Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.02.2016, 07:33
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wokkipannu Näytä viesti
en ole vielä omistanut autoa josta kyseinen ominaisuus löytyisi ja en ole vielä törmännyt tilanteeseen jossa olisin kaivannut.

Samaa itellä

Kerran koulusta tullessa bemarilla kitkoilla 30km tasaisessa nelipyörä luisussa tie riitti oikeen mainiosti kunnes tuli vastaantulijoita, silloin piti pudottaa alle 30Kmh muuten kesti liukastella 50Kmh


Nyt viimeksi kun ojassa kävin niin esp;it sun muut ois nostanu kädet ilmaan. Urista loskaluistoon niin ei siinä automaattiset jarruttelut auta ja 1.8 laiskimus ei suoraan kotteroa jaksa kiskaista
Korjasin kuten edellisellä käyttiksellä, et menkööt sit luisussa mut opelipa ei totellut vaan löysi uran josta nappasi kunnon luisun, molemmilta puolilta parikertaa ja ojaan

Pari viikkoa sitten lähes samassa kohdassa joku oli ojassa käynyt
Mut se on tätä nykystä tien hoitoa se tasainen karkea polanne pitää karhuta sohjopashaksi siihen tielle ja varmuudeksi vielä suolata et pysyy sohjopöpperönä mahdollisimman pitkään

__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.02.2016, 07:59
vexi4x4:n Avatar
vexi4x4 vexi4x4 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.07.09
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 447
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Samaa itellä

Kerran koulusta tullessa bemarilla kitkoilla 30km tasaisessa nelipyörä luisussa tie riitti oikeen mainiosti kunnes tuli vastaantulijoita, silloin piti pudottaa alle 30Kmh muuten kesti liukastella 50Kmh


Nyt viimeksi kun ojassa kävin niin esp;it sun muut ois nostanu kädet ilmaan. Urista loskaluistoon niin ei siinä automaattiset jarruttelut auta ja 1.8 laiskimus ei suoraan kotteroa jaksa kiskaista
Korjasin kuten edellisellä käyttiksellä, et menkööt sit luisussa mut opelipa ei totellut vaan löysi uran josta nappasi kunnon luisun, molemmilta puolilta parikertaa ja ojaan

Pari viikkoa sitten lähes samassa kohdassa joku oli ojassa käynyt
Mut se on tätä nykystä tien hoitoa se tasainen karkea polanne pitää karhuta sohjopashaksi siihen tielle ja varmuudeksi vielä suolata et pysyy sohjopöpperönä mahdollisimman pitkään
Kuitenki aika paljo tuntuisit tarviivan jos joutuu ajamaan tienpäällä 30-50km/h ja silti käypi välillä ojanpuolella...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.02.2016, 08:43
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.889
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vexi4x4 Näytä viesti
Kuitenki aika paljo tuntuisit tarviivan jos joutuu ajamaan tienpäällä 30-50km/h ja silti käypi välillä ojanpuolella...

Vaikka tuossa toisessa topicissa tän tavallaan otinkin esille, niin hyvä tällainen järjestelmä on olemassa.
Lähinnä siellä ahdisti se "ettei kuskille voi antaa alle autoa jossa ei ajohallintajärjestelmää ole"..

Tuosta tulee mieleen annetaanko autokoulussa enää ollenkaan samoja eväitä (moninkertaisella hinnalla) kuin ennen näiden järjestelmien keksimistä?
Ajokortteihinkin keksineet rajoituksia mm. automaattivaihteisten kohdalle, mutta onko ajokortissa luokkaa "vain automaattisen luistoneston omaavalla ajoneuvolla ajamiseen oikeuttava" -ajokortti?
Tai automaattisella hätäjarrutus-toiminnolla?
Tai automaattiohjauksella..
Tjsp.

No, kuskejakin on monenlaisia.. Kotikylällä oli aikanaan taksikuski, joka ainakin parissa ajamassaan nokkakolarissa oli todistettavasti vaan nostanut kädet naaman eteen ja juntannu jarrut pohjaan.

