![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Samaa itellä Kerran koulusta tullessa bemarilla kitkoilla 30km tasaisessa nelipyörä luisussa ![]() Nyt viimeksi kun ojassa kävin niin esp;it sun muut ois nostanu kädet ilmaan. Urista loskaluistoon niin ei siinä automaattiset jarruttelut auta ja 1.8 laiskimus ei suoraan kotteroa jaksa kiskaista ![]() Korjasin kuten edellisellä käyttiksellä, et menkööt sit luisussa mut opelipa ei totellut vaan löysi uran josta nappasi kunnon luisun, molemmilta puolilta parikertaa ja ojaan Pari viikkoa sitten lähes samassa kohdassa joku oli ojassa käynyt Mut se on tätä nykystä tien hoitoa se tasainen karkea polanne pitää karhuta sohjopashaksi siihen tielle ja varmuudeksi vielä suolata et pysyy sohjopöpperönä mahdollisimman pitkään ![]()
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Vaikka tuossa toisessa topicissa tän tavallaan otinkin esille, niin hyvä tällainen järjestelmä on olemassa. Lähinnä siellä ahdisti se "ettei kuskille voi antaa alle autoa jossa ei ajohallintajärjestelmää ole".. Tuosta tulee mieleen annetaanko autokoulussa enää ollenkaan samoja eväitä (moninkertaisella hinnalla) kuin ennen näiden järjestelmien keksimistä? Ajokortteihinkin keksineet rajoituksia mm. automaattivaihteisten kohdalle, mutta onko ajokortissa luokkaa "vain automaattisen luistoneston omaavalla ajoneuvolla ajamiseen oikeuttava" -ajokortti? ![]() Tai automaattisella hätäjarrutus-toiminnolla? Tai automaattiohjauksella.. Tjsp. No, kuskejakin on monenlaisia.. Kotikylällä oli aikanaan taksikuski, joka ainakin parissa ajamassaan nokkakolarissa oli todistettavasti vaan nostanut kädet naaman eteen ja juntannu jarrut pohjaan. ![]() Ei auta espitkään noiden kanssa, mutta kuuluuko ajokortti tuollaiselle kuskille?!? ![]() ![]()
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mut kyllähän se nyt niin on että on tuolla liikenteessä epävarmojakin kuskeja ja jos tollanen toiminto on olemassa niin ei se sellaiselle ainakaan huono juttu ole. Ne epävarmat kuskitkin kun saavat kuitenkin tuolla liikkua joten suotakoon heille se apu mitä tarjolla on. Edellinen eksvaimokokelas oli vähän sellainen arkailija liikenteessä, kyllä se ajoi millä vaan, missä vaan ja millon vaan, mutta usein niin varovasti että ois tehny mieli sanoa jotain. En kylläkään sanonu kun ei siitä mitään hyvää tai hyötyöä olisi ollut kuitenkaan. Kun se sitten autoa vaihtoi niin olisi musta ollut kiva jos sen autosta olisi ESPi löytynyt vaikka ihan hyvin se oli ilmankin pärjännyt tolla ajotavallaan. Ja mitä tulee noihin varmuusvälineiden ulosmittaamiseen niin melkein väittäisin että enemmän se on rattimiesten ongelma kuin noiden arkailijoiden ja muiden jotka sitä tarvitsee, he kyllä ajavat varovasti ja jos sattuisi niin pitkälle menemään että keltainen valo vilkkuu mittaristossa (kai se kaikissa vilkkuu?) niin varmasti hellittävät menoa. Itellä tulee kohta 10 vuotta espiautoilua täyteen, eikä sinä aikana oo tapahtunu mitään minkä perusteella tarttisi sen enempää ylistää kuin haukkuakaan. Kyllä sillä on päässy niin soralla, lumella kuin asvaltillakin sen verran reippaasti kuin tälleen 4kymppisenä tarvii. Kakarana varmaan ois vituttanu pieleen mennyt käsijarrukäännös jos ei ois muistanu painaa vehkeitä pois päältä :-) EDIT: Ai nii. Ajelin tänään firman takavetoisella Vitolla, en tiedä vituttaako enemmän se että sillä ei pääse mihinkään kun se sutii ilman espiä vai se että sillä ei pääse mihinkään kun espi rutisee.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ Viimeksi muokannut Krisse : 01.02.2016 21:03 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Audi quattro ja eps niin ihan tyytyväinen olen ollut. Mukavasti toimii nelivedon kanssa yhteen. Ja jos alkaa lapsettaa liikenteessä niin eps n saa pois päältä. Aina välillä tulee hemmoteltua. Etenkin kun tuo quatro vetää 60% takapyörillä
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa RAV4 -06:ssa ESP:n ehkä ärsyttävin puoli on se, että poiskytkentään ei ole nappia. Nappi tuli vasta pari vuotta myöhemmin facelift-malliin. Tässä sen saa kytkettyä pois vain käynnistyksen yhteydessä poljintanssi-hakkeroinnilla: 12 sekunnin kuluessa käynnistyksestä käsijarru päällä painetaan kolme kertaa jarrupoljinta, kolmannella jätetään pohjaan, vedetään käsijarrua kolme kertaa, kolmannella jätetään päälle ja painetaan jarrupoljinta kaksi kertaa.
