisaajat,järjestäjät,harrastajat? Hyödyt,haitat,mielipiteet? Crossicup?AKK mukana,vai "villinä"tapahtumana,kun kilpailustahan eisaa puhua?
__________________
Parempi haluta sellast,mitä eivoi saada,kuin saada sellasta mitä eihalua. Istun tai kävelen, Pylly päästää sävelen! RRC Vakiona Ajomukavuus ja Maasto-ominaisuudet LA CH 31 TT eli Tupla TEE www.wuoksioffroad.com montenegro offroad club #98 |
#2
|
||||
|
||||
Taitaa lisätä kustannuksia sekä järjestäjille että kilpailijoille, kun AKK:n alaisissa kisoissa tulee olla AKK:n lisenssi, poissulkien joku autoslalom tms. mihin pääsee Autoliiton lisenssillä myös.
http://www.autourheilu.fi/palvelut/l...nssi/hinnasto/ - Apuskuskillakin tulee olla lisenssi, samoin toimitsijoilla ja vielä jos joutuu kursseja käymään ja tenttimään josta otetaan euroja niin... - Lisenssihän sisältää vakuutuksen, joka kattaa lähinnä hoitokuluja. Ei siis korvaa ajoneuvon liikennevakuutusta. Käsitykseni mukaan aina jos osapuolena on ajoneuvo, on sen vakuutus 1.sijainen maksaja. Eli lisenssi vakuutus korvaisi vaikka liukastumisen varikolla tai kilpailumatkalla tapahtuneen onnettomuuden, jossa ei mukana ajoneuvoa. Monella on varmasti jonkilainen vapaa-ajan vakuutus, mutta niitä on voitu rajata, niin että ei koske moottoriurheilu, laskuvarjohyppyä yms. Sitten tietenkin epäilyttää se, että vaaditaanko autoihin luokitellut vyöt ja penkit ja kuskeille tulenkestävät kalsarit ym Kun kisat tapahtuu suljetulla alueella, niin ei AKK punakilpisäännöistäkään ole juuri hyötyä. Vakuutus kuitenkin pitää olla ja pelkkä lisenssi vakuutus ei siis kata autoa! Eli siis toisinsanoen, en usko että AKK tuo mitään hyötyä officrossiin. Viimevuosinahan suunta on ollut pikemminkin poispäin AKK:sta, kuten jokkis race ym. AKK on koettu lähinnä rahankeruujärjestelmäksi, josta hyötyy ylimmät portaat ja Neste rally... Edit: Jos nyt johonkin järjestöön pitää kuulua, niin onhan tuokin olemassa vaihtoehtona Autourheilun Kansalliselle Kartellille: http://www.harrastemoottoriurheilu.fi/index.php
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- Viimeksi muokannut mikaelt : 05.02.2016 22:02 |
#3
|
||||
|
||||
AKK.
Juu ei kiitos.
Pyrokraattista , hankalaa ja vaikeaa. Taitavat enemmän ottaa kuin antaa?? t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ Viimeksi muokannut ImacInnes : 06.02.2016 22:59 |
#4
|
||||
|
||||
En varmaan moneen officrossikisaan ollut menossa, mutta AKK -säännön kisoihin en omalla autolla oikein voi osallistua.
Suora lainaus säännöistä: 6.4.9 Akselit 6.4.9.1 Napavälitys on kielletty. Mitenköhän olen saanut aikaiseksi Suomen ainoan napavälitteisillä akseleilla olevan offiauton poissulkemisen kilpailusta? Aika hyvät naurut tämä sattumus on tarjonnut.
__________________
www.alanmiehet.com #1 |
#5
|
||||
|
||||
Oha volvolaisissakii välitys navassa vai pitääks niihi vaihtaa yks yhteen välitykset
Ja kysymys johon tahtoo vastauksen. Mitä hyötyä akk alaseks menosta on ?
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri Full Size Jeep Master Fabricator VALMET = Rerentless reliability |
#6
|
||||
|
||||
Olikos toi napavalitys pikkuluokan säännöistä?