Ei auta espitkään noiden kanssa, mutta kuuluuko ajokortti tuollaiselle kuskille?!?
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.02.2016, 21:01
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand Näytä viesti
Lähinnä siellä ahdisti se "ettei kuskille voi antaa alle autoa jossa ei ajohallintajärjestelmää ole"..
En nyt jaksa ettiä sitä alkuperästä kirjotusta et sanottiinko siellä että EI VOI, jos niin oli nii sitte kannattaa ehkä vähän reenata.

Mut kyllähän se nyt niin on että on tuolla liikenteessä epävarmojakin kuskeja ja jos tollanen toiminto on olemassa niin ei se sellaiselle ainakaan huono juttu ole. Ne epävarmat kuskitkin kun saavat kuitenkin tuolla liikkua joten suotakoon heille se apu mitä tarjolla on.

Edellinen eksvaimokokelas oli vähän sellainen arkailija liikenteessä, kyllä se ajoi millä vaan, missä vaan ja millon vaan, mutta usein niin varovasti että ois tehny mieli sanoa jotain. En kylläkään sanonu kun ei siitä mitään hyvää tai hyötyöä olisi ollut kuitenkaan. Kun se sitten autoa vaihtoi niin olisi musta ollut kiva jos sen autosta olisi ESPi löytynyt vaikka ihan hyvin se oli ilmankin pärjännyt tolla ajotavallaan.

Ja mitä tulee noihin varmuusvälineiden ulosmittaamiseen niin melkein väittäisin että enemmän se on rattimiesten ongelma kuin noiden arkailijoiden ja muiden jotka sitä tarvitsee, he kyllä ajavat varovasti ja jos sattuisi niin pitkälle menemään että keltainen valo vilkkuu mittaristossa (kai se kaikissa vilkkuu?) niin varmasti hellittävät menoa.

Itellä tulee kohta 10 vuotta espiautoilua täyteen, eikä sinä aikana oo tapahtunu mitään minkä perusteella tarttisi sen enempää ylistää kuin haukkuakaan. Kyllä sillä on päässy niin soralla, lumella kuin asvaltillakin sen verran reippaasti kuin tälleen 4kymppisenä tarvii. Kakarana varmaan ois vituttanu pieleen mennyt käsijarrukäännös jos ei ois muistanu painaa vehkeitä pois päältä :-)

EDIT: Ai nii. Ajelin tänään firman takavetoisella Vitolla, en tiedä vituttaako enemmän se että sillä ei pääse mihinkään kun se sutii ilman espiä vai se että sillä ei pääse mihinkään kun espi rutisee.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/

Viimeksi muokannut Krisse : 01.02.2016 21:03
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.02.2016, 21:33
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Audi quattro ja eps niin ihan tyytyväinen olen ollut. Mukavasti toimii nelivedon kanssa yhteen. Ja jos alkaa lapsettaa liikenteessä niin eps n saa pois päältä. Aina välillä tulee hemmoteltua. Etenkin kun tuo quatro vetää 60% takapyörillä EPs kytkettynä olen todennut että parantaa mukavasti ajoneuvon hallintaa ilman että tapahtuu mitään ennalta arvaamatonta. Eikö se ole kuiten pääasia että pysyy kalusto tiellä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.02.2016, 19:54
hermo hermo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.08.03
Sijainti: Kymenlaakso
Viestit: 92
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo Näytä viesti
Audi quattro ja eps niin ihan tyytyväinen olen ollut. Mukavasti toimii nelivedon kanssa yhteen. Ja jos alkaa lapsettaa liikenteessä niin eps n saa pois päältä. Aina välillä tulee hemmoteltua. Etenkin kun tuo quatro vetää 60% takapyörillä EPs kytkettynä olen todennut että parantaa mukavasti ajoneuvon hallintaa ilman että tapahtuu mitään ennalta arvaamatonta. Eikö se ole kuiten pääasia että pysyy kalusto tiellä.
Itsellä täydin sama systeemi ja toimii todella hienosti. Esp antaa vähän siimaa ennen, kuin puuttuu tilanteeseen ja puuttuminen on ollut juuri sopivaa. Pari viikkoa sitten moottoritiellä auto lähti täysin yllättäen jostain urasta vetämään poikittain, vaikka ajoin täysin suoraan. Tietysti siihen selkärangasta vastakääntö. Auto kääntyi hienosti viereiselle kaistalle esp valo vilkkuen ja onneksi kaista oli tyhjä. En tiedä miten olisi käynyt ilman esp:tä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.02.2016, 08:35
Tilley Tilley ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.01.16
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 51
Perusasetus