Uudelleenkäynnistäessä täytyy sitten vielä muistaa, että "pakkoneliveto" kytkeytyy pois päältä ja se pitää kytkeä uudestaan. Jos siis on esim. jumissa, mikä nyt on tarpeellisin tilanne ESP:n poiskytkemiseen. Tuossa pari päivää sitten kokeilin, saanko kotipihassa jyrkkään lumiseen mäkeen autoa jumiin, ja ESP piti kytkeä pois, kun se rajoitti tehoja juuri kun auto oli lähtemässä liikkeelle. Sitten poiskytkentä-uudelleenkäynnistyksen jälkeen en muistanut heti kytkeä pakkonelivetoa takaisin päälle, ja vasta neliveto-monilevykytkimen tuoksusta tajusin, että voi elämän kevät, pakkoneliveto ei ole päällä. Joten systeemi aina suditusyrityksen yhteydessä sitä kytki ja poiskytki jatkuvasti sitä kytkintä. Toivottavasti ei hajonnut koko systeemi. Ei auto kyllä mitään herjannut, on siellä joku lämpöanturi tai muu siellä nelivetokytkimessäkin ohjekirjan mukaan. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Kyllähän ne ehdottomasti hyviä laitteita on, ainakin "keskiverto" kuskeille (ja niitähän on kaikki muut paitti vatanen ja mää
![]() Joissain tilanteissa emännän citymaasturi, esim paksussa märässä lumessa menee huomattavasti vakaammin ja paremmin ilman luistoestoa ja AWD automaattinelivetoa. Elektroniikan ollessa kytkettynä auto menee kiemurrellen ja ABS pumppu huutaen kun se koittaa jakaa voimaa luistaviin pyöriin. Ilman ESP:iä ja kiinteä nelikko päällä painava auto taas menee venkoilematta juuri sinne minne pyytääkin kunhan muistaa pitää vedon päällä mutkissa ja tilannenopeuden sopivana. Väitän että tässä tilanteessa pääsee turvallisemmin ja nopeammin ilman luistonestoa. Toinen negatiivinen juttu on mikä kävi kun olin vieraalla lumisella pikkutiellä, lunta oli 5-10cm, nopea nelikko ja ESP oli päällä kun tulin jyrkähköön mutkaan. Auto alkoi lievästi puskemaan ja vanhasta tottumuksesta käänsin lisää ja polkasin lisää vetoa, kuten nelikolla kuuluu mutta autopa laittoikin jarrut päälle! Hetken mentiin suoraa linjaa kohti ojaa mutta penkat pöllyten kääntyi kuitenkin kun lähes pysähtyi juuri ennen ojaa. Nopeutta ei ollut paljoa, mutta liikaa kuitenkin ESP:n kanssa, ilman ESP:iä mutkasta olisi menty lievässä hallitussa luisussa ilman ongelmia. Toki nämä molemmat harmittavat seikat poistuisivat kun ajaisi olosuhteiden mukaan ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mase nyt tiivisti tässä ne kaikki syyt, miks mie henk koht inhoon noita "ajoapuja" laitetaan absitkin samaan kasaan nuiden kanssa. ajoon keskittyminen+ kohtuullinen ajonopeus+ hyvä oman ajoneuvonsa tuntemus (käsittelytaito) = turvallista liikkua oli espit ja häspit tahi ei.