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#7
|
||||
|
||||
Ehdoton ei.
Kisojen järkkääminen menee monimutkasemmaks ja kalliimmaks, osallistuminen nyös. Hanki kaikki lisenssit, muokkaa auto tuulilasista lähtien.. En näe mitään hyötyä AKK'n sotkeutumisessa officrosseihin
__________________
www.wuoksioffroad.com |
#8
|
||||
|
||||
Mikäs kohta tuulilasin vaatii vaihtamaan? Nuo säännöthön on suora kopio Eestin säännöistä, muistaakseni. Laminoitu tuulilasi on ollut vakiovaruste autoissa n. -30 luvulta lähtien, eli siis kieltää plexien ym käytön.
Tuolla FB puolella kirjoitin vakuutus keskusteluun: Jos nyt joku haluaa tehdä jotain (mielestäni) järkevää asian suhteen nii ottais yhteyttä tuonne harrasterallin puolelle. Lähinnä niin että selvitettäisiin, miten heillä on ja tulee oleman jatkossa vakuutusasiat. Mikäli tuo vakuutus on ainut mikä on syynä AKK:h liittymiseen nii eiköhä tarpeeksi jäseniä sisältävä yhdistys saa neuvoteltua sopivat vakuutukset. - Toisalta, ei ole varmaankaan mitän haittaa, että samalla on sovittu vaikka Kansallisen Harraste offroad crossin säännöt ja kisan järjestäjille yhteiset ohjeet, mm katsastukseen, rataan ym. Ei siihen tarvi käydä AKK:n kursseja ja heille maksaa rahaa. NIin ja la illan kevennyksenä, viime Klaperjahdissa eräs pikkuluokan kuljettaj loukkaantui tosi pahasti ja apukuski, joka ilmeisesti oma vaimo vielä pahemmin. Syynä oli paikalla olleet poliisit, jotka aamun puhallutusten jälkeen estivät parin kilpailun! Edit, pikku lisäys, varsin huomioitava seikka! http://www.harrasteralli.net/forum/v...hp?f=14&t=1723 Harrastemoottoriurheilun keskusjärjestö Ry (myöhemmin Hamu) sai 2.10.2015. päivätyllä päätöksellä Liikennevirasto Trafi:n tunnustuksen kansalliseksi ajoneuvourheilun keskusjärjestöksi. Samalla Hamu täytti ajoneuvolain 66f §:n mukaiset ehdot kilpa-ajoneuvojen siirtoluville.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- Viimeksi muokannut mikaelt : 06.02.2016 22:43 |
#9
|
||||
|
||||
koko AKK ajatuksen voi työntää ihan suoraan huoran perseeseen, kuten ne rahat mitä tulis palamaan jos AKK:hon mennään.
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#10
|
|||
|
|||
Vakuutusturva on tämä päivän kuuma puheenaihe. Ainakin jos yhtään keretään asiaa puhumaan... Ja tässä kohtaa kiinnostaa KILPAILUUN liittyvät vakuutukset. Tarkemmin ihmisiin (kuskit, apukuskit, yleisö ja järjestäjän henkilöstö) liittyvä vakuutusturva. Niin siinä tapauksessa että se kilpailija auton kanssa teloo itsensä tai muita kisassa.