Tuossa RAV4 -06:ssa ESP:n ehkä ärsyttävin puoli on se, että poiskytkentään ei ole nappia. Nappi tuli vasta pari vuotta myöhemmin facelift-malliin. Tässä sen saa kytkettyä pois vain käynnistyksen yhteydessä poljintanssi-hakkeroinnilla: 12 sekunnin kuluessa käynnistyksestä käsijarru päällä painetaan kolme kertaa jarrupoljinta, kolmannella jätetään pohjaan, vedetään käsijarrua kolme kertaa, kolmannella jätetään päälle ja painetaan jarrupoljinta kaksi kertaa.

Uudelleenkäynnistäessä täytyy sitten vielä muistaa, että "pakkoneliveto" kytkeytyy pois päältä ja se pitää kytkeä uudestaan. Jos siis on esim. jumissa, mikä nyt on tarpeellisin tilanne ESP:n poiskytkemiseen. Tuossa pari päivää sitten kokeilin, saanko kotipihassa jyrkkään lumiseen mäkeen autoa jumiin, ja ESP piti kytkeä pois, kun se rajoitti tehoja juuri kun auto oli lähtemässä liikkeelle. Sitten poiskytkentä-uudelleenkäynnistyksen jälkeen en muistanut heti kytkeä pakkonelivetoa takaisin päälle, ja vasta neliveto-monilevykytkimen tuoksusta tajusin, että voi elämän kevät, pakkoneliveto ei ole päällä. Joten systeemi aina suditusyrityksen yhteydessä sitä kytki ja poiskytki jatkuvasti sitä kytkintä. Toivottavasti ei hajonnut koko systeemi. Ei auto kyllä mitään herjannut, on siellä joku lämpöanturi tai muu siellä nelivetokytkimessäkin ohjekirjan mukaan.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.02.2016, 09:20
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Kyllähän ne ehdottomasti hyviä laitteita on, ainakin "keskiverto" kuskeille (ja niitähän on kaikki muut paitti vatanen ja mää). Pahin vika niissä on se hämäävä turvallisuuden tunne joka nostaa nopeuksia ja lopulta siinä jyrkässä mutkassa ei mitkäät härpäkkeet sitten autakaan kun vauhtia on liikaa ja liike-energia vie väärään suuntaan.

Joissain tilanteissa emännän citymaasturi, esim paksussa märässä lumessa menee huomattavasti vakaammin ja paremmin ilman luistoestoa ja AWD automaattinelivetoa. Elektroniikan ollessa kytkettynä auto menee kiemurrellen ja ABS pumppu huutaen kun se koittaa jakaa voimaa luistaviin pyöriin. Ilman ESP:iä ja kiinteä nelikko päällä painava auto taas menee venkoilematta juuri sinne minne pyytääkin kunhan muistaa pitää vedon päällä mutkissa ja tilannenopeuden sopivana. Väitän että tässä tilanteessa pääsee turvallisemmin ja nopeammin ilman luistonestoa.

Toinen negatiivinen juttu on mikä kävi kun olin vieraalla lumisella pikkutiellä, lunta oli 5-10cm, nopea nelikko ja ESP oli päällä kun tulin jyrkähköön mutkaan. Auto alkoi lievästi puskemaan ja vanhasta tottumuksesta käänsin lisää ja polkasin lisää vetoa, kuten nelikolla kuuluu mutta autopa laittoikin jarrut päälle! Hetken mentiin suoraa linjaa kohti ojaa mutta penkat pöllyten kääntyi kuitenkin kun lähes pysähtyi juuri ennen ojaa. Nopeutta ei ollut paljoa, mutta liikaa kuitenkin ESP:n kanssa, ilman ESP:iä mutkasta olisi menty lievässä hallitussa luisussa ilman ongelmia.