miulla on menny hermot useemmin kuin kerran tuohon Rangerin ESPiin. lähtee risteyksestä ihan normaalisti ajamaan, yhtäkkiä laite päättää, ettei perän luistoa (PARI VITUN SENTTIÄ) ei sallita ja jarrua ja se jarrutus on niin saatanallisen voimakas, että rengas irtoo hetkellisesti tiestä ja auto alkaa puskemaan ja ei käänny, jonka seurauksena on lisää vitun narskutusta ja paskaa ja auto ei ole ollenkaan enää kuskin hallinnassa (automaatti vie), no loppuviimeen se on aina löytäny oman paikkansa jollakin kaistalla, mutta vituttaa tuo, kun päivän aikana oon kokeillu samat risteykset ilman homoapuja ja ne risteykset menee sillä samalla 10-20kmh nopeudella peilijäällä aivan normaalisti, no se perse ehkä luistaa sen pari senttiä, koska jäykkä nelikko ja tiukka käännös. joten onko tälläsissä järjestelmissä mitään järkeä? jos ne ei siis oikeasti toimi kunnolla. sitten se luistonestopuoli on ainakin hangessa aivan naurettava, auto jää kiinni kun näkee irtolunta :P jos tehään ns turvajärjestelmiä, niin ne pitää tehä sellasena, että ne oikeasti toimii, suomeks systeemin pitää MYÖS LUKEA KULJETTAJAN TOIMENPITEET JA SOVITTAA OMAT KORJAUKSENSA NIIDEN MUKAAN. miettikää tätä, ennen kuin alatte keulimaan tiukan kantani takia, sitten miettikää viellä toisen kerran ja kysykää itseltänne, millanen on täydellinen turvajärjestelmä (ajonvakautus whatsoever..)? nykysellään ne ei ole, eikä ole muuten ABS jarrutkaan.. sit viellä, tuossa ko ajoneuvossa espi muuten pelaa takavedolla melkein "okei", en ole juurikaan löytäny sen touhuumisesta vittuilun aihetta, jotainhan se raksuttaa, mutta lähinnä hilpeyttä on herättäny hidas reagointi, eli voit huoleti polkasta kuivalla auton sladiin ja viiden metrin jälkeen systeemi tajuaa et voi vittu kahva edellä mennään ja sit tehot alas ja pakko oikasu, liukkaalla en ole takavetosena juurikaan ajellut, syystä että lava on lähes aina tyhjä ja en näe risteyksien kiillottamisessa mitään järkeä, autossa "kesärenkaat"= kitkat alla, pitänee joku päivä kokeilla, nimittäin suljetulla alueella ettei tule yllätyksiä. voin olla tosiaan hiukan jäävi noita toki haukkumaan, mutta samantyylisiä kokemuksia on useista eri vehkeistä, tosin vähemmän on matala-autoja tullu ajeltua, kun ei oikein kavereiden rottelot kiinnosta ja muutenkin niillä ajaminen lähinnä vituttaa henkisesti, eli todellista testaamista ei ole tullut tehtyä. loput on sitten olleet sen verran vanhempia, ettei niiden systeemeiltä voi odottaakaan, että ne toimisi oikein, koskien lähinnä ABS jarruja (99-13 mitsu/nissan/tojota). eli oikeita nelivetosia on tullu ajeltua vähempi joissa noita varsinaisia ajonvakautuksia on. paria eri diudia ja maailman parasta kaupunkiautoo eli nelikko swiftiä, joka ei lähe lapasesta oli luistonesto tahi ei ![]()
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Selvästikin Foorti nyt ihan liian herkille säädetty. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Se tönkköneliveto jo itsessään vaikeuttaa auton hallintaa luistotilanteessa ja aiheuttaa mm. puskemista. Täydellinen turvajärjestelmä estää ajoneuvon hallinnan menetyksen :P Perspektiiviä laitteiden toimintaan voi hakea siitä että ärhäkämpään ajoon tarkoitetuissa vehkeissä on valittavissa erilaisia vakautuksen puuttumistasoja kuskin maun mukaan. Joten on turha odottaa että peruskäyttöön tarkoitetut vehkeet olisi suunniteltu urheilulliseen ajoon, vaan