Tähän asti on pärjätty jollain tapaa liikennevakuutuksella. Rimaa hipoen. Ja hyvällä tuurilla. Jos hyvän tuurin vaikutus jätetään pois niin tulevaisuus ei näytäkkään niin leppoisan turvalliselta ainakaan kilpailijan tai järjestäjän silmin... Ne muutokset on lähempänä kuin kukaan toivoo... http://stm.fi/hankkeet/liikennevakuutuslaki Lainaus:
No tässä kohtaa pitäisi alkaa kiinnostumaan että milläs pannaan vakuutusturva kohdilleen seuraavaan kisaan vai pitäskö lopettaa leikki tähän kohtaan kun vielä kaikki on kivaa... Niin että eikun niitä vaihtoehtoja selvittelemään. Ne vastuuvapautuspaperit ovat ihan vaan perseen pyyhintää varten jos käy se vahinko. Eli ne pitää unohtaa heti tässä kohtaa. Kisaajat etsii kukin omalta taholtaan vakuutusturvaa ja järjestäjä omaltaan. Sitten sormi nenässä ihmetellään kisakatsastuksessa että mitähän on kenellekin vakuutuksen nimellä myyty ja mitä se vakuutuspaperi oikeasti kattaa vahinkotilanteessa. No jos on yhtään mielikuvitusta tai peräti kokemusta ko. tilanteesta niin voi vaan kuvitella että katsurilla on vähintään paha paikka siinä kohtaa ottaa selvää niistä lipuista ja lapuita mitä kisaajat esittelee. Meinaan jos se vakuutus ei syystä tai toisesta korvaakkaan mahdollista vahinkoa niin onko sitä sitten mitään järkeä edes ostaa sitä??? No tässä kohtaa AKK kuviot saattaa aiheuttaa mielenkiintoa. Varmaan sen takia että jos ko. puljulla olisi tarjota tähän polttavaan ongelmaan jonkinlaista ratkaisua. Tässä kohtaa infoa ei ole mutta luulen että jos ei vallan kamalia muutoksia tapahdu niin jonkun viikon sisällä allekirjoittanut on asiasta paljon enemmän tietoisempi. Käydään kuuntelemassa että mitä on köyhille kerhoille ja offareille tarjota. Tämä kuunteluoppilaan keikka ei sido tai maksa mitään. Jos sitä nyt joku pelkää. Onhan sitä Harrastemoottoriurheilun Keskusjärjestö RY mielipidettäkin kysytty ja sieltä vastattiin seuraavaa: Lainaus:
Kustannuspaineet. Jos kisaa kohti hinnat nousee vakuutusten takia niin johonkin kohtaan on pakko vetää raja. Kuvittelisin että 100e on kyllä jo kipurajan pahemmalla puolella. Eli sen alta pitäs helposti olla vakuutus+osallistumismaksu per tiimi. Tulevaisuus näyttää että mitkä on vaihtoehdot ja kustannukset. Jos täällä tulee jollekin se pelko perseeseen että nämä crossikisat tahallaan sotketaan/lopetetaan AKK/jonkun muun tahon kanssa kaveeraamalla niin ei se juttu ihan niin mene... Kyllä se oman perseen suojeleminen on ekana mielessä. Näin järjestävän tahon edustajana. Just siinä kohtaa JOS sattuu jotain. Vaikka joskus tuntuu että helpompi ois hypätä sinne siiman toiselle puolelle ihan vaan kattelemaan että miten valmista muut saa aikaiseksi... |
#11
|
||||
|
||||
Ihan vaan itekseen....
...omalla vastuulla ja maan omistajan luvalla..?
-Ja minkäs sille voi että muitakin on eksynyt sinne ajelemaan ja pitämään hauskaa.... Aiheuttaako Kateutta Kenessäkään?