Toki nämä molemmat harmittavat seikat poistuisivat kun ajaisi olosuhteiden mukaan
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.02.2016, 10:33
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

Mase nyt tiivisti tässä ne kaikki syyt, miks mie henk koht inhoon noita "ajoapuja" laitetaan absitkin samaan kasaan nuiden kanssa. ajoon keskittyminen+ kohtuullinen ajonopeus+ hyvä oman ajoneuvonsa tuntemus (käsittelytaito) = turvallista liikkua oli espit ja häspit tahi ei.

miulla on menny hermot useemmin kuin kerran tuohon Rangerin ESPiin. lähtee risteyksestä ihan normaalisti ajamaan, yhtäkkiä laite päättää, ettei perän luistoa (PARI VITUN SENTTIÄ) ei sallita ja jarrua ja se jarrutus on niin saatanallisen voimakas, että rengas irtoo hetkellisesti tiestä ja auto alkaa puskemaan ja ei käänny, jonka seurauksena on lisää vitun narskutusta ja paskaa ja auto ei ole ollenkaan enää kuskin hallinnassa (automaatti vie), no loppuviimeen se on aina löytäny oman paikkansa jollakin kaistalla, mutta vituttaa tuo, kun päivän aikana oon kokeillu samat risteykset ilman homoapuja ja ne risteykset menee sillä samalla 10-20kmh nopeudella peilijäällä aivan normaalisti, no se perse ehkä luistaa sen pari senttiä, koska jäykkä nelikko ja tiukka käännös. joten onko tälläsissä järjestelmissä mitään järkeä? jos ne ei siis oikeasti toimi kunnolla. sitten se luistonestopuoli on ainakin hangessa aivan naurettava, auto jää kiinni kun näkee irtolunta :P

jos tehään ns turvajärjestelmiä, niin ne pitää tehä sellasena, että ne oikeasti toimii, suomeks systeemin pitää MYÖS LUKEA KULJETTAJAN TOIMENPITEET JA SOVITTAA OMAT KORJAUKSENSA NIIDEN MUKAAN. miettikää tätä, ennen kuin alatte keulimaan tiukan kantani takia, sitten miettikää viellä toisen kerran ja kysykää itseltänne, millanen on täydellinen turvajärjestelmä (ajonvakautus whatsoever..)? nykysellään ne ei ole, eikä ole muuten ABS jarrutkaan..

sit viellä, tuossa ko ajoneuvossa espi muuten pelaa takavedolla melkein "okei", en ole juurikaan löytäny sen touhuumisesta vittuilun aihetta, jotainhan se raksuttaa, mutta lähinnä hilpeyttä on herättäny hidas reagointi, eli voit huoleti polkasta kuivalla auton sladiin ja viiden metrin jälkeen systeemi tajuaa et voi vittu kahva edellä mennään ja sit tehot alas ja pakko oikasu, liukkaalla en ole takavetosena juurikaan ajellut, syystä että lava on lähes aina tyhjä ja en näe risteyksien kiillottamisessa mitään järkeä, autossa "kesärenkaat"= kitkat alla, pitänee joku päivä kokeilla, nimittäin suljetulla alueella ettei tule yllätyksiä.

voin olla tosiaan hiukan jäävi noita toki haukkumaan, mutta samantyylisiä kokemuksia on useista eri vehkeistä, tosin vähemmän on matala-autoja tullu ajeltua, kun ei oikein kavereiden rottelot kiinnosta ja muutenkin niillä ajaminen lähinnä vituttaa henkisesti, eli todellista testaamista ei ole tullut tehtyä. loput on sitten olleet sen verran vanhempia, ettei niiden systeemeiltä voi odottaakaan, että ne toimisi oikein, koskien lähinnä ABS jarruja (99-13 mitsu/nissan/tojota). eli oikeita nelivetosia on tullu ajeltua vähempi joissa noita varsinaisia ajonvakautuksia on. paria eri diudia ja maailman parasta kaupunkiautoo eli nelikko swiftiä, joka ei lähe lapasesta oli luistonesto tahi ei
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.02.2016, 11:13
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN Näytä viesti
jos tehään ns turvajärjestelmiä, niin ne pitää tehä sellasena, että ne oikeasti toimii, suomeks systeemin pitää MYÖS LUKEA KULJETTAJAN TOIMENPITEET JA SOVITTAA OMAT KORJAUKSENSA NIIDEN MUKAAN.
Juurikin näin, jos kuskilla on pyyntö kaasulla niin sitä myös pitäis koneen ymmärtää antaa edes kohtuullisessa määrin eikä leikata heti välittömästi tehoja pois.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN Näytä viesti
yhtäkkiä laite päättää, ettei perän luistoa (PARI VITUN SENTTIÄ) ei sallita
Selvästikin Foorti nyt ihan liian herkille säädetty.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.02.2016, 12:08
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN Näytä viesti
Mase nyt tiivisti tässä ne kaikki syyt, miks mie henk koht inhoon noita "ajoapuja" laitetaan absitkin samaan kasaan nuiden kanssa. ajoon keskittyminen+ kohtuullinen ajonopeus+ hyvä oman ajoneuvonsa tuntemus (käsittelytaito) = turvallista liikkua oli espit ja häspit tahi ei.