ne nimen omaan pyrkivät tähtäämään parhaan kykynsä mukaan sinne minne ratilla sojotetaan. Mitä tulee kuljettajan toimenpiteisiin mukautumiseen niin yksi esp:n tarkoituksista on korjata kuskin tekemät virheet. Ei järjestelmä voi tietää painatko liukkaassa mutkassa kaasua tarkoituksella vai onko vatasen jalat ja omat kädet. Mitä tulee vetoluistoneston toimintaan lumessa niin sitä ei ole sinne suunniteltu ensinkään. Lumessa eteneminen vaatii osittain sitä että rengas lappaa lunta tieltään sutimalla ja siinä hommassa luistoa ei tarvii rajoittaa. Tässä tullaan siihen että jos tietää ajavansa lumessa niin pitää hommata sellainen kikkare jossa on nappi vetoluistoneston poiskytkentään ![]()
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Finnhopperin kanssa vastaavaan Passatin omaavana on saanut ajella talvet varsin paskoillakin renkailla varsin huoleti, koska 4motion-sähköneliveto ja ESP antavat anteeksi aivan älyttömyyksiin asti. Auton siis todellakin joutuu ajamaan lepikkoon tai vaihtoehtoisesti pitää joutua pohjasta hankikantoon vauhdissa, jotta hommat alkavat mennä huolestuttavalla tavalla perseelleen. Hauskempaa ja mukavampaa sekä osin "vakaampaakin" meno on toki ilman, mutta näillä maantiekilometreillä ja omilla maileilla alkaa pikkuhiljaa myöntymään faktaan, että parempi jonkun muunkin hiukan vahtia tilannetta pitkillä siirtymillä. Enkä ole kirkonmiehiä, niin ESP sitten. Uudemmassa pikku-Volvossa ESP onkin sitten viety lähes liiallisuuksiin eli autolla pitää ajella kuin kirkkokyytiä liukkailla tai systeemi puuttuu solkenaan menoon ja paukutus käy hermoille. Tosin kikkaretta ei saa pienistä vauhdeista edes käsijarrulla koivuun eli jarrusysteemit kyllä osaavat hommansa (tätä on siis empiirisesti pitänyt tietysti testata). Summa summarum: liikenteen kannalta tosi hyvät systeemit, ajotaidon, tilannenopeuksien sekä varsinkin nuorten kuljettajien arviointi- ja ennakointitaitojen kannalta kaikkiaan aika paska homma.
__________________
100% matala-autoilija since 02-2016. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Eikös ESP:n tärkein tehtävä ole pitää huoli siitä, että tilanteisiin menään nokka edellä, jolloin muista turvallisuusvimpaimista saadaan paras teho irti?
|
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Keväällä aurinko paistaa 5°C lämmintä ja pikkanen vesisade niin jääpolanteella sen 1cm vettä ja alla kitkat. Ois voinu, et espit ois auttanut ja jossain mutkassa nostanut virtuaali kädet pystyyn 70-90Kmh vauhdista Oisko lie se sit ollut parempi kuin kelin mukaan ajeleminen ![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() Niin tuskin ajon avustus kykenee pitämään 70Kmh vaudissa tiellä jolla 5cm loskaa alusterän ja suolauksen jäljiltä ja syvät urat varjoisassa mutkassa Jos tosta esp pelastaa niin kyllä se jo ihmeisiin kykenee ja sibeliuskaljuilla voi kokeilla vesihiihtoa turvallisesti kun esp pelastelee ![]()
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
ESP toimii sittenkin | Heguli | Chit-Chat | 8 | 31.01.2016 19:13 |
Suomen poliisi. Hyvä vai huono? | tratok | Chit-Chat | 113 | 30.03.2010 16:18 |
O/M/V osastoiden uudistus hyvä vai huono? | samisami2 | Chit-Chat | 28 | 12.07.2007 00:26 |
Uusi Hilu aloittelijalle - Virhe vai hyvä homma? | Tekniikka & Jutustelu | 52 | 10.07.2006 21:39 | |
Onko raiskattu vai tuliko hyvä... | Vesa | Yleiset | 3 | 29.08.2003 22:37 |