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
#12
|
||||
|
||||
Tuolla veipuukissa on käynyt keskustelu kovana ja suurin pinnalla oleva huolenaihe tuntuu olevan se järkyttävän kallis kypärä.Onhan se kallis jos kalliin ostaa, bilteman mopokypärä taas maksaa sen parikymppia joka myöskin riittää Officrossiin, saattaan jollain olla mp kypärä jo valmiina kotona, säännöthän eivät edellytä hyväksyttyä autourheilu kypärää. Se taas on jokaisen oma asia minkä arvoiseksi jokainen arvioi sen suojaamisen kohteen. Parinkympin päätä on hyvä suojella parinkympin kypärällä, itse arvioin oman pään ihan 109 € arvoiseksi ja ostin hyväksytyn kypärän
Toinen pelko mikä vallitsee on se että AKK kaappaa joka ikisen krossikisan mustan varjonsa alle, mutta kyllähän kuka vaan saa kisan järjestää eikä se AKK-mörökölli sinne kisapaikalle tule ellei sitä kutsuta! Minä en näistä paperi ja byrokraattisista puuhista ymmärrä mitään, mutta jos ajatellaan se pahin mahdollinen tapaus eli: Kilpailija X ajaa alamäkeen lujaa ja samalla vierellä ohitusta yrittävä kilpailija Y osuu kantoon ja tönäisee samalla X:ää joka menettää ajoneuvon hallinnan ja kilpuri kierii katsomoon ja lapsiperhe jää alle. Tällaisessa tilanteessa en haluaisi olla järjestävän porukan joukossa kun liikennevakuutus yhtiö alkaa etsimään korvauksesta vapauttavaa syyllistä turmalle. Ja nehän etsivät... Sitten kovasti mietitään ja vedetään pitkää tikkua kuka se kilpailun johtaja oikein nyt sitten on. Akk kisan tapauksessa se vastuullinen taho on... AKK. Siellä on vastuuvakuutukset ja juristit juuri näihin skenaariohin ajateltuna. Säännöt: Olisi hyvä että olisi koko maan kattavat turvallisuus painotteiset säännöt jolloin kilpailijat tietäisivät etukäteen että heidän sääntöjen mukaan rakennetut autot kelpaavat suoraan kaikkii krossikisoihin muutaman vuoden. Nämä nyt julkaistut säännöt ovat ilmeisesti sen takia lähes suorat suomennokset Virostä jotta Suomeen tehdyllä autolla voi menna suoraan Viron Cupiin tai Virolaiset voivat tulla tänne ajamaan. Näissä suomennoksissa on ehkä jotain korjattavaa vielä mutta ajatuksella luettuina suurimmat muutokset tämän hetkisiin kilpureihin ovat varmaan takavalot ja lokasuojan levikkeet. Ei vaadi montaa talli-iltaa. Krossi on varmasti nouseva laji ja lisää kalustoa ja kilpailuja ja näyttävyyttä tulee koko ajan. Pidetään laji mukavana, vauhdikkaana harrastuksena ilman turhaa keskinäistä tappelua, se on paras keino tuhota laji. Ei pelkkä AKK:n läsnäolo lajia tapa. Ja kuten sanottu, jokainen järjestää kisansa omalla tavalla oli siinä järjestöjä taustalla tai ei, se on täysin jokaisen oma valinta. Meidän ja Muulin osalta tämä kausi on varmaan vähän hiljaisempi, mutta Luumäelle ja Worryyn tullaan aivan varmasti! |
#13
|
|||
|
|||
Minua mietityttää kilpailijan asema liikennevakuutuslain uudistuksen jälkeen ja mikäli tuo -17 tuleva laki vaikuttaa todella etukäteen eli -16 vuoden vakuutuksien korvauksiin. Asia on ajankohtainen!
http://stm.fi/hankkeet/liikennevakuutuslaki http://stm.fi/documents/1271139/1340...8-9a3e4d7c361e Liikennevakuutuslainsäädännön kokonaisuudistus, esitysliikennevakuutuslaiksi sivu 27: "Ajoneuvokilpailut ovat normaalista tieliikenteestä ja moottoriajoneuvon muusta tavanomaisesta käytöstä poikkeavaa ja huomattavan korkean vahinkoriskin toimintaa, jossa ei yleensä noudateta liikennesääntöjä. Tästä huolimatta kilpailuun osallistumattomien katsojien vakuutusturva on perusteltua pitää ennallaan. Sen sijaan itse kilpailuun osallistuvien henkilöiden ja ajoneuvon osalta tilanne on erilainen. Heidän osaltaan vahinkoriski on niin korkea ja riskinotto tietoista, että sen rahoittaminen yleisen liikennevakuutuksenottaja kollektiivin toimesta ei ole perusteltua. Laissa säädettäisiinkin nykyistä laajemmin siinä käytettävistä määritelmistä, joista tärkeimmät ovat moottoriajoneuvon, liikennevahingon, ajoneuvon haltijan ja ajoneuvon pysyvän kotipaikan käsitteet." Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2017. Sairaanhoitokustannusten korvaamista koskevat 4 luvun säännökset ovat kuitenkin tarkoitetut tulemaan voimaan 1. päivänä tammikuuta 2016. Eli onko tänä vuonna sellainen tilanne, että liikennevakuutus ei korvaa kilpailijan sairaanhoidosta tulevia kustannuksia? Viimeksi muokannut Fruehauf-CJ : 07.02.2016 12:28 |
#14
|
||||
|
||||
mie harvoin oon Masen kanssa erimieltä mut nytten olen tuosta, ettei AKK tappas lajia.