miulla on menny hermot useemmin kuin kerran tuohon Rangerin ESPiin. lähtee risteyksestä ihan normaalisti ajamaan, yhtäkkiä laite päättää, ettei perän luistoa (PARI VITUN SENTTIÄ) ei sallita ja jarrua ja se jarrutus on niin saatanallisen voimakas, että rengas irtoo hetkellisesti tiestä ja auto alkaa puskemaan ja ei käänny, jonka seurauksena on lisää vitun narskutusta ja paskaa ja auto ei ole ollenkaan enää kuskin hallinnassa (automaatti vie), no loppuviimeen se on aina löytäny oman paikkansa jollakin kaistalla, mutta vituttaa tuo, kun päivän aikana oon kokeillu samat risteykset ilman homoapuja ja ne risteykset menee sillä samalla 10-20kmh nopeudella peilijäällä aivan normaalisti, no se perse ehkä luistaa sen pari senttiä, koska jäykkä nelikko ja tiukka käännös. joten onko tälläsissä järjestelmissä mitään järkeä? jos ne ei siis oikeasti toimi kunnolla. sitten se luistonestopuoli on ainakin hangessa aivan naurettava, auto jää kiinni kun näkee irtolunta :P

jos tehään ns turvajärjestelmiä, niin ne pitää tehä sellasena, että ne oikeasti toimii, suomeks systeemin pitää MYÖS LUKEA KULJETTAJAN TOIMENPITEET JA SOVITTAA OMAT KORJAUKSENSA NIIDEN MUKAAN. miettikää tätä, ennen kuin alatte keulimaan tiukan kantani takia, sitten miettikää viellä toisen kerran ja kysykää itseltänne, millanen on täydellinen turvajärjestelmä (ajonvakautus whatsoever..)? nykysellään ne ei ole, eikä ole muuten ABS jarrutkaan..

sit viellä, tuossa ko ajoneuvossa espi muuten pelaa takavedolla melkein "okei", en ole juurikaan löytäny sen touhuumisesta vittuilun aihetta, jotainhan se raksuttaa, mutta lähinnä hilpeyttä on herättäny hidas reagointi, eli voit huoleti polkasta kuivalla auton sladiin ja viiden metrin jälkeen systeemi tajuaa et voi vittu kahva edellä mennään ja sit tehot alas ja pakko oikasu, liukkaalla en ole takavetosena juurikaan ajellut, syystä että lava on lähes aina tyhjä ja en näe risteyksien kiillottamisessa mitään järkeä, autossa "kesärenkaat"= kitkat alla, pitänee joku päivä kokeilla, nimittäin suljetulla alueella ettei tule yllätyksiä.

voin olla tosiaan hiukan jäävi noita toki haukkumaan, mutta samantyylisiä kokemuksia on useista eri vehkeistä, tosin vähemmän on matala-autoja tullu ajeltua, kun ei oikein kavereiden rottelot kiinnosta ja muutenkin niillä ajaminen lähinnä vituttaa henkisesti, eli todellista testaamista ei ole tullut tehtyä. loput on sitten olleet sen verran vanhempia, ettei niiden systeemeiltä voi odottaakaan, että ne toimisi oikein, koskien lähinnä ABS jarruja (99-13 mitsu/nissan/tojota). eli oikeita nelivetosia on tullu ajeltua vähempi joissa noita varsinaisia ajonvakautuksia on. paria eri diudia ja maailman parasta kaupunkiautoo eli nelikko swiftiä, joka ei lähe lapasesta oli luistonesto tahi ei

Se tönkköneliveto jo itsessään vaikeuttaa auton hallintaa luistotilanteessa ja aiheuttaa mm. puskemista.