ekanakin, ne kustannukset ei lopu siihen kypärään, miekin joutusin ostamaan tuollasen 109€ paskapotan, ko miun shoeista ei löydy FIA tarraa, mut se on kuitenkin aivan satavarmasti parempi ja turvallisempi miun päähän, kun ykskään vitun FIA tarrallinen, ostohinta kertoo jo sen, et multikuitunen kypärä suojaa tälleissä paremmin ku joku motonetin satasen paska, oli siinä tarra eli ei. toisena, jakkarat menee vaihtoon, leveempiperseiselle ei oo muita kun noita 600++ euron maksavia tarrallisia tarjolla, laitetaan siitä vaikka cherokeehenkin pari kappaletta. kaaret, enää et voi tehä niitä ite, eli menen vaikkapa tuohon mikkeliin ja pyydän leimattua kaarta autoon, palanee rahaa exoon noin pari tonnia, about ehkä? sit ostellaan kalsaria, ajopukuu, kenkää, jne niihi äkkiä vois epäillä et pyäröhtää se viissatanen per jarttu? pannaan turvatankkia kyytii (400ekee), spessurattia/rattiputkee (en ees tiiä mistä cherokeeheenkaa saa), hyväksyttyy rengasta (tokana vuonna viimestään joku keksii et insa/ryssäläiset on vaaralliset), letkuu/putkee/johtuu/suojusta eli sekalaisiin turva asennustarvikkeisiin saa budjetoida sen viissataa (tai mie tiedän hyvin paljoko niihi menee, kukaan ei voi väittää ny täs asias vastaan ko kolome olen suoltanu autoja vuoden sisään ni kulut on PIRUN TARKASTI selevillä.) sit nää loput onki hiukan hämärän peitossa, mut AKK lisu oli satasen? se kertaa kaks, eli pari hunttia ajoparin kanssa, sit korottuneet osallistumismaksut, ku pitäähä järjestäjien maksaa suojelurahaa AKK:lle, eli noussee nykysestä 30-40 ekee => satku per kisa, about? nii ja tartteehan tuo auto punakilpikatsastaa, ei oo hajua paljoko sellane leimaus on, mut varmasti kaikkine vikalistan korjauksineen siihe pyörähtää se viissatanen/vuosi eli oottakaas hetki ku kaivan laskimen ja kerron mitä tää kulu vaiks kolmolle kilpailuvuodelle on, vai kaivanko?? eli miä varovasti luulen, et ku joku ilimottaa et AKK:ssa ollaan ja sit pittää autojen täyttee se, ja, se, ja, se, ja, se ja sit viel maksaa XXX€ enempi ku tuutta ajamaan viran kisoja, voipi meleko moni myyä kaluston ja siirtyä jaaratahommiin ja peltoautoiluun kavereidensa kanssa.. koska, summa summarum, alle neljän-viiden tonnin ET TEE kilpailukykystä ja täysin nykyset AKK säädökset täyttävää "crossaria", siihen lisenssit sun muut päälle, ni hävii pikkuluokkaset kokonaan, koska viimees radalla oli omatekeleitä jotka maksaa kaikkinensa <2000€ ja tuo kaks tonttua on se ero, mitä työssä käyvä mielummin syö/käyttää lastensa elättämiseen ja harrastuksiin. ja huom, lajihan on viellä todella halpa, vaikka auto maksaski sen viis tonnia.. siinä se suosion salaisuus piileekiin.
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ei muuten hirveen kamalasti heitä esim. viimevuoden Worrycrossin säännöistä... 6.1 Yleiset määritykset 6.1.1 Kilpa-autojen on oltava ulkoiselta olemukseltaan ehjiä ilman vaarallisia ruostevaurioita ja kolarivaurioita. 6.1.2 Kaikenlainen vahvistaminen osissa ja osakokonaisuuksissa on sallittua kunhan vahvistuksissa käytetyt materiaalit ovat linjassa alkuperäisten osien ja kokonaisuuksien kanssa, eivätkä ole ristiriidassa muiden teknisten määräysten kanssa. 6.1.3 Katsastushenkilöstö voi estää auton osallistumisen kilpailuun, jos sen epäillään olevan vaaraksi kilpailijoille tai katsojille. 6.2 Turvallisuusvarusteet 6.2.1 Turvavyöt On oltava vähintään 3-pistevyöt jokaiselle autossa olevalle henkilölle. Vyöt pitää olla joko E/e-, FIA- tai SFI- hyväksytyt ja niissä ei saa olla minkäänlaisia vaurioita. FIA-hyväksyttyjen turvavöiden hyväksynnän ei tarvitse olla voimassa. 6.2.2 Ensiapupakkaus Jokaisessa autossa on oltava ensiapupakkaus. Pakkauksen sisällön päiväykset eivät saa olla vanhentuneita. EA- pakkauksen on oltava vedenpitävä ja helposti saatavilla. 6.2.3 Sammuttimet Jokaisessa autossa on oltava vähintään yksi 2 kg käsisammutin. Sammuttimessa pitää olla mittari vihreällä ja/tai voimassa oleva tarkastustarra. Sammuttimien pitää olla helposti saatavilla, mutta tukevasti kiinnitetty. 6.2.4 Hinausköysi Jokaisessa kilpa-autossa pitää olla vähintään 5 metriä pitkä ja vahvuudeltaan 5000 kg oleva köysi tai vaijeri. 6.2.5 Kypärät E-hyväksytty kypärä, suositellaan FIA-hyväksyttyä autourheilukäyttöön hyväksyttyä. 6.4.3 Istuimet 6.4.3.1 Ajoneuvossa täytyy olla ohjaamo ja vähintään kaksi istuinta. 6.4.3.2 Istuimet voivat olla alkuperäiset tai muut riittävän turvalliset sarjatuotantoauton istuimet. Myös autourheilukäyttöön hyväksytyt istuimet ovat sallittuja, FIA-hyväksyttyjen istuimien hyväksynnän ei tarvitse olla voimassa. 6.4.3.3 Istuimien tulee olla kiinnitetty tukevasti, mikäli alkuperäistä kiinnitystapaa muutetaan, suositellaan FIA Liite J mukaisia kiinnitystapoja. 6.5.19 Turvakaaret 6.5.19.1 Metallikattoisissa autoissa pitää olla teräksinen turvakaari asennettuna etupenkkien takapuolelle kiinnitettynä koriin/runkoon vähintään 4 pisteestä. Turvakehikko vaaditaan autoihin, joissa on enemmän kuin 2 istuinta. 6.5.19.2 Kaikki ajoneuvot pehmeällä katolla tai avoautot on varustettava turvakehikolla, jonka perusrakenne on vähintään kohdan 253-1, 253-2 tai 253-3 mukainen. Suositellaan diagonaalitukien ja oviputkien käyttöä. Kaikkia FIA Liite J:n mukaisia lisätuentoja voidaan käyttää. 6.5.19.3 Turvakehikon materiaali pääkaaren ja pitkittäisten turvakaarien (sivukaari) osalta kylmävedettyä teräsputkea vähintään (ulkohalkaisija x seinämäpaksuus) Pää- ja sivukaarien materiaalin minimimitat ovat saumattomalla putkella joko 45x2,5mm tai 50x2,0mm, mikäli käytetään saumallista materiaalia tulee materiaalin minimimitat olla vähintään 45x3,2. Muissa putkissa sallitaan saumattomana vähintään 38x2,5mm tai 40x2,0mm tai saumallisena 42x3,2mm. FIA Liite J:n mukaiset irrotettavat liitokset ovat sallittuja pois lukien pää- ja sivukaaret. Turvakaarikehikko voi olla osa koria ja korin osat on sallittua kiinnittää kehikkoon. 6.5.19.4 Turvakehikon kohdat, joihin kuljettajat ovat mahdollisesti kosketuksissa on niiltä osin pehmustettava. Itsetehdyissä turvakehikoissa on pääkaaressa oltava 5 mm reikä pystyputkessa ainevahvuuden mittaamiseksi. Turvakehikon rakentamisessa on suositeltavaa noudattaa FIA Liite J:n sääntöjä. Avoautot joissa on turvakehikko, on kehikon yläosan avonainen osa on peitettävä vähintään 2 mm:n teräs- tai 3 mm:n alumiinilevyllä, joka kiinnitetään kehikkoon katkohitsaamalla tai noin 50 cm:n välein (vähintään 6kpl) 8mm:n pulteilla. |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#17
|
||||
|
||||
Ei kai noissa säännöissä pitäisi mitään ylitsepääsemätöntä olla?