Täydellinen turvajärjestelmä estää ajoneuvon hallinnan menetyksen :P
Perspektiiviä laitteiden toimintaan voi hakea siitä että ärhäkämpään ajoon tarkoitetuissa vehkeissä on valittavissa erilaisia vakautuksen puuttumistasoja kuskin maun mukaan. Joten on turha odottaa että peruskäyttöön tarkoitetut vehkeet olisi suunniteltu urheilulliseen ajoon, vaan ne nimen omaan pyrkivät tähtäämään parhaan kykynsä mukaan sinne minne ratilla sojotetaan.

Mitä tulee kuljettajan toimenpiteisiin mukautumiseen niin yksi esp:n tarkoituksista on korjata kuskin tekemät virheet. Ei järjestelmä voi tietää painatko liukkaassa mutkassa kaasua tarkoituksella vai onko vatasen jalat ja omat kädet.

Mitä tulee vetoluistoneston toimintaan lumessa niin sitä ei ole sinne suunniteltu ensinkään. Lumessa eteneminen vaatii osittain sitä että rengas lappaa lunta tieltään sutimalla ja siinä hommassa luistoa ei tarvii rajoittaa.
Tässä tullaan siihen että jos tietää ajavansa lumessa niin pitää hommata sellainen kikkare jossa on nappi vetoluistoneston poiskytkentään
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 01.02.2016, 13:04
Källbacka Källbacka ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.09.12
Sijainti: v-s
Viestit: 72
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
...on turha odottaa että peruskäyttöön tarkoitetut vehkeet olisi suunniteltu urheilulliseen ajoon, vaan ne nimen omaan pyrkivät tähtäämään parhaan kykynsä mukaan sinne minne ratilla sojotetaan.

Mitä tulee kuljettajan toimenpiteisiin mukautumiseen niin yksi esp:n tarkoituksista on korjata kuskin tekemät virheet. Ei järjestelmä voi tietää painatko liukkaassa mutkassa kaasua tarkoituksella vai onko vatasen jalat ja omat kädet.
Omalta osalta todettava, että juurikin tuon kuskin pölhöilyn paikkaamisen ainakin omien matala-autojen järjestelmät osaavat hyvin, nopeuksien noustessa sitten tekee tätä myös varsin "huomionarvoisesti" eli sitä rätinää ja rytinää riittää hytissä, kun korkeampi äly puuttuu koheltamiseen. Varsinaisista nelikkojen ajonvakautuksista ei sitten ole kokemusta nurmimaastureiden ulkopuolelta. RAV:ssa, Discossa ja muissa (X5 ja Audin säksättimet) tuntuvat toimivan "ihan kivasti" eli menevät vaikka anopin alla metsäpalstalle tietä pitkin järjellä ajellen.

Finnhopperin kanssa vastaavaan Passatin omaavana on saanut ajella talvet varsin paskoillakin renkailla varsin huoleti, koska 4motion-sähköneliveto ja ESP antavat anteeksi aivan älyttömyyksiin asti. Auton siis todellakin joutuu ajamaan lepikkoon tai vaihtoehtoisesti pitää joutua pohjasta hankikantoon vauhdissa, jotta hommat alkavat mennä huolestuttavalla tavalla perseelleen. Hauskempaa ja mukavampaa sekä osin "vakaampaakin" meno on toki ilman, mutta näillä maantiekilometreillä ja omilla maileilla alkaa pikkuhiljaa myöntymään faktaan, että parempi jonkun muunkin hiukan vahtia tilannetta pitkillä siirtymillä. Enkä ole kirkonmiehiä, niin ESP sitten.

Uudemmassa pikku-Volvossa ESP onkin sitten viety lähes liiallisuuksiin eli autolla pitää ajella kuin kirkkokyytiä liukkailla tai systeemi puuttuu solkenaan menoon ja paukutus käy hermoille. Tosin kikkaretta ei saa pienistä vauhdeista edes käsijarrulla koivuun eli jarrusysteemit kyllä osaavat hommansa (tätä on siis empiirisesti pitänyt tietysti testata).