Vähän pientä viilausta vielä vaille. Itseäni ei kiinnosta järjestää enää yhtään kisaa ilman selviä sääntöjä esim.vakuutusten osalta. Nimimerkillä: on kivempi nukkua öisin |
#18
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#19
|
|||
|
|||
Vakuutukset
Meillä autolle maastoliikenne vakuutus,joka korvaa muille kuin autossa oloille tapahtuvat vahingot.
Autossa olijoille meillä on sairaskuluvakuutukset,tapaturmavakuutukset sekä henkivakuutukset.(ei laji tai kilpailuehtoja) Eli en näe että AKK lisenssi toisi meille parempaa vakuutusturvaa ? Toivotaan vain että harvinainen maalaisjärki voittaisi ,radat sellaisia että sivullisille ei mitään sattuisi ja järjestäjien maggara koju ei kaatuisi kenenkään päälle !
__________________
www.facebook.com/TeamTostanoin |
#20
|
|||
|
|||
Hirveen hankalaa, mites lääkärintarkastus mikä vakiokamaa tuos naapuris ennen kisaa ?
|
#21
|
||||
|
||||
siis. olen minä nuo offin "omat" lukenu ja nähny, mutta luuletteko rehellisesti, että ne pitää kun AKK herrat alkaa vinkumaan tiukennuksia jollakin tekosyyllä?
ei mene kun vuosi, max 2, kun aletaan vaatimaan leimoja jakkaroihin, kypäriin, kalsareihin ja joka paikkaan. siitähän se eurojen karkaaminen jatkuukin mukavasti, jo tuon 79€/vuosi lisenssimaksun päälle, joka muuten tarvinnee olla myös suunnistusautojen miehistöillä jos täysillä AKK:hon mennään, tulee kivasti lisäkulua jos tiimissä on 4 jannua ja huoltomies. eli suomeksi, jos ette saa takuita, esim pitkiä sopimuksia, että AKK maksaa kulut harrastajalle sääntömuutoksista aiheutuvien hankintojen osalta, AKK:hon meno on pohjaton kaivo rahanmenon suhteen ja sen tietää jopa itse ko kertsiin kuuluvatkin. käytännössähän tällästen takuiden vaatiminen voi olla esim, että kun auto kerran kisakatsastetaan, niin sillä saa ajaa vanhojen sääntöjen mukasella varustuksella X ajan, vaikka 10v, muuten jatkuva vekslaaminen sääntöjen kanssa aiheuttaa harrastajille todellisen taloudellisen ongelman ja sitä kautta lajin kuolemisen. mikään muu kuin tuollaset uhkasopimukset ei hillitse pikku byrokraatteja kun ne innostuu visioidensa toteuttamiseen huonoin lopputuloksin, se on nähty jo monta kertaa elämän eri osa-alueilla.
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#22
|
||||
|
||||
Officrossin AKK säännöt taitaa olla suora käännös Eestin sääntökirjasta. Löytyy googlettamalla, jossain palstallakin on linkki, offroad racing estonia rules tms. Noi eestin säännöt taisi olla niin että ne on voimassa 2013-1017, ettei joka vuos tarvi uutta autoa tehdä.
- Joku varmaan palstalla osaa sanoa kuka käännöksen on tehnyt? Muistaaksi siitä on ollut juttua joskus useita kk sitten. Ei varmaa säännöt, autojen osalta tai tapahtumien suhteen tulisi olla mitkään ongelma. Ainakin jos niitä tulkitaan yhtä hyvin kuin... Mutta se kisojen järjestäminen, osaakos kukaan sanoa kuinka monta AKK järjestäjä lisenssillistä, eli koulutuksen käyneitä, erilaisia järjestäjiä pitää olla nykyisin jossain JM kyläkisoissa? Sitten nousee ne kustannukset kun ei se AKK taida ilmaiseksi järjestää toimitsija koulutuksia! Jos johonkin liittoon pitäs kuulua, niin tuo HaMu. katsokaas vaikka sääntöjä ja ohjeita. Riittää pari A4 arkkia siihen mihin toiset painattaa kirjan! Hyötynä näkisin lähinnä sen, että tapahtumien järjestämisessä saisi tukea ja opastusta kokeneemmilta. Ehkäpä jopa ihan konkreettista apua, kun kisapäivä koittaa tarvitaan niitä makkaranmyyjiä, lipunheiluttajia ja paikoittajia. Uskoisin, että rallipätkän varrelle tarvitaan joskus myös maastureita vetoautoiksi. Suunistus porukaita varmaan kiinnostais tieto että: Lainaus:
Edit: Vieläkös AKK:n säännöissä on se kohta, joka kieltää jäsenen osallistumisen muihin, kuin AKK:n alaisten kilpailuiden toimintaan, niin kilpailjana kuin toimitsijana? Muistaakseni sellainen tuli joskus ja JM lisenssejä otettin porukalta pois kun ajoivat rokkirallia tai JokkisRacen kisoja. Eli onkos nyt pelko että jos ajat ei AKK krossissa, niin AKK haluaa sulta laput takas, vaikka ajaisit sitten jokkista!
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- Viimeksi muokannut mikaelt : 07.02.2016 21:57 |
#23
|
|||
|
|||
Ois mielenkiintoista tietää miltä pohjalta akk on noita varuste yms vaatimuksia lisännyt.
Eli onko sattunut haavereita jotka olisi estetty ko. varusteilla vai onko kyse vaan varmuuden vuoksi meiningistä. Itse en akk:ta kaipaa mutta valmis sapluuna vakuutuspolitiikkaan on tervetullut. Katsojista tuolla taidettiinkin todeta että kuuluvat jatkossakin liikennevakuutuksen korvattaviksi, mutta kuka korvaa toimitsijat ja kuka kilpailijat. Sekin mulle passaa että päätös vakuutuksen hankinnasta on kilpailijalla itsellään. Itsellä ei ainakaan ole kovin kirkkaana mielessä mitä vakuutuksia kilpailuin järjestäjällä tarvii/on hyvä olla ja samat asia kilpailijan kannalta. Vakuutusaiheesta vois ehkä olla opma topiccikin.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#24
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#25
|
|||
|
|||
Suomalainen on hyvä keksimään toiselle suomalaiselle sääntöjä?
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Saatiin Off Roadillekin (Offi-Trial) jälleen AKK:n lajiryhmä | Byrocrat | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 01.11.2014 20:11 |
akk turvakaari ? | VOLIATTI | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 14.02.2014 22:22 |
akk huhu?????????? | TimJus | Tekniikka & Jutustelu | 76 | 10.02.2008 00:57 |
AKK:n rakenneohjeet turvakaarille | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 16.10.2006 20:49 | |
AKK:n kilpailijalisenssi 2005 | Racingrabbit | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 13.12.2004 21:12 |