Summa summarum: liikenteen kannalta tosi hyvät systeemit, ajotaidon, tilannenopeuksien sekä varsinkin nuorten kuljettajien arviointi- ja ennakointitaitojen kannalta kaikkiaan aika paska homma.
__________________
100% matala-autoilija since 02-2016.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 01.02.2016, 17:56
paavojaelvis paavojaelvis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.08.14
Sijainti: Kauvatsa, Länsi-Suomi
Viestit: 287
Perusasetus

Eikös ESP:n tärkein tehtävä ole pitää huoli siitä, että tilanteisiin menään nokka edellä, jolloin muista turvallisuusvimpaimista saadaan paras teho irti?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 01.02.2016, 09:01
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Samaa itellä

Nyt viimeksi kun ojassa kävin niin esp;it sun muut ois nostanu kädet ilmaan. Urista loskaluistoon niin ei siinä automaattiset jarruttelut auta ja 1.8 laiskimus ei suoraan kotteroa jaksa kiskaista
Korjasin kuten edellisellä käyttiksellä, et menkööt sit luisussa mut opelipa ei totellut vaan löysi uran josta nappasi kunnon luisun, molemmilta puolilta parikertaa ja ojaan
Notota, just tollasia tilanteita varten ne esp:t on keksitty Ja jos et esp:llä varustetulla autolla ole ajanut niin miten voit tietää ettei ois auttanu?
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 01.02.2016, 19:24
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Kerran koulusta tullessa bemarilla kitkoilla 30km tasaisessa nelipyörä luisussa tie riitti oikeen mainiosti kunnes tuli vastaantulijoita, silloin piti pudottaa alle 30Kmh muuten kesti liukastella 50Kmh
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vexi4x4 Näytä viesti
Kuitenki aika paljo tuntuisit tarviivan jos joutuu ajamaan tienpäällä 30-50km/h ja silti käypi välillä ojanpuolella...

Keväällä aurinko paistaa 5°C lämmintä ja pikkanen vesisade niin jääpolanteella sen 1cm vettä ja alla kitkat.
Ois voinu, et espit ois auttanut ja jossain mutkassa nostanut virtuaali kädet pystyyn 70-90Kmh vauhdista
Oisko lie se sit ollut parempi kuin kelin mukaan ajeleminen


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Nyt viimeksi kun ojassa kävin niin esp;it sun muut ois nostanu kädet ilmaan. Urista loskaluistoon niin ei siinä automaattiset jarruttelut auta ja 1.8 laiskimus ei suoraan kotteroa jaksa kiskaista
Korjasin kuten edellisellä käyttiksellä, et menkööt sit luisussa mut opelipa ei totellut vaan löysi uran josta nappasi kunnon luisun, molemmilta puolilta parikertaa ja ojaan
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Notota, just tollasia tilanteita varten ne esp:t on keksitty Ja jos et esp:llä varustetulla autolla ole ajanut niin miten voit tietää ettei ois auttanu?
Ja alla lain sallimat 2mm edessä ja takana 1,8 mm kesärenkaassa kuviota (3 suoraa uraa )
Niin tuskin ajon avustus kykenee pitämään 70Kmh vaudissa tiellä jolla 5cm loskaa alusterän ja suolauksen jäljiltä ja syvät urat varjoisassa mutkassa

Jos tosta esp pelastaa niin kyllä se jo ihmeisiin kykenee ja sibeliuskaljuilla voi kokeilla vesihiihtoa turvallisesti kun esp pelastelee
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
ESP toimii sittenkin Heguli Chit-Chat 8 31.01.2016 19:13
Suomen poliisi. Hyvä vai huono? tratok Chit-Chat 113 30.03.2010 16:18
O/M/V osastoiden uudistus hyvä vai huono? samisami2 Chit-Chat 28 12.07.2007 00:26
Uusi Hilu aloittelijalle - Virhe vai hyvä homma? Tekniikka & Jutustelu 52 10.07.2006 21:39
Onko raiskattu vai tuliko hyvä... Vesa Yleiset 3 29.08.2003 22:37


Sivu luotu: 02:17 (GMT +2).